Rabu, Mac 15, 2006
Ini cerita betul. Baru-baru ini, seorang murid darjah satu di satu sekolah rendah di Shah Alam, yang agak pandai berbahasa Inggeris, bercerita tentang cikgu sains & matematiknya yang tak pandai berbahasa Inggeris, malah selalu tersasul-sasul mengajar subjek itu.
Terfikir juga. Macamana potensi murid-murid dapat digilap semaksimumnya kalau ilmu tidak dapat disampaikan dengan berkesan? Menguasai bahasa ilmu itu satu perkara, tapi menguasai ilmu itu sendiri satu perkara lain.
Tak salah '“sambil menyelam minum air”, cuma dikhuatiri nanti kelemasan pula sebab tak pandai menyelam, ataupun kelemasan sebab perut kembung terlebih minum air. Bimbang juga nanti “yang dikejar tak dapat, yang dikendong pula tercicir bertaburan di tengah jalan…..”
Nak salahkan siapa? Sistem? Cikgu? Murid…? Atau siapa?
TTFN
Terfikir juga. Macamana potensi murid-murid dapat digilap semaksimumnya kalau ilmu tidak dapat disampaikan dengan berkesan? Menguasai bahasa ilmu itu satu perkara, tapi menguasai ilmu itu sendiri satu perkara lain.
Tak salah '“sambil menyelam minum air”, cuma dikhuatiri nanti kelemasan pula sebab tak pandai menyelam, ataupun kelemasan sebab perut kembung terlebih minum air. Bimbang juga nanti “yang dikejar tak dapat, yang dikendong pula tercicir bertaburan di tengah jalan…..”
Nak salahkan siapa? Sistem? Cikgu? Murid…? Atau siapa?
TTFN
Label: Cuit-cuit
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 3/15/2006 05:24:00 PTG. |
19 Ulasan
Isnin, Mac 20, 2006 5:20:00 PTG, Unknown
Persepsi kita tentang bahasa Inggeris salah!! Kita melihat belajar bahasa Inggeris sesuatu yang akan memudaratkan diri kita sendiri, bangsa kita!
Sebenarnya menguasai bahasa selain bahasa Melayu itu ada lah salah satu cabang ilmu. Dan hari ini, bahasa inggeris sangat sinonim dengan ilmu yang berkaitan teknologi maklumat.
Bahasa Inggeris bukan bahasa yang dipandang negatif, sebaliknya kita kena belajar dan secara tak langsung kita meningkatkan jati diri Melayu itu sebagai bangsa yang berilmu.!
komen aku senang je, salahkan SISTEM PENDIDIKAN..