Jumaat, April 21, 2006
Pertama. Cerita pasal seorang pelajar lelaki di negara jiran di selatan tanahair. Baru-baru ini, seorang pelajar tahun dua di sebuah kolej yang dikatakan agak bijak dan aktif bertindak membunuh diri hanya kerana merasa kecewa kerana merasakan alat kelaminnya terlalu kecil. Doktor mengatakan itu normal bagi lelaki Asia tapi dia masih tidak dapat menerima kenyataan lalu menamatkan nyawanya sendiri..

Kedua. Cerita dari sebuah negeri di pantai timur yang kaya dengan minyak. Hospital di sana mengesahkan kematian seorang gadis anak seorang petani, berbangsa melayu, beragama Islam baru-baru ini adalah disebabkan membunuh diri dengan cara menggantung diri. Khabarnya gadis ini bakal mengikat tali pertunangan tak lama lagi


Cerita itu mungkin cerita sedih, cerita sadis, cerita mengarut, cerita kelakar atau apa sahaja, tetapi itulah kenyataannya. Begitulah mudahnya segelintir umat manusia yang hilang pertimbangan diri menyelesaikan masalah. Sanggup menggadai nyawa sendiri kerana masalah yang kadang-kadang tak masuk dek akal...…..

TTFN
 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 4/21/2006 04:26:00 PTG. |


28 Ulasan


Jumaat, April 21, 2006 4:41:00 PTG, Blogger Sastri

hmm... nampaknya nyawa manusia begitu murah sekarang ek? tak cukup dengan dibunuh, membunuh diri plak... tak terfikir ker di minda mereka bagaimana famili dan sahabat handai serta rakan taulan menerima kematian mereka? macam dah tak sabar nak tunggu malaikat maut menjemput dah... apakah dah cukup amal untuk bekalan di akhirat? tapi rasanya soalan yang tak perlu ditanya kerana jika mereka memikirkan amalannya, mana mungkin tergamak mengambil nyawa sendiri kan?

 

Jumaat, April 21, 2006 4:42:00 PTG, Blogger ontahsapo

kurang pendidikan agama... itu jer yg dapat aku simpulkan....na'uzubillah....

 

Jumaat, April 21, 2006 4:47:00 PTG, Blogger cuaca

"Hidup ini adalah keputusan diri sendiri...cuaca rasa itulah keputusan nya.....

 

Jumaat, April 21, 2006 5:06:00 PTG, Blogger Ayu

setuju dgn OS dan Cuaca = semuanya di tgn sendiri.. Iman menjadi benteng segala kejahatan

 

Jumaat, April 21, 2006 5:31:00 PTG, Blogger blackpurple

sastri
agree with you hunn... diaorang ni masih mentah,tambah lagi kalau tiada didikan agama ... bila dah hilang pegangan mudah ikut langkah yang salah..

ontahsapo
Itu lah puncanya...

cuaca
"membuat keputusan" adalah "satu keputusan"... tapi kalau membuat keputusan yang tidak bijak boleh terputus iman....

ayu
tepuk dada tanyalah iman...

 

Jumaat, April 21, 2006 7:16:00 PTG, Blogger NBB

frust menonggeng le tu..ugama pun lupa terus..

err..kucing ungu tu bunyi macam lapor je...

 

Jumaat, April 21, 2006 10:40:00 PTG, Blogger Alex Lacey

dulu India yg suka bunuh2 diri ni...skang dah berjangkit ngan org Islam plak? camana ni....risau...memikirkan generasi kita, anak2 kita, cucu2 kita....camana nak tanganinya....umat Islam bersatulah!!!!!

 

Jumaat, April 21, 2006 11:17:00 PTG, Blogger blackpurple

NBB
Kes yang singapore tu rasanya non muslim, tak boleh cakap apa la..yg gadis Trengganu tu... ?

Saya jinak, tak gigit orang walaupun tengah lapo...hehehe

alex lacey
Itu sebabnya pendidikan agama dari kecik tu penting....jangan politikkan pendidikan berteraskan islam..

tapi kekadang hairan mentaliti segelintir orang, bila hantar anak ke sekolah agama dikata nak bawak anak masuk parti bulan..!!!

 

Sabtu, April 22, 2006 12:31:00 PG, Blogger hitomi

setuju dgn ontahsapa tu...kan membunuh diri tu satu dosa...penat2 mak bapak jaga dari kecik sampai la besar, blum sempat mo balas jasa dorang, sdh bunuh diri...sayangnya...

 

Sabtu, April 22, 2006 12:31:00 PG, Blogger hitomi

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

 

Sabtu, April 22, 2006 11:38:00 PG, Blogger adadia

entry pertama..buat aku gelak haha.

 

Sabtu, April 22, 2006 1:12:00 PTG, Anonymous gitarkaran

berita kedua: khabarnya semalam polis menggali kubur arwah untuk membuat pemeriksaan semula kerana disyaki ada unsur-unsur jenayah.

polis.. polis.. saya malas nak komen apa2

 

Sabtu, April 22, 2006 1:14:00 PTG, Anonymous gitarkapok

sastri.. err.. hunn? errmm..

 

Sabtu, April 22, 2006 3:45:00 PTG, Blogger Syikin

di akhirat nanti, camner gaya org tu bunuh diri di dunia ni, akan samalah caranya dia diazab di akhirat kelak - ni dlm quran dah jelas dah.

na'uzubillah.

 

Sabtu, April 22, 2006 5:04:00 PTG, Blogger Hamka

Nyawa hak Allah..
akan di azab sesiapa yg ambil 'hak' Allah ini...akn...

Selamatkanlah kami...

 

Sabtu, April 22, 2006 6:14:00 PTG, Blogger blackpurple

hitomi
bila hidup sudah sesat, jiwa jadi gelap, iman pun lesap...

adadia
hehehe..macam-macam

gitarkaran
isk..isk..isk.. macam-macam

gitarkapok
gitar kapok?..err gitarkaran?..err gitartong? ermm....... :)

syikin
na'uzubillah

begitulah jika hidup tak bersandarkan iman..

hamka
Semoga Allah swt sentiasa memberi nur petunjuk kepada kita...

(rujuk entry sdr hamka berkaitan "nur")

 

Sabtu, April 22, 2006 11:35:00 PTG, Anonymous na

Nauzubillah

wa
InnalillahwaInnailaihi Rajiun

 

Ahad, April 23, 2006 11:20:00 PG, Blogger semut

haha.ada ka bunuh diri sebab kemaluan kecil..haha..jatuh kemaluan.

 

Isnin, April 24, 2006 7:40:00 PG, Blogger Ku Keng

kerana dalam wayang-wayang itu nampaknya jalan termudah.

 

Isnin, April 24, 2006 8:37:00 PG, Blogger blackpurple

na
dah akhir zaman........

semut
hehehe :D

keng tembaga
jalan termudah 'di sini', jalan penuh siksa 'di sana'...

 

Isnin, April 24, 2006 9:41:00 PG, Blogger Kak Lady

Nauzubillah hi minzalik...

Moga dijauhkan keturunan kita dari mati yang sedemikian....

Tak berbaloi langsung mati seperti itu kerana perkara-perkara yang boleh di atasi atau yang tak masuk dek akal....

 

Isnin, April 24, 2006 10:30:00 PG, Anonymous Am

Bagi Amlah orang sebegini terlalu cetek pemikiran mereka, akal ada tapi tak tahu mereka simpan dimana, atas apa alasan pun membunuh diri memang satu tindakan yang sangat bodoh

 

Isnin, April 24, 2006 10:38:00 PG, Anonymous Faizah

hmmmm, kg2 kesian jugak .. mungkin diorang buntu ak bertahap

 

Isnin, April 24, 2006 11:17:00 PG, Blogger blackpurple

kak lady
macam-macam kalau dah sesat ni..

am
lebih dari bodoh sebenarnya am..

faizah
diaorang yang tak kesian diri sendiri...

 

Isnin, April 24, 2006 11:44:00 PG, Blogger MAMARISYIA

sia-sia jer hidup...kalau dah nak bunuh diri tu biar dari kecik tak le mati sia2

 

Isnin, April 24, 2006 1:11:00 PTG, Blogger zino

kalau kecil tu agaknya gelap le masa depan hehe..

 

Isnin, April 24, 2006 2:08:00 PTG, Blogger blackpurple

mamarisyia
kesian kat mak bapak....

zino
hehehe :D
hidup bukan semata-mata kerana itu....

 

Rabu, April 26, 2006 10:11:00 PG, Blogger esis

tak masuk akal langsung tindakan orang sekarang ni