Khamis, April 13, 2006

Kali ini entry aku agak panjang dan berlainan sedikit. Aku memang dah lama berhajat untuk membuat satu tribute buat Arwah atuk. Atuk sebelah abah. Alhamdulillah, hari ini baru berkesempatan.

Tahun ini genaplah sepuluh tahun atuk meninggal dunia. Dulu sebelum melanjutkan pelajaran aku tinggal bersama atuk, jadi aku memang cukup rapat dengan atuk. Aku tak pasti berapa umur sebenar atuk semasa dia meninggal dunia sebab tarikh lahirnya tak dinyatakan dengan jelas dalam surat beranak Tanah Melayu. Atuk dilahirkan di Kebumen, Jawa Barat dan berhijrah ke Tanah Melayu dengan beberapa orang kawan sekampungnya semasa berumur dalam dua puluhan, agaknya sekitar 1920-30an dulu. Sesampainya di sini, Atuk dan kawan-kawannya meneroka hutan dan membuka perkampungan baru di satu daerah di Muor.

Semasa meninggal, atuk meninggalkan banyak juga tanah kebun. Rumah peninggalan atuk pun agak unik. Rumah melayu tradisional yang dibuat tak menggunakan sebatang pun paku, malah semua kayu, tiang dan papan rumah pun di potong sendiri tak menggunakan sebarang mesin. Rumah itu kemudiannya diwariskan kepada emak dan abah aku. Walaupun dah ada pengubahsuaian di sana sini tapi rumah induk tetap kekal hingga ke hari ini.

Macam orang-orang Jawa yang lain, atuk memang seorang yang rajin dan kuat berkerja. Setiap hari, pagi sampai petang dikebunlah tempatnya. Atuk juga seorang yang berpegang kuat pada agama. Setiap pagi, petang dan malam dia akan mengaji AlQuran dan membaca kitab-kitab jawanya. Selain menjadi imam kampung, atuk juga menjadi pakar rujuk. Semasa aku budak-budak dulu, pernah juga aku terdengar atuk bercerita pasal Wali Songo, Sunan Kalijaga, Sheikh Abd Kadir Jailani dan macam-macam lagi…. Masa itu manalah aku faham….. Selain dari itu atuk banyak juga pantang larangnya. Dia berpegang pada Primbon Jawa rasanya. Semuanya nak mengikut adat jawa.

Atuk juga cukup istimewa di kalangan anak-anak, menantu-menantu, cucu-cucu, cicit-cicitnya. (satu dua cucu atuk iaitu sepupu aku, semasa itu pun dah ada yang bercucu..!, aku masih budak-budak lagi…) Di rumah pun atuk mendapat layanan yang istimewa. Atuk ada port sendiri di ruang tamu. Siap ada meja dan kerusi malas sekali. Tidur pulak di ranjang besi antik. Sarapan paginya pun emak hantar. Nak makan apapun emak akan sediakan. Makan pun kena tunggu atuk ada. Selagi atuk belum balik dari kebun ataupun tak siap solat kami semua tak boleh makan. Begitulah istimewanya atuk.

Semasa budak-budak, aku tak nafikan aku memang cukup nakal. Pernah melawan cakap atuk, pernah mencuri syiling yang atuk simpan di dalam tin di dalam gerobok, tapi aku cukup sayangkan atuk dan aku tau atuk sayangkan aku. Semasa aku di darjah enam, atuk masukkan semua syiling simpanannya di dalam tin yang rupanya berjumlah ratusan ringgit itu ke dalam akaun aku. Atuk juga yang membelikan aku basikal untuk ke sekolah. Aku berbangga bila atuk bercerita pada orang semasa aku berjaya masuk ke matrikulasi si salah satu U dulu. Walaupun aku tak sealim dia, jauh sangat, sekurang-kurangnya aku sampai juga ke darjah khas sek. agama kerajaan Johor.

Banyak kenangan pahit dan manis bersama atuk. Semasa dia meninggal dulu aku memang rasa kehilangan dia sangat-sangat. Masih teringat-ingat lagi antara pesan atuk; bila dah habis belajar nanti jadilah DO (aku tak dapat penuhi sebab aku tak minat kerja kerajaan), bila beli kereta belilah yang warna putih (pun tak dapat aku penuhi, kereta pertama aku merah hati, sekarang ungu..!), kalau kahwin pulak carilah orang di sebelah selatan, dan banyak lagi pesannya. Tapi atuk tak sempat melihat aku berjaya, tak sempat melihat aku berkereta, tak sempat melihat aku berumahtangga .

Di saat-saat akhir jasadnya masih ada, aku bersyukur kerana sempat sama-sama menguruskan jenazahnya, memandikannya sampailah meletakkan jenazahnya di liang lahat. Entah dari mana datangnya kekuatan aku masa itu sebab aku masih terlalu muda masa itu. Mereka memilih aku walaupun ada ramai lagi pakcik-pakcik dan sepupu-sepupu aku yang lebih senior. Agaknya sebab aku rapat dengan atuk. Kalau adapun yang membuat aku terkilan, mungkin kerana aku tak sempat melihat atuk di saat-saat akhir hayatnya sebab aku dahpun berada di KL. Kali terakhir aku melihat dia lebihkurang 2-3 minggu sebelum dia menghembuskan nafasnya yang terakhir. Dia meminta aku mencukurkan rambutnya hingga botak. Waktu itu atuk dahpun terlantar lemah tapi dia masih boleh bangun dan masih boleh bercakap walaupun dengan suara yang tersekat-sekat. Sebelum balik aku sempat mencium tangannya. Atuk masih mampu tersenyum tapi matanya nampak berkaca. Senyuman terakhir atuk yang aku lihat.

Atuk dah lama tiada tapi kenangan bersama atuk tetap segar diingatan. Aku berbangga menjadi cucu atuk. Al Fatihah.


TTFN

Label: , ,

 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 4/13/2006 06:00:00 PTG. |


36 Ulasan


Khamis, April 13, 2006 6:33:00 PTG, Blogger JBM8141

aku yg first ke? tahniah utk aku.

aku tak sempat jumpa tok2 lelaki aku sebab dua2 meninggal sebelum aku lahir. tu yg aku tak tau cakap jawa walaupun atuk aku asal dari parit jawa. isk isk isk.

errr... harapan dia yg kawin dgn org selatan tu menjadi ke?

 

Khamis, April 13, 2006 6:36:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

jbm8141:
Tahniah... tapi tak ada hadiah la bang...hehehe..

Parit Jawa? sekampung la tu..hehehe...

err...orang seberang laut kot... InsyaAllah...hehehe..

 

Khamis, April 13, 2006 7:04:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

saya hanya mempunyai seorang nenek sahaja. yang lain2nya telahpun menyahut seruan ilahi. saya takut dengan atuk kerana beliau garang sangat. dulu punya cerita laa. salam takziah buat atuk2 kita. moga rohnya dicucuri rahmat. amin.

 

Khamis, April 13, 2006 7:54:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

sayang atuk..

 

Khamis, April 13, 2006 9:15:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

semoga roh atuk dicucuri rahmat.

pssttt...atuk terer buat tempe tak?

 

Khamis, April 13, 2006 9:47:00 PTG, Blogger MQ

ooo blackpurple org johor ek...tima kasih singgah di blog saya..hubby saya pon org johor..tapi bukan Jawa, campor Bugis Cina..hehehe

al Fatihah utk atok..mudahan kalau tak tecapai hajatnya utk blackpurple, yg penting blackpurple kena berjaya dunia akhirat utk dia..

 

Khamis, April 13, 2006 10:39:00 PTG, Blogger Petiais

atuk aku sorang dah takde..dulu dedua ada tapi arwah klakar+serius yg lagik sorang serius..

lepas arwah takde yg sorng tuh suke ckp merepek langsung dia jadik klakar..kalodgr dia b'ckp aku kene fokus..mcm aku lak yg pekak(dia ckp mcm berdengung jer)

dia gelak..aku gelak(walaupun x paham ok ar tuh)

 

Jumaat, April 14, 2006 5:52:00 PG, Blogger maklang

Al-Fatihah. Atuk Maklang pun meninggal masa Maklang masih belajar melanjutkan pelajaran jauh dari Malaysia... Sedih sebab teringat surat dari atuk Maklang tu....Al-Fatihah sekali lagi unutk mereka dan semuga dicucuri rahmat Allah ke atas kedua2nya...Amin

 

Jumaat, April 14, 2006 6:43:00 PG, Blogger KAMATO

Semoga rah atok dicucuri rahmat..
Apa hal pun orang memang rajin

 

Jumaat, April 14, 2006 7:09:00 PG, Blogger tuan tanah

kamu panggil atuk?
kenapa bukan mbah lanang?

 

Jumaat, April 14, 2006 8:28:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

gitartong:
...masih ada seorang lagi nenek sebelah emak.... dah tua tapi masih kuat lagi...

neeziee:
sayang atuk & nenek pada cucu ni lain sikit ... 'special'nya lain...

nurul bahiyah
hehehe... atuk tak pandai. ..nenek (kitaorang adik beradik panggil atuk jugak) pandai la...

mq:
tq. InsyaAllah...

petiais:
. kadang-kadang kelako kalau ingat-ingat pasal diaorang ni.

maklang
AlFatihah. :)

kamato
..tau kamato mesti nak cakap "Apa hal pun orang jawa memang rajin" ni kan.......

tuan tanah:
ha ah. ..ada sepupu kami yang panggil atuk embah lanang, ada jugak yang panggil ya'ie....

 

Jumaat, April 14, 2006 8:56:00 PG, Blogger Kaklong Syikin

Al-Fatihah utk atok.

bab rajin tu, mmg saya puji org jawa ni jenis rajin terutama bab berkebun tu.

MMg perit jika kita rapat ngan seseorg, kita kehilangan dia dan tak dpt bersama dia di saat menghembuskan nafas terakhir.

InsyaAllah, titipan al-fatihah sentiasa utk arwah akan membahagiakan arwah di alam sana :)

 

Jumaat, April 14, 2006 9:15:00 PG, Blogger Sastri

bila citer pasal atuk, tingat arwah atuk (kami panggil paknek, mbah lanang kalau dgn org), yg baru jer pergi baru2 ni... memang terasa kehilangannya... lebih2 lagi bila hunny sebut kitab primbon... arwah pun berpandukan kitab tu bila ada kelahiran, perkahwinan, pindah rumah dsb... hajatnya utk melihat salah sorang anaknya kahwin dgn keturunan jawa pun tak kesampaian... tapi mungkin cucu sulungnya ni akan cuba memenuhi hajatnya itu, Insya Allah... keskeskes... rindu lak kat dia...

Al-Fatihah buat kedua-dua arwah (atuk hunny and paknek)...

 

Jumaat, April 14, 2006 9:23:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

syikin
InsyaAllah... :)

ps: bangga jadi keturunan jawa...hehehe

sastri
Alfatihah buat Arwah Paknek....
Buku Primbon tu ada jugak beli hari tu, tapi buat koleksi je la...

bakal hubby cucu dia tu dah lah jawa, pandai cakap jawa pulak tu ekk hunny.... hehehe... InsyaAllah....:)

 

Jumaat, April 14, 2006 9:26:00 PG, Blogger Sir Mute Key Chicks

oit.oit.
aku orang banjar pun rajin lah.wakakaka.kita serumpun.

ok, atuk ek? sebelah mak aku dua dua dah meninggal dan belah bapak aku, tok ayah dah uzur sikit tapi atok(nenek)masih seperti guru besar aku yang sekolah lama.nampak muda.dengan rambut blonde(uban yang dibubuh inai)haha.sembang ngan tok ayah best,tapi kalu sembang ngan atok tak braper best pasal dia nih sensitif sesangat.hiks.

bab cucu kesayangan, jatuh kepada abang aku yang sulung juga sepupu aku yang pernah kematian bapa.
ok.
-end-

 

Jumaat, April 14, 2006 9:40:00 PG, Blogger NBK466

Ekau buek den teringat kek datok den (belah bapak) jugak. Meninggal masa den remaja laie. Dia dulu imam kek Masjid Felda Ulu TErbau.. alhamdulillah sampai skg org2 felda masih ingat dia...ckp cucu tok imam Hj Ahmad semua kenal.. Masih teringat faberet dia dok hisap rokok daun sambil layan wrestling. Al fatihah utk atuk2 kita berdua yg both JAWORLD itu..

 

Jumaat, April 14, 2006 9:56:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

ishh, entry ko nih mengingatkan aku pada arwah abah aku .. 3 minggu sebelom hayatnya, aku bawak dia potong rambut. masa dia tak larat nak jalan, teman dia pegi jumpa tukang ubat, suapkan dia makan, minum, mandikan dia ..ishhkkkk, sedihnyaa 19 April nih genap 100 hari pemergian arwah Abah

 

Jumaat, April 14, 2006 10:48:00 PG, Blogger ontahsapo

semoga dia bersama mereka yg soleh disana....amiiinnnnn

 

Jumaat, April 14, 2006 10:53:00 PG, Blogger Unknown

hmm.. beruntung gak ko. Aku tak berkesempatan jumpa atuk (belah ayah aku) aku sebab dia meninggal masa aku kecik lagi. Atuk belah mak aku masih hidup segar bugar lagi. hik hik.

 

Jumaat, April 14, 2006 10:59:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

ko buat aku teringat kat nenek aku..dah ninggal dah..almost 10 yrs...dia la yg jaga aku masa aku kecik smpi aku beso..selain dr makcik2 aku yg lain la...ishh..kalau dapat ko patah balik ke masa tu...:(

 

Jumaat, April 14, 2006 11:11:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

semut:
Tahniah kerana kita serumpun..

'Best' kalau jadi cucu kesayangan ni. Kena marah dengan emak & abah boleh mengadu kat atuk...hehehe

nbk:
Arwah atuk dulu suka hisap rokok daun dengan rokok apa ntah...satu lagi fave dia 'minyak geliga.'

faizah
AlFatihah untuk arwah ayah anda DK...

Ontahsapo
amin... :)

orochimura
...so, bagi yang masih ada atuk dan nenek, berilah mereka kasih sayang secukupnya sementara mereka masih ada...

babydiana
Diorang ni seronok kalau dapat bermesra dan bermanja dengan cucu-cicit...

kadok
itulah, kalaulah dapat balik ke zaman silam masa budak-budak dulu....... 'stress free'...

 

Jumaat, April 14, 2006 11:36:00 PG, Blogger NONIE AZIZ

huhuhu...MR dah tak de datuk ngan nenek...

 

Jumaat, April 14, 2006 12:21:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

parut hang kena sebat ngan atuk hang ada lagi?
alah, yang hang pi bakar anak pokok tu dia.
hahaha

 

Jumaat, April 14, 2006 12:32:00 PTG, Blogger Aku Bukan Bidadari

Tok (nenek utk org utara) pergi 1 April 1990, sedangkan hari tu tiara bergelak ketawa mengenakan orang..semenjak tarikh itu.. tiada lagi april fool dlm hidup.. dn sememangnya april fool memang membodohkan semua orang..

Semoga roh tok dicucuri rahmat..

** Perkara terakhir dia buat utk tiara..dia sikat dan jalin rambut tiara...wlaupun tangan dia sakit..tapi dia gagahkan..

Sigh**.. sedihnya..bertambah sedih..

 

Jumaat, April 14, 2006 1:55:00 PTG, Blogger aishah

er...sedih plak...teringat plak kat arwah puan...tokwan....sedih...er sedih nih...huhuhu ha ni paal entry komen kat blog chik ni nak bagitahu la...awat sekali nampak dah kene aply jadi pencegah maksiat plak??kompiuh....masa tu memnag tak sengaja ternampak..dan orang yang bawak tu bagitahu dan bercerita sebab dia orang lama kat situ..kami hanya mendengar je..dan kebetulan nampak apa yang diceritakan....takkan kerna itu kami kene aply keje ngan pencegah maksiat?hehehhehehe....

 

Jumaat, April 14, 2006 2:53:00 PTG, Blogger Rie

al fatihah untuk atuk ko.

 

Jumaat, April 14, 2006 3:15:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

mamarisyia
Bersyukur MR masih ada emak dan ayah kan...

ron97
hehehe.... badan memang ada parut2 ni....tapi sebab lasak la bukan kena pukul...hehehe

aku bukan bidadari
Banyakkanlah berdoa dan sedekah AlFatihah ABB.....

ps: April fool? yang sambut tu betul2 fooling themselves.......

aishah
kalau sedih sedekahkanlah AlFatihah dan berdoa untuknya..

pencegah maksiat? just kidding.....

esis
:)

 

Jumaat, April 14, 2006 3:46:00 PTG, Blogger Kopi Suam

Al-Fatihah...

atok oh atok...
atok sebelah mak meninggal masa aku berusia 3 tahun yang peliknya aku masih teringat dan terbayang wajah arwah pakwe aku sampai hari ini. Padahal 3 tahun aje umur ake waktu tu.

atok sebelah ayah meninggal masa aku darjah 6.

Semoga atok kita ditempatkan bersama orang2 yang dirahmati ALLAH amin.

 

Jumaat, April 14, 2006 4:11:00 PTG, Blogger zino

atok zino meninggal masa zino kecik lagi.. ingat2 lupa pengalaman bersama dia.. tapi sejal kecik zino tinggal dengan uwan..(nenek)

 

Jumaat, April 14, 2006 4:18:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

aku tak penah kenal atok belah abah aku. tp biler baca entry ko nih, tetiba aku sadis teringat nenek aku kat kg :'(

 

Jumaat, April 14, 2006 5:09:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

kopisuam
Semoga atok2 kita semua ditempatkan bersama orang2 yang dirahmati ALLAH amin.

zino
sekurang-kurangnya kita masih sempat jumpa dan kenal generasi atas2 kita... Alhamdulillah..

alang
..itu tandanya nak kena melawat dia kat kampung tu alang :)

 

Jumaat, April 14, 2006 7:40:00 PTG, Blogger Sayuti

memang pure jawa betul nih. al fatihah utk atuk anda.

'mbah' saja maksudnya orang tua ke? selalu dengan orang2 jawa merefer kepada orang tua sebagai 'mbah'.

 

Sabtu, April 15, 2006 6:55:00 PTG, Blogger Sya

.. dapat ker kawin org Selatan? since yg lain tak ikut Atuk. kak sya rapat ngan nenek.. kemana nenek pergi ikut.

 

Ahad, April 16, 2006 9:55:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

bila terkenang tu sedekahkan al-fatuhah buat dia :)

 

Ahad, April 16, 2006 1:28:00 PTG, Blogger kasutVINCCI

saudara BP, kita nya awak bertuah la sbb sempat mengenali atuk. Kv, tak pernah kenal atuk belah mak atau arwah ayah sbb semuanya dah meninggal. Kiranya atuk awak tu mmg JAWORLD lah.hiksss

 

Isnin, April 17, 2006 8:56:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

sayuti
'mbah' tu nenek..

sya:
orang selatan? sila rujuk komen no 2.hehehe.

op itulah yang sebaik-baiknya..

kasutvincci
itulah.. sempat jumpa dan kenal diaorang... Alhamdulillah.....