Jumaat, November 30, 2007
"Bagaimana kan kumula
Dan apakah kata-kata
Yang indah untuk diabadikan"


Alhamdulillah, saya masih diizinkan untuk terus bercerita di sini. Cerita-cerita biasa, yang terilham dari imej-imej dan realiti kehidupan, alam dan manusia. Cerita-cerita yang berkocak di fikiran. Tafsiran pengalaman dan pemerhatian. Semuanya mengikut bahasa saya. Seadanya, sebab saya bukanlah penulis atau orang sastera yang bijak berbahasa. Memanglah saya orang seni, tapi senibina landskap.

Oh ya. Ini laman bahasa Melayu, jadi saya bercerita dalam bahasa Melayu. Seingat-ingat saya, cuma tiga empat kali saya bercerita dalam bahasa asing. Tapi nanti, kalau saya teringin berbahasa lain; bahasa Inggeris, Urdu atau Portugis misalnya, saya akan membuka laman dalam bahasa tersebut, sepertimana saya membuka laman berbahasa Jerman Jawa di Monggo Mampir itu.

Selalunya cerita-cerita saya agak kekampungan. Kejawaan. Saya akui. Saya tidak segan mengakui akar saya. Sesekali cerita saya mengunjungi masa silam, retrospektif, membelek semula lipatan sejarah dan menyegarkan semula kenangan yang telah ditinggalkan. Sesekali saya merepek yang bukan-bukan, bercerita yang entah apa-apa! Sesekali mengada-ngada. Sesekali naluri ini terjentik lantas mengundang kebencian melihat kebobrokan dan kebejatan manusia di sekeliling. Saya luahkan keresahan ini dalam bentuk cerita, satira, juga baris-baris puisi [itupun kalau layak disebut puisi] tentang ranah masyarakat, tentang jiwa manusia yang goyah dan rapuh. [Padahal saya bukan bagus pun, saya juga sebahagian dari masyarakat itu!]

Hari ini, jam ini, minit ini, genaplah dua tahun usia Jowo Pinter ini.

Terima kasih kepada kalian yang sudi menyinggahi blog ini, menyapa di peti jerit dan meriuh-rendahkan kotak ulasan. Juga kepada pengunjung-pengunjung senyap, dan rakan-rakan yang tersesat ke mari yang asalnya ingin mencari info, tentang ketiak misalnya. Terima kasih semua kerana menjadi rakan maya saya, walaupun kalian tidak pernah mengenali saya, walaupun saya cukup kedekut menayang wajah saya - yang perasan kacak ini.

Jutaan kemaafan sekiranya sepanjang dua tahun ini, ada jiwa yang terluka, ada hati yang terasa dengan tulisan dan gurauan saya. Saya bukan sempurna.

Andai nanti masih diizinkan Tuhan, saya ingin terus bercerita. Biarpun mungkin akan sampai masanya nanti kalian sudah jemu dan menyampah membaca cerita saya, tidak mengapalah. Sekurang-kurangnya laman ini akan menjadi coretan untuk saya baca semula di hari tua saya, juga cerita saya untuk anak-cucu saya suatu hari nanti.

"Dan di satu masa
Di hari yang indah
Kuhulur tanganku
Lalu kau terima"

TTFN

Label:

 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 11/30/2007 03:30:00 PTG. |


63 Ulasan


Jumaat, November 30, 2007 11:31:00 PG, Blogger Sastri

Happy 2nd Bloganniversary... hmmm... ada ke perkataan tu? :p

semoga terus diberikan ilham untuk bercerita...

 

Jumaat, November 30, 2007 12:09:00 PTG, Blogger Ayu Mohamad

Happy 2nd blog anniversary :)
semoga terus menulis dan menulis lagi..
bila plak nak sambut wedding anniversary hehehe *sambil jeling org yg komen kat atas tu.. :)

 

Jumaat, November 30, 2007 12:41:00 PTG, Blogger Nunn

agak nya kalau budak yg umurnya 2 tahun dah pandai jalan dah....teruskan lah perjalanan ini

 

Jumaat, November 30, 2007 1:34:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Owh! Owh! Aku sudah ingat2 lupa camner aku leh 'sesat' kat blog ini dulu. Ko ingat? Muekekeke...

Teruskan menulis, menulis dan menulis. Aku akan terus membaca, membaca dan membaca. Malahan aku akan tetap mengomen, mengomen dan mengomen. Andaikata satu hari nanti komenan aku tiada, maknanya mungkin..mungkin..mungkin bila nanti...!

Tahniah! Tahniah! Tahniah!

 

Jumaat, November 30, 2007 2:01:00 PTG, Blogger achik

selamat ulangtahun blog yg kedua.. semoga akan sambut ulangtahun yg ke3 dan seterusnya..

oh2 saya pun lupa camne sampai ke sini.. yg pasti bukan melalui kata2 kunci yg mengarut.. ;)

 

Jumaat, November 30, 2007 2:06:00 PTG, Blogger Mak Su

happy anniversary.. so, untuk memuaskan hati, baekler awak crita pasal ketiak later later ek

 

Jumaat, November 30, 2007 2:44:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Teruskan cara penulisan keJawaan ko. Tak lut dek hujan tak lekang dek panas. Betul ke aku cakap ni heh!

 

Jumaat, November 30, 2007 2:46:00 PTG, Blogger Orked

Indahnya alam blogging ni, semalam blog org Pahe' tu yg berckp kawe² tu sambut ulangtahun blog, hari wak jowo pula..kakjie doakan moga dipermudahkan segala urusan, tuan blog sihat tubuh badan ( esp jari tangan) utk terus menulis, kesenangan harta benda untuk dpt bayar bil streamyx...

kakjie suka setiap entry kejawaan tu sebab kakjie menantu jawa...walau tak pandai cakap pun :p

 

Jumaat, November 30, 2007 2:50:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

oh... selamat ulangtahun. Moga usianya panjang agar boleh terus membawa cerita-cerita Jawa yang segar... haha!

 

Jumaat, November 30, 2007 3:10:00 PTG, Blogger arsaili

umm...ada rasa nak balik kan paku buah keras..."yg tak bes nya muka tu kena spray plak" ahaks..apa pun tahniah ..bila nak belanja wei..uhuhu

 

Jumaat, November 30, 2007 4:09:00 PTG, Blogger MYA MARJA

Assalamualaikum,
Kamu ini memang pemuda pemalu. Tak mengapa, pemalu yang hensem. Sudah lama tulis di blog, bila nak tulis novel?

 

Jumaat, November 30, 2007 4:16:00 PTG, Blogger Unknown

knp kali baca rasa mcm syahduuu je.

Semoga d teruskan minat utk memblog...xpe la pasal muka y prasan kacak tu...nnt akan d ketahui juge..sat cari sas..sassssssss!

 

Jumaat, November 30, 2007 4:18:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Selamat selamat untuk semua..

Tulis terus, terus tulis ;)

 

Jumaat, November 30, 2007 4:42:00 PTG, Blogger Abang Long

TAHNIAH. Sudah 2 tahun usia blog. Rasa kagum dengan kekuatan adik dalam meneruskan usaha membangunkan blog ini !

 

Jumaat, November 30, 2007 5:05:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

yahhh teruskan menulis wak!

SF

 

Jumaat, November 30, 2007 6:31:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Sas,
Terima kasih. Boleh dipaten perkataan itu rasanya. :D

Ilham tak perlu dicari kot. Ada di sekeliling. Kena pandang, dengar dan rasa, dengan jiwa. Ewah! :p


Ayu,
Terima kasih Ayu.

He he he. Tungguuuuuuu!


nunn,
Kalau budak baka baik, dah boleh berlari kot. :D


nur@,
Terima kasih [ 7 kali]

Aku tak ingat. Yang aku ingat, dulu aku ingatkan kamu lelaki. He he he!


Achik,
Terima kasih. InsyaAllah.

Cuba ingat-ingat balik. He he he.


mak su,
Terima kasih mak su.

Dah ada. Cuba 'google'kan di kotak carian di sidebar saya tu. Klik pada jowopinter. Mesti ada 3-4cerita pasal ketiak. He he he.


Azzam,
Yeargh! Hidup Jawa!

Kata orang Jawa, cerito. crit crit angger roto. He he he.


Kak Jie,
Terima kasih. Mudah-mudahan, kak Jie juga.

InsyaAllah.

Takkan Jawa hilang di dunia! :D


mudin,
Terima kasih. Selagi diizinkanlah.

Kalau tak ada blog ini, mana boleh kenal kau, kan? :D

 

Jumaat, November 30, 2007 6:44:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

arsaili,
He he he. Maklumlah jejaka pemalu.

Terima kasih. Balik dari Australia, datanglah KL, boleh kita minum-minum. :D


mas wongenom,
Waalaikumussalam,

Pemuda Jawa memang pemalu orangnya [Malu tapi mahu tu] He he he.

Tulis novel? Belum terfikir lagi. Tulis dalam blog pun tak betul lagi. :D


Amora,
Eh! Macamana jadi syahdu pulak? Tak menjadi rupanya aku buat kelakar..

Blogging itu hobi sepanjang masa. Satu escapisme juga.


akira,
Selamat untuk kamu dan kita semua.

Meminjam kata-kata Sinaganaga, 'baca terus, terus baca!' :)


abang long,
Terima kasih abang long. Sekadar bercerita dan berkongsi pengalaman. :)


Serunai Faqir,
Terima kasih banyak-banyak.

Untuk sdra juga, teruskan berkarya!

 

Jumaat, November 30, 2007 6:55:00 PTG, Blogger Kemat

teruskan berkarya...penuhi dunia blog ini dengan cerita2 kamu, dari pandangan mata dan fikir akalmu..

 

Jumaat, November 30, 2007 6:55:00 PTG, Blogger Kemat

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

 

Jumaat, November 30, 2007 8:00:00 PTG, Blogger TokNabe

Happy Ulangtahun ke-2 BP utk blog Jowo Pinter. Teruslah menulis apa2 yang difikirkan perlu untuk memeriahkan dunia blogger ni.

 

Jumaat, November 30, 2007 9:06:00 PTG, Blogger Lily Abdullah

Selama ulangtahun untuk blog yang banyak cerita ni...moga tuannya sihat sejahtera & akan terus bercerita & bercerita ttg apa2 saja. Dan saya akan terus membaca...

 

Jumaat, November 30, 2007 10:55:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

teruskan bercerita!

 

Sabtu, Disember 01, 2007 1:00:00 PG, Blogger tokasid

Salam Wak Pinter:

Selamat hari beranak ke-2 bagi blog Wak Pinter.

Bila saya baca senikata lagu Suatu Masa, M.Nasir di intro entry ini saya terus teringatkan zaman muda-muda dulu jerna itulah antara lagu kegemaran saya hingga kini( sebenarnya semua lagu Kembara saya suka sampai sekarang).

Teruskan memberi cerita dan berita kepada kami Wak. Kita tak perlu menjadi sastrawan untuk menulis. Dan orang lain tak perlu suka atau bersetuju dgn apa yang kita tulis.

 

Sabtu, Disember 01, 2007 1:12:00 PG, Blogger posmen

baru seminggu dua kenal.. dan masih lagi mmbaca entri2 awal sdr.

mmg setuju dgn komen 'tokasid' di atas.

tahniah dan selamat ulangtahun ke-2.

 

Sabtu, Disember 01, 2007 1:14:00 PG, Blogger Brader Black

slamat 2nd epi besdey bang..
troskan mnulis.. sy pasti akan teros memberi sokongan, slagi tulisan nya tidak melanggar norma2 masyarakat bertamadun..

*sy juga suda lupa bagaimana sy bulih sampai ke sini.. brgkali kerna chemistry jawa antara kita kot..ngehhehehe.. ade rs loya x? :p

 

Sabtu, Disember 01, 2007 7:02:00 PG, Blogger zino

tak suka betul tengok gambar yg cantik di conteng2 hehe

 

Sabtu, Disember 01, 2007 10:58:00 PG, Blogger DeeN

Hahahhaampeh!!
Nama yg kuletak itu tidak melambangkan kejantinaan. Ada maksud lain yg lebih mendalam. Ahak, ahak!!

Owh! Obses sekali dgn angka 7 ya!
Gelak2 (5 kali).

 

Sabtu, Disember 01, 2007 3:23:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Kemat,
Terima kasih atas sokongan kamu dude. Dan teruskan mengomen di sini ikut rasa hati kau.


comment deleted,
Ah! Dah kena deletelah pulak. Ha ha ha!


Tok nabe,
Terima kasih tok. Mari kita sama-sama meriahkan alam blogosfera ini.


Waterlily,
Terima kasih sdri WL atas sokongan. InsyaAllah.

Saya juga mendapat manfaat yang bukan sedikit membaca blog sdri. Terima kasih.


Wear,
InsyaAllah.

 

Sabtu, Disember 01, 2007 3:44:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Dr Tokasid,
Waalaikumussalam doc,

Terima kasih.

Saya peminat sifu sejak dari dulu lagi. Tak pernah ketinggalan mengikuti setiap albumnya, baik Kembara baik solo, dan beberapa kali menonton konsertnya bila berkesempatan. Lagu ini sewaktu saya budak lagi, kalau tak silap. Doc ahli Kelab Sahabat? :D

Betul doc. Saya menjadikan laman blog ini sebagai wadah untuk bercerita, luahan minda - freedom of expression dan sesekali sebagai bentuk escapisme juga... :)


Posmen,
Terima kasih.

Walaupun di zaman teknologi komunikasi maklumat ini, aku masih suka posmen, blog kau maksud aku [sudah merepek aku ni].


Brandal,
Terima kasih. InsyaAllah.

Aku mula masuk ke blog kau bila aku nampak kau pautkan blog aku dari pautan Blogs that link here Technorati di sidebar aku itu.

"Tidak kiralah bagaimana kita bermula, yang penting adalah bagaimana kita berakhir" :)


zino,
He he he. Entah! Gatal sungguh nak menconteng!


Nur@,
O, gabungan nama kau dan nama ehem ehem barangkali. Tapi kan, sesekali ternampak nama kau teringat pulak aku kat mamak Restoren Deen di depan ofis aku tu. He he he.

Yeargh! Hidup 7! [7 kali]

 

Sabtu, Disember 01, 2007 3:45:00 PTG, Blogger Sastri

haaa... kan banyak kali I dah kata, u memang berbakat menulis... memang boleh punya laaa kalau nak tulis buku... kat sini dah terbukti, ramai yang sependapat dengan I... :D

 

Sabtu, Disember 01, 2007 3:53:00 PTG, Blogger 13may

syabas dan teruskan berkarya!

Selamat ulangtahun ke-2 :)

 

Sabtu, Disember 01, 2007 5:50:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

epi ulangtahun ke-2....mak aiii..uduh sangat ke sampai conteng muke..ekekkee

 

Sabtu, Disember 01, 2007 7:56:00 PTG, Blogger Pa'chik

wei... jangan gatal nak berenti nulis dah la... ekekek...
selamat purp...

 

Ahad, Disember 02, 2007 1:13:00 PG, Blogger Unknown

ya, aku tumpang hepi!!

 

Ahad, Disember 02, 2007 2:55:00 PG, Blogger Achik_Sufi

ish...
ish...
sedihnyerrr en3
moga panjang umur layeeerrr...
hidup jowo pinterrr...!!!

 

Ahad, Disember 02, 2007 5:13:00 PG, Blogger Unknown

dah boleh buat blook ni! selamat ulangtahun!

 

Ahad, Disember 02, 2007 9:31:00 PG, Blogger zwitterion

teruskan..ntah nanti2 nak buat blog bersama ng Sas kot..:)

 

Ahad, Disember 02, 2007 11:18:00 PG, Blogger Bunga Rampai

Salam BP,

Entah bagaimana pertemuan maya kita. Saya ingat-ingat lupa. Entah siapa menyapa siapa terlebih dulu. Itu tidak penting. Yang penting saya menyenangi persahabatan BP dan cerita-cerita BP yang penuh keikhlasan. Saya merasakannya.

Terima kasih menjadi kawan maya saya. Teruskan menulis. Saya tidak pernah lupa blog ini.

Setangkai anggerik bulan untuk BP :-)

Selamat ulang tahun blog yang ke-2!

 

Ahad, Disember 02, 2007 11:25:00 PG, Blogger tulip

hai bp,
aritu saya ingatkan bp ni dah btl pangkat wak2. ingatkan umur dh 30++ or 40++.. rupa2nya kawin pun belum lg. hehehe..
selamat 2 thn ber'blogging'..

 

Ahad, Disember 02, 2007 12:12:00 PTG, Blogger KV

hepi seken besday to jowo pinter. Kejap jer dah 2 tahun kan? Alhamdulillah

 

Ahad, Disember 02, 2007 12:41:00 PTG, Blogger Iza'Izz

Selamat utk BP@JP.....
Menulislah selagi termampu utk menulis, meluah, mengomen dan serba 'me' lagi....
sis akak mampir kesini selagi terdaya.... :)

 

Ahad, Disember 02, 2007 2:39:00 PTG, Blogger Rush Murad

Selamat menyambut hari kelahiran Jowo Pinter blog!!!! semoga dapat terus menulis (dan kerapkali pula menggeletek...).... blog ini antara blog kegemeran Tepak Sireh, kerana kerapkali mengimbau kenangan silam di Johor.....

ps: tak jauh usia blog kita ek?

 

Ahad, Disember 02, 2007 10:41:00 PTG, Blogger ZABS

Salam BP,
Sudah dua tahun rupanya. Walaupun belum sampai satu tahun saya membaca cerita-cerita anda disini, terasa seperti sudah lama mengenali andas. Semoga terus di beri ilham untuk menulis.

 

Isnin, Disember 03, 2007 12:51:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

Dah dua tahun. Dah dua tahun juga aku kenal dengan Jowopinter dan penulisannya masih lagi sesegar dua tahun yang sudah.

Tahniah sebab masih ingat ulangtahun kedua JowoPinter. Tahniah sebab mampu membuat aku tertunggu tunggu apa seterusnya di JowoPinter.

-mazudi.com-

 

Isnin, Disember 03, 2007 2:14:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

salam singgah.
moga selamat semuanya. kalau nak lebih selamat buatlah kenduri doa selamat. dan jangan lupa jamu dengan makanan jawa.
moga kita semua selamat di dunia dan di akhirat. amiin ya RABB.

 

Isnin, Disember 03, 2007 8:26:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

Tahniah jowo pinter.. semoga terus menulis dan menulis!

 

Isnin, Disember 03, 2007 9:09:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

congratz dude.
rajin² la lagi menulis. nnt saya 'mampir' lagi ekk. hehehe..

 

Isnin, Disember 03, 2007 12:19:00 PTG, Blogger Butaseni@Wan Raja

wahhh dah dua tahun ek?respek lu otai hehehe.
cerita ceriti kau sungguh mencuit hati dan ber'aura',tidak memerlukan kata-kata yang berselindung,orang senang membacanya.orang juga suka membaca.aku respek lagi.
tahniah.

 

Isnin, Disember 03, 2007 12:19:00 PTG, Blogger Butaseni@Wan Raja

wahhh dah dua tahun ek?respek lu otai hehehe.
cerita ceriti kau sungguh mencuit hati dan ber'aura',tidak memerlukan kata-kata yang berselindung,orang senang membacanya.orang juga suka membaca.aku respek lagi.
tahniah.

 

Isnin, Disember 03, 2007 2:03:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Sas,
Terima kasih [77 kali]

Nak tulis kertas kerja projek inipun tak cukup masa, ini nak tulis buku pulak… He he he!


13may,
Terima kasih! :D


Faza,
Terima kasih. Sebab terlalu kacaklah aku terpaksa conteng. He he he!


Pa’chik,
Terima kasih daun keladi Alocasia maccrohiza pa’chik.

Tapi aku taklah seproduktif kau yang tulis entri tiap-tiap hari [tiap-tiap awal pagi sebetulnya, kan?]. He he he.


kel@mbu,
Terima kasihlah ya!


Achik Sufi,
Eik! Orang kedua kata ini entri sedih. Hmmm….

InsyaAllah. Terima kasih!


Cikgu Gitar,
Kalau ada rezeki dan diizinkan Tuhan. Mana tau.

Terima kasih cikgu!

 

Isnin, Disember 03, 2007 2:13:00 PTG, Blogger indera kencana

Selamat ulang tahun ke 2. Dah makin besar..

 

Isnin, Disember 03, 2007 2:16:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Zwit,
InsyaAllah [maksud aku ‘teruskan’ itu]. He he he. Mungkin, mana tau. :D


Bunga Rampai,
Salam kembali BR,

Saya pun tak begitu ingat bila. Cuma saya masih teringat BR pernah menulis nama-nama rakan-rakan blogger -termasuk saya - menjadi satu karangan yang unik dan menarik di awal 2006 dahulu, kalau tak silap saya.

Dengan izin Tuhan. Terima kasih [7 kali] di atas persahabatan, sokongan, ingatan, perkongsian juga setangkai anggerik bulan itu 


tulip,
He he he. Nak panggil wak pun apa salahnya….

Terima kasih.


KV,
Terima kasih KV. Selagi larat menulis, insyaAllah… 


Iza’Izz,
Terima kasih daun keladi…... Rajin-rajin singgahlah lagi…


Rush,
Terima kasih Rush [7 kali].

InsyaAllah. Kalau terus diizinkan untuk menulis. Cerita kekampungan, kejawaan dan kejohoran memang identiti blog ini kot. Blog Tepak Sireh itupun apa kurangnya. :D

p/s; Ha’ah. Cuma blog Tepak Sireh itu lebih awal 4-5 bulan rasanya kan?


Tuan Zabs,
Waalaikumussalam tuan,

InsyaAllah. Saya seronok berkongsi dan membaca cerita pengalaman tuan. Terima kasih.

 

Isnin, Disember 03, 2007 2:45:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

mazudi,
Terima kasih Zudi. Sekadar perkongsian pengalaman dan pemikiran. Cerita yang rasa-rasanya ada makna, ambillah jadi panduan, yang entah apa-apa, abaikan sajalah…. :)


eisraa,
Salam kembali, terima kasih. InsyaAllah.

Jamuan secara maya boleh? :D

Amin. Semoga segala urusan kamu di Mesir sana juga dipermudahkan Allah.


John Norafizan,
Terima kasih sdra.

Sdra juga, teruskan berkarya dan teruskan perjuangan menghasilkan novel kreatif.


cikin,
Terima kasih.

Ojo isin-isin. Mampir-mampirlah meneh yo… He he he.


butaseni,
Baru 2 tahun. Ada kawan-kawan kita yang dah 4-5 tahun. Lagi otai tu… :D

Terima kasih [7 kali]. Cuma bercerita seada dan sekadarnya. Terima kasih pada kau juga kerana aku pun banyak belajar sesuatu tentang ‘dunia seni’ kau di blog kau itu.

Biarlah kita terus ‘menjadi diri kita sendiri’. Bukan begitu?


Indera Kencana,
Terima kasih Indera.

Baru 2 tahun, masih merangkak lagi. :)

 

Isnin, Disember 03, 2007 5:49:00 PTG, Blogger gayour

kalo sekolah rendah, tahun depan masuk tahun tige. kalo wak sekolah menengah, tahun depan masuk tingkatan tiga. kalo telah dua tahun berkawen/berumahtangga dan diizinkan Allah mempunyai cahayamata pada tahun pertama perkawenan, tahun depan usia anak itu masuk ke tiga tahun. kalo belajar ( apapun ) dengan tekun, tegar, semangat dan kerana Allah... banyak juga telah diketahui dan diamalkan dalam menjalani pancaroba hidup ini wahai sobat. TAHNIAH JOWO PINTER! truskan bercerita untuk tatapan sobat yang lain dan moga ada kebaikan.

 

Isnin, Disember 03, 2007 7:12:00 PTG, Blogger kingbinjai

bukan manusia jika lupa pada asal usulnya

 

Isnin, Disember 03, 2007 10:13:00 PTG, Blogger Unknown

teruskan berkarya.. selamat ulang tahun kedua..

 

Isnin, Disember 03, 2007 11:11:00 PTG, Blogger Unknown

Selamat hari jadi blog. Tak ada doa selamat ke, bubur merah putih ke, nasi ambeng ke? sruuuppp...

 

Selasa, Disember 04, 2007 9:18:00 PG, Blogger flush

selamat ulangtahun..
ayat sastera ko mmg power.. tersusun kemas.. layak menulis dlm paper..

 

Selasa, Disember 04, 2007 10:45:00 PG, Blogger Petiais

tak tau plak.ade annivesary tuk blog :)

 

Selasa, Disember 04, 2007 12:25:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Bro’ Gayour,
Terima kasih bro’. Terharu rasanya sebab kartunis tersohor seperti bro’ masih sudi bersobat dengan mamat Jawa ini. :D

Betul bro’. Yang penting nawaitu. Kalau niat betul, insyaAllah.

InsyaAllah. Aan diingati pesanan bro’ itu. Terima kasih sekali lagi.


king,
Ramai juga yang dah lupa asal usul sendiri king. Cuba tengok sesetengah pemimpin dan penguasa yang mengemudi Tanah Melayu kita ini. Mengaku berakarkan Melayu, berbangga dengan partai Melayu [kononnya] tapi bangsa sendiri dikhianati, bahasa sendiri diketepikan… :)


Orochi,
InsyaAllah. Terima kasih.


Ainin Naufal,
Terima kasih.

Ada, tapi gambarnya sajalah. Silalah layan diri di gambar banner di atas itu. :D


Flush,
Terima kasih.

Biasa-biasa saja. Tak 'sekuasa' manapun... :)


petisis,
Setiap yang bermula mesti ada tarikhnya. Kan? :D

 

Selasa, Disember 04, 2007 12:42:00 PTG, Blogger Sya

Hapy 2nd blog anniversary.. masa berlalu pantas kan?

 

Selasa, Disember 04, 2007 4:33:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

kak sya,
Terima kasih,

Itulah. Pejam celik, pejam celik, dah 2 tahun.

 

Sabtu, Disember 15, 2007 2:44:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

hepi belated anniversary blackpurple@jowopinter...