Selasa, Oktober 30, 2007


Tempohari. Sewaktu saya balik kampung. "Nampak gemuk sekarang ?!" kata adik saya dengan nada takjub semasa mula-mula melihat kelibat saya. "Dotdotdot dah gendut!" kata suami sepupu saya pula.

"Isk! Takkanlah!" bisik hati saya. Sambil sekejap-sekejap saya mengelus-ngelus manja abdomen saya. Sekejap-sekejap pula saya mengusap-ngusap lengan saya.

Beberapa hari selepas itu saya ke FRIM di Kepong. Saya berjumpa Aza, rakan baik saya yang sedang bergulat menyempurnakan tesis sarjananya. Lama sungguh kami tidak berjumpa secara langsung. "Boleh aku peluk kau?" tanya Aza. "Boleh," kata saya. Kami lalu berpeluk-pelukan.

"Kau dah nampak berisi sekarang," kata Aza. "Berisi macamana?" tanya saya. "Muka kau dah berisi, dulu cengkung," kata Aza.

"Pinggang kau saiz berapa?" saya pula tanya Aza. "34," dia jawap. "Aku 31, kalau makan banyak naik 32," kata saya pula. "Kau masih nampak maintain," kata Aza lagi. Itu yang saya suka dengar.

Rupanya istilah sasa atau orang putih panggil tough itu berbagai sebutannya. Ada yang sebut ‘gemuk’. Ada pula yang sebut ‘gendut’. Ada juga yang sebut 'berisi’.

Ha ha ha!

Tapi betullah. Sekarang memang saya agak ‘berisi’ sedikit. Dulu kurus, dada boleh dibuat gitar, sekarang sudah nampak berketul-ketul sedikit.

Ha ha ha!

TTFN
 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 10/30/2007 12:27:00 PTG. |


46 Ulasan


Selasa, Oktober 30, 2007 1:27:00 PTG, Blogger Sastri

Keskeskes... Gendut ke macam ni? Kalau gendut lagi besar... Itu pandangan i laaa... Yang ni, ok laa... Kurus sangat sampai nampak cengkung kurang menarik la pada penglihatan mata ini... :p

Ok la kalau macam tu, LOL...

 

Selasa, Oktober 30, 2007 2:03:00 PTG, Blogger NJ@Goboklama

ala BP,kalau gendut pun mesti sas bole trima kan?

errr,tapi tengok gaya mcm ada potensi utk jadi 3G tuh,heheh ;)

 

Selasa, Oktober 30, 2007 2:17:00 PTG, Blogger achik

hahaha.. risau gak ek org kata dah berisi.. ingatkan org perempuan je over seisitif bila bab2 berisi ni.. hehehe ;p

 

Selasa, Oktober 30, 2007 2:18:00 PTG, Blogger me3n

haha. itu berketul-ketul di perut namanya. ;p. err aza tuh laki ke pompuan? ;b.

 

Selasa, Oktober 30, 2007 2:40:00 PTG, Blogger Pa'chik

mana ada gendude... kekeke...

elok lah orang kata berisi.. dari orang kata tak de isi... banyak makna tak elok tuh.. kekekek...

 

Selasa, Oktober 30, 2007 3:29:00 PTG, Blogger tulip

betullah wak nampak berisi aka sasa (kihkihkih). sebab kalau tgk / bandingkan muka wak kat bhg profil tu nampak cengkung. saya tau itu mesti gambar 10 tahun dulu.. ;)

 

Selasa, Oktober 30, 2007 3:40:00 PTG, Blogger muor76

gemuk, buncit, boroi, boyak, perot terbose,gendot melambangkan keadaan yg hampir sama...
tapi ade kah perkataan tu boleh disamekan ngan gedabak atau begok?
kekekek
ko nyer size 31/32? bio betul.. kerempengnyer pinggang ko? kekkeke

 

Selasa, Oktober 30, 2007 3:51:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

seeloknya ditambahkan perumpamaan, contohnya...

gendut macam tempayan
gemuk macam gorila

mungkin lebih jelas... kan? :D

 

Selasa, Oktober 30, 2007 5:21:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Sas,
Suami sepupu I tu cemburu tengok kesasaan I kot. He he he.

Kalau berat badan dah ideal, kira oklah. Yang sedang-sedang saja. Oklah kalau macam tuuuu..! :p

Kena teruskan berpush up, sit up dan kayuh basikal dalam bilik itu nampaknya nih... :p


Qistina,
Gendut sikit-sikit tak apa. Makmur. He he he.

Biasa perempuan yang cepat berpotensi jadi 3G kan..? :D


achik,
Bukan sebab penampilan tapi kesihatan. Bila berat badan dah tak ideal, nanti macam-macam penyakit zaman moden boleh datang tau... :D


ad3ck,
6 pack abs itu kira berketul-ketullah kan.. ha ha ha.

Nama dia Azzaruddin. :)


pa'chik,
He he he.

Betullah tu. Kalau kurus sangat, 'cekeding' sampai nampak tulang tertimbul pun tak sedap juga mata memandang.....Tapi jangan sampai berisi sampai berlebih-lebih lemak pulak. Lagi tak sedap mata memandang. He he he.


Tulip,
Terima kasih..terima kasih... he he he.

Avatar itu gambar 5-6 tahun lepas... :D


Muor,
Begok bukan di leher ke Muor? Isk! Kau ni.....

OKlah tu. 32 agak selesa. Kalau pakai 31 baju dah tak boleh masukkan ke dalam dah. He he he.

Pinggang kau pulak berapa? 37? 38? He he he!


mudin,
Ya, setuju. Tapi sangat tak tepat kalau nak diaplikasikan perumpamaan itu untuk aku tu. :D

 

Selasa, Oktober 30, 2007 5:36:00 PTG, Blogger NBK466

Alhamdulillah dah berisi...dah ada yg JAGA kot.. he..he.he.. Kurus nanti org ckp hisap DADAH pulok..hu..hu...hu..

 

Selasa, Oktober 30, 2007 5:42:00 PTG, Blogger Mak Su

kalu bersopan santun, dipanggil sasa.. lebih sedap didengar

 

Selasa, Oktober 30, 2007 6:45:00 PTG, Blogger zizie ali

ranking kebimbangan:
1.gendut
2.gemuk
3.berisi

buncit tak masuk dlm. ranking. sebab ada orang kurus yg buncit.

 

Selasa, Oktober 30, 2007 6:46:00 PTG, Blogger Accia

salam wak,
dulu saya ada rakan yang nama gelarannya Bok. Rupa-rupanya nama Bok tu datang dari perkataan 'gedebok' sebab masa dia kecik dia gemuk.

 

Selasa, Oktober 30, 2007 6:53:00 PTG, Blogger akirasuri

Badan sudah berisi bila sudah ada buah hati menjaga :p..

dan badan makin berisi-isian bila sudah ada zaujah yang menjaga..

he he he..

Salam.

 

Selasa, Oktober 30, 2007 7:43:00 PTG, Blogger Nunn

gendang gendut tali kecapi
kenyang perut senang hati
kalau dah senang hati
perut makinlah berisi

 

Selasa, Oktober 30, 2007 10:21:00 PTG, Blogger Iman Mawaddah

Jadi model weight gain ke? :D

 

Selasa, Oktober 30, 2007 10:43:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Aku bila kerja setahun, seluar kena tukar dari 28 pergi 30, bila dah kawen setahun dari 30 pergi saiz 33. Sekarang ni maintain 33.

Takper la. Yang penting hati senang.
Kan?

 

Selasa, Oktober 30, 2007 11:55:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Cerita tentang perutlah pulak lepas2 raya ni. hehehe

 

Selasa, Oktober 30, 2007 11:59:00 PTG, Blogger Unknown

Eleh... tak ngaku la tu. hahaha...
Metabolisme dh makin lemah tu.

 

Rabu, Oktober 31, 2007 1:15:00 PG, Blogger Brader Black

aaaa..
ncik BP mau join sy membuang lemak dan babat?
ngehehehe..

tp gambo tu kelihatan ganteng.. maskulin amat..

 

Rabu, Oktober 31, 2007 9:58:00 PG, Blogger Pegawai Khalwat

Mata orang-orang itu begitu tajam dan kejam.

 

Rabu, Oktober 31, 2007 10:17:00 PG, Blogger Ajzie

Gendang genduttttttttt tali kecapi...kenyang perut senang hatiiiiii... yuhuuuuuuuu

 

Rabu, Oktober 31, 2007 11:42:00 PG, Blogger Titicaca

ko sajeeeeeeeeeeee je nak tunjuk body ko kat dlm blog ni kna?kan?kan?

 

Rabu, Oktober 31, 2007 11:51:00 PG, Blogger Unknown

gemuk tandanya matang!
hehe :)

 

Rabu, Oktober 31, 2007 12:04:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

NBK,
He he he. Makan cukup. Hati senang. Ada orang ambil berat. Macam itulah.


Mak Su,
Ya, ya. Betul. Dan itu lebih maskulin bunyinya. :D


Zizie,
Ya, ya. Buncit [atau lebih glamour dipanggil boroi] lebih bertumpu kepada bahagian perut.

Kalau 'berisi' itu seimbang di seluruh tubuh. 'Gemuk' dan 'gendut' pula tafsirannya agak kabur :D


acciaca,
Waalaikumussalam bik,

Itulah. Kalau dipanggil Bob pulak dah boleh dibayangkan tubuh badannya macamana. Ada seorang kawan saya ni pulak namanya Dotdotdot Keding sebab dia kurus. :D


Akira,
Begitulah kata-kata kebanyakan orang. Betullah kot. He he he.

Kalau hati senang, makan cukup, exercise tak tinggal, insyaAllah 'sihat'lah badan.. :D

Salam kembali.


Nunn,
Gendang gendut tali kecapi
Kenyang perut senang hati
Senang hati jangan lupa diri
Kena juga exercise setiap hari.

He he he.


iman,
Dulu-dulu memang pernah makan bendalah tu semua. Tak berkesan pun.... He he he.


Mazudi,
33 kira oklah.

Betul. Yang penting hati senang. Tapi kena pastikan BMI kena ideallah zudi. Kalau dah berisi sangat, macam-macam penyakit datang pulak nanti. :D


Zalisa,
Itu saja yang terlintas di fikiran... He he he..


ainin naufal,
Itu langkah berjaga-jaga namanya. :D

Semakin lemah apanya, semakin naik adalah. Semakin berselera makan sekarang nih...! He he he.

 

Rabu, Oktober 31, 2007 12:17:00 PTG, Blogger ~LoVeLyZz CoRnErZz~

tjuk sensitip nihh...boroi ader x...muahahaha

 

Rabu, Oktober 31, 2007 12:23:00 PTG, Blogger Orked

oooooo..membesar bagai johan!

zaman lelaki maskulin kata org ....ramai dok jaga badan.

 

Rabu, Oktober 31, 2007 12:41:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Brandal,
Tidak, terima kasih sajalah. Dah kira sedang-sedang saja ni. Tak perlu pembuangan apa-apa lagi buat masa ini. He he he.

Terima-kasih..terima kasih. Terharu saya... Ha ha ha.


Pegawai,
Diaorang cemburu tengok kesasaan aku tu sebenarnya. Ha ha ha.


ajzie,
He he he. Bak kata Ipin, "betul..betul..betul!"

Lagipun nak buat apa pening-peningkan kepala kan...?


Titicaca,
Itu cuma ilustrasi hiasanlah.

Ha ha ha


cik kema,
Betul.. betul...betul...! [tapi kena tengok umur jugalah...:D]


lovelyzz,
Belum sampai tahap boroi lagi kot..? He he he


Jie,
Lebih kepada kesihatan sebenarnya. Penampilan jatuh no. 2. He he he.

 

Rabu, Oktober 31, 2007 12:48:00 PTG, Blogger aNIe

Buah hati tu suka biar berisi sikit...tu sebab dia selalu titipkan makanan yang sedap2....

Biarlah gendut sikit asalkan maintain ensem...hahahah...

 

Rabu, Oktober 31, 2007 2:14:00 PTG, Blogger ILA

yg penting sihat & rasa 'BAHGIA' gitu:)

tu jer komen dr saya:p

 

Rabu, Oktober 31, 2007 2:23:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

ok la tu BP..
kurus sgt pon xhensem.. hehehe

 

Rabu, Oktober 31, 2007 2:25:00 PTG, Blogger DeeN

Hak hak hak .. Rileks, rileks. Berisi sihat takper, jgn cengkung sakit. Bahaya woo. Apapun, berbadan tough tak semestinya lelaki sejati yg gagah perkasa. hukhukhuk ...

kan, kan, kan .. ;D

 

Rabu, Oktober 31, 2007 5:06:00 PTG, Blogger shahril aley

definisi bagi aku la:
1)gemuk - badan berbentuk bulat dengan mempunyai lebihan daging, lemak dan daging pada badan

gendut - berada di tengah-tengah antara berisi dan gemuk. mungkin berbentuk bulat tetapi masih mempunyai anggota badan yang bersaiz kecil. perut ke hadapan@boroi

berisi - selalunya dipanggil gebu@chubby kerana tidak menampakkan tulang timbul yang ketara pada tubuh badan.

sasa - mempunyai tubuh badan yang kental@berketul, bidang besar & mantap

ko rasa aku yang mana satu? ermmm tak tahu lah... :)

 

Rabu, Oktober 31, 2007 7:37:00 PTG, Blogger Abang Long

Syukur Alhamdulillah. Yang penting SIHAT.

 

Rabu, Oktober 31, 2007 8:01:00 PTG, Blogger tokasid

Salam Wak Pinter:

Kalau tengok photo tu,saya rasa okay dah.Tak masuk kategori gemuk pun . bab gendut/boyak kena sinsing bawah baju dan yengok perot lah dulu. Kalau macam org ngandung 5 bula tu baru kira gendut atau boyak.

Dah masuk bab ni, apa kata cek BMI(body mass index utk tahu sesuai atau tidak.
BMI= weight(m)/ height(m2 ie meter square)

Kalau kurang dari 20 di kira kurus.
kalau 20-25: amat sesuai
kalau lebih 30 : dah gemuk lah tu.

 

Rabu, Oktober 31, 2007 10:55:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

haha... lemu kan tandane makmur mas... :)

 

Khamis, November 01, 2007 7:49:00 PG, Blogger Mummy Rizq

kalo setakat ukur lilit pinggang 31.. kira masih boleh diterima. blom mencapai tahap 3G tu...

 

Khamis, November 01, 2007 8:09:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

Jeles aku. Bagi aku masa sebulan untuk setanding dengan ko ha ha ha! Gemuk + berisi tu menandakan hati senang kan, bro?

 

Khamis, November 01, 2007 8:49:00 PG, Blogger pB

Salam BP ...

Berisi sihat , ok.

Jangan ,

kurus sebab sakit ...

BP ,

aBear dok berminat nak cantikkan laman kat umah tu , macam mana nak contact BP ...??

kalau tak keberatan , hantarler contact number ke pbpibi@yahoo.com

 

Khamis, November 01, 2007 11:03:00 PG, Blogger ZABS

Salam BP: Darin gambar yang di pamer, anda dalam kategori kalau di beri markah 0 hingga 10, boleh dapat 8/9 kot. Size pinggang 31/32 tu ideal untuk peringkat umur BP tu. Kalau dah macam saya pinggang 35/36 kira okey lagi. Kawan (Aza) tu oversize lah sikit kot? Tu yang komen tu...

 

Khamis, November 01, 2007 1:32:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Kak Lady,
Makanan yang ditapau semua sedap-sedap, itu sebab cepat berisi. He he he.

He he he. Terima kasih. Ha ha ha.


ila,
Ya, ya. Sihat itu aset. Bahagia itu kurniaan. Alhamdulillah.


cikin,
Kalau kurus sangat tak stabil. Kena tiup angin pun boleh tumbang. He he he.


nur@,
Betul, Sekarang ini melambak mat-mat yang macho, badan tegap, tapi sayang auw..auw..auw... dan ada pulak yang dotdotdot macam Elton John tu....

Nauzubillah.....


shahril,
Wah! Kau buat rujukan mana ni?

Aku tak pernah jumpa kau secara langsung, jadi tak dapatlah aku menganalisa tubuh badan kau. He he he.


abang long,
Ya betul. Nikmat kurniaan Tuhan.


Dr Tokasid,
Waalaikumussalam Doc,

Bagi saya 'gendut' yang kronik adalah bila kita berdiri tegak, dan tengok ke bawah dah tak nampak hujung jari kaki. Setakat ini masih nampak jelas lagi semua kaki bawah ni. :D

BMI saya : 23.03. :D


bagonk,
A'ah. Tapi nek lemu bangeti wetenge payah arek mbelayu mengko mas. Arek melaku pun abot awak'ey. He he he.


M/Rizq,
Macam itulah. Tapi tengok orang jugalah, bergantung kepada berat badan dan tinggi juga, kan...? :D


Azzam,
Tang mana yang kau jeles ni? He he he. Yang penting jaga makan, jangan pakai belasah saja & rajin-rajin exercise :D

Senang hati. Betullah tu! :D


pb,
Betul. Saya setuju. Yang penting sihat. Alhamdulillah.

Nanti saya e-melkan no telefon saya ya...


Tuan zabs,
Waalaikumussalam tuan,

Malu saya. He he he. Tinggi sangat markah tu. :D

35/36 untuk tuan memang ok lagi. Kalau tengok gambar tuan, memang segak dan bergaya lagi tu. Alhamdulillah, asalkan sihat. :)

 

Khamis, November 01, 2007 3:07:00 PTG, Blogger Butaseni@Wan Raja

wah,kau nampak macam Van Damn lah bro hehehehe.eh aza tu laki ka pompuan?

 

Khamis, November 01, 2007 3:30:00 PTG, Blogger NONIE AZIZ

aku pun macam butaseni aza tu pompuan ke laki? Tak pe BP Sas kata sedap mata memandang ok lah tu....bilalah aku dapat makan nasi minyak korang berdua ni!!!

 

Jumaat, November 02, 2007 11:41:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Butaseni,
Itu perli ke apa? Ha ha ha. Terima kasih, terima kasih. Ha ha ha!

Lelakilah.....!


MR,
Kalau perempuan mana boleh peluk sebarangan MR. He he he

Nasi minyak tak ada. Nasi ambeng boleh? He he he.

 

Jumaat, November 02, 2007 6:27:00 PTG, Blogger Rush Murad

aku ni tulang rangka memang dah besar, so nampak besar ler, tapi perut semakin kedepan.... risau...risauuu...... tapi tetap menjadi kegilaan.....hikssss...

p/s: tetiba sekarang ni aku begitu phobia dgn perempuan gemuk.... dunno why! takuuttttttttt.........

 

Sabtu, November 03, 2007 3:24:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Rush,
Rush, kalau belum kawin dah dapat PJK kena ambil langkah berjaga-jaga tu... Nanti bila dah kawin bukan PJK lagi, tapi 3G terus...he he he...Kegilaan tuuuuuuu!

p/s. Ha ha ha!