Khamis, Mac 03, 2011
Lewat petang itu, muka Djalut Bagaskara nampak serius. Serius yang bukan olok-olok. Jarang dia seserius begitu.

Dia menjirus air semacam lumpur di tayar kiri sebelah depan kenderaan pacuan empat rodanya. Hairan juga saya. Apa kejadahnya menjirus air sekotor itu pada tayar keretanya, yang memangpun sudah berseliput tanah dan lumpur dari tapak projek itu.

"Ko buang tebiat ke apa ni Lut..?"

"Aku tengah menyucikan najis mughallazah ni. Aku langgor anjing mati tadi..."

Laaaa.....


TTFN

Label:

 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 3/03/2011 07:27:00 PG. |


19 Ulasan


Khamis, Mac 03, 2011 12:24:00 PTG, Blogger Nurul Aznil

Salam,
teringat citer sorang teratorian langgar anjing balik dari kuantan. darah merecik macam langgar orang. dengan daging-daging lagi. HORROR!
1 kerja pulak nak cari car wash pemilik bukan muslim...

 

Isnin, Mac 07, 2011 1:15:00 PTG, Blogger muor76

anjing... ulama pon bercanggah pendapat mengenai nyer...
dan ade lak yg kene label wahabi bile tak ikot ape yg imam syafie ajor...

aku pernah gak langgor anjing... yg ajaib nyer.. aku benti aku tak nampak langsung anjing tu...

dan yg misteri nyer... di tgh hari.. dan anjing tu kaler itam abes.. yg aku nampak mate putihnyer sahaja.. bulu panjang berkilat....

 

Selasa, Mac 08, 2011 3:02:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Nurul Aznil,
Wah! itu kategori kemalangan maut yg ngeri tu....

btw, apa cerita terato ek sekarang...?


Ijam,
Ini petikan dari ruangan soal-jawap Agama Jbtn Perkhidmatan Haiwan Perak. Wallahualam.

Hukum menyamak ini berlaku kepada benda yang terkena langsung najis mughallazah sedangkan perantara kepadanya seperti tangan yang memegang atau menyentuh tayar atau kaki yang terkena najis mughallazah maka hukum wajib samak tidak berlaku seperti anjing kencing di pokok rambutan akankah buah rambutannya juga disamak?

Berkenaan dengan tayar yang terkena najis mughallazah ia tak perlu dirisaukan dan tidak perlu disamak kerana ia tak ada kena mengena dengan diri kita. Kita tak akan, sebagai contoh, solat menggunakannya. Ia seperti benda lain di luar sana yang terkena najis mughallazah, kita tak perlu menyibukkan diri untuk menyamak semuanya.


Aku pun pernah langgar rasanya... tapi tak adalah semisteri mcm cerita ko...hehe..

 

Rabu, Mac 09, 2011 2:12:00 PTG, Blogger zwitt

langgar anjing yang dah mati..mujur bukan langgar sampai mati

 

Ahad, Mac 13, 2011 4:19:00 PTG, Blogger echah mashuri

hahaha..kena samak gak eh?:P

 

Isnin, Mac 14, 2011 5:24:00 PTG, Blogger Along Tapa

baru aku nak komen betul-betul...apsal lak kena samak...kalo pegang anjing ke babi ke takyah samak la...kena sertu...

Gorengbaek - Kalo takde idea nak update...

Hangit Habis dah - nak tinggal...tak boleh...nak teruskan...sayang...

Kerat Senget - JowoPinter

 

Khamis, Mac 17, 2011 9:37:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Zwit,
Baru 2-3 hari lepas nampak anak anjing mati...hehe


Along Tapa,
Trimas... buat susah2 jer ko ni...


enchah,
Tak payah patutnya pun tak apa.. itu pendapat yg pakar la..


Along Tapa,
Dari segi terminologi memang ramai orang dah silap pakai term 'samak' tu.. lama2 jadi kebiasaan... :)

 

Selasa, April 19, 2011 1:34:00 PTG, Blogger m i n e r a l . . .

adakah itu cara mudah untuk anjing membunuh diri????

 

Khamis, April 21, 2011 10:47:00 PG, Blogger BuRuuj

hmm...xyah samak sepatutnya. xpe...alang-alang rajin, teruskan...;)

 

Sabtu, April 23, 2011 7:47:00 PG, Blogger KAMATO

nasib baik dia tak bagi mandi hadas besar kereta tu

 

Khamis, Mei 19, 2011 3:30:00 PTG, Blogger Masy

dia risau kot2 terpegang tayar tu kot.. so.. xde hal la nk samak ye tak :) heheheheh

 

Khamis, Julai 07, 2011 11:15:00 PTG, Blogger DeeN

Dah byk kali tulis komen, pastu padam. Maklumlah dah lama tak buat lawatan kat sini. Hihihi.. Pe kabo, Sihat?

 

Sabtu, Julai 16, 2011 6:03:00 PTG, Blogger TedungS

Wak! Kabarin ko? Jenguk2 weh

 

Isnin, Ogos 19, 2013 2:24:00 PTG, Blogger Riee Rizal

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.