Rabu, April 26, 2006

Suatu petang yang lewat. Di sebuah setingarden di negeri termaju di Semenanjung Tanah Melayu. Seorang budak lelaki, Aiman namanya, kelam kabut dia berlari pada emaknya, “mak, apa nama lubang besar belakang rumah kita tu?”

Si emak, “mak tengah sibuk masak ni, cuba tanya ayah”

Aiman bertanya ayahnya, “ayah, apa nama lubang belakang rumah kita tu?”

Si ayah, “ayah tengah sibuk 'blogging' ni, pergi tanya kakak?”

Kakaknya sedang leka mengadap sudoku. Aiman, “kakak, apa nama lubang belakang rumah kita tu?”

Si kakak, “itu perigi”

Aiman, “emak! ayah! cepat…!!! adik jatuh dalam perigi…!!!”


BP: Seseorang, sesiapapun apatahlagi anak seperti Aiman, bertanya kerana bersebab. Jangan diabaikan.


TTFN
 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 4/26/2006 01:34:00 PTG. |


43 Ulasan


Rabu, April 26, 2006 2:04:00 PTG, Anonymous Faizah

lor... itu macam pon ada kaa??

 

Rabu, April 26, 2006 2:20:00 PTG, Blogger Sastri

Betul cakap hunny tu... setiap soalan hendaklah dianggap penting dan dijawab jika tahu jawapannya, regardless yang bertanya tu budak2 atau mak/bapak budak atau orang tua sekalipun... like a saying, no such thing as stupid question, no matter how easy the answer seems...

Lagi satu, parents kena amik tau anak2 main kat mana kalo kat luar tu... Jangan biar jer, kena tengok sekali-sekala bagi memastikan keselamatan terjamin... kalo dok leka blogging pun (sungguh tegar abahnya yer), janganlah sampai anak tu terbiar... keskeskes...

 

Rabu, April 26, 2006 2:37:00 PTG, Blogger Alex Lacey

ni bukan Aiman yg tak kesah, tapi mak dan bapak Aiman yg tak kesah huhuhuhuhu

 

Rabu, April 26, 2006 3:04:00 PTG, Blogger Syikin

lbh krg 3 thn lepas, kami mmbawa mil beraya ke rmh kawan lamanya. x lama tu, anak2 nak buang air kecil. saya masuk dlm bilik airnya yang besar tu dan ada sebuah perigi. yg buat saya kecut dan kering rasa darah tu melihatkan ketinggian benteng perigi tu. HANYALAH SEPARAS SEPARUH BETIS ORANG dewasa sahaja. tanpa ada penutup berjaring atau separuh bertutup.TARAK. ia terdedah begitu sahaja. utk mengambil air, hanya guna gayung bertali. dahlah bilik air tu licin. saya yg besar ni pun kecut perut nak mengambil air, takut tergelincir terus masuk dlm perigi tanpa ada halangan. dahlah 7 or 8 palung rasanya kedalaman perigi tu. husna n aiman pun masa tu saya suruh jauh2..sebab 100% mrk senang masuk dlm perigi tu. saya terfikir, camnerlah cucu2 kawan mak saya yg tinggal serumah ni menggunakan bilik air ni.sungguh MERBAHAYA.

 

Rabu, April 26, 2006 3:14:00 PTG, Blogger blackpurple

faizah
Itu cerita. Tapi mungkin ada... :)

sastri
You are right hunn...
Keperihatinan itu penting. Ambil kesah walaupun pada 'soalan bodoh'..

ps: ayahnya baru register kat blogspot...hehehe

alex lacey
Nasib baik kakaknya kesah.... hehehe

syikin
antara moralnya: negeri termaju cuma pada nama, hakikatnya belum semaju mana...

Perigi memang merbahaya.... tak kiralah yang buta ataupun yang celik !!!

 

Rabu, April 26, 2006 3:32:00 PTG, Blogger zwitterion

adakah aktiviti berblogging mengancam anak anda????????

jgn abaikan anak-anak anda.

 

Rabu, April 26, 2006 3:55:00 PTG, Blogger MAMARISYIA

nasib baik kakak tu dapat jawab...buatnya kakak sibuk dengan sudoku...jenuh si adik dalam perigi tu...

 

Rabu, April 26, 2006 4:12:00 PTG, Blogger ontahsapo

aiman tak kisah.....!!!

 

Rabu, April 26, 2006 4:42:00 PTG, Blogger semut

la.kenapa la tak cakap jer adik jatuh dalam lubang yang Aiman tak tau namanya itu..kan baru tercengang mak pak dia.haha
baru ada akai.

 

Rabu, April 26, 2006 4:58:00 PTG, Blogger blackpurple

zwitterion
blogging itu cuma metafora menggambarkan keasyikan berinternet...hehehe..

mamarisyia
semasa kejadian itu berlaku dia masih belum menjadi pemain sudoku yang tegar...

ontahsapo
Ini Aiman lain....Dia kesah...hehehe

semut
Kalau dia sebut macam tu, tak ada la entry ini...hehehe

 

Rabu, April 26, 2006 5:04:00 PTG, Blogger sinaganaga

Ha ha. Perigi ke? Bukan telaga ke weh?

 

Rabu, April 26, 2006 5:15:00 PTG, Blogger KAMATO

susah nak jumpa perigi belakang rumah sekarang ni, anyway apa yang anak tanya kene take care sewajarnya.

 

Rabu, April 26, 2006 6:00:00 PTG, Blogger blackpurple

sinaganaga
perigi ke...telaga ke sama kot.. janji lubang...hehehe

ps: naga, terima kasih meninggalkan komen di sini. :)

kamato
ha ah. tapi kampung ulu-ulu sana ada lagi rasanya kamato.

 

Rabu, April 26, 2006 6:02:00 PTG, Blogger cuaca

nampak sangat Mak, Bapak dan Kakak Aiman terpengaruh ngan iklan....semua nyer buat tak kisah.....bak kata Aiman dalam 1 iklan di dalam radio..."aiman tak kisah"

 

Rabu, April 26, 2006 7:36:00 PTG, Anonymous gitartong

KBKK: Meneliti bahagian & keseluruhan
nilai-nilai murni: keprihatinan
moral: jangan main lubang dalam2..

 

Rabu, April 26, 2006 9:28:00 PTG, Blogger Romantis Selatan

sungguh teliti si Aiman ini. untuk mengelakkan tersalah memberi info, dia merujuk dahulu.

teringat e-book Pak Naga dalam satu kisah, bila ada anak seorang watak dalam blognya bercerita kepadanya macam-macam untuk menarik perhatian,

watak si ayah berkata, "Terima kasih kerana melaporkan..."

si anak terpinga-pinga...
=p

 

Rabu, April 26, 2006 9:29:00 PTG, Blogger Romantis Selatan

eh bukan Pak Naga... Tok Rimau... adoi!! Apasal hari ni asyik tersilap... mesti sebab belajar Matematik siang tadi...

 

Rabu, April 26, 2006 10:33:00 PTG, Blogger JBM8141

teingat.
sunat tu apa?
kerat sampai abis.

hampeh.

 

Khamis, April 27, 2006 3:13:00 PG, Blogger kel@mbu

apa beza perigi dan telaga? :)

 

Khamis, April 27, 2006 9:28:00 PG, Anonymous kadok

aiman aiman...kenapa tidak sahaja berkata "mak, ayah...adik jatuh dlm lubang besar?"...:)

 

Khamis, April 27, 2006 9:42:00 PG, Anonymous ron97

cayalah entry hang kali ni.
aku suka.

 

Khamis, April 27, 2006 10:13:00 PG, Anonymous Am

nasib baik dirumah Am tak ada perigi, takut juga kalau dialog ini terjadi pada Am hehehe

 

Khamis, April 27, 2006 11:39:00 PG, Blogger blackpurple

cuaca
Aiman yang ini kisah....

gitartong
tapi lubang perigi ini memang dalam GT....
kalau terjatuh boleh lemas !!!
hehehe

romantis selatan
sejak belajar di pra-tadika montessori Aiman dah pandai berkias.......

jbm8141
hehehe... aiman ni pun rasanya tak tau lagi apa itu 'sunat'....

kelambu
ejaannya berbeza....
apa-apalah, asalkan 'lubang besar'..
hehehe

kadok
sebab nak menunjukkan emaknya pandai memasak dan ayahnya bloggeryang tegar...!!!

ron97
tq...hang tau ke perigi tu apa? hehehe

am
kalau rumah tak ada perigi, tukarkan dialog ini kepada "longkang" ataupun sebarang jenis lubang yang membawa makna serupa...

begitulah adanya...

 

Khamis, April 27, 2006 1:03:00 PTG, Blogger zwitterion

rumah saya ada perigi@telaga, kalo sepupu-sepapat yg balik kampung tu, mak sy mesti tak sedap hati sebab diorang biasanya 'perak' sket ng telaga ni. takut2 nanti ada yg terjun lak.dalam tu..dulu wktu kecik2 suka mandi telaga, best, nyaman, sejuk.....

'perak'-kalo tak faham tanya RON, dia mesti tau punya.

 

Khamis, April 27, 2006 1:36:00 PTG, Blogger kunci hilang

ha ha. Aiman pun. Masa ni baru nak belajar perkataan baru.

 

Khamis, April 27, 2006 3:10:00 PTG, Blogger jamri

memang pun kekadang banyak soklan bebudak ni yang kita remehkan....

 

Khamis, April 27, 2006 3:38:00 PTG, Blogger Moon®

Sian aiman tak de orang layan, tapi kalau dia bebetul jatuh dalam perigi mau semua orang panik.

 

Khamis, April 27, 2006 3:45:00 PTG, Blogger Kak Lady

Betul tu...walau macamaner sibuk pun....jangan abaikan anak2....nanti...Sesal kemudian tidak berguna....

Teringat....kenangan kak lady jatuh perigi.....tp bukan salah mak atau ayah...memang takdir....

 

Khamis, April 27, 2006 4:00:00 PTG, Blogger blackpurple

zwitterion
"perak"?
jarang rumah kampung sekarang ber'perigi'. Semua dah pakai air paip.

kunci hilang
aiman confuse... sebab banyak sangat lubang merata-rata sekarang.....

ps: pernah langgar lubang di tengah jalan, sampai bengkok rim kereta...

jamri
betul... budak-budak ni banyak soalannya, kekadang pening nak menjawapnya.......

moon
yang jatuh tu adiknya la moon....hehehe

kak lady
betul. parents kena perihatin....

ps: lama dah tak mandi perigi... mana cak cari perigi sekarang ni...

 

Khamis, April 27, 2006 4:49:00 PTG, Anonymous neeziee

takde sambungan ke cerita ni??

 

Khamis, April 27, 2006 9:55:00 PTG, Blogger BooK

BP:
lupekan soal perigi.
kita yang besar. selalu ambil mudah apa kate budak2. padehal soalan innocent budak2 lah. yang selalu kadang2 membuatkan kita terkedu sehari.

 

Khamis, April 27, 2006 11:17:00 PTG, Blogger zino

nasib baik aimman tu tak kata

aimman tak kisah !!!

 

Jumaat, April 28, 2006 6:29:00 PG, Blogger Ku Keng

Sepatutunya dia bertanya pula, "Siapa nama adik saya yang terkecil sekali tu?" Dan setelah mendapat jawapan (entah dari emak, ayah atau kakak) barulah dia bagitau, "Adik yang bernama ABC tu jatuh dalam perigi." Barulah sekeluarga tak perlu meneka, tentang siapa yang dalam musibah.

 

Jumaat, April 28, 2006 7:31:00 PG, Blogger loppiess

Aiman, adik engko dah jatuh perigi engko masih dok tanya nama apa lubang tu..eeiii budak ni kang!

 

Jumaat, April 28, 2006 8:41:00 PG, Blogger blackpurple

neeziee
jika ada permintaan cerita ini akan disambung...itupun bergantung pada budget jugak...hehehe

bukhariramli
betul.. soalan diaorang kadang-kadang mencabar minda orang dewasa untuk menjawapnya.. biasa la budak-budak ni selalunya ada perasaan ingin tau....

zino
hehehe.... satu Tanah Melayu dah kenal siapa aiman ni...

keng tembaga
hehehe..
aiman ni 'sambil menyelam, minum air'.. selain dari nak bagitau adiknya jatuh dalam lubang, dia juga nak tau nama saintifik lubang itu...

loppies
begitulah aiman.... perfectionist tapi boleh menyusahkan....

 

Jumaat, April 28, 2006 10:19:00 PG, Blogger Ayu

adehhhhhh BP.. sempat la adiknya tu lemas dulu

 

Jumaat, April 28, 2006 11:50:00 PG, Anonymous ron97

perak tu kira mcm jakun lah

 

Jumaat, April 28, 2006 12:25:00 PTG, Blogger NBK466

Bagus ler Aiman dah INSAF & mengambil KESAH...

 

Jumaat, April 28, 2006 12:36:00 PTG, Blogger ibuVouge

satu entry yg amat bkesan..terasanya IV..minta la IV tidak abaikan anak2
thanks bp

 

Jumaat, April 28, 2006 12:45:00 PTG, Blogger sya

Teringat Aiman... malam ni anakku balik.. gumbiranya hati

 

Jumaat, April 28, 2006 2:42:00 PTG, Blogger blackpurple

ayu
tindakan pantas penduduk di situ telah dapat menyelamatkan nyawa adiknya..Alhamdulillah

ron97
perak itu jakun tapi jakun bukan semestinya perak kan...hehehe

nbk466
tunggulah cerita Aiman selanjutnya....hehehe

ibuvouge
entry ini tidak bermaksud untuk menyindir sesiapa... sesungguhnya tiada kena mengena samada yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia. jika ada, secara kebetulan...begitulah adanya..

you are welcome IV...

sya
Aiman anak bujang kak sya tu ke? hehehe

 

Isnin, Mei 15, 2006 2:24:00 PG, Blogger tHe sTorY aBOUt uS...

nice blog..suka bc cerita dr blog ni..byk pengajaran

 

Selasa, Mei 16, 2006 3:09:00 PTG, Blogger blackpurple

wanshila
Thanks.. Yang baik jadikan teladan :)