Khamis, Jun 22, 2006
Bkt Jelutong. Shah Alam.

Dia seorang perempuan. Cantik dan manis. Masih terlalu muda. Bukan 17 tahun, bukan 27 tahun, jauh sekali 37 tahun. Dia cuma 7 tahun. Baru darjah satu.

Peperiksaan baru-baru ini dia berjaya mendapat nombor tiga di dalam kelas. Walaupun dia gagal mendapat nombor satu atau dua, keputusannya itu masih dikira lebih cemerlang berbanding 36 orang lagi kawan-kawan lain sekelasnya. Dia sememangnya murid yang pintar. Layaklah dia cemerlang.

Sebagai galakan dan tanda kasih sayang juga barangkali, mamanya memberinya hadiah. Bukan kotak pensil, buku cerita ataupun magic colour pen…..tapi telefon bimbit. Jenama Nokia model terkini. Harganya tak semahal mana, cuma dalam seribu lima ratus ringgit sahaja…!

Bertuah dia. Tak ramai yang seusianya bertuah sebegitu. Zaman kita dulu-dulu lagilah, jangankan Nokia terkini, Nokia terkuno pun belum tentu dapat memiliki.

Itu baru nombor tiga, kalau nombor satu? Itu baru peperiksaan darjah satu, kalau UPSR? PMR? SPM?

Seribu lima ratus ringgit itu nilai gaji sebulan si Salleh, site supervisor aku tapi bagi mereka yang terlebih mampu apalah sangat…

Note: 'Page' ini kekadang bermasalah masa 'loading'. Nak kena pakai 'template' yang 'standard' balik nampaknya..... Maklumkan pada saya jika anda juga bermasalah menjenguk 'page' ini. Tq.

TTFN

 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 6/22/2006 03:26:00 PTG. |


53 Ulasan


Khamis, Jun 22, 2006 5:02:00 PTG, Blogger ontahsapo

melampau gila, aku darjah satu cuma dapat hadiah kat pentas sekolah jer, kat rumah mak kata alah baru no 2, nanti no 1 mak bagi lah.....!

 

Khamis, Jun 22, 2006 5:30:00 PTG, Blogger Sastri

wow, mewahnya... sas masa kecik2 dulu dapat nombor 1 pun takat dpt hadiah kat sekolah...parents mmg tak penah bagi...cuma kalo dowang outstation, belikan buku2 je(tu yg jadik ulat buku tu)... dowang selalu ingatkan betapa susah kehidupan dulu...selalu ingatkan syukur dgn apa yg ada, tak mampu nak mewah2 pun...

hopefully, by the time sas ada anak sendiri, sas pun akan amalkan mcm parents sas tu... Insya Allah...

 

Khamis, Jun 22, 2006 5:47:00 PTG, Blogger Romantis Selatan

macam hand phone bekas anak murid saya yang sorang tu.

 

Khamis, Jun 22, 2006 5:51:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

ontahsapo
Dulu lain sekarang lain. Apatah lagi kalau parents berduit...!

PB
Bertuah anak2 sekarang .... :D

Sastri
Sama la. Dulu dapat no 1 pun sekolah jer bagi hadiah. Paling mahal dapat kamus...! :)

Cuaca
Tidak bagi anak2 golongan yang susah.....

Romantis selatan
Baru berangan nak beli handphone 3G... :D

 

Khamis, Jun 22, 2006 5:55:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

aku dulu nombor satu dalam sekolah masa darjah satu darjah dua dan darjah tiga.dapat hadiah kotak pensil ngan pensel sebatang pemadam satu.pastu dapat stokin sepasang.hehe.setiap taun.darjah 4 pindah skolah pekan.dapat gak bawah 10.tapi tak macam skolah lama kat kampung.tak dapat hadiah langsung.hahaha.

 

Khamis, Jun 22, 2006 6:07:00 PTG, Blogger Unknown

Mudah-mudahan anaknya akan lebih bermotivasi untuk terus berjaya dalam pendidikan. Agak-agaknya kalau anak dia berjaya macam Amalina 17A tu, apala yang budak tu dapat!

Apa aku nak bagi kat anak aku esok, bila dia besar nanti? Bawa melancong tu idea yang bagus tu.. jauh berjalan, luas pandangan!

 

Khamis, Jun 22, 2006 6:33:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

best nyer hadiah... baru tahun 1 dah dapat hp best tu.

 

Khamis, Jun 22, 2006 7:00:00 PTG, Blogger Unknown

Aduh!!! Kecik2 dapat no 3 pun, hadiah bukan main canggih. Pada saya, kalau kecik2 dah di beri kemewahan mcm tu, mungkin boleh merosakkan anak tersebut. Tak tahu hidup susah besar nanti.

 

Khamis, Jun 22, 2006 11:36:00 PTG, Blogger Izhal

dulu2 mana boleh bagi nokia, jenama tu tak wujud zaman kamu sekolah dulu... heheh... gurau saja...

mengarut la hadiah macam tu... anaknya bijak, ibu bapanya tak begitu pintar...

page ni ok je load di sini laju... mungkun pasal rumah saya guna 50MBps punya line yang bayarannya RM60 sebulan, tak macam stramx yang menipu rakyat... adeh, maaf ya tmnet, saja nak perli cemerlang gemilang terbilang tmnet...

 

Jumaat, Jun 23, 2006 1:58:00 PG, Blogger FaEzHussain

Tuan BP,
wah! terpegun saya.
lepas ni dpt pda pula.

 

Jumaat, Jun 23, 2006 8:21:00 PG, Blogger Pegawai Khalwat

Mak ai.....

Aku pun nak jadi anak dialah.

Boleh kenalkan?

Pss.... aku loading cepat ja. Al-maklumlah pakai T1.

 

Jumaat, Jun 23, 2006 8:29:00 PG, Blogger Sir Mute Key Chicks

page loading lambat?biasa jer pakcik.anyway, lepas baca cerita encik jowo,terkenang kembali kisah lama saya yang selalu mendapat nombor 1 dalam kelas dan tidak mendapat apa-apa dari ibubapa saya. Tapi saya tetap bersyukur dengan segala kasih sayang yang diorang bagi. Amin..

 

Jumaat, Jun 23, 2006 8:34:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Neeziee yang nakal
Wah...murid genius jugak rupanya dulu kau ni ye... he he..

Amir yg kacak
Kalau duit dah berlebih, nak bagi apa pun boleh..... :)

Cikgu di atas garisan
Zaman dah berubah cikgu.........

Yus yg jauh
Saya pun rasa macam tu........

Izhal Jepun
Dulu2 yg ada model Motorola yang besar macam bekas air tu kot.... he he..

Dah tak ada pilihan. TMnet saja la... he he

Dr. Faezhussain
SPM cemerlang nanti dapat kereta sport .....!

Pegawai cegah khalwat
He he he.
Boleh jadi calon menantu.....

psss..tq.

Semut yang anih
Tq. Aku cuma nak buat survey psl kelajuan... he he he..

Kita serupa semut. Tetap bersyukur kerana hari ini menjadi manusia....

 

Jumaat, Jun 23, 2006 8:41:00 PG, Blogger kingbinjai

yela tu, dulu dulu kalo dapat hadiah kete mainan pun dah kira bess, apatah lagi kalo dapat kereta control pergh!! tapi zaman kita skang dah tak pandang sume tu. zaman anak aku esok? perghhhhh

 

Jumaat, Jun 23, 2006 9:51:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

seorg 'murid' dapat 'kereta betul' utk hadiah LULUS SPm ..

zaman skrg....

(eh, komen ni lari topik tak yer :P)

 

Jumaat, Jun 23, 2006 10:31:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

aku pon pakai henpon x smpi 300 bp...hahha..bertuah sungguh budak tu..rezeki masing2 kan...:)

 

Jumaat, Jun 23, 2006 11:00:00 PG, Blogger Unknown

kalau site supervisor RM 1500 sebulan, gaji bos dia brape hah?

p/s: aku dulu dapat henpon gak.. bekas air berbentuk henpon..

 

Jumaat, Jun 23, 2006 12:02:00 PTG, Blogger Ayu Mohamad

waduhhh waduhhhh syioknyaaaaaa hehehe jgnkan adiah masa dulu2.. sekang ni pon tak pakai henpon nokia harga rm1500 hehehehehehe.. dah ler tuh.. henpon hadiah drp suami hehehehe

 

Jumaat, Jun 23, 2006 1:35:00 PTG, Blogger Unknown

ituLAH anak zaman milennium.

wa dulu senasib ngan OS. FORM 2 baru dpt hadiah,....bukak buku akaun RM200.

 

Jumaat, Jun 23, 2006 2:45:00 PTG, Blogger Mamamanja

x ponah dapat adiah pun!

en. bp, moral citer nih apa erk? huhuhuhu

p/s : kengkadang senang, kengkadang susah nak bukak

 

Jumaat, Jun 23, 2006 3:14:00 PTG, Blogger NBK466

No 3 jer dapat hp? Lain ler no 1... no 3 bagi public phone jerk udah ler...hik..hik..hik...

 

Jumaat, Jun 23, 2006 3:22:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Alang-alang
Tefon antik macaman tu alang? Yang macam bekas air tu ke? :D

Raja kepada binjai
Zaman sekarang pun budak sekolah dah pakai komputer....

Bulan
Hendaknya macam tu lah. Kalau boleh pakai nak buat apa tukar?

Sanchai celup
LULUS SPm tu apa? Berkias-kias pulak kau ni...

Pak kadok
Tau. Telefon yang kau cerita dalam entri kau tu kan... he he he..

oroci yang pelik
Gaji boss dia pun kau nak tau.... :D

Ayu yang ayu
Kalau hp free ok lah tu... :D

Halo yang bermagora
Zaman dah berubah.......... :D

Mama yang manja
Moral: Berpada-pada dan gunakan pertimbangan yang logik. :)

plat no nbk466
Public phone lagi untung. Tiap-tiap hari dapat syiling. he he he

 

Jumaat, Jun 23, 2006 3:52:00 PTG, Blogger Lan Rambai

Semoga anak itu menjadi tokey telepon mudah alih satu hari nanti....

 

Jumaat, Jun 23, 2006 3:57:00 PTG, Blogger Sya

Emmm... tak mampu weh nak bagi kemewahan camtu pada anak..

 

Jumaat, Jun 23, 2006 4:59:00 PTG, Blogger aNIe

errmmm...zaman dah berubah...anak zaman cyber...kawan anak kak lady...pakai communicator pulak....canggih giler...

 

Jumaat, Jun 23, 2006 5:41:00 PTG, Blogger Amanitium Cho

aku pakai sony ericcsson lama tu je, sama je pun. leh je dengar suara orang di hujung talian. tapi akhir-akhir ni, aku seperti susah sedikit nak buat sedemikian rupa, dah lama tak gores dan mengisi nombor 16 digit. huhu.

 

Jumaat, Jun 23, 2006 5:41:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

kat mana budak tu tinggal. aku nak mengorat dia la. ha ha. dapat awek anak orang kaya la aku. ha ha ha ha ha ha ha ah aha ha ha ha ah ha ha ha ha[repeat till fade]

-book-
malas betul aku nak login. nak load page comment ni pun lambat.

 

Jumaat, Jun 23, 2006 5:52:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

aku yg keje nih pon pakai hpone rm500 je ..huhu

 

Jumaat, Jun 23, 2006 6:39:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Lan sungai rambai
He he he. Mudah-mudahan jadi tokey kilang telefon la...

Kak Sya
Kalau mampu pun biarlah berpada..kan?

Kak Lady
Itu lagi dahsyat..!

Amanitium itu
Masuk air ke?. he he he..

Book si buku
Lokasinya? kat atas tu... hehehe

1/2 kata ok. 1/2 kata tak ok. Blog kau pun sama, kekadang laju, kekadang berjanggut tunggu...

Faizah gadis di ofis depan
Asalkan boleh call in, call out, sms kira ok la... he he he..

 

Jumaat, Jun 23, 2006 9:51:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Alhamdulillah..
Mampu mak ayah sara anak semewah tu.

Note: cuba download blogspot theme dari ni.
http://www.geckoandfly.com/blogspot-templates/

 

Jumaat, Jun 23, 2006 9:58:00 PTG, Blogger Literature Sushi

Saya masa sekolah dulu tak penah dapat no top ten... asyik2 dapat no yg agak 20-an jer, dapat gak hadiah... "tali pinggang" :D

 

Jumaat, Jun 23, 2006 11:05:00 PTG, Blogger KAMATO

teringin nak jadi anak cam tu ...hehe

 

Sabtu, Jun 24, 2006 12:21:00 PG, Blogger Kaklong Syikin

itulah antara hadiah anak2 zmn sekarang..kalau dah kaya..apa aje blh beri

hmm..apa ya saya nak bgi hadiah kat husna nanti? tp saya mmg tak janji dia beri apa2..sbb tak mo ajar dia mengharap, takut tak tertunai nanti, perasaan dia hampa.

 

Sabtu, Jun 24, 2006 2:29:00 PG, Blogger tuan tanah

mama dia tak nak anak angkat lagi seorang?
untuk jadikan kakak yang boleh memberi galakan budak itu belajar bersungguh-sungguh lagi?

 

Sabtu, Jun 24, 2006 9:43:00 PG, Blogger zino

agak2nya berapa hari je talipon tu anak dia digunakan.. lepas tu mama ambik balik dengan alasan adik kecik lagi tak baik guna talipon ni.. hehe

you see .. satu alasan munasabah mama nak tukar talipon baru hehe

 

Sabtu, Jun 24, 2006 11:55:00 PG, Blogger LindaMunshi

Lagi nak komplen bebudak sekarang spoil...Apa masalah ibubapa sekarang? Payah sgt ke nak ajar anak-anak depa pakai public phone?

 

Sabtu, Jun 24, 2006 4:22:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

dru yg lembut
Dah rezeki mereka..

Tq for d link..

Raeidzall si perantau
'Tali pinggang' kulit ke 'tali pinggang' pvc tu? hehehe

kamato nun di Jerman
Saya pun... :)

Syikin ibu mithali
Belikan yang seadanya tanda ingatan. Agar rasa dihargai. :)

Tuan kepada tanah
Boleh apply tu TT... :D

Zino yang macho
Rasanya dia banyak gunakan hp tu untuk main games dari menelefon... hehehe

Mama kpd sarah
Itulah masalahnya.....

 

Sabtu, Jun 24, 2006 5:16:00 PTG, Blogger WRA

asalkan tak jadi "spoilt brat" udah....

 

Sabtu, Jun 24, 2006 10:10:00 PTG, Blogger adadia

Teringat budak darjah satu bawak hp pergi sekolah. Area Shah Alam juga.

 

Ahad, Jun 25, 2006 8:18:00 PG, Blogger zwitterion

handphone aku pun tak semahal budak tu..ganjaran dari mak bapak yg berkemampuan..jgn budak tu lupa diri dah.

 

Ahad, Jun 25, 2006 9:31:00 PG, Blogger Alpha

Aku tau aruah bapak ngan mak aku mampu nak belikan hadiah yang not bad masa aku sekolah dulu. Dan masa aku sekolah rendah, paling koman aku dapat nombor enam...itupun sebab aku belajar ngorat masa tu...nombor satu tu biasa la...tapi aku tak dapat apa-apa hadiah dari mereka dan aku tak harap pun dapat hadiah. Cukuplah dengan kata pujian dan ransangan untuk aku maintain dapat top. Tapi masa dah berubah...aku tengok adik aku masa UPSR demand hadiah macam-macam dari abang-abang dia dengan mak. Aku rasa bukan salah dia 100% tapi pengaruh rakan-rakan yang selalu dapat hadiah kalau dapat nombor single digit.

 

Ahad, Jun 25, 2006 2:47:00 PTG, Blogger ibuVouge

bp
btuah budak itu kan..tapi kalau iv mampu, iv insyaALLAH , x bagi hadiah sedemikian pada kids iv..

 

Ahad, Jun 25, 2006 6:11:00 PTG, Blogger cipthowiryawanchannel

7 tahun dapat henpone rege 1500!!!..mewah gilers..

 

Isnin, Jun 26, 2006 9:06:00 PG, Blogger Aku Bukan Bidadari

BP aku harap kau tidak wat camtu bila dh ada anak nnti? (statement jeles ni)

 

Isnin, Jun 26, 2006 9:14:00 PG, Blogger arianna adrizal

masa sekolah dulu tak pernah dapat hadiah...

 

Isnin, Jun 26, 2006 9:54:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

no. 3
sama taraf dengan rakyat malaysia
kategori rakyat paling biadap?

 

Isnin, Jun 26, 2006 9:54:00 PG, Blogger Rie

aku punya pun 3310 nokia jerr. huh jeleees btul aku.

 

Isnin, Jun 26, 2006 10:22:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Alex lacey
Betul tu..... :)

Adadia
Boleh bawak ke sekolah tapi jangan tunjuk2.. takut kena rampas dek cikgu yg jealous... :D

Zwitterion
Bagi aku hp cuma satu alat komunikasi.

Alpha
He he he.
Aku teringin no plat satu digit...

Ibuvouge
Samalah saya.....

Ais putih
Tu belum tengok lagi mamanya pakai hp apa ....

Tiara
Tak payah jeles tiara... dah rezeki dia.... :)

Arianna
Cuma pernah dapat hadiah yang sekolah bagi jer...

ron97
Hehehe. Yang tu tak boleh dibanggakan....itu bukan semua rakyat Malaysia tapi KLites..

Esis
Hp jugak namanya tu esis..:D

 

Isnin, Jun 26, 2006 11:47:00 PG, Blogger kasutVINCCI

kalau kv skolah dulu, kucing bertanduk berkali kali pun takkan dapat. Maklum la parent org susah.

 

Rabu, Jun 28, 2006 4:10:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

KV
Sebab tak tumbuh berkali2 tu la yg tak dapat tu... he he he..

 

Khamis, Jun 29, 2006 6:28:00 PTG, Blogger JBM8141

alahai... dulu aku tengok mak ayah aku happy tengok result peksa pun dah cukup la buat aku happy jugak.

 

Jumaat, Jun 30, 2006 1:34:00 PTG, Blogger Xara

pertama kali menumpang komen di sini.

saya nak ada hp pun tunggu duit ptptn dulu..huhu.. bayang kan kalau satu hari mak bapak budak tu muflis ke (nauzubillah) atau meninggal ke..kan ke payah kat budak tu..sbb dah biasa senang