Rabu, Julai 05, 2006
Aras 3, Blok I, P.B.Damansara.

Empat kali aku ke situ. Empat hari dan empat masa yang berbeza. Beradanya aku di situ bermakna terpaksa mengetepikan seketika perkara-perkara lain. Sebagai majikan aku tiada pilihan yang lain.

Hari pertama. Pagi Jumaat. Aku diminta mengisi borang dan dijanjikan permohonan akan diluluskan serta merta. Malangnya, aku diberitahu borang tidak dapat diproses kerana saat dan tika itu sistem down. Offline. Aku diminta datang pada hari Isnin.

Hari kedua. Tengahari Isnin. Pegawai yang sama. Aku menyerahkan borang di kaunter pertanyaan. Aku diminta menunggu. Permohonan diluluskan dan aku diminta membuat pembayaran. Malangnya tiada lagi kuota angka giliran untuk aku pada hari itu. Aku diminta datang semula keeesokannya.

Hari ketiga. Pagi Selasa. Semalam. Aku sampai saat mereka baru memulakan operasi. Aku dan mereka yang bertujuan sama diberitahu sistem down lagi. Kami hanya diberi angka giliran tapi tidak dijanjikan masa yang tepat bila sistem akan pulih semula. Aku di situ sehingga tengahari. Tiga jam yang bosan. The Star pun telah habis dibelek. Akhirnya aku mengalah. Tewas dalam penantian. Aku cukup benci menunggu. Menunggu sesuatu yang tak pasti memang menyiksakan.

Awal pagi ini. Percubaan keempat. Aku sampai sebelum operasi bermula. Kali ini berjaya mendapat angka giliran dan sistem mereka berfungsi. Nombor 22. Giliran aku tiba pada pukul 11.30 pagi. Urusan selesai.

Begini rupanya berurusan di era teknologi komunikasi dan informasi (ICT) iniā€¦

TTFN
 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 7/05/2006 03:06:00 PTG. |


31 Ulasan


Rabu, Julai 05, 2006 3:50:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

hmm... mmg bosan dan membuang masa menunggu tanpa mengetahui bila sistem tu nak berfungsi semula...takleh gak nak salahkan frontliners gak kalo sistem down kan? sbb out of their control...

err hunn, pegawai2 dia ok tak masa u berurusan tu?

 

Rabu, Julai 05, 2006 4:29:00 PTG, Blogger Alpha

system down memang sesuatu yang amat menensenkan...terutama bila aku datang dari jauh....atau bila time kita nak cari/pakai maklumat yang diperlukan..arghhh. Tapi apa2 hal, lain zaman, lain karenahnya...

 

Rabu, Julai 05, 2006 6:09:00 PTG, Blogger ontahsapo

sistem down memang alasan yg tiada siapa boleh pertikaikan dlm dunia yg serba canggih ni, kalau kita cuba bertengkar pun, alasan ni akan memenangkan pihak mereka...jadi lebih baik bertenang...dan layan blues... aku tak puas hati apsal sastri selalu pertama mengomen....

 

Rabu, Julai 05, 2006 7:35:00 PTG, Blogger arianna adrizal

BP,
baru tau ke???...

err.. encik ontahsapo, mungkin encik BP trus saja report pd cik sastri selepas published entri. :D

 

Rabu, Julai 05, 2006 9:59:00 PTG, Blogger Literature Sushi

saya tak boleh terima urusan mcm ni.. sakit hati!

 

Rabu, Julai 05, 2006 10:22:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

buat passportu ke? hehe

 

Rabu, Julai 05, 2006 10:27:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Sastri
Pegawai nampak mesra... cuma sistem selalu down, masalah teknikal yang boleh dielakkan sebenarnya.....Kalau sekali sekala ok, tapi diaorang kata for the past 10 days....!!!

Alphawolf
Kena ada kesabaran ditahap yang maksimum tu Alpha...

Ontahsapo
Itulah masalahnya.....

Dia pertama komen sebab lepas post entri aku kena report kat dia....hehehe

Arianna
Dulu2 memang dah tau. Ingatkan dah ok. Dulu 'penyakit' lain. Sekarang 'penyakit' lain pulak...:)

Raiedzall
Sakit, bosan dan menyiksakan !

OP
Lebih kurang macam tu la.... :D

 

Rabu, Julai 05, 2006 10:51:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

4 kali tu kalau aku dah lama hagin....

 

Rabu, Julai 05, 2006 11:24:00 PTG, Blogger Unknown

sistem down memang tak boleh nak buat apalah kan. Tapi tabik lah pada saudara BP kita, 4 kali pegi tu...nasib yg terakhir tu berjaya juga selesai yer.

 

Khamis, Julai 06, 2006 1:25:00 PG, Blogger Lan Rambai

Aku kena dulu lagi hangin sebab aku nak bayar saman tapi sistem down berjam-jam. Nasib baik aku sabar tunggu jugak sebab road tax aku tak bley nak renew selagi tak settle saman ekekekeke

 

Khamis, Julai 06, 2006 1:27:00 PG, Blogger aNIe

"Sistem down" ...memang tak boleh dielak ....kadang geram pulak...

 

Khamis, Julai 06, 2006 2:20:00 PG, Blogger Izhal

tak ada sistem back up... lambat kerja orang lain... berdosa membazir masa ni...

 

Khamis, Julai 06, 2006 7:52:00 PG, Blogger cipthowiryawanchannel

malaysia yang ada technology pun gitu yer..sama cam maroc yang guna sistem manual..urusan serupa lambat..

dugaan kut..nguji kesabarang ummah..

 

Khamis, Julai 06, 2006 8:26:00 PG, Blogger zwitterion

penantian satu penyiksaan..

 

Khamis, Julai 06, 2006 8:58:00 PG, Blogger Kaklong Syikin

kalau bukan urusan rasmi, rasanya takkan sanggup berulang kali datang n menunggu yg lamakan?

 

Khamis, Julai 06, 2006 9:33:00 PG, Blogger Aku Bukan Bidadari

BP , BP (Sambil lompat-lompat) tiara nak teka...
BP pegi wat Urusan dengan tok kadi? (jab agama?)heheheeee...

 

Khamis, Julai 06, 2006 11:23:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Cikgionline
Memang dah hangin satu badan tapi buat2 cool....

Yus
Kalau sesekali sistem down boleh diterima, tapi diaorang kata dalam masa 10 hari ni tak habis2 down !

Lan
Kalau rumah dekat tak apa la Lan...Kalau jauh..?

Kak Lady
Hmmm..tak boleh elak tapi kalau dah selalu mesti ada yang tak kena kan...?

Izhal
Betul. Setuju !

ais putih
Sesiapa yang nak uji kesabaran bolehlah datang berurusan ke situ... :)

Zwitterion
Tak sanggup....!

Syikin
Itulah. Urusan rasmi. Ada deadline pulak tuh....

Tiara
Weh.... tak manis la pempuan melompat2...! hehehe

Kat aras 3 tu mana ada pejabat JAWI daaaa...

 

Khamis, Julai 06, 2006 1:44:00 PTG, Blogger Unknown

walaupun aku kerja bahagian ICT dan memahami masalah berkaitan ICT aku tetap tension bila nak buat urusan dengan teknologi ICT.. epecially bila server down.. huhu..

 

Khamis, Julai 06, 2006 2:47:00 PTG, Blogger NONIE AZIZ

cuma boleh aku komen ko sebenarnya seorang penyabar!!Kalau aku tak sanggup aku nak asik nak ke tempat yang sama...

 

Khamis, Julai 06, 2006 3:24:00 PTG, Blogger Unknown

u don't have a choice, don't u?
...ni lu deal ngan department apa nih...lembab nauzubillah.

 

Khamis, Julai 06, 2006 3:40:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

ermm..kalau no giliran 22 dan siap tengah hari..abis kalau aku nye no giliran 50..aku rasalah..mungkin esok baru smpi giliran aku...mau menyirap kalau mcm tu...

 

Khamis, Julai 06, 2006 4:28:00 PTG, Blogger zino

lain kali jangan bawa surat kabar.. bawa novel utk di baca.. tak de tension menunggu..

nak terbang kemana tu?

 

Khamis, Julai 06, 2006 5:27:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Orochi
Teknologi secanggih manapun pun sedikit sebanyak tetap ada kelemahannya....

Mamarisyia
Malas nak gi Putrajaya. So, memang tak ada pilihan :(

Halogamora
Itu lah dia. Jbtn Imigresen....

Kadok
Itu pun datang sebelum 8 pagi tu..... Kalau datang tengahari, memang tak dapat nombor pun....

Zino
Kalau dah tension, nak baca apa pun tak ada mood dah..hehehe

Ada masalah dengan pasport.....

Moon
He he he. Aras 3, Blok I, PBD tu satu jer kat dalam dunia ni Moon....

 

Khamis, Julai 06, 2006 5:47:00 PTG, Blogger NBK466

Nasib baik ekau pun cam den gak BP...penyabar orangnyer..he..he..he..

 

Khamis, Julai 06, 2006 8:11:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

saya pun perlukan report dari anda setiap kali anda menulis entri baru. haha! saya kerap tercicir juga.

 

Jumaat, Julai 07, 2006 9:20:00 PG, Blogger kingbinjai

mungkin dorang tak pakai fiber optik kot? aku rasa kalau dorang pakai fiber optik for sure, lagi down!!

 

Jumaat, Julai 07, 2006 12:54:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

nbk
Oo...ekau jenis ynag penyabar jugak
rupanya...hehehe

Gitartong
Tak apa cikgu. Faham. Cikgu sibuk menggubah lagu baru sekarang. Lepas ni setiap entri baru, saya notify cikgu... hehehe

kingbinjai
Itu no comments... kang tersalah cakap kata kita banyak komplen...hehehe

Cuaca
Sistem tak lembab, yang menguruskannya itu agaknya yang lembab..:)

 

Jumaat, Julai 07, 2006 4:27:00 PTG, Blogger Rie

hujun jari aje bergerak. memang lembab

 

Jumaat, Julai 07, 2006 5:46:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

hehe..tak patut tul.diorang tak tau ke orang sekarang semua menda nak cepat.mati pun kalau boleh nak cepat-cepat.mana leh sabo nunggu lelama.

 

Jumaat, Julai 07, 2006 7:18:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

esis
hujung jejari menari-nari, rentaknya tak sama....

neeziee
Bernas la komen kau neeziee....hehehe