Rabu, Ogos 30, 2006
Lewat petang sabtu itu. Berseorangan lagi. Memang sunyi di waktu-waktu begitu. Jiwa pun ikut sepi.

Direnung yang dihadapannya itu puas-puas. Dia yakin dia membuat keputusan dan pilihan yang tepat. Pilihannya hatinya, pilihan yang disukai orang tuanya juga di kampung. Pilihannya itu dikenali sejak dulu lagi. Sejak dia masih kecil lagi.

Matanya mula berair. Siapapun mungkin tak mampu menahan air mata saat begitu. Dia bukan ingin mengikut emosi. Jauh sekali untuk menyesali nasib. Kalau sudah itu pilihan hatinya dia harus berkorban.

Bukan dia tak punya pilihan yang lain. Ada. Sebelum itupun bukan tiada teman yang sudi dan berminat menemaninya keluar, makan-makan sambil sembang-sembang di luar. Dia menolak dengan lembut. Begitulah dia.

Citarasanya agak berlainan. Mungkin memikirkan dia berasal dan dibesarkan di kampung, pilihannya pun harus punya ciri-ciri kekampungan. Kalau diikutkan, dia banyak pilihan di luar sana kalau dia mahu, samada yang ‘bertudung’ ataupun yang ‘terdedah’ sini sana. Apatah lagi dia bukan tak mampu. Lelaki seperti dia, pilih saja mana yang berkenan.

Dia mengesat-gesat lembut matanya. Air mata yang tergenang itu. Tak mampu ditahan-tahan lagi. Pedih.

Begitulah. Setiap pilihan dan keputusan itu ada harga pengorbanan yang perlu dibayar. Kalau tidak dikupas bawang merah itu, manakan mungkin dia dapat membuat sambal pilihannya itu. Bukan tak ada sambal lain di luar sana, sambal totok itu juga yang diidam-idamkannya.

TTFN

Projek terbaru. Klik SINI. Terima kasih neeziee.
 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 8/30/2006 12:39:00 PTG. |


50 Ulasan


Rabu, Ogos 30, 2006 1:01:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

alaaa hunny.... ingatkan apa tadi, sedey2.... tau laa i balik kpg... keskeskes... rupanya air mata menitis sbb kupas bawang... keskeskes... u mmg tau... keskeskes...

 

Rabu, Ogos 30, 2006 1:49:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

sambal tutok tu mcm mana?
rendang tok aku taulah

 

Rabu, Ogos 30, 2006 1:55:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

aku ingatkan dah sampai masanya tadi.hehe.

 

Rabu, Ogos 30, 2006 2:09:00 PTG, Blogger NBK466

Hang nie tang buat cerita SUSPENDA mmg expertlah...

 

Rabu, Ogos 30, 2006 2:13:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

ces...terkena aku...
a'ah la.. sambal tutok tu sambal ape ekk? aku yg jawa ni pon xtau.. :p

 

Rabu, Ogos 30, 2006 2:35:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

pakai eye pad ler kalau nak kupas bawang...hehe

 

Rabu, Ogos 30, 2006 2:54:00 PTG, Blogger 13may

penuh kusyuk aku baca...rupa2nya dia kupaih bawang...huh! suspen suspen....

 

Rabu, Ogos 30, 2006 2:55:00 PTG, Blogger Ted

lol..ingatkan ape..nak nikah ke...suspen je..hehehehehhehhe

 

Rabu, Ogos 30, 2006 4:13:00 PTG, Blogger Alpha

Cerita 2-in-1 la ni....hehehe

 

Rabu, Ogos 30, 2006 5:22:00 PTG, Blogger tumismenumis

Datang lagi selepas sekian lama. Sori beb.

Sambal tu pakai bawang eek?
Bab potong bawang ni memang salah satu kelemahan bini aku, dan bila bini lemah dalam setengah setengah bab ni, suami yg jadik mangsa. Memang aku benci potong bawang.

 

Rabu, Ogos 30, 2006 5:41:00 PTG, Blogger Lan Rambai

aku dah agak dahh.. mesti si jowo ni buat saspen yg tak saspen hahaha

 

Rabu, Ogos 30, 2006 6:11:00 PTG, Blogger Kaklong Syikin

salam...

hehe..buat saspen jer, ingatkan nak citer dilema nak pilih calon isteri..rupanya2 bab air mata keluor sbb potong bawang, sabor jeklah.

petua org tua, kalau potong bawang tak mo pedih mata, seulas bawang putih or bwg merah yg dah dikupas kulitnya dicacakkan kat hujung mata pisau tu..then teruskan mengupas kulit bawang2 yg lain. insyaAllah, tak pedih mata. saya try, nampak gayanya jadilah petua tu..

 

Rabu, Ogos 30, 2006 6:24:00 PTG, Blogger Aku Bukan Bidadari

Ceh..BP
ingatkan dh bawa balik sas jumpa org tua hehe..
petua kedua,.masa nk potong bwg tu gigit anak mancis..

insyallah tak berair mata tu..

 

Rabu, Ogos 30, 2006 6:28:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

sambal totok style mana lak ni, yang biasa2 tuh cuma guna lombok ngan belacan jer... ye ke syahdu asbab bawang tuh ke atau..???

 

Rabu, Ogos 30, 2006 6:30:00 PTG, Blogger weAr

petua ketiga pakai oakley...
BP mmg pndai `menyaspen`...

 

Rabu, Ogos 30, 2006 6:53:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

sastri
Nak buat macamana hun.....hehehe

ron97
Kalau rajin cuba selak entri Julai 'cerita sambal tutok' tu..

neeziee
Sampai masa apa neeziee..?

nbk
Takde idea lain..merapu la..hehe

cikin
Pergh...kalau tak pernah rasa bukan jawa namanya tu...Cuba klik kat entri Julai 'cerita sambal tutok' tu..

nbb.
Pertama kali dengar eye pad nih...

13may
Tu la...Siapa suruh kau khusyuk..hehe

Ted.
Nikah....? Siapa nak nikah..? hehe

Raiedzall
Hehehe...

Zwitterion
Hehehe ..

Alphawolf
Ada yang 2..? apa yang 1..? hehe

Mazudi
Itu la semangat kerjasama namanya zudi... Dulu kata lautan api sanggup direnangi...hehehe

lan
hahaha... kau memang pandai Lan ...

Bila nak ngeteh....? hehehe

Syikin
Salam.

Hehehe. Pilih calon memang tak ada dilema...hehehe

Terimas kerana petua yg berguna itu...Esok2 boleh lah cuba...

Tiara
Hehehe... kau memang Tipah..!

Apa kena mengena dengan mancis pulak...? Musykil...

Rin
Ni sambal tutok versi my dad..cuba tengok resepi kat entri Julai tu...hehe

wear
Tak terfikir pulak yang ni..isk...tapi nampak hitam pulak sambal tu wear...hehehe..

Esis
Apa yg 'huh' sis...?

 

Rabu, Ogos 30, 2006 7:36:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

apa kata kalu gigit bawang tu balik?

 

Rabu, Ogos 30, 2006 8:06:00 PTG, Blogger Unknown

Hahaha... dah makin ramai gak blogger-blogger buat entri saspen camni.. Hampeh. Aku terpedaya jugak..

 

Khamis, Ogos 31, 2006 10:19:00 PG, Blogger KAMATO

ko buat suspen, tapi apa hal pun dengan sambal tutok & ikan kering pun boleh pegi 2-3 pinggan nasi

 

Khamis, Ogos 31, 2006 10:29:00 PG, Blogger zino

buat suspen betul.. lain kali pakai spek la..

 

Khamis, Ogos 31, 2006 11:02:00 PG, Blogger Izhal

tak guna kau!!! heheh... ingatkan kaki menangis tadi... lain kali bila kupas bawang buat depan kipas dan jangan bau sangat bawang tu... kimia dari bawang yang kita hidu buat kita merengek... selamat menyambut merdeka neee :)

 

Khamis, Ogos 31, 2006 11:54:00 PG, Blogger aNIe

Hampeh betul Blackpurple ni...ingatkan drama bersiri maner ler tadi...hahahah

 

Khamis, Ogos 31, 2006 12:29:00 PTG, Blogger debikdebuk

Kau ni memang rajin buat citer macam ni ek? Dulu nak terkencing... sekarang menangis potong bawang lak?

 

Khamis, Ogos 31, 2006 3:41:00 PTG, Blogger Bunga Rampai

Aiseyman, hahaha ... kali ini saya tekena!

Terima kasih kongsi resipi, selalu juga saya buat...ada yang bertanya nama sambal ini.

Saya jawab: "Sambal Tutok Blackpurple"

Salam :)

 

Khamis, Ogos 31, 2006 6:02:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Segmen Bercerita Bersama Blackpurple The Storyteller...:)

Sambal Tutok ni saya belum pernah cuba, nampak mcm pedas sangat, gerenti lepas makan sakit perut...kalau sambal kicap cili api, sambal goreng, sambal goreng pegantin dan tempe goreng asam biasalah buat.

Kalau tak mahu mata pedih sewaktu kupas kulit bawang esp. bawang merah/kecil simpankan bawang tersebut di dalam peti ais, insya-Allah mata tak pedih lagi.

 

Khamis, Ogos 31, 2006 6:23:00 PTG, Blogger Titicaca

hish! lagi2 buat aku suspender jer..

 

Khamis, Ogos 31, 2006 10:36:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

waaa... aku tertipuuuu...... :))

 

Jumaat, September 01, 2006 1:29:00 PG, Blogger ibuVouge

masa baca tu IV dah agak dah..ini supend ke betul ni...sbb BP mmg suka cite camni..
IV pun dah buat..sambal ni ada nama tambahan sambal tutok BP
hubby tya bp tu apa..heheh

 

Jumaat, September 01, 2006 9:01:00 PG, Blogger ayu_mkay

ngko memang tau..! suka tol buat citer suspen cenggitu... lenkali buat citer momok plak ekkk..

 

Jumaat, September 01, 2006 11:16:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

anony
Bawang mentah...? isk...

orochi
Tak terniat pun nak buat saspen... :D

Kamato
Betul. Nak lagi kalau ikan kapak atau ikan layur....perghhhhhhhh

Zino
Hehehe... Itu yg tak terfikir tu bang...

Izhal
Hahaha.... Sentimental tu masa kupas bawang jer... Nak kena angkut kipas la pulak ekk..

Kak lady
Diari Seorang Lelaki ~ Pretty Ugly... hehe

debikdebuk
Lain kali tak buat lagi dah.... hehehe

Bunga Rampai
Nak kena patenkan 'sambak tutok blackpurple' ni kalau macam ni...hehehe

Wan
Memang pedas...tapi darjah kepedasan tu boleh dikawal, letak jer la sikit cili tu......

Tq petua tu....nanti boleh cuba..

titicaca
Mana adaaaaa....

bagonk
Aku tak tipu sesiapa pun la...hehehe..

ibuvouge
Lepas ni takde saspen lagi dah...

Jangan lupa terus letak 'BP' kat hujungnya tu ekk..hehe

ayu_mkay
Ooooo...suka cerita momok ekk.....

 

Jumaat, September 01, 2006 12:52:00 PTG, Blogger Sya

Laaa ingatkan apa le kebendanya tadi...

 

Jumaat, September 01, 2006 3:05:00 PTG, Blogger ontahsapo

aku ejas tajuk dia sikit.."dairi seorang lelaki bujang..."

 

Jumaat, September 01, 2006 4:59:00 PTG, Blogger Kemat

petua kurangkan pengeluaran air mata ketika kupas bawang:
selepas dihiris 2-3 kali bawang itu, basahkan pisau kamu..cuba..pasti berjaya

 

Jumaat, September 01, 2006 10:37:00 PTG, Blogger kingbinjai

lkchaitt!!! mati mati aku ingta kau nak kawin! hahahahaha

 

Ahad, September 03, 2006 6:07:00 PTG, Blogger Nurul Abid

La.....cite bawang merah rupanya.Ari ni kite pun buat sambal tutok tu lagi. Petua tak pedih kupas bawang, rendam bawang dlm air dulu.

 

Isnin, September 04, 2006 9:42:00 PG, Blogger Pandang Dengar Diam

teringin pulak cuaca nak rasa sambal tutok itews...bila tak tau boleh dapat rasa?

 

Isnin, September 04, 2006 2:19:00 PTG, Blogger kasutVINCCI

cuba publish gambar sambal tutok tu cemana?

 

Isnin, September 04, 2006 2:40:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

kak sya
hehehe..


ontahsapo
Bujang senang...! haha

kemat
Terimas... banyak dapat petua kali ni...hehehe

kingbinjai
Kawin...? hahaha

Serial plant killer
Tahniah kerana men'tutok' kan diri..

TQ petua tu ekk...

cuaca
Cuba sekali pasti nak lagi...dan lagi...dan lagi....

kasutvincci
Cuba KV tengok entri Julai lepas....siap ada resepi lagi tu...hehehe

 

Rabu, September 06, 2006 12:24:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

lagi petua tanak nangis time kupas bawang.
rendam bawang dlm ais sejuk.
OR
kupas bawah air paip yg mengalir perlahan.

 

Rabu, September 06, 2006 1:12:00 PTG, Blogger Mamamanja

ampeh! aku ingat citer apa tadik

 

Rabu, September 06, 2006 6:39:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

azniebunnie
Lama tak nampak...?

Tq petua2 tu ekk..

mamamanja
hehehe.... Ingat cerita apa MM..?

 

Isnin, September 11, 2006 12:28:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

BP,
ko ni memang dah rindu tahap gaban ke nak makan sambal tutok(aku pun tak tau tutok tu apa)?atau ko ni kes rindu kampung?kesian.ishish...lain kali ko suruh mak ko siap2 buat tumis tu so bila nak masak ko amek je la.

nasib baik la aku dok dgn famili.tak de la nak kempunan makan ape?pisttt ko pernah makan rendang dinding tak??

 

Isnin, September 11, 2006 2:59:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Shahril
Sapa dah pernah makan sambal tutok tau la macamana lazatnya... hehehe.. Cuba kau tengok entri Julai 2006. Ada resepinya.

Rendang Dinding...? Yang mana satu tu ekk...?

 

Isnin, September 11, 2006 4:58:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

RENDANG DINDING ni asal dari negori PERAK.yang org familiar rendang PERAK ialah RENDANG TOK je.berbeza dgn rendang2 yg lain2.kadang2 cara masak RENDANG DINDING pun berbeza mengikut cara die blajar.Tukang masak kat umah aku ialah bapak aku sendiri(org perak) assistant mak aku plak..

roughly aku bgtau la bahan2 die terdiri drpd daging rebus yg dipotong keping2 & ditumbuk, bawang yang dihiris (berat daging mesti sama dgn bawang).kemudian daging & bawang haruslah digoreng secara berasingan.bahan2 lain cili boh, air asam jawa,kicap,gula & garam.

biasenye famili aku buat masa raya pose, haji @ ade jamuan keluarga.slalu gak makcik aku order kat famili.cara memasak die renyah @ leceh skit....

klu ko nak rase dtg umah aku raya nanti... ;)

 

Selasa, September 12, 2006 1:21:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Ooo...macam tu.... tq...
Kat kampung aku, biasa buat rendang jawa jer...

Bagi la alamat, raya nanti aku datang... :D

 

Selasa, September 12, 2006 4:10:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

rendang jawa aku tak pernah dengar pun...ko ni buat lawak ke ;)

nanti mase raya ko ingatkan aku untuk bagi alamat klau ko nak datang umah aku makan rendang dinding...

tak pun ko buat open house kat umah ko then aku bawak la rendang dinding sebagai buah tanagn datang beraya

 

Khamis, September 14, 2006 12:16:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Sebab nenek aku tu orang jawa aku sebut la 'rendang jawa'...hehehe

Orait...!