Jumaat, September 29, 2006
Suatu senja di bulan puasa yang itu.

Waktu maghrib sudah dekat benar. Kesian 'Mamat' yang seorang itu. Sudahlah berbuka tak berteman. Apa pun tiada untuk dijamah senja itu.

Hasrat untuk mencari puding jagung, ayam percik dan sup tulang di Bazaar Ramadhan PP itu tak kesampaian nampaknya. Agak kecewa juga dia.

Dia teringat-ingat, kalaulah di kampung dia tak payah bersusah-susah. Semuanya tersedia. Dan nikmatnya berbuka ramai-ramai, bersila. Pucuk ubi masak lemak campur tempe, ikan kapak, kembung goreng sambal, ayam kampung goreng, sambal tutok. Tapi senja itu usahkan sebiji tamar, air kosong pun tiada...

Dan disaat azan berkumandang dari speaker ICE itu, dia masih terperangkap di situ. Di tengah-tengah kesesakan Lebuhraya Mahameru. Dan kenderaan masih merangkak-rangkak lesu.

TTFN
 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 9/29/2006 11:54:00 PTG. |


39 Ulasan


Jumaat, September 29, 2006 2:29:00 PTG, Blogger Titicaca

cukup!!cukup!!aku dah terbayang2 keenakan makanan2 itu....
apapun, aku tumpang kesian kat mamat tu...siapa agaknya????

 

Jumaat, September 29, 2006 2:37:00 PTG, Blogger Sastri

sian kan? i pun penah merasa berbuka sowang2 ni... memang syahdu banget...hmm... harap2 tahun2 akan datang, 'mamat' itu tak keseorangan lagi... :-)

 

Jumaat, September 29, 2006 2:42:00 PTG, Anonymous wongwetan

aku ada tip khas utk kang BP kalo jd camtu lagi...
try nyanyi lagu ni...

Aku duwe pitik pitik tukung
Saben dino tak pakani jagung
Petok gok petok petok ngendok pitu
Tak ngremake netes telu
Kabeh trondol trondol tanpo wulu
Mondol mondol dol gawe guyu

La la la.hu hu..nak marah pun tak jadi.

 

Jumaat, September 29, 2006 3:01:00 PTG, Blogger KAMATO

Itu perkara biasa la bagi orang KL, dulu saya memang simpan kurma dan air dlm kereta takut emergency cam tu

 

Jumaat, September 29, 2006 3:08:00 PTG, Blogger .:HalogamoRa:.

bro !! lu x pe masih dlm keter. wa dulu masa thn 95/96 tgh jalan kaki ke rumah blk dr keje, jln jem, bas pun terhegeh hegeh..azan berkumandang....jgn kata makanan,.. air pun x de...telan air liur je la. masa tu mau nak nangis teringat mak n ayah kat kg berbuka sama sama dgn juadah dah terhidang di meja.....bila teringat balik skang ni wa bersyukur sesangat.

 

Jumaat, September 29, 2006 3:09:00 PTG, Blogger NBK466

Dlm sebulan berpuasa...sekali sekala berbuka sensorang dlm kete okey jugak....ada gak keunikkan. Jgn ler sampai setiap hari lak...itu baru namanya SADISSSSS..hu.hu..hu..

 

Jumaat, September 29, 2006 3:13:00 PTG, Blogger weAr

teruja ngn makanan yg BP sebut..meleleh.
teruji tol bukak pose telan air liur..menguji kesabaran.

 

Jumaat, September 29, 2006 3:15:00 PTG, Blogger marlinabaharom

kirim salam sedih kat mamat tu...muaahahaa...

 

Jumaat, September 29, 2006 3:28:00 PTG, Blogger ontahsapo

masa belum kawen dulu aku selalu gak berbuka dlm kereta... hehehhehe skrg takkkk....

 

Jumaat, September 29, 2006 5:52:00 PTG, Anonymous Raiedzall

Tu kira ok gak naik kereta, dulu saya naik moto, nak bukak puasa kena berhenti tepi jalan, tak cerita lagi time hujan... he..he..

 

Jumaat, September 29, 2006 9:18:00 PTG, Blogger BooK

haha
baik berpuasa di luar negara...

 

Jumaat, September 29, 2006 9:52:00 PTG, Blogger Syikin

sALAM,

nampaknya kena standby siap2 buah kurma n air mineral or kotak dlm keta, takut kena camni lagi..siapkan ajelah..kalau tak bertanduk rasanya..

 

Jumaat, September 29, 2006 10:47:00 PTG, Blogger zino

zino pun pernah berbuka dalam kereta dengan mem dengan air mineral yg 1/2 kosong.. betul2 depan muzium .. jemmmm..

talipon kat rumah pesan berbuka lah apa yg ada tu hehe

 

Sabtu, September 30, 2006 7:55:00 PG, Anonymous raihan

Assalamualaikum bro.

Selamat berpuasa. Untuk hiburan menenangkan hati yang sebal.

http://www.youtube.com/watch?v=9_51C-8EHeM

Biasalah kl dlm bulan ramadhan. Semua nak balik cepat including golongan yg tak pernah puasa langsung :-)

Sedapnya kalau dpt ayam percik emm yum!

 

Sabtu, September 30, 2006 12:15:00 PTG, Blogger Ku Keng

Kalu tak kelewatan, ingin saya mengucapkan Selamat Beribadah dalam Ramadhan al Mubarak ini. Semgoa Allah SWT mengabuli segala permintaan.

 

Sabtu, September 30, 2006 5:29:00 PTG, Blogger Orochi

kesian mamat tu... sama la nasib ngan aku semalam bebuka dalam kete kat mrr2... hahaha....

 

Sabtu, September 30, 2006 5:40:00 PTG, Blogger Serial Plant Killer

Kite pernah last year berbuka pukul 9 pm sbb semua jalan nak balik ke rumah banjir and jammed teruk. Sejak 2, standy kurma & air dlm kete. Lumrah hidup kat kota metropolitan kan...

 

Ahad, Oktober 01, 2006 4:34:00 PG, Blogger kunci hilang

Makan apa pun tak apa, asalkan halal. Yang penting berbuka. Jangan tak berbuka langsung. :)

 

Ahad, Oktober 01, 2006 3:08:00 PTG, Blogger 13may

hehhe...aku pun dulu biasa terkena kejadian mcm nih gak....

buka posa ngan rokok ajer....sadis betoi....

 

Isnin, Oktober 02, 2006 5:04:00 PG, Blogger Tenno Miyake

Just a tip,

Kalau rasa tak sempat nak ke mana-mana berbuka, banyak masjid di KL yang menyediakan juadah berbuka puasa.

Kalau jadi macam tu lagi, berenti je kalau nampak masjid..

 

Isnin, Oktober 02, 2006 5:29:00 PG, Blogger Sarah's Mummy

Time laki aku pi kerja, aku maleh keluar, maleh masak sebab buka sorang, melantak nasi dgn telor goreng jek. Alhamdullillah...janji makan. :)

 

Isnin, Oktober 02, 2006 9:25:00 PG, Blogger Alpha The Kerastangan

Teringat aku masa aku A-level dulu, berbuka dalam bas...nasib baik aku dah siap beli roti kat 7-11...

 

Isnin, Oktober 02, 2006 9:41:00 PG, Blogger blackpurple

titicaca
Kacak jugak mamat tu...hahaha

sastri
Amin. Lepas2 ni tak kot...hehehe..

wongetan
Hahaha... Lawak tenan...

Melodi ney kerpiey yo....?
Kimi
Makan hati berulam jantung...hehehe..

kamato
Itulah. Sejak hari tu memang simpan tamar dgn air mineral dlm kereta...

halogamora
Ya..ya..kena bersyukur. Sekurang-kurang sampai rumah masih boleh berbuka....

nbk
Tapi kalau dah siap2 simpan makanan dalam kereta, berbuka dalam kereta sesekali memang seronok....!

wear
Teruja dan teruji tu.....

marlina
Dah sampaikan salam...hehehe..

ontahsapo
Alhamdulillah.... bertuah kau OS...

Raiedzall
Masa hujan, tadah mulut jer la...hahaha..

book
Tengok juga 'luar negara' mana book... kalau di Palestin..? Kesian mereka...

Syikin
Salam.

Betul tu... Sepanjang bulan puasa tamar dan air mineral MESTI kena standby... dlm kereta.

Zino
Kalau terdesak sangat silap-silap air bateri pun boleh kot...hehehe...

Kingbinjai
Dah plan buka apa petang ni KB..?

raihan
Waalaikumusalam..

Tq. Samada kena keluar awal ataupun berbuka saja di ofis... :D

Ku Keng
Selamat berpuasa juga utk anda. Kerahmatan dan keberkatanNya yang kita cari. Insya'Allah..

Orochi
MRR2 dekat Pandan Indah tu ke...? Memang 'hampeh' la tempat tu...!

SPK
Betul. Mencabar betul duduk kat KL ni....

Kunci hilang
Alhamdulillah. Di Malaysia ni mewah dengan makanan. Lihat sajalah Bazaar Ramadhan ... Pesta makanan sana-sini...

Zwitterion
Ada hikmahnya tu... :D

13may
Nasib baik ada rokok..... heheeh..

Tenno miyake
Betul tu. Tapi kalau dah tersekat di tengah-tengah jalan, cuma mampu tengok kubah masjid jer la...hehehe

Sarah's mummy
Kalau di rumah kira bersyukur lagi... sekurang-kurangnya ada makanan....

Kau komen ni masa baru lepas sahur ekk....?

Alphawolf
Kalau dalam bas seingat-ingat aku belum pernah terkena lagi... Kalau terkena 'pau' orang sebelah la...hehehe

Gitartong
hahaha... Tak pun jilat.....!

 

Isnin, Oktober 02, 2006 10:03:00 PG, Blogger Mazudi

Orang bujang biasa la cenggitu. Pernah berbuka ngan korek hidung kat dalam kereta pun ada.

Abang "Mamat", ikan kapak tu camana eek?

 

Isnin, Oktober 02, 2006 11:21:00 PG, Blogger PB

antara lokasi yg paling femes untuk wargakota berbuka ialah dalam kereta. Nasib baik dalam kereta sendiri, kalau dalam bas, lagi haru....

 

Isnin, Oktober 02, 2006 11:42:00 PG, Blogger Pnut

ermmm sian mamat tu...
suruh le dia letak air mineral, air kotak ke dlm keter...

peh tu sediakan aneka biskut dlm keter... :D

 

Isnin, Oktober 02, 2006 12:07:00 PTG, Anonymous Am

kesiham mamat tu berbuka dalam kereta, tak apa itu pengalam yg tak boleh dibeli tu, boleh cerita kat anak cucu hehehe

 

Isnin, Oktober 02, 2006 12:45:00 PTG, Blogger ayu_mkay

sian mamat tuh kan tapi nak wat camne nak tak nak kena lalui gak...

harap2 pose thn depan dah berteman.. cepat2 hantar pinangan pd saper yg berkenan kat mamat tuh..

 

Isnin, Oktober 02, 2006 1:12:00 PTG, Anonymous ron97

ntahlah,
ada sesetengah tu
berbuka ngan asap rokok pun dah cukup bg dia
hehehe

 

Isnin, Oktober 02, 2006 1:57:00 PTG, Anonymous bagonk

hahaha... mesakno temen to...
mbok yo nggowo panganan lan omben-omben, kanggo keadaan emergency... :)

 

Isnin, Oktober 02, 2006 3:05:00 PTG, Blogger blackpurple

mazudi
Korek jer tak apa..jangan dirasa sekali...hahaha..

Ikan kapak..? Cuba masuk entri lama yang ni http://jowopinter.blogspot.com/2006/05/
cerita-aku-balik-muor.html

PB
Tapi kalau ramai2 dalam kereta seronok gak sesekali... :D

pnut
Lepas insiden itu memang siap sedia dah...hehehe..

am
Betul. Sesekali apa salahnya...hehehe..

ayu-mkay
Beginilah cabaran hidup di Kay Ell... :D

hehehe

ron97
Kalau tak merokok...? Asap apa pulak..?

bagonk
Kuwi la. Manggon Kuala Lumpur ki akeh cabarannya... Nek wes 'jam' memang 'jam' tenan... melaku sikil meneh laju...

Sa iki, nek nggowo kereto dewek, tamar karo banyu mineral orak lali.....hehehe

 

Isnin, Oktober 02, 2006 4:05:00 PTG, Blogger Mamamanja

alahai... dah tau perjalanan kat kolumpo nih suka jem sana sini naper ler x bekalkan sedikit buah kurma ngan ayo kosong kat lam keter tuh! bebila terpaksa buka lam keter kat tgh jalan kat senang....

tingat plak zaman naik bas dulu.... selalu berbuka ayo lior jerk dlm bas. isk..isk..isk...

 

Selasa, Oktober 03, 2006 9:07:00 PG, Blogger blackpurple

mamamanja
Itulah dia. tapi tetap ada hikmahnya.......

Tapi pisang tak akan berbuah dua kali...hehehe

 

Selasa, Oktober 03, 2006 5:09:00 PTG, Blogger shahril aley

ko kena persiapkan keta ko yang lawa gile tu dgn sebotol air mineral & skotak buah tamar agar kelak sempat bebuke walau di ceruk mana ko berada....
at least ko tak kelaparan & kempunan lg2 bile ngah mencari menu istimewa ;)

 

Rabu, Oktober 04, 2006 10:58:00 PG, Blogger blackpurple

Shahril
Itulah dia. Lepas tu memang sentiasa standby la...hehehe