Khamis, November 30, 2006

Bermula dengan entri-entri terawal dalam Bahasa Jawa yang cuma mampu difahami segelintir rakan-rakan, cerita-cerita saya selama ini terilham dari kelima-lima pancaindera saya, pengamatan mata yang melihat dan membaca, bual bicara sekeliling yang singgah di telinga, objek-objek dari lensa kamera, gerak rasa hati dan nostalgia lama. Saya tafsir dan cari maknanya, Saya cerna mengikut perspektif saya.

Alhamdulillah, saya dikurniakan Tuhan minda yang sihat untuk saya menyusun idea menjadi kata-kata dan jari-jari yang sempurna untuk mentafsir rasa dan bahasa jiwa saya ke dalam bentuk tulisan. Tulisan yang menjadi cerita, suara dan persembahan jiwa saya. Blog inilah pentasnya.

Saya bercerita dari perspektif saya. Ia mungkin memberi tafsiran yang berbeza dan tidak semestinya memberi makna kepada rakan-rakan yang membaca tapi memberi kesan dan makna kepada saya. Tersurat bagi yang membaca tapi tersirat bagi saya. Kalaupun ada bahasa cerita saya yang sinis dan kritis, luka dan duka, suka dan tawa, rindu dan sendu, nyata dan rahsia, realiti dan fantasi, itulah hakikatnya.

Saya cuma bercerita seadanya. Saya bukan ahli sastera yang molek berbahasa, bukan juga ahli seni yang indah berkata-kata. Kadang-kadang saya ingin bereksperimentasi. Ada aturan bahasa saya yang tidak bernahu, ada titik dan noktah bukan ditempatnya, ada kata yang tidak beralas, ada idea yang menentang arus, ada gurau yang mengguris. Itu kejahilan saya.

Bagi rakan-rakan yang selama ini sudi membaca cerita saya, berkongsi pendapat dan meninggalkan pesan, terima kasih. Saya hargai setulusnya. Cerita-cerita saya cerita biasa, terlalu jauh untuk menjadi karya yang bagus, kesudian rakan-rakan membacanya menjadi satu anugerah amat berharga bagi saya.

Hari ini, jam ini, minit ini dan saat ini, blog ini setahun genap umurnya.

Dan saya mengharapkan agar Tuhan akan terus mengizinkan saya untuk terus bercerita. Kalaupun nanti sudah tiada lagi khayalak yang sudi membacanya, sekurang-kurangnya nanti akan menjadi bacaan hari tua saya. InsyaAllah.

TTFN

Label:

 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 11/30/2006 03:30:00 PTG. |


52 Ulasan


Khamis, November 30, 2006 3:47:00 PTG, Blogger Sastri

Happy 1st Anniversary Hunn... Semoga terus dikurniakan idea2 yg kreatif dan menarik...

 

Khamis, November 30, 2006 4:05:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Alhamdulilah..dah setahun rupanya. Namun dgn d sdari @ x d sedari..blog BP m'jadi kunjungan utama bagi mereka yg ingin m'cari cerita ringan b'bentuk hiburan..yg m'punyai p'olahan ayat humor & sinis..
Teruskan Idea fresh anda..walaupun tanpa gmbar..anda dapat mnarik perhatian mereka.Lantas saya b'rasa kagum & cemburu di atas k kretifan awak..TAHNIAH!

 

Khamis, November 30, 2006 4:13:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

salam kenal.. baru 1st time jatuh sini..

 

Khamis, November 30, 2006 4:14:00 PTG, Blogger Unknown

fuh mcm ucapan kat grammy award. mana tau thn dpn bleh mng award geng journal.

apa apa pun dah setahun kira mmg dah blh berjalan sendiri semoga tulisan pd masa akan dtg akan lebih kreatif. go BP go!

 

Khamis, November 30, 2006 4:16:00 PTG, Blogger INDERA KENCANA

Happy Anniversary. Tak sangka dah setahun umuq Jowopinter ini dan yang paling saya suka bila saya diterima oleh Bro BP untuk tinggalkan komen (:P ye ke??)

 

Khamis, November 30, 2006 5:29:00 PTG, Blogger Pa'chik

selamat menyambut ulangtahun http://jowopinter.blogspot.com. Semoga panjang umurnya, sentiasa dicurahkan idea² yang menarik, terus²an dikunjungi, dan dijauhi dari segala spam.

 

Khamis, November 30, 2006 6:06:00 PTG, Blogger Unknown

Selamat Ulangtahun pertama untuk blog BP.

Waah..dah ada lagu skrg ni...rock kapak gak rupanya. Nampak sgt lama saya tak kemari. Semoga dapat terus mencurahkah idea yg menarik untuk dikongsi bersama.

 

Khamis, November 30, 2006 6:10:00 PTG, Blogger JBM8141

hepi bestday tu yu... hepi bestday tu yu... hepi bestday tu yuuuuu... hepi bestday tu yuuuu... aku suka masuk blog bp ni sebab dia tuan rumah yang baik...

 

Khamis, November 30, 2006 7:16:00 PTG, Blogger Sir Mute Key Chicks

selamat hari ulang tahun untuk blog kamu yang superb ini.sekian.

 

Khamis, November 30, 2006 7:58:00 PTG, Blogger BooK

selamat setahun.
mesti kembang-kembang hidung kau. blog baru setahun. tapi popular ya amat.

 

Khamis, November 30, 2006 8:11:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

tu la.setuju ngan book.aku yang blogging dari 2004 pun sampai skang tak popular.

tahniah tahniah..

bila nak belanja aku kfc?hehe.

 

Khamis, November 30, 2006 10:48:00 PTG, Blogger Unknown

Saya suka jiwa kampung yang ada dalam blog ini dan santun seorang Melayu. Dekat di hati ( Oh,jangan fikirkan dekat macam kau dan Sas tu ye... maksud saya tulisan ni.. ;) )

Semoga terus kekal dalam berblog..

:D

 

Khamis, November 30, 2006 11:07:00 PTG, Blogger weAr

saengil cukhahanda cingu ya!!

 

Jumaat, Disember 01, 2006 12:36:00 PG, Blogger debikdebuk

Happy Anniversary. Buat la pulut kuning. Hantar kat masjid. Pos kat aku sikit. Semoga terus mem'blog' selagi xde orang nak sekat..

 

Jumaat, Disember 01, 2006 9:00:00 PG, Blogger Unknown

Selamat Hari Jadi untuk Blog Jowo Pinter.. Mana kek hari jadi?

 

Jumaat, Disember 01, 2006 9:29:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

Teruskan menulis,banyak teladan dan kenangan indah yang saya perolehi dalam blog ini...

tahniah, tulisan juga boleh jadi amalan baik kita di akhirat.

ketemu meneng!

 

Jumaat, Disember 01, 2006 10:01:00 PG, Blogger fiq

selamat setahun. semoga makin best! chayo'!!

 

Jumaat, Disember 01, 2006 11:04:00 PG, Blogger NBK466

Teruskan menGORENG utk tahun2 mendatang...biar sampai hangus...miah..ha..ha..

 

Jumaat, Disember 01, 2006 12:14:00 PTG, Blogger achik

wah baru sethn ke... ingatkan dah 2-3thn... selamat ulangtahun :)

selalu tumpang baca hari ni tumpang komen ;p

 

Jumaat, Disember 01, 2006 12:27:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

BP semoga dapat menulis seribu tahun lagi...Airmas

 

Jumaat, Disember 01, 2006 1:04:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Selamat ulang tahun blog...
TQ, izinkan aku tumpang baca dan gelak dan kadang2 aku tulis jawa kat sini, sori yg tak paham....

 

Jumaat, Disember 01, 2006 1:14:00 PTG, Blogger Pandang Dengar Diam

Selamat Hari ulang tahun dan semoga tahun baru usia blog ko nih ada cerita2 ya menarik...

 

Jumaat, Disember 01, 2006 4:18:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Sas
Tq hun. InsyaAllah. :)

asya
Tq. Tak ada apa yang menariknya pun. Cerita-cerita biasa. :)

Cuma kalau ada makna yg tersirat dlm entri tu carilah sendiri ye... :D

esampah
Sila-sila. Macamana boleh jatuh sini...? :D

amora
Tq. Siapalah yang nak calonkan aku ni. Bukan boleh menang pun, ramai lagi otai-otai yang power power... hehe

indera
Tq. Komen yang tak berbau seks, perkauman dan agama yg melampau memang sangat dialu-alukan. Yang selamba lagi afdal...! hehe

pa'chik
Tq. Amin.

Yus
Tq. Mana boleh tinggal ciri-ciri 'kekapakan' itu..hehehe

baby sihat..?

JBM
Tq. Terharunya kau cakap macam tu...Orang seMuor ni sentimennya lain....huhuhu..

semut
Terima kasih semut. Sekian.

Book
Tq. Kau dah tiga tahun. Lagi otai tu....

Neeziee
Tq neeziee. Kau manusia pertama di dunia ni yang komen di blog aku dulu kan. Kau juga banyak tolong aku merealisasikan blog-blog aku.

Bila kau turun KL, jgn lupa call aku. KFC...!

aminbakish
Dah sy memang budak kampung. Baru tau, sy seorang yang berjiwa santun rupanya. Terima kasih. hehehe

wear
Kue ngomong opo wear. Emboh orak paham tenan aku..!

sayuti
Trimas. Selamat untuk anda juga.

merapuman
Tq :D

debikbeduk
Tq. Aku kenduri mee bandung jer malam tadi. Hehehe

orochi
Tq. Kek kena tunggu la 27 feb nanti... :P

ina
Terima kasih.Yang baik datang dari Allah, yg buruk dari BP @ Jowopinter.

InsyaAllah.

fiqro
Tq. Blog kau pun apa kurangnya..!

nbk
Bukan senang nak meng'goreng' ni. Pagi petang siang malam perah idea. Hahaha

achik
Terima kasih. Nak tumpang mengutuk pun boleh kat blog ni... hehe

Airmas
Seribu tahun lagi tak boleh la bro'..Hehe

Psst...apa cerita album demo..?

wongetan
Kesuwon kang...

Sekali-sekali ngomong jowo nang kene, ilang kangen ney karo wong kampung... :D

cuaca
Tq cuaca. InsyaAllah. Aku pun baru nak belajar-belajar bercerita...

 

Jumaat, Disember 01, 2006 4:28:00 PTG, Blogger ontahsapo

aku izinkan kau mengarut lagi... jgn malu...

 

Jumaat, Disember 01, 2006 4:56:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Selamat Harijadi "http://jowopinter.blogspot.com" semuga lebih banyak cerita yang ceria dan muga semangat lebih membara menulis entry ya hehehe

*Tak nak buat party ker hehehe

 

Jumaat, Disember 01, 2006 5:03:00 PTG, Blogger Lan Rambai

tahniah.... bila mau bayar utang aku? teh tarik 4 gelas?

 

Jumaat, Disember 01, 2006 5:50:00 PTG, Blogger Unknown

BP,

Salam ulangtahun. Moga rajin menulis. Moga bertambah pinter menulis...

 

Jumaat, Disember 01, 2006 5:54:00 PTG, Blogger BooK

tiga tahun?
mana ada bro.
baru setahun lebih je.
salah interpret maklumat kot ni.

 

Jumaat, Disember 01, 2006 6:34:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Ontah
Mengarut tak apa....jangan mencarut...! hehe

am
Tq. Stamina tak cukup kuat la am. Dulu seminggu 3-4 entri. Sekarang nak buat satu entri seminggu pun semput... hehehe

party..? hehehe

Lan
Tq. Jangankan 4 gelas, 4 jag pun boleh Lan. Bila..? kat mana..?

jiwarasa
Terima kasih. Baru nak belajar-belajar menulis. Maklumlah biasa cuma buat rekabentuk dan senibina bukan mengarang... :)

Book
Ops..maaf. Salah maklumat la ni kot...haha

psst..lama juga kat berYM dengan kau ekk...

 

Jumaat, Disember 01, 2006 6:47:00 PTG, Blogger arianna adrizal

tahniah. moga dikurnia sgla yg baik2.

 

Jumaat, Disember 01, 2006 7:49:00 PTG, Blogger sinaganaga

Wo! Terkejut aku apabila mamat tu jerit, “TAMBAK JOHORRRRRR....!”

 

Jumaat, Disember 01, 2006 10:39:00 PTG, Blogger TedungS

dah stahun eh? bleh la kau buat tempeyek party, pastu anto la satu tong kat aku sini no

 

Sabtu, Disember 02, 2006 1:28:00 PG, Blogger Amanitium Cho

dude, bila kau mahu buat pesta buih dan bachelor untuk meraikan jowopinter?

jgn lupa jemput aku...

 

Sabtu, Disember 02, 2006 4:09:00 PG, Blogger Pnut

epi besday...peeewiiiittt...
baru nak tanya tak der pesta buih ke... dah ada org tanya...

 

Sabtu, Disember 02, 2006 5:20:00 PG, Blogger hakim dirani

Tahniah! tahniah!
Saya baru budak kecil, 3 bulan.

 

Sabtu, Disember 02, 2006 7:04:00 PG, Blogger tuan tanah

Alhamdulillah.

selamat ulangtahun.

teruskan menulis!

 

Sabtu, Disember 02, 2006 12:40:00 PTG, Blogger me3n

Gambatte kudasai (haha, main blasah je)

Selamat hari lahir(yang pertama)?? ehehe..

 

Sabtu, Disember 02, 2006 2:32:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Arianna
Tq. Anda juga. Aminnn...

Sinaganaga
Kau melatah jugak ke..? ha ha ha..

tedungS
Kalau dari KL kurier ke Ostrolia mau lemau & pecah sejuta tempeyek tu kang..hehehe.

amanitium
'Pesta buih dan bachelor'..? Kau yang nak sponsor ke..?

pnut
Terima kasih. Siapa yang tanya tu....? hehe

Hakim
Tq.. Tak apa..Belajar merangkak dulu baru belajar berdiri..lepas tu baru belajar berjalan....berlari... :D

Tuan tanah
Alhamdulilah. Terima kasih... :)

Ad3ck
Sembrono waey kuey yo..? hahaha

Tq. baru belajar-belajar. :D

 

Sabtu, Disember 02, 2006 2:33:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Kingbinjai
Tertinggal pulak..

Kau juga. Amin

 

Ahad, Disember 03, 2006 9:31:00 PG, Blogger Alpha

Tahniah BP...happy 1st anniversary. I'm looking forward for more great entries!

 

Ahad, Disember 03, 2006 12:14:00 PTG, Blogger zino

dari penelitian zino blog ni salah satu blog yg popular.. dan dari penelitian yg sama juga kalau nak blog popular penulis pun kena la rajin melawat ke blog orang.. hehe

tahniah kepada tuan punya blog kerana dah bertahan setahun.. teruska menulis.. banyak blof yg dah berkubur..

 

Ahad, Disember 03, 2006 3:52:00 PTG, Blogger kasutVINCCI

insyaallah kalau diizinkanNYA.;)
hepi anniversary. Tak celebrate dgn sas ker?????

 

Ahad, Disember 03, 2006 6:05:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

tahniah untuk aku juga kerana telah setahun me'ngomen' di blog kau. haha!

 

Ahad, Disember 03, 2006 6:24:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Alpha
Tq Alpha. Majulah blogging untuk negara..!

Zino
Isk....Mana ada popular zino..?

InsyaAllah. Selagi diizinkan Tuhan..

Zwit
Tq. TERUSKAN SINGGAH DAN MEN'GOMEN'..!

KasutVINCCI
Tq KV. Cuba singgah kat www.sastris-ramblings.blogspot.com Ada makan-makan tu..hehehe

Gitar
Terima kasih cikgu.

Melalui blog juga aku kenal kau dan mendapat peluang keemasan 'kena'kan kau hari tu.....hahaha...

 

Ahad, Disember 03, 2006 8:09:00 PTG, Blogger KAMATO

teruskan menulis, sesungguhnya tulisan mu mampu memberi orang senyum

 

Ahad, Disember 03, 2006 10:57:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

weeeh... selamet, selamet...
mas blackpurple pancen tooooop tenan... :P

keep writing... :)

 

Isnin, Disember 04, 2006 9:13:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

hepi anniversary BP..
xde nk open table ke? huhuhu.. :p

 

Isnin, Disember 04, 2006 9:33:00 PG, Blogger Bunga Rampai

Salam BP,

Membaca entri ini membuat saya melankolik, tiba-tiba Anggrek Bulan menyusup masuk ke dalam benak :) Tersentuh sebenarnya membaca entri ini. Saya kagum dengan teknik penceritaan BP, satu anugerah Tuhan yang telah digunakan sebaik mungkin bukan saja untuk diri sendiri malah untuk orang lain juga. Teruskan menghidang rasa hati di sini, saya akan membacanya selagi ada ruang masa yang mengizinkan.

Selamat menyambut ulang tahun pertama blog:)

 

Isnin, Disember 04, 2006 12:44:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

kamato
InsyaAllah. Senyum itu ubat jiwa.. :)

Bagonk
Kesuwon mas...:D

InsyaAllah.

Cikin
Tq. Table dah close la..hehehe

B Rampai
Salam BR.

Tulisan saya tak seindah dan seseni tulisan BR. Ramai yang terpesona dengan bahasa entri BR. :)

Terima kasih.