Isnin, November 06, 2006
Hotel bertaraf 'antarabangsa'. Cuma di Bando Maharani dan Perancis terdapat hotel ini. Hahaha...Hotel Paris yang cukup sensasi dulu-dulu. Khabarnya ada bunyi 'pelik-pelik' datang dari bilik hotel ini. ..hahaha


Dulu bangunan parti cap keris, sekarang dah jadi Muar Trade Centre. Lepas ni tak payah pergi jauh-jauh kalau nak makan Secret Recipe Choc Mud Cake ... Tengok tu Mamat Myanmar dan Nepal berbondong-bondong merayau-rayau.....Entah ada paspot entah tidak..!
.
Bangunan Sultan Abu Bakar dibina dalam kurun ke 19. Menempatkan pejabat tanah dan pejabat daerah. Senibinanya bercirikan neo classical memang cukup unik. Nasib baik berpagar. Kalau tidak mesti tangganya jadi tempat melepak...

Masjid pertama, Masjid Jamek Sultan Ibrahim mula dibina pada 1925. Senibina yang cukup unik dan klasik. Papan tanda ‘kawasan masjid’ itu papan tanda yang asal. Semua tulisan ada, cuma tulisan jawa tak ada sebab dah tak muat tempat..…hehehe


Masjid kedua dibina pada 1999, Masjid Sultan Ismail, di seberang sungai Muor, di Tanjung Agas bertentangan masjid pertama. Senibinanya ‘sebijik’ berinspirasikan bangunan masjid pertama. Macam replika pulak....


Bangunan utama Kastam dan Eksais DiRaja ini dibina pada 1909. Asalnya dulu terminal keretapi dan pelabuhan (kalau tak silap...). Belakangnya Sg Muor yang penuh nostalgia itu...


Bangunan lama kuning itulah disudutnya menempatkan Hotel Paris. Disebelahnya Toko Buku Manaf, tempat kami membeli buku-buku dan kitab-kitab sekolah agama Johor. (Teringat pulak kitab klasik Muta’al Badrin itu…bab favourite kami tak lain tak bukan... adalah Munakahat ….Hehehe.. )


Astaka di Tanjung Emas. Walaupun baru dibina sempena sambutan Hari Kemerdekaan yang lepas, rekabentuk dan senibinanya mengekalkan identiti neo-classical.


Tanjung Emas di Bandar Maharani menemukan Sg Muar dan Selat Melaka. Selain tempat sekeluarga beriadah juga tempat orang muda berendut dan mat rempit berkumpul. Ada macam-macam gerai, dari gerai asam pedas muor, rojak petis sampailah pakaian bundle..!


Pintu masuk Sek Tinggi Muor dibina pada 1914. Ada juga rakan blogger bekas pelajar sekolah ini…. Siapa ekk..?

Pintu masuk utama Sek Menengah Sains Muor, antara sekolah berprestij di Muor. Padangnya bersebelahan kubur. Ada juga 2 - 3 orang rakan blogger bersekolah di sini dulu. Haaaaa…..Yang berkenaan tu cepat mengaku…… hehehe…


Entri ini juga dididikasikan untuk rakan-rakan http://forum.cari.com.my/forumdisplay.php?fid=137&page=1

Cerita Aku Balik Muor - Siri 1
Cerita Aku Balik Muor - Siri 2
Cerita Aku Balik Muor - Siri 3

TTFN

Label:

 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 11/06/2006 12:41:00 PTG. |


55 Ulasan


Isnin, November 06, 2006 2:43:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

aku, aku .. budak sekolah sains muo budak bestari heheheh.. la ni kalo balik muo dr melaka tak lalu pon depan sekolah .. ikut bukit treh :D ..

 

Isnin, November 06, 2006 2:43:00 PTG, Blogger Sastri

waduh waduh... byk gambar bangunan lak kali ni ekk... ske tgk masjid no. 2 tu... :)

 

Isnin, November 06, 2006 3:05:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

baba mesti bangga gila bila dapat tau gambo skolah dia ada kat sini...berdepan ngan skolah sains Muo tu rumah bapa mertua aku...sampai hati ko tak singgah beraya...

 

Isnin, November 06, 2006 3:22:00 PTG, Blogger Unknown

nasib baik tak jerebu.. boleh gak nampak bangunan ni..
p/s: ni siri terakhir ker untuk cerita aku balik muor?

 

Isnin, November 06, 2006 3:30:00 PTG, Blogger zino

teringat kisah zino berulang alik ke muar setiap bulan selama dua tahun.. semasa along bersekolah di sekolah sain muor tu dulu.. 1998-1999

sampai kehabisan tempat zino nak ronda2 di muor tu hehe

 

Isnin, November 06, 2006 3:47:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

waaa... kagumnyer.
Last singgah Muar tahun 1998. Tu pun sebab tertidur masa dia berenti kat Batu Pahat.

 

Isnin, November 06, 2006 3:58:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

muo? org luo selalu cakap kat aku.. ape ade kat muar?
aku pon cakap balik.. ko pernah pergi muo? kalo tak pernah, pergi dulu.. pergi tempat yg menarik kat muo, makan kat muo, tido sat kat muo, baru ko tau ape ade kat muo...

 

Isnin, November 06, 2006 4:02:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

bangga beb sbb aku anak jati muo cam BP gak . tp nape tak amik gambo STM kat pt raje tu erk ? sape2 yg tak pernah sampai kat muoo ni lagi....datang le cecepat . best woo !

 

Isnin, November 06, 2006 4:05:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

black yg anonymous kat atas tu aku...

 

Isnin, November 06, 2006 4:18:00 PTG, Blogger 13may

bunyi 'pelik2' kat hotel Paris tu menggerunkan atau mengasyikkan??? hahha..

gambar stesen bas takde ker???

 

Isnin, November 06, 2006 4:18:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

BP , nak tanye siket . dulu sek rendah kat sek keb parit nawi ke ?

 

Isnin, November 06, 2006 4:31:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Faizah
Sengaja lalu jalan tu semata-mata nak tangkap gambor sekolah kau dulu tu la...Bangga la tu...hehehe..

Sastri
Masjid kat Muor unik... jom la datang la Muor...Macam-macam ada...hehehe..

Mmarisyia
Apasal tak bagitau awal-awal. Kalau tak boleh singgah...hehehe

Orochi
Masa ni jerebu dah tak ada Orochi...

Selagi balik Muor, siri-siri ini akan berterusan..hehehe

Zino
Mesti dah rasa semua makanan rasmi Muor ni. Mee bandung Muor, asam pedas Muor, rojak petis Muor...bla..bla...hehehe

Mazudi
Wah lama dah tu Zudi... Sekarang dah banyak berubah dah...

Muor76
Tq Muor singgah blog aku.

Sesiapa yang belum pernah jejakkan kaki kat Muor rugi la ekk...hehehe...

Promosi sempena Tahun Melawat Malaysia 2007 nih... :D

Mimie
Ganbar2 lain akan dimasukkan dalam siri-siri akan datang ...hehehe...

SKPN. hehe...Kenapa..?

13May
Hahaha... Macam tau tau jer kau ni..

Gambar2 lain tunggu siri-siri akan datang..hehehe

 

Isnin, November 06, 2006 4:37:00 PTG, Blogger debikdebuk

aku penah ke Muar...Gi umah org kawin.. Gi umah kawin kejap je, tido kat tepi jalan sebab kenyang sangat tu yang lama.

 

Isnin, November 06, 2006 4:55:00 PTG, Blogger JBM8141

hmmm aku sayang muar. bangunan umno tu dah berpenghuni eh? dulu salu main game kat situ. tak pun beratur keluar duit biasiswa kecil persekutuan kat bbmb bawah tu. hotel paris tu, dulu nama dia hotel lee wah kan? selain dari toko manaf, pustaka hussein pun glamer jugak. haha teringat berendut kat tanjung emas, buat bbq kat tg lama belakang rumah DO, ...ish ko ni, bp, menjadikan kembali muda laaa...

-High School 90-94-

 

Isnin, November 06, 2006 5:00:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Rekod nihh.. first time aku post msg kat blog org.. actually blog pun aku takde :P

w/pun aku bukan blogger tapi as ex-sains muar aku tumpang bangga gambo sekolah aku ada kat sini.. Faizah, aku bestarian gak!

~Airis

 

Isnin, November 06, 2006 5:28:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

walaupun pun aku duk muo br perasan ada hotel paris tuh huk.huk

kat muar trade center tu pernah ada arcade game dulu, so pernah main

kat padang SMSM tu aku pernah main bolasepak wakil sekolah.... sekali sepak terus masuk kubur...

*rumah aku bertiang elektrik 156 heheheh

 

Isnin, November 06, 2006 6:29:00 PTG, Blogger arianna adrizal

walaupun sy bukan anak jati johor tp muor ni sinonim sgt dgn asal keturunan. tumpang gembira ada jugak org dok promote muor :)

masjid br tu sy tak penah pi. lau blk muor dok singgah masjid lama je. lama2 pun masih kuat berdiri bangunan tu. haha..

sepupu sy masih di sms muor. kami dok suruh dia jengok2 sedara-mara kat sana tp dia malu la pulak. budak2..

 

Isnin, November 06, 2006 6:53:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

aper nih?! aper nih?! promotion sempena cuti cuti malaysia 2007???!!!

 

Isnin, November 06, 2006 9:28:00 PTG, Blogger Unknown

waah..BP. Terasa mcm balik kampung pulak. Terima kasih upload gambar2 ni, hilang sikit rindu kat kg..kalau husband saya tengok, mesti suka.

 

Selasa, November 07, 2006 3:35:00 PG, Blogger kingbinjai

fuh, bwtul bwtul belajar sejarah nie!

 

Selasa, November 07, 2006 5:27:00 PG, Blogger BooK

tulisan jawa cemane pulak ek?

aku dah lama tak ke muar...

 

Selasa, November 07, 2006 8:59:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

Cantiknya Bandar Muar, macam Bandar KL lama.aku tak pernah jejak Muar lagi,teringin nak ke sana.

 

Selasa, November 07, 2006 10:00:00 PG, Blogger NBK466

Sejak tetrubuhnya highway pada tahun 19** (tak ingat tahun daaa) udah tak lalu lagi Muar, Batu Pahat bila nak balik JB.. Cun melecun lak skg yek..Yg den buleh ingat sampai sekarang jambatan besar tak salah menghubungkan sempandan Muar & Batu Pahat...

 

Selasa, November 07, 2006 11:23:00 PG, Blogger zino

sesekali bila balik dari muar tu tak masuk ke hiway tapi ikut jalan lama.. sampai ke melaka.. bes gak..

jumpa doreyan singgah beli.. hehe..

 

Selasa, November 07, 2006 11:36:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

erm..cam best je muar nih..
xpenah smpi muar lg.. satu ari nnt nk ikut abg ipar blk kg dia..heheh..

 

Selasa, November 07, 2006 12:03:00 PTG, Blogger Cik Ketumbar

sayang sungguh tak dapat amik gambo bas stand lama yg tengah wat renovation tu kann kan...!!

oppss satu lagi gambo yang sinonim dgn Muor.. itu haa gerai brader jual apam balik & apam jepun kat blkg Toko Manaf tuu...!! lain kali tulun amik tauu...

 

Selasa, November 07, 2006 12:26:00 PTG, Blogger INDERA KENCANA

Tak penah sampai muor walau kakak orang muor. Teringin nk gi Muor. Banyak awek cun tak..??

 

Selasa, November 07, 2006 12:53:00 PTG, Blogger Xis

Blackpurple
I've never been to Muar yet.. But I do have many friends from Muar.. From the pic, I can see it's a nice town. Love the mosque pic..

 

Selasa, November 07, 2006 1:49:00 PTG, Blogger TedungS

aku nama je lahir kat muar, tp tak pernah pegi sana pun. dok kat spital 2 bulan (aku tk cukup bulan), pastu pindah keluar johor

 

Selasa, November 07, 2006 2:50:00 PTG, Blogger ZaKiN

muor.. ada gak 3/4 otstesen kat sana.. cuma nak nyinggah banyak tempat.. lenkali bley la aku ronda2... huhuhu..!!

 

Selasa, November 07, 2006 3:06:00 PTG, Blogger weAr

johor..antra negeri yg x pnah dipijakkn kaki..
blik ni bleh makan² cari jalan ni..ader tmpt best g?

 

Selasa, November 07, 2006 3:51:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

debikdebuk
Janji kau pernah sampai Muor.....hahaha..

JBM
Aku pun sayang Muor... syahdu..nostalgia....
Berendut kat Tanjung rupanya...hehehe...

Kau HS 90-94..? Kira muda lagi apa... hehehe

Airis
Trimas la singgah blog Jowopinter yang tak seberapa ni...hehehe..

SPM tahun berapa ekk...?

Jamri
Hotel tu cukup sensasi...dorang cakap la. Aku pun tak tau dulu..hehehe

* Tiang 156 ek...Nanti balik kampung aku cari...:D

Arianna
Entri ini ditujukan khas buat mereka-mereka yg lahir di Muor, atau dibesarkan di Muor, atau berkerja di Muor, atau keturunannya di Muor, atau yang pernah singgah Muor..atau yg bakal bersuami @ beristerikan org Muor....tak pun yang pernah mendengar nama 'MUOR'....hehehe..

Petiais
Kau pandaiiiiiii......hehehe

Yus
Nanti lain kali balik kampung nak buat siri 5 pulak, InsyaAllah.........

Kingbinjai
Ini pun boleh dikira lawatan sambil belajar...hehehe

book
Eleh...buat2 lupa kunun...Entri yang aku jawap kau tag aku dulu tu kan ada tulisan jawa klasik.....

Wongetan
Muor orang panggil 'bando pencen'. Dulu sebelum ada lebuhraya PLUS memang sibuk. Banyak tempat bersejarah sebab berjirankan Melaka. :)

nbk
Sekarang Muor dah layak ganti JB jadi ibunegeri tu nbk...hehehe..

Jambatan Muor tu ke... tu memisahkan Bdr Maharani dgn Tanjung Agas...

Zino
Ya..ya.. Jln lama Muor - Melaka pun sekarang dah lebar... Seronok tengok kampung2 tepi kiri kanan jalan, banyak gerai menarik pun ya...

Cikin
Apa pulak macam best... memang betul-betul best la..Rugi kalau tak melawat...hehehe

Cik Ketumbar
Tunggu siri-siri akn datang ek..

Apam balik tu memang popular dari dulu2 lagi......

Indera kencana
Sila sila. Awek2 Muor memang terkenal sebab ayu-ayu.. hehehe

Xis
Kitaorang, Muarian panggil Muar MUOR... Bandar yang relaks, semua tak perlu tergesa-gesa, santai...:D

Azahari
Hospital besor Muor tu dah jadi Hospital Pakar Sultanah Fatimah sekarang.. :D

Maniq
Dah singgah tu jangan lupa makan mee bandung Muor, asam pedas Muor dan bawak balik kopi 434, ikan kapak...hehehe

Wear
Banyak tempat menarik...Kalu Muor makanan2 yang best tentulah mee bandung muor, asam pedas, kopi 434....

Kalau kat BP nasi beryani gam ...etc...

 

Selasa, November 07, 2006 6:20:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Black,

aku kira org2 lama gak la kat sekolah tu.. spm '89.. shhhh diam2 nanti org tau aku tua hehehe...

aku ada gak kdg2 contact org batch ko mcm kak amida, komeng, err sapa lagi ekk.. zaky & kak nizac pun kdg2 ada jumpa kalau pegi aktiviti alumni kat sekolah.. ko takde join diaorg ke?

~Airis

 

Selasa, November 07, 2006 10:22:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

saya rindu kampung saya. Kuala Lumpur. ada sesiapa yang sudi upload gambar Kuala Lumpur tak?

 

Rabu, November 08, 2006 1:11:00 PG, Blogger Unknown

klasik juge muor nie ye...

 

Rabu, November 08, 2006 1:55:00 PG, Blogger Amanitium Cho

pergh, neo classical bagai. mentang-mentang arkitek.

tah-tah tu projek kau kot, sbb tu promote. haha.

 

Rabu, November 08, 2006 8:37:00 PG, Blogger arianna adrizal

selamat pagi encik BP :)
utk makluman, tag anda sudah sy jawab AKHIRNYA..haha!

 

Rabu, November 08, 2006 10:58:00 PG, Blogger Mummy Rizq

rasa cam tengok "Hari Ini Dalam Sejarah" pulak.. Naper gambau kedai aiskrim yang fofular tu tak masuk sini? (dah tak ingat apa nama kedai tu)

 

Rabu, November 08, 2006 2:15:00 PTG, Blogger Unknown

nape x de gambo jambatan muor bypass? lagi satu yg wa nak marah ni mana gambar mee bandung muor? isk....dah terkecur dah ni.

 

Rabu, November 08, 2006 5:00:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Airis
SPM 89 ekk... Tak la tua sangat..hehehe..

Eh..eh...Kau cerita ni, macam kau kenal aku...hahaha..

Gitartong
Area Cheras ke GT...hahaha..

Aminbakish
Itu yang unik dan klasiknya....... Penuh nostalgia...:D

Amanitium
Aku bukan arkitek bangunan la......hahaha..

Arianna
Tahniah..tahniah... bersemangat kesukanan sungguh anda... :D

Marlina
Kedai yang mana satu ekk...?
Banyak betul permintaan gambor. Akan dimasukkan dalam siri akan datang. InsyaAllah... hehehe

Halogamora
Jambatan tu siri akan datang la pulak. Macam2 jambatan ada..

Gambor mee bandung masuk blog sas la. Kalau nak perencah pun dia ada tu...hehehe

 

Rabu, November 08, 2006 6:45:00 PTG, Blogger Bunga Rampai

Secret Recipe pun ada kat sana? Wow, hebatnya Muar!

Tag BP sudah diberi jawapan :) Salam.

 

Rabu, November 08, 2006 7:11:00 PTG, Blogger TedungS

hotel paris tu aku tgk mcm hotel tong nam ah kat kuantan je, tempat org jual orang. aku tk pegi la tp aku dengar je kehkeh

 

Khamis, November 09, 2006 7:10:00 PG, Blogger Izham Miyake

tulisan jowwo ade ke? x pernah ku dengar pulak..

tanjung emas tu tempat tanah tumpah darah.. memang darah aku tumpah di situ.. sebab aku jatuh masa berlari2 anak di sana.. meleleh darah keluar dari luka..

 

Khamis, November 09, 2006 10:00:00 PG, Blogger Sang Pencinta

J.P

mee bandung muar ada tapau bawa balik ke kota ke. ramai yang bawa 'kuih tepung' je. Sesekali nak jugak rasa mee bandung

sang pencinta: sedang ingin berbandung

 

Khamis, November 09, 2006 1:03:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Bunga rampai
Itulah Muor.....hehehe

Terharu ni sebab MR sudi menjawap juga akhirnya... dan senikata dan irama lagu itu sungguh mengesankan.....:)

Azahari
Itu dulu. Sekarang dah 'suci' kot...hahaha

Tenno
Tulisan klasik jawa memang ada. Cuba singgah ke blog yg satu lagi www.jowopinter.neezmo.net

Berlari-lari sambil berendut ke kat Tg Emas tu...hehehe

Sang Pencinta
Saya bawak balik 12 paket perencah mee bandung ke Kay Ell.....

Muor dengan mee bandung ibarat lagu dan irama... :)

 

Khamis, November 09, 2006 4:03:00 PTG, Blogger shahril aley

aku memang kagum skit dgn bandar muor psl still preserve bangunan lama die & kire menarik pasal ade sungai lg. aku pernah g sana sekali je tu pun masa tgk kakak aku kat hostel plajar nursing hospital muar.

 

Khamis, November 09, 2006 7:18:00 PTG, Blogger Ungku Nor

Balik Muor masa raye ke3 arituh.
Bus stand Muor lom siap lagi. Dulu ada warung besi kat sebelah opis kastam tu.
Tapi dah kena roboh..

Akak penah keje kat bank yg ngadap warung besi tu dulu..hehe.

 

Jumaat, November 10, 2006 12:46:00 PG, Blogger Kaklong Syikin

salam,

selalu gak p pekan/bandar Muor tu masa duduk merlimau dulu

 

Jumaat, November 10, 2006 12:57:00 PTG, Blogger adadia

kelabu asap pic. time jerebu la ni.

 

Jumaat, November 10, 2006 2:38:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Assalammualaikum...tumpang lalu boleh tak? Tapi,saya bukan orang Jowo,saya Bugis.Tak kisah kan? Saya ni memang suka lalu-lalang tempat orang.Interesting la your blog nih.

 

Jumaat, November 10, 2006 5:11:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Black, aku cite tu saje nak serkap jarang .. untung2 mengena kekeke..

btw interesting la ko punya blog ni sebab byk cite pasal muar.. keep up the good work!

~Airis

 

Jumaat, November 10, 2006 5:52:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Shahril
Apa kagum sikit...kagum banyak la...hehehe..

Hidup Muorrrrrrr...!!!

Ungku Nor
Tau..tau ..warung tu....Dulu-dulu sementara tunggu bas Lian Ho Muar - Bkt Mor..lepak di gerai tu lah...

Bukan dah siap ke bus stand tu sekarang...?

Syikin
Salam. Jln Muor-Melaka sekarang pun dah cantik dan lebar... hehehe

Adadia
Memang. IPU kat Muor antara yang tertinggi masa jerebu hari tu... :D

Qisst
Selamat datang ke dunia Jowopinter. Apa-apapun kita tetap serumpun...

Tq. Singgah la lagi ekk...

Airis
Nasib baik aku cekap...hahah

Tq. Biasa-biasa jer airis. Dari semasa ke semasa blog ini kan menyelitkan lagi cerita2 dan gambor2 Muor ....

Psst...dah baca entri dulu-dulu...? hehehe

 

Selasa, November 14, 2006 7:05:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Black, aku sempat baca sedikit sebyk entri yg lepas2.. tapi tak boleh aku lupa gambar rock kapak yg aku jumpa tu, power siottt... ko memang rock abis la kekekeke.. wehh gambo dolu2 ko letak, gambo skrg apsal tutup muka malu2 kambing?? takkan dah berkedut seribu kot!! hehehe

~Airis

 

Rabu, November 15, 2006 12:28:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Airis
Sekarang kalau aku tunjuk muka mesti ramai yang kenal, maklum la dah jadi selebriti...hahaha

 

Rabu, April 18, 2012 4:00:00 PTG, Blogger hairul

knpa x nk ambil gambar kat jalan depan REX lama????