Isnin, Januari 08, 2007

I
Apa guna beristeri lawa
Kalau tidak dengan pekertinya
Apa guna menjadi Jawa
Kalau tidak dengan belangkonnya


II
Mamat itu : Selamat...bla..bla..bla... dari Nan @ Blackpurple
Lan Rambai : Nan ? Adnan ? Aznan ? Hehehe..
Mamat itu : Munazarif Qusnan bin Jasmanto. Kau jangan bagitau orang lain
pulak. Ha ha
Lan Rambai : Aku panggil Mona jelah haha…
Mamat itu : Mona gersang ? Ha ha ha..



Busana batik dan belangkon yang digayakan model jejaka kacak itu ditaja oleh Sastri Ratna Sari.

Buat Lan Rambai; Nama itu fiktif semata-mata… Ha ha

TTFN
 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 1/08/2007 06:37:00 PTG. |


49 Ulasan


Isnin, Januari 08, 2007 7:05:00 PTG, Blogger Sastri

waduh2... terserlah ke'Jawaan'nya... belangkon ada byk jenis utk acara yg berlainan... belangkon u belangkon bagi pahlawan Jogja... :D

 

Isnin, Januari 08, 2007 7:50:00 PTG, Blogger Pa'chik

apa tutup muka purp?
Mona gersang... nostalgia tu... ade lagi? pinjam! ;A

 

Isnin, Januari 08, 2007 7:53:00 PTG, Blogger kemat

dude, maner leh cari belangkon itu..mau satu la..nak paki time kawen nnti..hhaha

 

Isnin, Januari 08, 2007 8:07:00 PTG, Blogger blackpurple

sastri
Ada rupa macam Jaka Sembung tak...? ke macam Sunan Kalijaga...he he he

Terima kasih atas tajaan. :)

Pa'chik
Emak tak bagi tunjuk muka kat public la bro'. Nanti riak, katanya. :D

Aku pun tak merasa baca novel tu .. ha ha..

Kemat
Belangkon itu pun Sastri yang taja. Di KL ni kena cari butik busana Jawa baru ada jual, tapi mahal...

 

Isnin, Januari 08, 2007 9:46:00 PTG, Blogger yus

kabare mona!!

hehe, tutup muka lagi, bukan main lagi dia dgn belangkon tu yer...hihi

 

Isnin, Januari 08, 2007 11:22:00 PTG, Blogger Kak Lady

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

 

Isnin, Januari 08, 2007 11:24:00 PTG, Blogger Kak Lady

Waduh!! Waduh!!..Ini baru betul dikatakan Jawa...Betul kata sastri tu....teserlah ke'jawaan'nya ..hehehe...tapi kenapa plak malu2 model tu...main tutup2 muka plak...heheh

Mona Gersang? Isyk tu novel 18sx zaman kak lady sekolah menengah dulu...ade pulak yang curi2 bawak pegi sekolah...tapi kak lady tak berkesempatan menengoknya...dengar kabar je...heheheh

 

Selasa, Januari 09, 2007 12:55:00 PG, Anonymous luthfi

bagus nian itu blangkonnya :-)
kpn ke jogja Om?

 

Selasa, Januari 09, 2007 5:00:00 PG, Blogger tuan tanah

Wau!
Nama fiktif itu macam nama hero novel pop (Jawa)lah!

 

Selasa, Januari 09, 2007 8:23:00 PG, Blogger Tenno Miyake

Jowo sungguh mamat nih.. Apa citer skrg beb.... lama tak nampak!

 

Selasa, Januari 09, 2007 9:04:00 PG, Anonymous Ila

WAHAHAHAHA!!!!
tak t'kata apa, bila m'lihat entry BP yg baru ni.ohh..MAS JOKO! Hanya dpt gelak sajor...eerrrr..bley tak imagine ..ape perasaannya bila pkai bnda alah ni,kat tgah2 bndar KL..BP sanggup buat tak?

 

Selasa, Januari 09, 2007 9:55:00 PG, Blogger zino

apa guna tunjuk gambar kalau asyik nak tutup muka hehe

ooops bukan nak tunjuk org ya tak nak tunjuk belankon tu je.. maklum le nona dari balik dari jakarta yg belikan..

hehe

 

Selasa, Januari 09, 2007 11:37:00 PG, Blogger Bunga Rampai

Hahahaha!!!...apalah BP ni buat saya ketawa...sakit perut, ceh!

Gambar model tu namanya Mona??? (huh, ketawa lagi!)

 

Selasa, Januari 09, 2007 11:42:00 PG, Blogger INDERA KENCANA

Wahh.. orang balik dari tanah Jawa bawak belangkon dan batik. Sukalah awak...

Saya pernah tengok belangkon yang unik di kawasan sekitar Central Market.

Uniknya belangkon tu ada semacam sanggul kecil di belakang kepala dan ikatan berbentuk V yang sangat cantik. Mungkin Sastri boleh jelaskan belangkon jenis ini...

 

Selasa, Januari 09, 2007 11:51:00 PG, Blogger sya

waduh macho sekali jejaka jowo itu dgn belangkonnya.

Nasib baik munazrif.. bukan maniszarif.

 

Selasa, Januari 09, 2007 11:53:00 PG, Blogger Mr PenyuBiru

patutnya tangan ko pegang rempeyek.baru jawa.hehe..

 

Selasa, Januari 09, 2007 11:59:00 PG, Blogger Orochi

err.. boleh buat tempahan tak?

 

Selasa, Januari 09, 2007 12:58:00 PTG, Blogger kingbinjai

mona gersang? ha ha ha

err kau ada buku tu kah? pinjam. ha ha

 

Selasa, Januari 09, 2007 1:49:00 PTG, Blogger achik

pahlawan jawa bernama mona... hehehe

 

Selasa, Januari 09, 2007 1:55:00 PTG, Blogger blackpurple

sinaganaga
Hampeh punya Lan Rambai.. ha ha..

Yus
Kabare waras sak waras sey..

Cukup 7 kali nanti baru tunjuk muka kot... he he..

Kak Lady
Model kacak tu cuma memperaga busana bukan muka..he he

Pun cuma dengar nama, novelnya tak pernah jumpa, masa tu belum akil baligh lagi pun.. he he....

Luthfi
Sastri seng merono. Kampung yaie ku enggon Kebumen, Jowo Tengah. Emboh ono emboh meneh emboh orak dulur rey sa iki... Wes akeh seng meninggal agak ey ... Nek ketemu pun wes orak kenal kabeh...

Tuan Tanah
Kalau digunapakai dalam sinetron, boleh jadi komersial nama itu... :D

Zwitterion
Hero Jawa memang begitu. 'Malu-malu siput khinzir'. Sebelum orang kenal cepat-cepat sorokkan muka.. ha ha

Tenno
Eh..aku masih ada. Masih macam ni la.

Kampung kau banjir tak hari tu..?

ila
Bangga betul dapat pakai belangkon. He he he.

Zino
Model tak semestinya kena tunjuk muka kan..he he he..

Aminbakish
Pernah tengok filem Jaka Sembong...? :D

Bunga Rampai
Kehidupan begitulah. Ada suka, ada duka; sesekali menangis, sesekali ketawa...

Mona tiada kena mengena dengan model di atas. Harap maklum. He he

indera
Ya ya....betul. Sanggul kecil itu memang ada di belakangnya. Saya pun belum sampai ke situ mengkajinya. :)

Kak sya
Begitulah. Kalau dah semulajadi macho, pakai apa pun tetap macho..(perasan..) He he.

Mr Penyubiru
Focal point nanti lari kalau pegang benda lain. Ha ha

Orochi
Tempahan apa..? Batik ke belangkon..? ke modelnya...? ha ha

Kingbinjai
Aku belum bersunat lagi masa buku itu keluar. Jangankan baca, tengok pun tak pernah.. ha ha.

Achik
Mona pun mona lah. Hehehe.

 

Selasa, Januari 09, 2007 3:35:00 PTG, Anonymous neeziee

ini model keluar mahkamah ya?

 

Selasa, Januari 09, 2007 3:58:00 PTG, Blogger Lan Rambai

Nama fiktif rupanya.. hampeh ko Mona.... tapi aku rasa tu nama betul ko tuuuu.... sms seterusnya yg ko offer nak bagi aku pinjam buku tu ko tak siarkan pulak ek? hahahaha

 

Selasa, Januari 09, 2007 5:45:00 PTG, Blogger ontahsapo

aku bukan jawa... tapi ada 3 belangkon... satu dlm kereta... hahahhaha...

 

Rabu, Januari 10, 2007 2:29:00 PTG, Anonymous jamri

baru ku tahu itu 'belangkon' rupanya.....

kalau dialihkan tangan tu pasti kejawaannya itu makin terserlah... :-)

 

Rabu, Januari 10, 2007 2:56:00 PTG, Blogger blackpurple

neeziee
Kalau model keluar mahkamah kena pakai kopiah la neeziee .. ha ha..

Lan rambai
Fiktif komen kau ni.. ha ha ha..

Ontahsapo
Cayalah ...... Pakai buat ke masjid pun ok jugak OS...

Aminbakish
Sama la... he he..

Jamri
ha ha ha.. bukan macam pan asian ke..?

 

Rabu, Januari 10, 2007 3:27:00 PTG, Blogger 13may

hohho! Mona di tanah Jawa yg gersang:D

 

Rabu, Januari 10, 2007 4:30:00 PTG, Anonymous mamarisyia

Serasi betul ngan hadiah tajaan Sas ngan nama ko Muna...hahahahahaha

 

Rabu, Januari 10, 2007 4:37:00 PTG, Blogger ad3ck

cheh..esek tutup muka jer haha..btw, per chiter mr lanrambai tuh? lama dia menyepi..;p

 

Rabu, Januari 10, 2007 5:09:00 PTG, Blogger shahril aley

Wah sungguh bergaya anak muda jawa itu dengan segan silu untuk menunjukkan rupanya yang tidak diketahui. Hahaha....
Aku baru tau nama kopiah tu belangkon. Sungguh terserlah kejawaan pada nama kau. Tahniah atas mengekalkan kejawaan sebagai jati diri anda.

 

Rabu, Januari 10, 2007 7:56:00 PTG, Blogger Pa'chik

bro, aku tengok dagu kamu, teringat Pyan Cecupak. Kaler pun nampak seakan. Hiks..

 

Khamis, Januari 11, 2007 10:40:00 PG, Blogger arianna adrizal

pa'chik,
a'ah. ada lah rupa sket.. dulu, lps sekolah sy selalu ikut makcik menonton rakaman cerita tu.

BP,
rasanya time bile pakaian seprti itu sesuai digayakan? berjln2 di KLCC? apapun buah tangan dari si dia.. pastinya selalu istimewa :)

 

Khamis, Januari 11, 2007 12:48:00 PTG, Anonymous Am

hai BP ni pemalu rupanya hehehehe, lemat bulu kening nampak hehehe

 

Khamis, Januari 11, 2007 2:00:00 PTG, Blogger .:HalogAmora:.

en. muna, HA HA... menari jawa bleh

 

Khamis, Januari 11, 2007 2:59:00 PTG, Blogger nUr@dDeEn

ooo .. mona. Mona apa ya, monalisa, mona pendi, monawarah (alamak itu nama cikgu aku, tershashul lak).

Cantik belangkon tuh. Camner ek nak pakai? Pompuan pon leh pakai ka bende tuh..? By the way, awatnya che mona katup muka? takdak idung ka? hihi

 

Khamis, Januari 11, 2007 7:46:00 PTG, Blogger artisticklytouch

aku bukan Jawa tapi aku ada Belangkon itu

 

Jumaat, Januari 12, 2007 6:59:00 PG, Blogger tedungS

ensem gak ko ni walaupun muka tk nampak heheh

 

Jumaat, Januari 12, 2007 3:53:00 PTG, Blogger NBK466

Sedangkan ngak pakei apa2 udah nampak JOWOnyo...inkan pula berbusana lengkap gitu..he.he.he..

p/s : gelakkan org den pun nie hah semi-JAWA

 

Jumaat, Januari 12, 2007 3:59:00 PTG, Blogger Mamamanja

bila la gamaknya model tu nak tunjuk muka erk??

nampak dagu jer pun dah nampak kejawaan dia..

 

Jumaat, Januari 12, 2007 5:08:00 PTG, Blogger Ungku Nor

BP, meh sini akak turunkan pantun Jawa dari nenek akak, eheheeemmm;

Siji, loro, telu, papat,
Melayu bodoh, Jawo dapat!

hehehe.

Jgn marah akak, nenek akak yang kasik pantun nih.
Akak sampaikan ajer!

Peace bebeh.

 

Jumaat, Januari 12, 2007 8:40:00 PTG, Blogger semut

wah..
salah satu punca aku malas nak komen ilaha, hanya jika aku lewat sehari dua, maka kotak komen kau akan dipenuhi dengan komen-komen yang dah bersawang lamanya

 

Jumaat, Januari 12, 2007 11:00:00 PTG, Blogger blackpurple

13may
Ha ha...

Mamarisyia
Jangan la panggil Muna MR..Tak maskulin la.. ha ha

ad3ck
He he he

Lan rambai merajuk kot.. Dia tengah susun strategi baru tu...

Shahril
Terima kasih. Tapi nama itu fiktif la, cuba kau baca betul-betul kat nota kaki tu...ahaks...

Pa'chik
Aku tak ingat la yang mana satu Pyan. Bukan macam dagu Ken Wahl ke..? ha ha

Arianna
Sesuai di pakai untuk rewang-rewang, bersilat mulut depan pengantin ataupun ke surau. Sesuai juga dipakai atas pelamin .... he he

Am
Malu-malu kucing tu. Kalau adik saya, siap bercantum lagi bulu keningnya... ha ha

Amora
Kuda kepang sikit-sikit boleh la.. ha ha

nuraddeen
Isk.. Kan model kacak tu dah gayakan macamana nak pakai. ha ha. Setakat ini tak pernah la pulak nampak perempuan pakai.

Art
Tahniah...!

TedungS
Terharunya aku bila kau cakap macam tu. Bukan kau sorang jer yang cakap macam tu... ha ha ha.. (perasan betul mamat sorang ni..!)

nbk
Ngak pakei apa-apa? Ekau bior betul jang...Bila kau nampak..? ha ha

Mamamanja
Gambar tak penting isi entri yang penting.. he he he..

Ungku Nor
Isk... tak pernah dengor pulak pantun itu, tapi apa yang 'jawo dapat' ?

Semut
Kau jengok aku pun dah ok. Aku boleh tau siapa yang singgah. Tak komen pun tak apa... Aku tak kecik hati...Ha ha..

 

Rabu, Januari 17, 2007 9:15:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

eh he... iku foto sampean tenan? :)

 

Rabu, Januari 17, 2007 9:22:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

comment dhuwur iku nggonaku mas...
arep comment angel tenan je... :)

bagonk.net

 

Rabu, Januari 17, 2007 4:04:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Bp ni bole tahan gak hensemnya ye.

Kak ungku, Jawa tu bukan Melayu ke?

 

Khamis, Januari 18, 2007 6:41:00 PTG, Blogger blackpurple

Bagonk
Sopo meneh mas...? Nggarang opo rak..? ha ha

Anony
Boleh tahan aje ke..? he he