Selasa, Februari 27, 2007
Hari ini pada hari itu hari Jumaat. Di sebuah rumah kayu tradisional di satu perkampungan Melayu Jawa di sebuah negeri paling selatan.

Tuan Sayid Rashidy bukanlah seorang muazin, bilal pun bukan, waktu subuh pun masih jauh lagi tapi awal pagi itu dia mengalunkan azan. Walaupun perlahan tapi masih sampai ke gegendang telinga semua orang di ruang itu.

Jam 1.20 pagi itu, seorang bayi lelaki comel selamat diputrakan. Tuan Sayid Rashidy dan Puan Khamisa bersyukur menyambut anak sulungnya. Tuan Haji Ahmad Karmo dan Puan Hajjah Tukinah pula seronok menyambut cucu pertamanya.

Mengikut kata bidan kampung itu, tali pusat bayi itu terbelit. Orang dulu-dulu kata, itu tanda bila besar akan disukai ramai. Baju yang dipakai selalunya akan tahan lama. Itu orang dulu-dulu yang kata. Entah betul entah tidak. Mulut orang-orang kampong pula sibuk berbisik-bisik kagum dengan kekacakan bayi itu (yang ini direka-reka untuk menyedapkan cerita. He he he).

Tuan Sayid Rashidy kemudiannya menyemadikan uri yang dibungkus rapi dan diletak bersamanya sebatang pensil kayu di dalam bekas kecil bertutup itu betul-betul di bawah ruang tamu rumah. Sesudah itu tempat itu disangkar dengan kayu. Selama beberapa malam tempat itu diterangi cahaya pelita sentil chimney.

Itu cerita 27 haribulan Februari 27 tahun dulu (yang itu belum dicampur dengan beberapa tahun lagi.. ha ha ha). Usia itukan cuma angka.

Selamat hari lahir untuk seorang aku….…....!

Mereka juga menyambutnya hari ini.


TTFN
 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 2/27/2007 01:20:00 PG. |


48 Ulasan


Selasa, Februari 27, 2007 8:17:00 PG, Blogger Sastri

Happy Birthday Baby...Semoga panjang umur, murah rezeki, dipermudahkan pekerjaan & urusan, bahagia dan ceria selalu. Amin....
Love you always...

 

Selasa, Februari 27, 2007 9:13:00 PG, Blogger lindosh

selamat hari lahir.. moga panjang umor.. dan murah rezeki

 

Selasa, Februari 27, 2007 9:17:00 PG, Blogger Alpha

Allah Selamatkan Kamu..Allah Selamatkan Kamu...Allah Selamatkan Blaaackkk Purple...Allah Selamatkan Kamu!

 

Selasa, Februari 27, 2007 9:22:00 PG, Blogger anielza

Happy Birthday 2u...smg pnjg umo murah rezeki

 

Selasa, Februari 27, 2007 9:51:00 PG, Anonymous wongwetan

Selamat Hari Lahir wong pinter...Duh Gusti Pengeran paringaney panjang umur lan akeh rejeki marang Dimas Blackpurple.
ngawe among-among ke...
misti moso lahir ley ngawe kenduri puputanmu geden yo...
(ucapan bahasa Jawa khas untuk saudara Blackpurple)

 

Selasa, Februari 27, 2007 10:09:00 PG, Blogger zwitterion

blackpurple,
selamat hari lahir.semoga keberkatan berkadar terus dgn usia kamu.

 

Selasa, Februari 27, 2007 10:31:00 PG, Blogger PB

salam BP

selamat hari lahir
moga panjang umur
moga usia yang dikurniakan ini akan digunakan sebaik ada
moga dimurahkan rezeki
moga sentiasa mendapat rezeki yang halal
moga bahagia di dunia dan di akhirat

tak ambik cuti ker sempena hari jadi nie??

 

Selasa, Februari 27, 2007 10:47:00 PG, Blogger zino

selamat hari lahir.. semuga murah rezeki panjang umur yg memberi manafaat dan di permudahkan segala urusan..

 

Selasa, Februari 27, 2007 10:55:00 PG, Anonymous Am

Selamat Hari jadi dari Am, semuga kebahgian, kejayaan dan segala-gala yang baik akan sentiasa menemani BP. Amin.

Hari jadi punya pasal, kasi betullah baby memang hensem hehehe

 

Selasa, Februari 27, 2007 10:58:00 PG, Blogger achik

selamat hari lahir... panjang umur murah rezeki... dimudahkan urusan dunia akhirat...

 

Selasa, Februari 27, 2007 11:04:00 PG, Blogger Kaklong

salam,

hepi besday dik BP :D. Moga umur panjang diisi dgn sebaiknya, rezeki yg murah drp sumber yang halalan thoyyiban sentiasa, kesihatan yg baik utk mudah bekerja dan beribadah.
satu lagi, cepatla kawin..ada org tolong jaga sakit pening tu nanti :D.
oh ya, moga cinta utk gadis itu kekal menjadi hak gadis itu sampai ajal memisahkan kalian. kalau boleh jangan tambah2 ya. apa kata org, bersyukur dngn apa yang ada hihi. ini doa saya.

 

Selasa, Februari 27, 2007 11:12:00 PG, Blogger shahril aley

BP - Selamat menyambut harijadi yang ke-27. Semoga dipanjangkan usia & dirahmati olehNya. Maka semakin berusialah kau hari ini tapi betul kata kau semua itu hanyalah angka semata-mata. Umur sudah meningkat maka pasti orang akan bertanya bila kau nak berumahtangga dengan si Sastri???

 

Selasa, Februari 27, 2007 11:59:00 PG, Blogger blackpurple

Sastri
Terima kasih hun.
Amin. Moga-moga.
Mee too :)

Lindosh
Terima kasih. Moga-moga.

Alpha
Terima kasih. Semoga Allah selamatkan kamu juga dan kita semua

anielza
Terima kasih. Moga-moga.

Yatt
Terima kasih. :D

wongwetan
Kesuwon mas. Mugo-mugo doa dikabuli. Amin.

Putu seng mbarep bioso la mas. Kabeh arek ditukokney. He he he.

Zwit
Terima kasih. Moga-moga. Kamu juga.

PB
Salam kembali.

Terima kasih. Moga-moga.

Kerja sendiri, boleh cuti sesuka hati PB. :D

Zino
Terima kasih Zino. Moga-moga.

Am
Terima kasih Am. Moga-moga.

Semua baby comel kan. He he he.

Achik
Terima kasih. Moga-moga.

Kak Long
Salam kembali.

Terima kasih atas doa yang sungguh bermakna itu. Moga-moga diperkenankan.

Shahril
Terima kasih bro'. Moga-moga.

27?. Mungkin kau terlepas pandang ayat di dalam kurungan itu. he he he.

 

Selasa, Februari 27, 2007 12:14:00 PTG, Blogger 13may

Selamat Hari Lahir BP:)

 

Selasa, Februari 27, 2007 12:43:00 PTG, Blogger ILA

AAArhhhhhhhh!!!!!(style m'jerit)
JOWO PINTER punya befdey ngupernya ari nie!!!!???????
ramai gakkkkk...warga blog yg befdaynya kat february yeakkk....
SOMOGA KEMATANGAN SEIRING DGN USIA & WAJAH NMPAK MUDA BAGAI 27 TAHUN(plus beberapa no.lagi).btul gak??? :p

 

Selasa, Februari 27, 2007 12:46:00 PTG, Blogger ILA

FEBRUARY BABY => Abstract thoughts. Loves reality and abstract. Intelligent and clever. Changing personality. Attractive. sexiest out of everyone. Temperamental. Quiet, shy and humble. Honest and loyal. Determined to reach goals. Loves
freedom. Rebellious when restricted. Love aggressiveness. Too sensitive and easily hurt.
Gets angry really easily but does not show it.
Dislikes unnecessary things. Loves making friends but rarely shows it. Horny. Daring and stubborn.
Ambitious. Realizing dreams and hopes. Sharp.
Loves entertainment and leisure. Romantic on the inside not outside. Superstitious and ludicrous. Spendthrift. Tries to learn to show emotions.Repost this in 5 mins and you will talk to someone new and realize that you are a perfect match.

just want share info:p

 

Selasa, Februari 27, 2007 1:28:00 PTG, Blogger adadia

sudah tua ka? meh jabat tangan. hepi besday. wei lindot, ko pun dah tua.

 

Selasa, Februari 27, 2007 2:10:00 PTG, Blogger orochi

selamat hari lahir.. bila nak kawin? haha...

 

Selasa, Februari 27, 2007 2:12:00 PTG, Blogger Iman Mawaddah

Selamat hari lahir..terlewat sehari..Semoga doa2 di atas dimakbulkan. Bila nak buat kenduri nasi ambeng (betul ke eja ni)? hehe

 

Selasa, Februari 27, 2007 2:23:00 PTG, Blogger areyoung

Selamat Hari Lahir.

27 tahun?? Adakah dgn meletakkan angka itu ianya bermakna masih muda..? Justeru itu, mudakah aku ini??

Hahah.

 

Selasa, Februari 27, 2007 2:27:00 PTG, Anonymous jamri

selamat hari lahir... dan selamat hari jadi 9 bulan sebelum itu....

Banyak dapat hadiah?

 

Selasa, Februari 27, 2007 2:32:00 PTG, Blogger debikdebuk

sELAMAT HARI LAHIR. SEMOGA HIDUP DIBERKATI OLEH ALLAH...

 

Selasa, Februari 27, 2007 2:43:00 PTG, Blogger blackpurple

13May
Terima kasih bro'. Hari untuk kita mengingati mati juga.

Ila
Terima kasih Ila. Moga-moga.

Wah... 97% dari apa yang dikatakan dalam tu semua macam betul la. Cuma yang horny tu tak kot. He he he.

Thanks for sharing

Adadia
Belum lagi. Life begins at 40. Jauh lagi tu. ha ha ha

Terima kasih kang.

Orochi
Terima kasih. Tunggu kau dulu la. He he

Iman
Terima kasih. Tak terlewat. Memang hari ini pun.

Kenduri nasi 'ambeng' setiap bulan Rejab memang selalu buat di kampung buat. He he.

Areyoung
Terima kasih.

Jangan keliru, 27 tahun itu belum dicampur dengan beberapa tahun lagi la.

Young at heart. he he he

Jamri
Terima kasih Jam.

Hadiah..? Nak antor ke? he he


p/s, aku terlupa la nak cari rumah kau balik kampung itu hari. Sekali lagi, tiang no berapa ek..? he he

Debik
Tq Debik. Moga-moga.

 

Selasa, Februari 27, 2007 3:28:00 PTG, Blogger Pa'chik

Selamat Hari Lahir wong pinter...Duh Gusti Pengeran paringaney panjang umur lan akeh rejeki marang Dimas Blackpurple.
ngawe among-among ke...
misti moso lahir ley ngawe kenduri puputanmu geden yo...
(ucapan bahasa Jawa khas untuk saudara Blackpurple)

err..wongwetan, pinjam ye..

semoga kamu terus di bawah lindungan-Nya. Amin.

27 tu, harusnya dicampur lagi... sepuluh? betul? haha.. bewa re wak..

 

Selasa, Februari 27, 2007 4:05:00 PTG, Blogger yus

Selamat Hari Lahir BP. Semoga Panjang Umur, Murah rezeki dan di gembira selalu.

Erkk..yang ke berapa ekk tu, pandai kata kita mcm artis rahsia umur, tp saya tak rahsia, saya suruh kira ajer....BP yg berahsia rupanya..hehe

 

Selasa, Februari 27, 2007 4:44:00 PTG, Anonymous wan

HA..HA..HA..HA..HAPPY BIRTHDAY! :))

Moga berbahagia selalu! :D

 

Selasa, Februari 27, 2007 5:00:00 PTG, Blogger INDERA KENCANA

Ya, orangnya kacak dengan pusat yang comel..
Jangan lupa dicuci dugunya...

Happy Birthday, Bro...

 

Selasa, Februari 27, 2007 5:04:00 PTG, Blogger marlinabaharom

anak aku pun dilahirkan terbelit tali pusatnya... semoga dia akan menjadi seorang yang ensem... hee..

hepi b'day & semoga panjang umoq utk hang...

 

Selasa, Februari 27, 2007 5:35:00 PTG, Blogger nUr@dDeEn

Selamat Menyambut hari Kelahiran, dude. Moga panjang umur dan murah rezeki. Tali pusat terbelit tuh maksudnya ko mmg nakal sejak dari dlm perut ibu lagi ahaksss .. PEACE

 

Selasa, Februari 27, 2007 5:40:00 PTG, Blogger anielza

bp..saya mmg hampir2 hari baca ur blog...cuma x tinggalkan kesan jerk...hehe...

 

Selasa, Februari 27, 2007 6:16:00 PTG, Blogger Kak Lady

SELAMAT HARI LAHIR BUAT BP...semoga BP...dipanjangkan usia...dimurahkan rezeki...dan berbahagia selalu...& semoga cepat menaiki jinjang pelamin.... :)

Bertuahnya mak & ayah BP yang memiliki BP yang berbangga dilahirkan sebagai seorang Jowo sejati....

 

Selasa, Februari 27, 2007 8:37:00 PTG, Blogger Tok Ketua

tumpang lalu..
hepi besday. semoga panjang umur dan murah rezeki

 

Rabu, Februari 28, 2007 6:11:00 PG, Blogger Ajzie

Happy Birthday BP. Semoga Panjang Umur, Murah rezeki dan bergembira selalu.

 

Rabu, Februari 28, 2007 9:04:00 PG, Blogger Deanz

Salam Jowo,
merafak sembah membuat kunjungan muhibbah...selamat hari lahir (walau sudah agak lewat).

 

Rabu, Februari 28, 2007 9:43:00 PG, Blogger kingbinjai

semoga panjang umur dan murah rejeki

 

Rabu, Februari 28, 2007 12:15:00 PTG, Blogger Qisst

Happy belated birthday to you.

 

Rabu, Februari 28, 2007 12:26:00 PTG, Blogger esis

comen ni takde kena mengene dgn uri ko yang ditanam dengan pensil.haha

aku belajar bahasa baru.

"amit-amit cabang bayik"

 

Rabu, Februari 28, 2007 12:58:00 PTG, Blogger ayu_mkay

selamat ulangtahun kelahiran (akukah yg terlewat..huhuhuhu).

moga peroleh keberkatan & keredhaan NYA dalam semua hal.

*kapan si arek munggah pelamen.. wes mantik mantik wes :D

 

Rabu, Februari 28, 2007 2:54:00 PTG, Blogger tedungS

ceh, punye le panjang cerita, rupanye nk bgtau besday die.. hepi besday semuga pjg umur murah rezeki

 

Rabu, Februari 28, 2007 5:27:00 PTG, Blogger blackpurple

Pa'chik
Terima kasih pa'chik. Faham ke maknanya tu. He he he.

Nak campur berapa pun boleh pa'chik. Ha ha ha.

Yus
Terima kasih Yus. Moga-moga.

Setelah dicampur, ditolak, didarab, dibahagi remaja lagi rupanya. He he he.

Wan
Thanks Wan. Semoga.

Indera
Tq bro'

'Dugu' tu apa Indera..?

Marlina
Terima kasih. Moga-moga.

Confirm kacak nanti bila besar tu.. he he he

nurAddeen
Terima kasih dude.Moga-moga.

Bukan aku yang belitkan laa..he he

anielza
Owh gitu. Terima kasih la ek.

 

Rabu, Februari 28, 2007 5:46:00 PTG, Blogger blackpurple

Zeyn
Thanks bro'

Kak Lady
Terima kasih KL. Moga-moga.

Saya dah pernah naik pelamin dua tiga kali. Tapi cuma bergambar jer la. He he he.

Urep wong Jowo..!

Tok
Lalu la. Bukan kena tol pun. He he

Terima kasih.

Hakim
Berapa haribulan tu..?

Ajzie
Terima kasih Ajzie. Semoga. Sentiasa.

Deanz
Salam kembali.

Terima kasih daun keladi.
Senang-senang singgahlah lagi.

Kingbinjai
Tq. Moga-moga. Kau juga.

Qisst
Thanks Qis..

Esis
Ha ha ha

Aku ajar kau satu lagi,
"Ji ro lu tek,
Walak walek jemblek..."
sambungannya aku ajar kemudian la. Ha ha

Ayu mkay
Terima kasih. Semoga. Sentiasa.

*Aku wes rong-telung kali munggah pelamin, tapi tangkep gambar waey la...:P

TedungS
Terima kasih bro". Takkan ucapan selamat jer, mana hadiahnya..? ha ha.

 

Khamis, Mac 01, 2007 9:10:00 PG, Blogger Lan Rambai

dah tua rupanya ko ya....


ehh.. kalau dah tua.. apa lagi yg ko tunggu ni weii.... nyesal nanti.


Aku takut.. ko akan pikir cenggini jer.. "kalau aku tahu... lepas aqil baligh je dulu aku terus kawin" hahaha

 

Khamis, Mac 01, 2007 12:04:00 PTG, Blogger blackpurple

Lan
Tapi aku still junior kau ... he he he....

Tunggu apa ni..Aku tak faham la... ha ha ha..

 

Jumaat, Mac 02, 2007 6:10:00 PTG, Blogger Bunga Rampai

Aduuuhhh!! Ketinggalan rupanya saya, tak sempat nak ucap selamat on the dot :(

"Selamat Hari Lahir BP, sekalung doa seharum bunga rampai untukmu. Moga Allah permudahkan segala urusan di dunia dan di akhirat."

 

Sabtu, Mac 03, 2007 4:42:00 PTG, Blogger blackpurple

Rampai
Terima kasih atas ucapan dan doa.

Semoga. InsyaAllah.