Khamis, Februari 22, 2007
Adik itu baru masuk lapan tahun. Rajin melepak di rumah aku. Maklumlah aku ini agak mesra orangnya (he he he) dan suka melayan (baca: membuli) budak-budak pula.

Dia pantang melihat komputer aku di atas meja itu free. Mulalah di’godek’nya. Zaman aku seusianya dulu, jangankan menyentuh, menengok komputer di depan mata pun tak pernah. Perkataan ‘komputer’ itupun bagai belum berdaftar di minda lagi.

Tapi di zaman ini lain. Secilik itu sudah mempunyai komputer riba sendiri dirumahnya. Sudah cekap melayari internet. Sudah mempunyai blog sendiri di Nicksplat.com. Aku yang sudah melepasi suku kurun ini pun baru belajar-belajar berblog. Kanak-kanak seusianya hari ini belajar seni lukis menggunakan komputer. Zaman aku dulu menggunakan pensil warna Luna cap kapal layar dan keratan batang pisang.


Hasil dari ‘godekan’nya di folder ‘my pictures’ komputer aku. Aku teruja. Aku memintanya menjadikan gambar itu samar-samar, sebab boleh dijadikan entri. He he he.

Kanak-kanak zaman ICT. Sedikit hari nanti, aku rasa bukan setakat meng'godek', menggodam pun dia pandai agaknya....!

TTFN

 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 2/22/2007 11:52:00 PG. |


52 Ulasan


Khamis, Februari 22, 2007 12:53:00 PTG, Blogger hakim dirani

Sayang saya tak nampak gambar tu ntah kenapa.

Budak-budak zaman sekarang memang dah jumpa macam2 yang tak kita jumpa dahulu. nasib baik "godek" saja, kalau lebih dari tu, naya.

 

Khamis, Februari 22, 2007 1:22:00 PTG, Blogger INDERA KENCANA

Kalau digodeknya jadi lebih baik takpe...
Jangan digodeknya tiba-tiba *Pluupps... hilang semua files yang mustahak.. Haa.. haru!!

 

Khamis, Februari 22, 2007 1:29:00 PTG, Blogger Sastri

waa... canggih betul si cilik tu yea... kecil2 dah ada laptop sendiri... sas yg dah bekerja ni pun masih berkira2 bila ada kemampuan nak memiliki satu utk diri sendiri... :D

 

Khamis, Februari 22, 2007 1:31:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

boleh tahan jugak ye..(ayat tergantung di situ)

 

Khamis, Februari 22, 2007 1:53:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

waa..hebat!
anak buah aku yg 5taun tu br je pandai menggodek kad kat ms publisher...

 

Khamis, Februari 22, 2007 2:13:00 PTG, Blogger Iman Mawaddah

anak orang berada boleh la advance dalam teknologi. Semuanya sudah tersedia.

 

Khamis, Februari 22, 2007 2:17:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Hakim
Gambar itu dicantum-cantum, diedit-edit dan dikabur-kaburkan dek sicilik itu. Dia bereksperimentasi agaknya.

Dan budak-budak sekarang tak sempat jumpa apa yang kita jumpa semasa kita kecil-kecil dahulu.

Indera
Dokumen dan benda-benda penting dan sulit biasanya aku simpan di thumb drive. Selamat...! He he

Sastri
Anak tunggal begitulah.Agaknya emak ayahnya dah terlebih-lebih duit.... Kanak-kanak zaman ICT..!

nbb
Apa yang 'boleh tahan' ek ? Saya jadi ter'perasan' pula..he he he..

Cikin
Aku dulu masuk U baru merasa main komputer. Hu hu hu....

Zwit
Contoh kanak-kanak orang berada kelahiran bandar hari ini. Anak tunggal orang berduit zaman milineum...!

Iman
Betul. Mereka tidak melalui kesusahan. Tapi jangan sampai terlalu dimanjakan, nanti boleh merosak diri.

 

Khamis, Februari 22, 2007 2:37:00 PTG, Blogger ayu_mkay

pandai anak orang tu kan.. bertuah mak pak dia, kecik2 lagi dah pandai godek komputer.. jgn di salah gunakan ilmu tu dahlah kan.

 

Khamis, Februari 22, 2007 2:47:00 PTG, Blogger Pa'chik

kau suka layan budak-budak?


err.. jangan yang suka buat video tu ye.. hikhik

 

Khamis, Februari 22, 2007 3:20:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

apa address adik itu .. aku nak mintak gambo yg terang lg nyata :D

 

Khamis, Februari 22, 2007 3:46:00 PTG, Blogger Mummy Rizq

adik kici... kasik bikin kakak punya blog bleh kaa..????

 

Khamis, Februari 22, 2007 5:21:00 PTG, Blogger Kemat

zaman skrg, kat tv bnyk citer pasal IT, jadi bebeudak terpengaruh menggodek komputer nie, zaman kita ada citer mc gyver..bebudak dulu sibuk menggodek segala peralatan elektrik rumah tg rosak..

 

Khamis, Februari 22, 2007 5:54:00 PTG, Blogger DeeN

uh! memang hebat budak skang. cousin aku yang umur 3 tahun lebih terer main computer game berbanding aku yang dah dekat2 30 nih. maybe mak bapak punya asuhan plus persekitaran tuh.

 

Khamis, Februari 22, 2007 8:32:00 PTG, Blogger Unknown

budak zaman skrg mmg mcm tu lah BP. Anak saya yg baru 5 thn tu pun, siap pandai cari dlm google kalau dia nak cari satu2 website tu. Kat sekolah dgr cerita kawan2 balik taip kat google, dpt punyalah suka....

 

Khamis, Februari 22, 2007 10:46:00 PTG, Blogger Unknown

kenal Yasmin, anak saudara saya tu... Dia baru 4 tahun. Dia pandai switch on dan switch off laptop saya ni. Lebih cekap guna touch pad dari mouse. Pandai buka Paint untuk dia lukis-lukis dan dia juga pandai main kucing kat blog ni... :D

 

Jumaat, Februari 23, 2007 12:01:00 PG, Blogger kingbinjai

suh la budak tu bukak bengkel menggodek komputer

 

Jumaat, Februari 23, 2007 12:02:00 PG, Blogger Ajzie

Alya pun sama siap pandai cari kat yahoo search..Tp dia type nama dialah Alya..dia kata nak cari games...mcm aqil(anak yus) huhuhhu..

 

Jumaat, Februari 23, 2007 12:32:00 PG, Blogger KAMATO

Itu la anak zaman IT, kalau di tanya main galah panjang atau main lastic, mesti tak tau punya

 

Jumaat, Februari 23, 2007 8:15:00 PG, Blogger Unknown

apa kata kau menghadiahkan beliau sebuah PS3 yang canggih? haha...

 

Jumaat, Februari 23, 2007 9:27:00 PG, Blogger Bunga Rampai

Salam,
Bila agaknya permainan tradisional dijadikan computer games ... barangkali BP dan si cilik tu boleh cipta?

:)

 

Jumaat, Februari 23, 2007 9:49:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

semalam baru godek printer.goncang,tunging terbalikan printer tu.last2 ok.hehe..


by de way,Anda Sudah di TAG. sila ke blog aku!

 

Jumaat, Februari 23, 2007 10:52:00 PG, Blogger NJ@Goboklama

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

 

Jumaat, Februari 23, 2007 11:27:00 PG, Blogger 13may

tak nampak gambaq la BP...

 

Jumaat, Februari 23, 2007 11:40:00 PG, Blogger NBK466

N3 nie ekau yg tulis ker BP atau pun sicilik tuh yg tuliskan jugak?? Jawab!! Jawab!!

 

Jumaat, Februari 23, 2007 12:51:00 PTG, Blogger zino

mana gambar mana gambar? hehe

 

Jumaat, Februari 23, 2007 2:52:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

ayu mkay
Apa nak dihairankan era sekarang. Budak sekarang 4 tahun dah pandai membaca, kita dulu mengeja pun belum tentu. He he he

pa'chik
Video yang macamana tu pa'chik ?

faizah
Nanti aku tanya-tanyakan. he he

Kau tak jumpa lagi ofis aku ek..? Ha ha

Marlina
Mesti diletak gambar Naruto dengan Aslee Tisdale banyak-banyak nanti. He he he

Kemat
Agaknya kalau kanak-kanak 'tertengok' laman 'biru' apa pulak yang digodeknya nanti ek...
Bahaya jugak tu..

nur@ddeen
Aku game Red Alert yang kuno tu pun tak khatam-khatam sampai sekarang. He he he

Yus
Itulah. Komputer dah jadi permainan. Budak dulu-dulu 5 tahun cuma main pondok-pondok. He he he

Aminbakish
Kenal kenal. Kenal rupa jer la. Berjasa juga anak rimau (bukan anak kucing la)tu ek..he he he

Kingbinjai
Nanti aku cakapkan dengan emak bapaknya ek.

ajzie
Sicilik tu entah apa-apa lagi laman dia masuk agaknya. Jangan tersesat masuk laman 'lain' dah la.

 

Jumaat, Februari 23, 2007 3:17:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

kamato
Itulah dia. Rugi mereka. Tak merasa permainan tradisional dan klasik zaman kita-kita kecil dulu.

Orochi
Isk...tak kuasa aku. Baik guna duit itu untuk naik taraf R34 tu. he he he

B Rampai
Saya bukan pakar IT la BR. He he he

Dengar-dengarnya permainan tradisional pun akan sampai ke angkasa..? Huh.

Mr penyu
Untuk makluman kau aku dah buat tag itu di entri aku yang lama-lama, Mei 2006 dulu. Cuba kau klik CERITA AKU KENA 'TAG'

13May
Tak tau la. Hari ini hilang pulak. Nanti aku tengok-tengokkan..

nbk
Entri ini aku karang, aku tulis, aku taip dan aku terbitkan sendiri la. Gambar itu jer dia buat. He he he

Zino
Itulah. Hari ini hilang pulak. Nanti saya godek-godekkan. He he he

 

Jumaat, Februari 23, 2007 4:54:00 PTG, Blogger Lan Rambai

gambar apa ni weii.. tak keluar pun.. gambar apa lagi yg dia berjaya godek dari pc ko?

 

Jumaat, Februari 23, 2007 6:11:00 PTG, Blogger Sya

waduh beruntung betul sicilik dah ada laptop.. yg makcik ni pun tak mampu nak membeli walau beg laptop sekali pun..

 

Jumaat, Februari 23, 2007 7:45:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Itulah dia budak2 zaman IT...anak kak lady yang 5thn lebih tu pun dah pandai menggodeh laptop...bukak ni lah...bukak itulah...macam orang tua2

 

Jumaat, Februari 23, 2007 11:13:00 PTG, Blogger weAr

majunya zaman!
aku seusia 8,lastik menjadi teman..

 

Jumaat, Februari 23, 2007 11:52:00 PTG, Blogger Monster Mom

a a la... tringat lak nak buat lukisan ngan btg pisang n ubi kentang yg slalu ku curi dr dapur mak!

 

Sabtu, Februari 24, 2007 1:30:00 PTG, Blogger achik

budak2 zaman skang ni mmg advance... anak buah saya baru 5 thn pun bila tgk ayahnya menggodek PC dia akan tgk je dari jauh... tp lepas ayahnya takde dia pulak amik alih...

 

Sabtu, Februari 24, 2007 2:39:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Lan
Dah ok dah gambar tu Lan.

Komputer aku terpelihara dari gambar-gambar yang tidak sah la..! Ha ha

Kak Sya
Kat Giants ada beg lap top yang murah kak sya. Tapi cap 'ayam' la. he he he.

Kak Lady
Akan datang budak tadika pun kena bawak lap top ...

Wear
Aku main 'lontop'...

Junita
Getahnya kena baju tak boleh hilang tu kan.. he he he

Achik
Era ICT begitulah. Kalau tidak nanti dikata ketinggalan...

 

Sabtu, Februari 24, 2007 4:17:00 PTG, Blogger ILA

Ahak!!!! itu ngupernya wajah JowoPinter..Walau di buat samar sekalipun, dah boleh bygkan bgaimana wajahnya...hehekkkk...

 

Sabtu, Februari 24, 2007 6:36:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

sikit hari lagi adik tu pandai impose kan pic ko..

 

Sabtu, Februari 24, 2007 7:49:00 PTG, Blogger TedungS

mmg terer le budak tu? brp tahun die? nasib baik die tak jumpa gambo2 tk senonoh yg ko DL tu heheh

 

Sabtu, Februari 24, 2007 10:45:00 PTG, Blogger Kaklong Syikin

salam,

kagum dngn hasil kerja budak 8 thun ni

 

Sabtu, Februari 24, 2007 11:39:00 PTG, Blogger ~inilah saya~

Budak-budak zaman nano teknologi memang pinter.

 

Ahad, Februari 25, 2007 1:26:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Hwaaa...hebat tenan bocah kuwi...
baru 8 tahun...nek gede sesok dadi pakar IT,agak ey, nggawe perisian dewe...

 

Ahad, Februari 25, 2007 10:44:00 PTG, Blogger Unknown

you've been tagged. pls see my blog!!

 

Isnin, Februari 26, 2007 10:37:00 PG, Blogger NJ@Goboklama

ala, ingat kan takde org.tag Bp lagi! Takpelah, nka tag jugak!!

 

Isnin, Februari 26, 2007 11:12:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

Amboi, berbkat betul si kecik ni ya, nanti boleh tolong buat untuk Am satu ya hehehe

 

Isnin, Februari 26, 2007 11:36:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

bro, now i kat sini
http://sectionclose.blogsome.com

 

Isnin, Februari 26, 2007 1:02:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Ila
He he he. Gambar itu cuma menggambarkan 27% jer sebenarnya.

Kel@mbu
Ha ah kan. Bahaya tu..

TedungS
Laa..kan kat para pertama tu ada tertulis umur dia...Cuma gambar-gambar senonoh sahaja aku simpan la.. he he he

Kak Long
Salam.

Memang kreatif adik itu...

Inilah
Itulah dia.

Wongetan
Bocah sa'iki koyok kuwi la mas.

Tapi ono jugak bocah sa'iki sen
g nyusah ke wong tuo. EMBOHLAH BOCAH SA'IKI

Yus
Aduhai. Tag di entri lama saya yang INI boleh dikira tak..? He he he

Goboklama
Cuba rujuk jawapan komen untuk Yus di atas. He he he.

(Mengelat sungguh saya ini !)

Am
Kita dulu berbakat bermain lastik. Kan Am..? he he he

Cik Lari
Ok. Dulu kat mana..?

 

Isnin, Februari 26, 2007 2:50:00 PTG, Blogger Unknown

BP!!! Yang tu tak samalah...tu pelik pasal Jawa...hihi

 

Isnin, Februari 26, 2007 4:58:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Kabare kang!

Dah ramai yang komen... pakteh tak nak komen apa-apa la.

 

Selasa, Februari 27, 2007 1:19:00 PG, Blogger Pa'chik

dude, budak tu godek komputer kau sampai rosak ke? sampai takleh nak update ni? hahaha...

 

Selasa, Februari 27, 2007 8:19:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Yus
He he he. nanti saya buat ek..

pakteh
Waras kang.

Terima kasih singgah. Singgah-singgah lah lagi.

Pa'chik
Seminit lepas kau komen ni terus post entri baru. He he he.

 

Selasa, Februari 27, 2007 10:49:00 PG, Blogger shahril aley

BP - budak sekarang mmg amatlah luar biasa lagipun educated parent prefer anta dorg g mcm2 klas even masih at early ages. my cousin pergi anta anak2 die g klas english at british council, drawing, tadika etc. mmg investment dorg besar but berbaloi la.

 

Selasa, Februari 27, 2007 1:07:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Shahril
Jangan sampai dilupakan kelas Iqra', Fardu ain, Tauhid semua dah la... :D