Sabtu, Januari 12, 2008
Hari itu cuti umum. Saya bermalas-malas di pangsapuri adik perempuan saya. Petang itu dia ke majlis jamuan house warming rakannya. Dia malas memandu. Dia meminta saya menghantarnya ke sebuah bank. Dia menumpang kawannya.

Dia meninggalkan anak kunci simpanan rumahnya pada saya. Saya melayari internet. Duduk-duduk di sofa. Menyelak-nyelak Harakah, The Sun. Membelek-belek majalah Laman. Kemudian baring-baring.

Lewat petang, adik hantar sms. Katanya, dia sudah dekat sampai. Dia minta saya menjemputnya di bank itu. Saya capai kunci kereta, sarung sepatu, tekan punat pengunci di tombol pintu, kemudian menutup pintu.

Sewaktu mahu membuka gril, aaarghhhhh! Baru saya sedar. Kunci rumah tertinggal di dalam rumah! Gril pula berkunci. Saya lekas-lekas menelefon adik, tiada jawapan. Saya terus hantar sms, saya kata, minta saja rakannya itu menghantarnya terus sampai ke rumah. Tapi sudah terlambat, rakannya itu sudah menurunkannya di bank itu.

Saya terpenjara di ruang sempit dan separuh bercahaya itu. Lemas! Saya tekan-tekan pad kekunci telefon tangan Nokia saya. Saya cuba bermain Sudoku. Ah! Bosan sungguh! Kalaulah ada orang lalu-lalang di situ, agaknya mereka akan tertanya-tanya, apalah mamat itu buat tercongok di situ.

Tidak lama kemudian, adik sampai. Lemah dan gontai. Berpeluh-peluh. Mana taknya, sudahlah berjalan kaki, agak jauhlah juga, kedua-dua belah tangannya pula sarat menjinjing lauk-pauk.

Dia ketawakan saya sebab ‘terpenjara’. Saya pula ketawakan dia sebab ‘didera’ berjalan kaki [OKlah tu dik, anggap sajalah bersenam di atas threadmill sambil mengangkat dumbbell. Hehehe!]

Nasib-baik terpenjara sekejap. Dibuatnya dia terus tak balik ke rumah hari itu, outstation misalnya? Atau, cuma itu satu-satunya kunci?

TTFN
 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 1/12/2008 03:07:00 PTG. |


41 Ulasan


Sabtu, Januari 12, 2008 3:33:00 PTG, Blogger Sastri

LOL... tu laaa... sebelum kunci pintu tu tak check dulu, kunci bawak tak... nasib baik tak lama tunggu dia kan? :p

dan nasib baik juga takde rasa nak membuang bahan sisaan... kalau tak, ntah macamana agaknya... :p

 

Sabtu, Januari 12, 2008 3:38:00 PTG, Blogger Titicaca

hahahha...nasib baik adik gelak je..kalao aku dah lama aku pelangkung kapla ko..hahaha..saya selalu terkunci pintu office sendiri,..huhuhu..

 

Sabtu, Januari 12, 2008 5:05:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

haha! lawak slaptik!

 

Sabtu, Januari 12, 2008 5:31:00 PTG, Blogger silversarina

oklah jugak dapat masuk rumah . kalau tak kena cungkil grille lah jawabnya.. kalau akak jadi adik bp memang akak dah pot pet pot pet leterkan bp...penat tau jalan kaki :)

 

Sabtu, Januari 12, 2008 6:52:00 PTG, Blogger ZABS

Salam BP,
Pernah terkunci begitu, tetapi di dalm bilik mandi. Semasa berkurus masa muda-muda dulu, kami tinggal di mes pegawai yang man setiap dua bilik berkongsi satu bilik air yang boleh di kunci dari dalam dan juga luar. Semasa masuk untuk mandi saya telah tertekan kunci dari luar dan tidak boleh dibuka dari dalam. Ia juga terkunci dari luar untuk ke bilik sebelah. Oleh kerana hujung minggu penghuninya pun tiada didalam bilik. Puas juga berteriak memanggil orang tapi takda jawapan. Setengah jam kemudian baru jiran sebelah balik dan bantu dapatkan kunci pendua untuk bilik dan buka bilik air untuk saya.

 

Sabtu, Januari 12, 2008 6:56:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Sas,
Dah rumah orang, tak biasa. Kalau rumah sendiri lainlah, memang tak pernah lupa.

Kalau dah darurat, kena kopaklah kot gril tu. Hehehe!


Titicaca,
Adik kena sentiasa hormat abang. :D

Pengajarannya; Jangan lupa bawa kunci. Dan kena sediakan 1-2 kunci simpanan dan simpan no. telefon tukang kunci dalam hp. Hehehe!


cikgu gitar,
Hahaha!


Silversarina,
Dia pot pet pot pet juga, tapi nak buat macamana. Saya pun terpenjara. Adillah kan? Lagipun, bukannya saya sengaja. Hehehe!


Tuan Zabs,
Salam kembali.

Kelakar juga tuan. Nasib baiklah ada jiran sebelah ya, kalau dibuatnya jiran balik kampung masa itu? Hehehe.

 

Sabtu, Januari 12, 2008 7:51:00 PTG, Blogger Brader Black

Bang,
barangkali kau masih mamai & jalu, sampai terkunci diri sendiri. ha ha.

 

Sabtu, Januari 12, 2008 8:26:00 PTG, Blogger Pa'chik

ekekeke... apa daa...

mujur adik ko ada kunci... ekekeke...

teruk dah ni... cepat-cepat kawen la weh... ekekeke...

 

Sabtu, Januari 12, 2008 10:57:00 PTG, Blogger akirasuri

Heh heh heh!
Kesian :D
Nasiblah adik dia balik, kalau tak selamatlah duduk berkampung dekat situ..

:D

 

Sabtu, Januari 12, 2008 11:24:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Haha... aku tau perasaan dan situasi kau masa tu sebab aku pun dah alaminya juga. Terperangkap antara pintu rumah dengan grill. Tapi aku ok sket sebab kat beranda tingkat 3, boleh la menikmati suasana petang dari situ. Tiga jam beb tunggu kawan datang bawak kunci.

 

Sabtu, Januari 12, 2008 11:56:00 PTG, Blogger hakim dirani

Saya juga pernah jadi keadaan begini. bro tak apa lagi kerana sekejap sahaja tunggu. saya pula dekat setengah hari. letihh... letih...

 

Ahad, Januari 13, 2008 12:22:00 PG, Blogger WRA

ahaks...ahaks...ahaks...nak tergelak sangat...tapi bila pikir2, kalau saya ditempat BP, tension jugak seh....

 

Ahad, Januari 13, 2008 12:22:00 PTG, Blogger Butaseni@Wan Raja

hahaha bro aku pernah jadi macam ni,tapi lagi teruk 4 orang diruang yang kecil.terpaksa call dan tunggu member sampai untuk bukak pintu tu.dia ada kat ampang,kami di bukit jalil.dahlah tu kena tunggu dia balik kerja lagi 1 jam.

 

Ahad, Januari 13, 2008 2:45:00 PTG, Blogger weAr

haha..bgus eksersais cmtu..sihat!hehe..

 

Ahad, Januari 13, 2008 5:11:00 PTG, Blogger OP Zaharin

hehe pernah gak kena gitu. nasib baik ada org dalam rumah.

 

Ahad, Januari 13, 2008 8:24:00 PTG, Blogger farazdaq

minggu aku yang penuh 'tegang'....hakhakhakhak..
gelak jugak aku akhirnya..fuhh..kesuon purp.

 

Ahad, Januari 13, 2008 8:44:00 PTG, Blogger Unknown

kesian giler.. sib baik la tak berhari2.. cuma berejam je kan. kalo tak? mesti berjanggut dah hahaa

 

Ahad, Januari 13, 2008 8:54:00 PTG, Blogger zino

kalau seminggu grill tu tak boleh buka macam mana? hehe

 

Ahad, Januari 13, 2008 10:09:00 PTG, Blogger arsaili

salam..loh kesiannya...tapi lupa dan terlupa permainan hidup..sabor je la

 

Ahad, Januari 13, 2008 11:22:00 PTG, Blogger Lily Abdullah

BP,
Saya tida pernah terpenjara sebegitu rupa. Tapi pernah memenjarakan kunci computer lab (tempat saya mengajar). Dan akibatnya hari itu,anak-anak saya tidak dapt belajar dan saya dimarah puan guru besar. Pergi ofis minta kunci spare -orang ofis pulak marah. Sejak itu,saya sentiasa beringat, bukan tujuh kali tapi lapan puluh tujuh kali :D

 

Isnin, Januari 14, 2008 5:26:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

salam singgah.
peristiwa awal tahun tu.
macam mana lah orang2 yang di dalam isa tu eh?

 

Isnin, Januari 14, 2008 9:05:00 PG, Blogger Qaseh Bidadari

penyakit org melayu kite ni...melayu mudah lupa kata tunku mahathir...hehehe...

 

Isnin, Januari 14, 2008 9:32:00 PG, Blogger JBM8141

Tahniah, anda orang yang kedua yang aku tau terkunci antara pintu sebegitu. kawan aku sorang, terkunci masa nak pegi sidai baju.

 

Isnin, Januari 14, 2008 9:51:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

hehe.. nak tergelak ada.. simpati pun ade.... itu pun salah satu bahayanya pintu tombol tekan tu.. hehehe.... mujur sekejap je....

tp paling tempe takle lupekan.. citer BP pasal minyak panas... berguling ketawa dibuatnya... hehe

 

Isnin, Januari 14, 2008 12:02:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Brandal,
Agaknyalah kot. Kadang-kadang agak pantang juga kalau tengah lelap diganggu. Hehehe!


Pa'chik,
Apa kaitan kahwin dengan kunci Pa'chik?. Hehehe!


Akira,
Kalau tak balik, pakai nampak kena kopaklah pintu itu. Eh! Nak kopak gril ke kopak pintu ek?


mazudi,
Bersetentang pintu depan rumah yang aku terpenjara itu dapur rumah orang. Huhuhu!


Hakim,
Kasihan kamu. Kalaulah kena sampai setengah hari hari tu... Isk!


Alex Lacey,
Memang tensi. Nasib baik sekejap... :D


Kukeng,
Pengalaman berguna tu... Hehehe

 

Isnin, Januari 14, 2008 12:04:00 PTG, Blogger NBK466

He..he..he..teperangkap ler pulok.. Besar ke gap dari pintu ke grill tuh?

 

Isnin, Januari 14, 2008 12:33:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

butaseni,
Hehehe! Kita ada pengalaman serupa. Itu kira sekejap. Agaknya macamanalah orang yang kena penjara itu ya?


wear,
Ya, ya betul! Baik untuk kesihatan. Kalau selalu boleh ramping badan tu. Hehehe!


Op,
Kalau ada orang dalam rumah, tak cerita pun tak apa..Hehehe!


Farazdaq,
Cubalah berjalan kaki sambil mengangkat berat, mesti longgar nanti ketegangan kau tu. Hehehe!


lindosh,
Itulah dia. Dahlah saya bukan jenis suka bela janggut. Setiap pagi memang kena cukur. Maklumlah janggut pun tumbuh sebatu satu. Hehehe!


zino,
Kalau kopakkan gril, masih tak boleh masuk rumah, lebih baik kopakkan pintu. Tapi kerja kopakkan pintu lebih susah dari kerja kopakkan gril. Isk! Susah...susah....


arsaili,
Salam kembali.

'Terlupa' dan 'lalai' itu kadang-kadang cuma dipisahkan oleh satu garis yang sangat halus sebenarnya. :D


waterlily,
Itulah. Setiap yang berlaku itu tetap ada hikmahnya. Lepas dari itu memang kita akan sentiasa lebih beringat-ingat. Tak gitu? :D


eisraa,
Salam.

Memang terseksa jiwa dan batin kalau terpenjara. Apatah lagi kalau diISAkan... :)


mama ranggie,
...tapi saya Jawa. hehehe!


jbm,
Kawan kau tu lelaki ke perempuan? Kalau terpenjara tengah berkemban, lagi haru ek. Hehehe!


tempe,
Lain kali, sebelum tekan punat tombol tu, kena pastikan kunci ada ya. Hehehe!

Tak baik ketawakan orang. Hehehe!


nbk,
Nak buat macamana. Dah tragedi.

Jarak pintu dengan gril itu dalam 4-5 kaki. Lebarnya pulak ngam-ngam saiz pintu. :D

 

Isnin, Januari 14, 2008 1:24:00 PTG, Blogger DeeN

Kejap aku nak gelak .. HAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAH
HAHAHAHAHAHAHHAHA

ok, ok da habis gelak. Meh nak komen plak. Er.. er.. ko dah berjangkit kesengalan itu dgn aCHiK ke PuRP? ;)

 

Isnin, Januari 14, 2008 2:06:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

He he he! Kesian kat ko ha ha ha!

 

Isnin, Januari 14, 2008 4:29:00 PTG, Blogger Pa'chik

kawen ngan kunci...
kalau dah kawen, nak nanana... jangan lupa kunci pintu.. kang orang masuk, naya... ekekek...

 

Isnin, Januari 14, 2008 4:30:00 PTG, Blogger achik

hahaha.. sian..

err saya dulu pun penah kena camtu.. dah la terkurung ngan mak plak tu.. xde ruang nak bergerak.. cepat2 call adik.. tapi seb baik la, check2 balik ada kunci grill tu dlm poket.. kalau tak, jenuh giler nak tunggu dia balik.. ;p

 

Isnin, Januari 14, 2008 5:42:00 PTG, Blogger Mak Su

ish ish ish, kelam kabut sangat ker..?

 

Isnin, Januari 14, 2008 6:04:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

nur@,
Namapun manusia, mana ada yang sempurna. Hehehe!


azzam,
Eh! Aku ok jer. Hehehe!


Pa'chik,
Sekarang pintu dah kunci pun tak selamat juga pa'chik. Sekarang orang curi2 pasang CCTV dalam bilik tidur... Hehehe!


achik,
Silap-silap boleh lemas kalau macam tu. Hehehe!


mak su,
Mungkin kot. :D

 

Isnin, Januari 14, 2008 8:43:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

kira ok la tu, dua2 rasa sesuatu..hehe

 

Isnin, Januari 14, 2008 9:07:00 PTG, Blogger aNIe

BP....hahahaha....izinkan akak mentertawakan BP dulu...hahahaha...

Kalaulah kak lady jadi jiran adik BP...mau tergolek2 kak lady ketawakan BP.. :P

 

Selasa, Januari 15, 2008 9:01:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

nUr@dDeEn,

betul tu... kena pastikan kunci ada..

ekeke.. mmg tak baik gelakkan org... tp gelak sekadar mengusik takpe kot.... hehe

 

Selasa, Januari 15, 2008 9:34:00 PG, Blogger zwitterion

kena hati2 ye en black..hehe

 

Selasa, Januari 15, 2008 12:17:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

ted,
Kira 'situasi menang-menang' la kan..? :D


kak lady,
Saya izinkan... Hehehe!

Ketawa sikit-sikit dah la, tak payahlah sampai golek-golek. Orang tengok tak manis nanti. Hahaha!


tempe,
Kadang-kadang, ketawa itu ubat yang mujarab. Hehehe!


Zwit,
Terima kasih. Saya akan ingat pesanan itu. Hahaha!

 

Khamis, Januari 17, 2008 10:32:00 PG, Blogger Rush Murad

pernah sekali aku terkunci di dalam sebuah tandas yang tidak begitu wangi di sebuah restoran yang tidak begitu sedap makanannya... tandas tu tersorok di belakang dapur... terkunci dari dalam.... terpaksa menukar diri menjadi cicakman utk merangkak keluar dari atas tandas. ingatkan tuan restoran akan bersimpati dgn memberi makanan percuma, sebaliknya kena herdik "...awak rosakkan tobol pintu tandas nih!!!".... tragis.... sumpah tak pergi restoran tu lagik!

 

Khamis, Januari 17, 2008 2:19:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

rush,
Laaa... Kasihannya. Kalau lauk sedap macamanapun kalau perkhidmatan utk pelanggan macam tu, kira tak Oklah...

Kalau aku, aku tangkap gambat semua angle dalam tandas tu. Lepas itu aku masukkan dalam blog. Akan jadi dua kemungkinanlah, samada [i] itu akan jadi promosi atau [ii] pelanggan tak akan datang situ lagi.

:D