Rabu, April 30, 2008
Waktu ini saya seperti sedang melayang-layang. Seperti berada di awang-awangan. Lalok, kata orang. Mungkin sebab semalaman saya tak dapat melenakan mata. Cuba-cuba juga melelapkan mata tapi akhir-akhirnya mata berdegil mahu berjaga juga. Lena pun sekejap-sekejap. Nakal sungguh mata saya menyeksa saya begitu. Padahal badan dan minda saya sungguh penat dan lesu.

Malam terasakan sangat panjang dan lama. Sangat tumpul. Sangat resah. Sangat gelap. Bila sudah begitu, mulalah bernafsu yang bukan-bukan. Kamu jangan fikir yang bukan-bukan, maksud saya nafsu berimaginasi. Tapi kali ini imaginasi saya tak ganas seperti cerita saya yang lepas. Kali ini saya berimaginasi menjadi cahaya. Entah! Banyak-banyak unsur alam di muka bumi Allah ini, cahaya juga menjadi pilihan saya.

Kemudian entah bagaimana saya teringatkan kunang-kunang. Pelik sungguh! Entah kenapa kunang-kunang boleh menyelit di dalam kotak imaginasi saya. Tapi memanglah, selain harimau dan kupu-kupu, saya suka kunang-kunang. Kunang-kunang punya cahaya yang unik, berkelip-kelip dan kelihatan cantik, seksi, manja dan comel di mata saya. Teringat waktu dulu-dulu di kampung, semasa saya masih kecil, saya dan Angah suka merayau di halaman rumah atok waktu malam. Kami kejar dan tangkap kunang-kunang yang berterbangan. Kemudian kami penjarakan kunang-kunang yang tak bersalah itu ke dalam kocek baju Melayu kami. Berkelip-keliplah kocek baju kami itu. Itu dululah, sekarang tiada lagi kunang-kunang merayau waktu malam di halaman rumah arwah atok. Sudah pupus barangkali.

Tapi kalau saya ingin menjadi cahaya, bukan seperti cahaya kunang-kunang itu. Walaupun cantik tapi cuma sekejap, bila siang ia lenyap. Kalau boleh biarlah selama dua puluh empat jam, siang dan malam, sampai akhir hayat.

Ah! Kalau kamu tak faham, kamu abaikan sajalah cerita saya ini. Entah apa entah yang saya repekkan.

TTFN

Label:

 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 4/30/2008 04:27:00 PTG. |


49 Ulasan


Rabu, April 30, 2008 5:21:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Otakku, bukan mata. Berkunang-kunang membaca entri ini.

 

Rabu, April 30, 2008 5:32:00 PTG, Blogger rudy bluehikari

kang, koe kie nopo yo? jom ngobrol2 kambek nyong. nyong tolongi koe.

 

Rabu, April 30, 2008 6:04:00 PTG, Blogger PINATBATE

blekk...kunang-kunang tu adik beradik dengan kelip-kelip kan..

 

Rabu, April 30, 2008 6:38:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

mudin,
Aku pun... Entah apa aku tulis entah!


bluehikari,
Aku ora opo-opo kok mas. Apik-apik wae.

Kapan arek lungo ngeteh mas? Wis suwi arek ketemu koe, ora ketemu-ketemu sampek sa iki.... Isin...


pinatbate,
Agaknyalah kot. Yang banyak di Kampung Kuantan itu kan...?

 

Rabu, April 30, 2008 7:03:00 PTG, Blogger Pa'chik

ingatkan kali ni, berimijinasi jadik lelaki lembut pulak.. ekeke...
sekarangkan musim orang gila nak berlakon jadik pondan, jalaludin hasan pun jadik pondan gak.. hohoho...

 

Rabu, April 30, 2008 9:09:00 PTG, Blogger Lily Abdullah

Aku kepingin meminjam cahayamu si kunang-kunang. Kerlipan kecil tapi cukup indah makhluk kecil ciptaan Tuhan yang satu ini.

Kat kampung kak WL,dipanggil kelip-kelip. Kalau sebut kunang-kunang ada yang ternganga mulut.

ps: Kelakar komentar encik Mudin kita hehehe :)

 

Rabu, April 30, 2008 9:34:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

kerja lln lah, berlampu sllu, hehe

 

Rabu, April 30, 2008 11:04:00 PTG, Blogger Hambali ®

bukan takat berkunang-kunang macam tok mudin cakap, berpinau-pinau dah ni

mungkin buruh seperti kita, kamu dan engkau sudah memerlukan rehat sempena hari buruh.

teringat lagu m nasir, senandung buruh kasar.

ah apa-apaan lah

 

Rabu, April 30, 2008 11:10:00 PTG, Blogger Brader Black

Aku x panggil kunang-kunang,
aku panggil fireflies je.
ha ha.

Selamat Hari Pekerja bro, walaupun aku tau kau seorang bos.

 

Khamis, Mei 01, 2008 6:26:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

hehehe....uthuk tunang mu ke Ley zing cantix, sexy , manje dan tomel..ayemmey angger entok koyo kui...hehehe....kunang...thunang...

 

Khamis, Mei 01, 2008 6:56:00 PG, Blogger Ted

hehe.jadi lampu.leh padam n bukak.lebih dari 24 jam pun ada.

 

Khamis, Mei 01, 2008 12:05:00 PTG, Blogger Kasawari

Kunang kunang ni macam kelip kelip eh.. atau tak sama ? Kasawari suka buah Kundang.. he he

 

Khamis, Mei 01, 2008 12:38:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

salam singgah.
teringat kanda saya menyakat zaman bochah2 dulu. kunang2 @ kelip2 tu dikatanya hantu lilin.
=)

 

Khamis, Mei 01, 2008 4:58:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Pa'chik,
Isk! Ke situ pulak kau Pa'chik.. Dibayar ribu-ribu pun aku tak sanggup!


Kak WL,
Pinjam saja tau.... Hehehe!

Ha'ah. Nama kelip-kelip itu lebih popular.


ps: Itulah. Saya seronok membaca komen yang kelakar-kelakar sebenarnya. :D


lee lin,
Bahaya... Silap-silap kena kejutan elektrik. Hehehe!


Hambali,
Tak payah difikir-fikir sangat cerita itu sdr. Itu imaginasi [baca: impian] saya, tak semestinya semua orang akan faham.
Semua manusia di dunia ini 'pekerja'. Bekerja menunaikan suruhan Tuhan... :)


Si Kachak,
O. Aku ingat kau panggil Pteroptyx tener. Aku orang Melayu, jadi aku panggil nama Melayulah. :D

Boss pun pekerja juga....


MdmZend,
Err.... Adoh temen sangkaanmu kuwi... Hehehe!


Ted,
Cahaya lampu itu artifisial. Cahaya kunang-kunang itu natural. Tak sama. Lagipun lampu kena bayar bil, sekarang tarif elektrik mahal.


Kasawari,
Spesis yang lebih kurang samalah agaknya. Sejenis kumbang.
Buah kundang macamana ek? Tak ingat rupanya...


eisraa,
salam.

Wah! Kamu sudah pandai menyebut perkataan Jawa. Tahniah! :D

Lilin pun ada hantu ek..?

 

Khamis, Mei 01, 2008 6:05:00 PTG, Blogger khairyn

kunang-kunang, kelip-kelip, fireflies

aku geli

 

Khamis, Mei 01, 2008 6:15:00 PTG, Blogger silversarina

Pernah kami nak ke 'kampung' kunang-kunang tapi bot yang sepatutnya bawa ke situ tak de malam tu.. tak dapat nak bayangkan bagaimana cahaya kunang-kunang ... bayangan yang berkelip pastinya ... kena tidur ni , bahaya ni !

 

Khamis, Mei 01, 2008 7:44:00 PTG, Blogger musafir

Kalau nak bercahay 24 jam kena jadi lampu kusa solar.uhuk~

 

Khamis, Mei 01, 2008 8:36:00 PTG, Blogger Pa'chik

orang kata, kekunang ni ikut perut penanggal... hhheeeeee.......

 

Khamis, Mei 01, 2008 9:13:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

aku juga suka simpan kunang-kunang dalam baju melayu.

 

Jumaat, Mei 02, 2008 1:56:00 PG, Blogger KAMATO

kunang2....mahluk ini dah makin pupus, yang ada di Kg Kuantan itu pun dah kurang, ramai yg mati kerana silauan flas kamera pengujung

 

Jumaat, Mei 02, 2008 2:10:00 PG, Blogger Izham Miyake

Kalau nak tengok kunang2, bolehla melawat tempat kerja kita di gelang patah.....

Masya Allah.. cantik.. boleh hilang akal kejap!

 

Jumaat, Mei 02, 2008 2:31:00 PG, Blogger A t i Q a h

Wak, nak cahaya ye? Saya cadangkan Wak hilangkan rambut di kepala. Fuh, pasti bercahaya 24 jam!

 

Jumaat, Mei 02, 2008 9:51:00 PG, Blogger muor76

dedulu mase kekecik selalu nampak kunang² kat umah org tua aku... tapi skang.. dah banyak tahun dah tak nampak... mungkin dah takde kat area umah org tua aku.. begitu gak ngan murai batu dan burung takur.. pembangunan menyebabkan beberape bende yg selalu aku tengok mase kekecik hilang..

 

Jumaat, Mei 02, 2008 10:52:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

awak ni dah berpunye ke? heee.

- annisa

 

Jumaat, Mei 02, 2008 11:23:00 PG, Blogger achik

kunang2.. saya panggil kelip2..
kat kg dulu punbanyak.. skang ni dah kepupusan.. huhu..

 

Jumaat, Mei 02, 2008 11:34:00 PG, Blogger Mak Su

buat lauk sedap tak kunang2?

 

Jumaat, Mei 02, 2008 11:45:00 PG, Blogger violet

owh...sy pun suka kunang2@kelip2 nih...

memukau mata didlm gelap walaupn yg terbang tu cuma seekor...

tekenang kembali kengn masa kecik2 dulu.

tp sy plg suka main kumbang...hehe kumbang bertanduk ngn yg warna ijau metalik tuh...cantek banget...heee...

 

Jumaat, Mei 02, 2008 11:54:00 PG, Blogger Hasrul Halid

Aku seakan terbau sesuatu dari entri engko kali ni wak! hmmm...

Nampaknya semakin liar 'otak kanan' kau ye? Bagus.. bagus...!

Aku suker... AWWWW!!!!

 

Jumaat, Mei 02, 2008 1:34:00 PTG, Blogger Sastri

saya plak suka harimau (sebab saya dilahirkan pada tahun rimau), rama-rama, beruang (panda, polar, koala, serigala, musang/rubah, dan hmm... apa lagi ek...

 

Jumaat, Mei 02, 2008 2:25:00 PTG, Blogger aNIe

Semenjak dua menjak ni...entry BP macam tersurat sesuatu...hmmmm...apa agaknya yang sedang bermain dikepalanya ye...

Kampung kak lady sekarang pun dah takde kunang2...kalau tak dulu kami sering mengejar kunang2 dihalaman rumah atok...

 

Jumaat, Mei 02, 2008 5:09:00 PTG, Blogger NONIE AZIZ

tetiba aku tersenyum baca komen dr annisa...ko dah berpunya BP keh keh keh...

Sas...sas dah berpunya blom Sas...lalalalala

 

Jumaat, Mei 02, 2008 5:22:00 PTG, Blogger Sya

Skrg ni susah nak jumpa kunang-kunang.. kak sya balik kg pun tak jumpa

 

Jumaat, Mei 02, 2008 6:33:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

khaiyrn>
Apalah. Dengan kumbang pun kamu nak geli. Kalau dengan 'ulat bulu' geli itu logik juga...


Kak Sarina,
Bayangkan sajalah butir-butir cahaya kecil yang berterbangan dan berkelip-kelip di kegelapan malam... :)


Musafir,
Tapi kan kuasa solar masih memerlukan cahaya matahari untuk berfungsi...


Pa'chik,
Kau terlalu banyak tengok cerita mistik ini.... Congkak dah tengok Pa'chik? Hehehe!


Neeziee,
Kita selalu sejiwa, kan? Hehehe!


Kamato,
Itulah. Suatu hari nanti kunang-kunang akan cuma tinggal nama agaknya....


Izham,
O, kamu kerja di Gelang Patah rupanya.

Isk! Kalau sampai hilang akal, baik tak payah tengok... Hehehe!

 

Jumaat, Mei 02, 2008 7:10:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Atiqah,
Kecik hati Tok Rimau kalau baca komen kamu ini Tiqah.... Hehehe!


Muor,
Itulah. Murai batu dan burung takur itu yang mana satu ek. Aku 'buta burung'.

Semuanya tinggal kenangan. Syahdu kalau diingat-ingat balik, kan..?


annisa,
Errr... Kamu nak mengurat saya ke ni...? :D


achik,
Kalau nak tengok pergilah ke Kampunag Kuantan, tapi di situ pun populasinya dah tak semeriah dulu......


mak su,
Mak Su masak dulu dan rasa, kalau sedap nanti bagitau kami ya... :D


violet,
Kami dulu-dulu main kumbang tanduk juga. Kami ikat kakinya dan biarkan ia terbang.... Isk! Itu sangat zalim, penderaan haiwan namanya. :D


Hasrul,
Kau betul. Setiap manusia memang dikurniakan 'deria bau' Hasrul..

Kau boleh tafsirkan macam-macam. Bergantung kepada siapa kau.
Kalau kau sedang kegelapan, mungkin kau perlukan cahaya. Kalau kau sedang sesat, kau perlukan kompas. Kalau kau sedang sakit, kau perlukan penawar. Kalau kau sedang sepi keseorangan, mungkin kau perlukan teman hidup. Kalau kau sedang pokai, mungkin kau perlukan duit. Kalau kau.......Ah! banyak lagilah...

Samada 'otak kanan' aku meliar atau sudah senget, aku tak pasti. Hehehe!


Sastri,
Selain dari rama-rama, memang suka haiwan yang ganas-ganas ek....? :D


Kak Lady,
Errr.....Mungkin cuma saya yang tahu. Jangan ditafsirkan apa yang saya ingin saya sampaikan kak Lady, semakin tak faham nanti :)

Ya. Rindu sungguh nak mengejar kunang-kunang macam dulu. Sebenarnya, kita rindukan zaman kanak-kanak, barangkali. :)


nonie,
Tengok saja tak mencabar Nonie. Tangkap di telapak tangan baru mencabar.


nonie lagi,
Saya tengah tunggu orang pinang. Hahaha!


sya,
Dah semakin pupus kak Sya....

 

Jumaat, Mei 02, 2008 7:20:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Alamak! Saya rasa macam saya ada terpadam 1-2 komen semasa sedang mengedit jawapan komen saya di atas... Saya tak sengaja. Tak apa, komen yang saya terpadam itu kalau kamu rajin kamu 'post'lah semula ya. Alahai...

 

Jumaat, Mei 02, 2008 8:15:00 PTG, Blogger Pa'chik

haha...
kena tunggu lanun-lanun bawak masuk sidi yang elok sikit gambarnya.. baru buleh tengok.. heheh....
bukan salah aku.. sini takde pawagam.. ekekek..

 

Jumaat, Mei 02, 2008 8:25:00 PTG, Blogger Abang Long

Bila teringatkan kisah kunang - kunang, bulu roma akan menegak ... oh, itu kisah 30 tahun yang lalu.

 

Sabtu, Mei 03, 2008 8:12:00 PG, Blogger Mek Na

hmm biasalah tu, bila boring fikiran melayang ntah ke mana-mana... :)

 

Sabtu, Mei 03, 2008 10:08:00 PG, Blogger de_kerinchi

salam wak,

berkunang-kunang bukan sejenis kunang-kunang....baik wak gambarkan apa itu kunang-kunang..sebab la ni ramai gak bebudak berkunang-kunang bila ditanya apa itu kunang-kunang....

anjunglarik

 

Sabtu, Mei 03, 2008 3:05:00 PTG, Blogger arsaili

salam bro.. kunang2 ni fireflies ek.... kalau fireflies ni lifespan 2-3 months jer..sungguh short

 

Sabtu, Mei 03, 2008 7:07:00 PTG, Blogger artisticklytouch

kita kan cahaya kepada orang lain

 

Ahad, Mei 04, 2008 9:59:00 PG, Blogger pengkao

teringat iklan TNB

 

Ahad, Mei 04, 2008 3:25:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Pa’chik,
Tak payah tengok Pa’chik. Kau baca saja ulasan Congkak di entri blog Naga itu.......


Abang Long,
O, ada sesuatu yang misteri...?


Mek Na,
Fikiran serabut. Jiwa kacau. Agaknya.


de kerinchi,
Waalaikumusalam.

Budak-budang sekarang sudah bijak sdr. ’Googlekan’ saja, mereka akan dapat jawapannya. Maksud saya kunang-kunang itulah, bukan kunang-kunang cerita saya.


Zwit,
Fikiran serabut. Jiwa kacau. Agaknya.


arsaili,
Waalaikumusalam.

Ya, kehidupan begitulah. Kitarannya sangat singkat.

Hari ini kita bernafas, esok belum tentu lagi. Semalam kita ketawa, hari ini mungkin menangis, esok juga belum pasti lagi….. Hmmm….


arts,
Aku suka komen kau!


pengkau,
Ya, ya. Lama dah tak keluar iklan itu...

 

Ahad, Mei 04, 2008 7:14:00 PTG, Blogger Mazarina

baru jumpe jalan ke sini...hhehehe...harimau?bahaya Tu! baik minat kunang2...lagi bersinar2 hati...

 

Isnin, Mei 05, 2008 12:21:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

aku baca entri kunang2. tapi aku asyik terpandang lipas dekat iklan jualan lansung tu.

 

Isnin, Mei 05, 2008 12:50:00 PTG, Blogger mOEha Aziz

salam...

kunang2, harimau, cahaya...

tapi baik jadi manusia kan? kita bley jaga kunang2 n harimau, bley gunakan nya sebagai ilham....

tp yg penting, bagi kami org2 yg telah ditarik atau hampir ditarik pinjaman mata ini, semua insan adalah cahaya yang beraneka warna

 

Isnin, Mei 05, 2008 4:56:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Mazarina,
Terima kasih sudi singgah di blog yang entah apa-apa ini.


fiq,
"...menurut Bijak Pandai, untuk setiap lipas yang kau nampak, ada seratus lagi yang kau tak nampak"
- dipetik dari kulit belakang buku GT.


moeha,
Waalaikumusalam.

Ya. Setiap insan itu menjadi cahaya kepada insan lain yang memerlukan sinarnya.