Isnin, April 07, 2008

KLIBF 2008.

Saya seperti kenal dan tidak. Tapi seperti sudah biasa saya lihat wajahnya.

“Jowopinter” Saya memperkenalkan diri saya kepadanya. Kalau saya sebut nama lain, Qusnan Munazarif misalnya, tentulah dia tak akan kenal saya. Dia, sdr Helmy Samad. Kami bersalaman.

Sdr Helmy langsung memperkenalkan saya kepada ayahnya, yang sedang duduk-duduk, santai dan tenang. Bertuah sungguh saya, bertemu empat mata dengan ayahnya, Sasterawan Negara kegemaran saya - yang mempunyai nama bapa sama seperti saya itu.

“Susahkah jadi blogger ni?” Antara soalan Pak Samad pada saya.

“Saya cuma blogger picisan…,“ saya menjawap, malu-malu. Siapalah saya pun.

Kami bercakap-cakap, pendek tapi mesra. Pak Samad mencoretkan sesuatu di dua buku karyanya yang saya beli. Pendek catatannya tapi bererti.

Khir Toyo pun dah ikut you buat blog sekarang,” kata Sdr Helmy.

Dan selebihnya menjadi sejarah. Hehehe!

Image Hosted by ImageShack.us

Saya jejaka yang sangat pemalu, kena tutup mukalah. Kebetulan saya tidak memakai topeng hari itu. Hahaha!

Sebenarnya saya juga ternampak 2-3 orang novelis / blogger yang saya kenal, tetapi saya mengendap dari jauh sajalah. Saya kan pemalu. Ada juga yang saya tegur, tapi sebab malu saya terus cabut lari. Hehehe!

Image Hosted by ImageShack.us

Kali ini tidak banyak sangat saya membeli buku. Cuma 10 buah sahaja:

1. 68 Soneta Pohon Ginko [SN A. Samad Said] – Ini karya terbaru beliau.
2. Edisi Santai - Cinta Fansuri [SN A. Samad Said]
3. Over The Top [Zig Ziglar]
4. The Nightmare of Disbelief [Harun Yahya].
5. Dunia Sophie: Sebuah Novel Sejarah Falsafah [Josteein Gaarder]
6. Jatuhnya Sang Imam [Nawal el Saadawi]
7. Misteri Solat Subuh [Dr Raghib Aa-Sirjani]
8. Assalamualaikum: Islam Itu Agama Perlawanan [Eko Prasetyo].
9. Di Benua Buta [Mana Sikana]
10. AWEKSKL – Himpunan cerita paripari untuk bidadari kota. [Stormkitchen].

TTFN

Label:

 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 4/07/2008 11:27:00 PG. |


47 Ulasan


Isnin, April 07, 2008 12:13:00 PTG, Blogger Sastri

Saya juga turut berbesar hati ketika itu walau tidak bercakap dan hanya tersenyum lebar... :D

Pesta kali ini memang meriah, cuma buku-buku yang dibeli adalah kurang kuantitinya berbanding dua tahun lepas...

Berminat nak baca no. 2,4,7 dan 10... Yang lain-lain tu mungkin memerlukan penerangan dari u untuk pemahaman... :D

 

Isnin, April 07, 2008 12:14:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

frust betul, ingat nak pergi bawa anak ke pesta buku tapi ada hal yang tak dapat dielakkan

Alamak...hensemlah abg ni walaupun tanpa mata hehehe

 

Isnin, April 07, 2008 1:02:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Oh.. kamu ke sana semalam ya? Jam berapa? Aku dan Kingbinjai di sana semalam jam 10.30 sampai 1.30.

Lalu juga gerai Pak Samad, lihat dia sibuk berbual. Dan kami tidak membeli apa-apa di gerai itu.

Cinta Fansuri beli masa KLIBF tahun lalu. Tapi sampai ke hari ini masih pening dengan buku itu. Perlu di baca kembali nanti.

Sophie's World aku punya edisi Inggeris, tapi belum dihadam. :)

 

Isnin, April 07, 2008 1:25:00 PTG, Blogger silversarina

salam pemuda pemalu,

Jelesnya akak sebab tak dapat berkunjung ke pameran buku tu... buku Harun Yahya tu nanti nak cari lah di bookshop....

 

Isnin, April 07, 2008 2:11:00 PTG, Blogger NBK466

Wah..jumpa celebriti tuh... Ingatkan kisah perkenalan dgn Miss S diatas tuh..he..he..he..

 

Isnin, April 07, 2008 2:13:00 PTG, Blogger ManjLara

mmg kacak sungguh orangnya, pemalu dan pintar pulak tu, harap kenanla sikit dgn yg 'di dalam' ni :)

sy belum sempat shopping, tunggu weekend nih, kot2 diorang nak kasi harga runtuh pulak heheh!

 

Isnin, April 07, 2008 2:14:00 PTG, Blogger kucingorengemok

saya kalau dpt jumpa jowopinter yang pemalu pun dah jakun mcm jumpa celeb. keh keh...

 

Isnin, April 07, 2008 2:18:00 PTG, Blogger NONIE AZIZ

aku pun sama ngan NBK ingatkan mengimabau zaman masa memula kena ngan Miss S itew...apapun jejaka tu mmg pemalu...mahal sungguh gambo dia...koser tauuuu

 

Isnin, April 07, 2008 4:00:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Sas,
Pada waktu yang sama, khabarnya Angkasawan Negara dan selebriti-selebriti lain pun ada di sana, tapi aura Pak Samad lebih hebat dan lebih dekat. Bagi sayalah. :)

Kalau pergi hari bekerja, mungkin lebih selesa membeli agaknya, kurang sedikit kaki-kaki manusia yang berasak-asak.. :D

Insya-Allah, bila dah habis baca nanti bolehlah berdiskusi isinya.


Am,
Tak apa Am. Boleh pergi lagi kan.

Terima kasih. [jangan buat saya perasan!]Hahaha!


Mudin,
Aku ke sana hari sabtu Mudin. Berjam-jam jugalah.

Sophie's World itu macam menarik. Banyak falsafah hidup. Berat dan mencabar isinya, kan...? Kalau tak silap pernah difilemkan di Norway sebelum ini.

Buku-buku yang lain itu aku beli sebab aku rasa unik dan tersendiri dan ada sesuatu yang aku nak tahu. Baca sinopsis di kulit belakang buku-buku itupun macam menarik.


kak Sarina,
Waalaikumusalam :)

Banyak buku-buku Harun Yahya yang menarik. Saya suka kupasan saintifiknya, hujahan secara islamik. Kalau beli semua mau penuh satu rak agaknya. :D

 

Isnin, April 07, 2008 4:09:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

nbk,
Pak Samad itu bukan manusia yang berjiwa biasa-biasa jang. :D


Manjlara,
Maaflah saya 'cabut lari'. Saya pemalu. Hahaha!

harap kenanla sikit dgn yg 'di dalam' ni :) Err..saya tak faham maksudnya.

Saya tak boleh pergi lagi, takut nanti 'terbeli' lagi. Hehehe!


belangcoolcat,
Hahaha! Kamu memang pandai buat lawak!


nonie,
Hehehe!

Malu itu kan sifat terpuji.

 

Isnin, April 07, 2008 4:52:00 PTG, Blogger Qaseh Bidadari

memang rugilah x pegi book fair ni...

nyesal lah....

 

Isnin, April 07, 2008 4:58:00 PTG, Blogger Pa'chik

khir toyo kata dia nak guna nama jowopinter tuh.. hahah...

tapi ko dah guna pulak dah... ekekek...

 

Isnin, April 07, 2008 4:59:00 PTG, Blogger Layla Haq

Wahahaa...banyaknya buku.

Gambar bersama Pak Samad dan saya juga ada. Tapi saya tidak mahu menghitamkan wajah seperti encik dan juga idak mahu meletakkannya di blog.

Dan pesta buku itu akan saya kunjungi, mungkin hari-hari memandangkan tempatnya di sebelah opis saya sahaja.

Jika encik mahu ke sana lagi, beritahu saya. Mungkin boleh memberi nasihat pada saya tentang istilah BUKU yang sebenar.

 

Isnin, April 07, 2008 6:39:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Mama Ranggie,
Banyak masa lagi MR. Sampai 13hb Mac kalau tak silap...


Pa'chik,
Hehehe!

Pandailah kau.... Dia boleh pakai nama lain yang berunsur kejawaan, tempe misalnya.


bayan,
10 buah tak adalah banyak cik. Kalau setroli barulah banyak.

Saya tak menghitamkan wajah saya, saya cuma mencorakkannya dengan titik empat segi putih.

Saya tak ke sana lagi rasanya. Takut 'terbeli' lagi. Err...Saya tidak bijak memberi nasihat tentang buku. Tak layak lagipun. Saya cuma seorang pembaca bukan pengulas buku. :)


Peg khalwat,
Penang - KL, tak adalah jauh mana sangat bang...

 

Isnin, April 07, 2008 6:48:00 PTG, Blogger Lily Abdullah

Hmm..tutup muka lagi...apakan daya itu kan idenditi kamu. Semua orang mau bicara dan ketemu bapak itu. Sayang,masa mencemburi kita.


ps; Purp, Pak Samad tulis blog tak?

 

Isnin, April 07, 2008 8:29:00 PTG, Blogger Titicaca

amboi...malunya diaa....
hoh! adakah khir toyo pon termasuk dalam golongan b*ruk? hahhaa..

 

Isnin, April 07, 2008 9:01:00 PTG, Blogger Brader Black

Wah!
Bang, kau tetap nampak kacak walau ditutup muka tu.

Aku jeles tengok koleksi kau!

 

Isnin, April 07, 2008 9:20:00 PTG, Blogger achik

ingat nak gi semalam.. tp tetiba malas la plak.. singgah kedai majalah mamak kat OUG je la.. ;p

 

Isnin, April 07, 2008 9:41:00 PTG, Blogger Brader Black

Err,
bang. Qusnan Munazarif tu nama betul kau ke?

Berkenan sungguh aku dengan nama tu.
ha ha.

 

Isnin, April 07, 2008 10:02:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

10 buah tu sebab bawak 'handbag' kan? Dah tak muat. Cuba kalau heret troli macam orang lain. Habis diborongnya. Hik hik hik.

"Bertemu dan Berpisah keranaNya".

 

Isnin, April 07, 2008 10:33:00 PTG, Blogger khairyn

Dulu, sewaktu masih bertugas di tingkat 4, bangunan biru (hahahaha) selalu terserempak dengan pak samad. Tapi aku pun macam kau. Pemalu sungguh.

Pesta buku aku cuma amazon ajelah jawabnya.

 

Isnin, April 07, 2008 10:55:00 PTG, Blogger aNIe

Bertuah rasanya dpt bertemu sendiri dengan Sasterawan Negara tu...

10 buah tu sikit ye BP...ermmm...kalau kak lady tu dah banyak tu...tapi kalau dpt memiliki buku idaman kita...memang terasa puashati kan?

 

Isnin, April 07, 2008 11:51:00 PTG, Blogger Ajzie

10 buah buku sikit???? .. Hebat..

 

Selasa, April 08, 2008 12:01:00 PG, Blogger Mek Na

aku pun penah jumpe pak samad dlm lrt. tp mcm engkau, aku ni pemalu...malu nk tegur walaupun teruja sgt dpt jumpa dia masa tu

 

Selasa, April 08, 2008 8:30:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

Hari tu masa berbicara dengan Pak Samad tentang pelancaran novel Faisal Tehrani, Pak Samad berpesan agar gugurkan panggilan Sasterawan Negara pada dirinya. Kerana panggilan itu tiada ertinya. Hanya gelaran semata-mata, tiada apa keistimewaan yang Pak Samad dapat.

Tu la tu. Jika di Tanah Melayu ni, apa saja anugerah seni sememangnya setakat gelaran semata. Sedih aku.

 

Selasa, April 08, 2008 8:35:00 PG, Blogger asuhara sue

x pernah berbual dgn A. Samad Said, tapi pernah menonton teater bersama, walau saya cuma duduk kat baris belakangnya.

p/s: buku terakhir A.Samad Said yang saya dibeli Warkah dari Eropah...68 Soneta Pohon Ginko tu macam perlu dibeli jek!

 

Selasa, April 08, 2008 9:28:00 PG, Blogger ZABS

Salam BP@JP,
Saya dah agak dah anda telah ke sana. Ada seseorang meninggalkan klu di blog saya yang dia telah ke PWTC.

Saya tertarik apabila anda menulis:
"Kali ini tidak banyak sangat saya membeli buku. Cuma 10 buah sahaja."

Kerana ada orang hendak membeli sebuah buku setahun pun susah.

Saya "envy" anda yang telah sempat berbual2 dengan Dato' ASS tiu. Saya cuma pernah ternampak dia dari jauh sahaja smasa berjalan2 di Kota KL ini.

Selamat membaca.

 

Selasa, April 08, 2008 9:50:00 PG, Blogger Masy

ada lg kan minggu ni? cadang2 nk pergi jugak. moga2 ade duit nk beli buku byk² :)

 

Selasa, April 08, 2008 10:55:00 PG, Blogger DeeN

Aku plak waktu kat opis lama tuh, hari2 jumpa dgn beliau. Berselisih jalan usah dikiralah sebab kediaman beliau berhampiran situ. Tp seperti kamu jugak, aku sgtlah pemalu. Sekadar lempar senyum. Tp mungkin pak samad tak perasan senyumanku itu HaHaHaHa!! Semalam kat pwtc pun terjumpa dgn beliau.

*Psstt, aku jumpa FT, tp sebab aku pemalulah maka aku beli buku beliau tanpa meminta tandatangan beliau. Walhal waktu tu, beliau sdg berdiri berhampiran aku. HuHuHu... pemalu sungguhkan aku!!

 

Selasa, April 08, 2008 12:07:00 PTG, Blogger muor76

kamis nih baru nak p ngan wife.. nak carik buku sejarah...

 

Selasa, April 08, 2008 12:08:00 PTG, Blogger muor76

kamis nih baru nak p ngan wife.. nak carik buku sejarah...

 

Selasa, April 08, 2008 12:08:00 PTG, Blogger muor76

kamis nih baru nak p ngan wife.. nak carik buku sejarah...

 

Selasa, April 08, 2008 1:34:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

dulu masa belajar, aku cuma berkesempatan menonton Dato' ASS berpuisi dari jauh. siapa lah aku nak jumpa sasterawan terkenal itu..

*insyaAllah weekend ni aku bercadang nak ke KLIBF.

 

Selasa, April 08, 2008 3:30:00 PTG, Blogger shahril aley

kenapa jejaka disebelah SN A.Samad Said itu kelihatan seolah-olah berkulit kuning langsat & berwajah kacak. Adakah itu sebenarnye BP? Jika dibandingkan dengan gambar disebelah kiri kelihatan amat berbeda skali. ketiadaan persamaan antara mereka.

p/s: ko dah kurus ke skrg ni atau itu gambar orang lain?

 

Selasa, April 08, 2008 3:47:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

kak WL,
Di kesempatan lain, barangkali.

Pak Samad tiada blog anyaras.


Titicaca,
Aku bukan sesiapa. Tak perlu tayang muka. :)


Si Kachak,
Terima kasih. Kau memang pandai bergurau...


achik,
O, yang di sebelah McD itu?


Si Kachak,
Itu nama fiktif!

 

Selasa, April 08, 2008 3:57:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Phu Ying,
Ya, beg tangan yang hitam itulah.

Hidup cuma satu persinggahan....


Khairyn,
Bangunan biru?


Kak Lady,
Saya cerewet dan selektif memilih buku. Kena ikut giliran nampaknya untuk membacanya. :)


ajzie,
Sedikit, berbanding orang lain yang membeli setroli.....


mek na,
Biasa ternampak dia juga di mana-mana tapi suasana tak mengizinkan untuk mzenghampirinya...


Azzam,
Ya, dia menggelarkan dirinya mantan Sasterawan Negara.

Entahlah bro'... Sedih.


asuhara,
68 Soneta Pohon Ginko itu koleksi puisi yang ditulis sebahagian besarnya di Korea.

 

Selasa, April 08, 2008 4:02:00 PTG, Blogger Brader Black

Ha ha.
Bang, aku tak bergurau. Kau tanya-lah kat sape pun, memang kau kelihatan kacak.

dan lagi sekali,
aku tak bergurau.

 

Selasa, April 08, 2008 4:08:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

zabs,
Waalaikumasalam tuan.

Tanggungjawap memilih dan membeli buku sudah. Selepas ini tanggungjawap saya untuk membaca dan mencerna isinya pula. Insya-Allah, semoga saya diberi kekuatan.

Terima kasih tuan.


masy,
Sehingga 13 April 2008.


nur@,
FT itu salah seorang tokoh yang aku ingin sekali jumpa, dan kalau boleh ingin bersembang-sembang tentang karya-karya hebatnya.......


muor,
Kau komen 3 kali?

Kau nak mencari buku sejarah Johor? Sejarah Muar? Sejarah Parit Jawa?


cikin,
Pergilah, mana tau ada diskaun di hari-hari terakhir...


Shahril,
Kedua-duanya orang yang sama Ril. Itu aku. Gambar jejaka itu sepatutnya berkulit sawo matang dan tidak berwajah kacak. Terlebih cahaya barangkali, gambar itu menjadi cerah.

 

Selasa, April 08, 2008 4:09:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Si Kachak,
Kau menghiburkan aku dengan lawak jenaka kau petang ini. Terima kasih. :)

 

Selasa, April 08, 2008 4:37:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

kak WL,
Di kesempatan lain, barangkali.

Pak Samad tiada blog 'anyaras'

Sepatutnya dibaca
Di kesempatan lain, barangkali.

Pak Samad tiada blog 'rasanya'


Maaf...

 

Selasa, April 08, 2008 10:24:00 PTG, Blogger Unknown

Terliur tengok Dunia Sophie. Kolet kempis. huhu. Kawan sambar sebutir.

Sempat sambar Sungai Mengalir Lesu yg cuma tinggal 2 butir kat DAWAMA. Itu last stok kot. Sampaikan Pak Samad pun terkejut bila kami hulur novel tu. TErkejut sbb buku tu masih wujud di muka bumi. Kalau tak terus sambar masa tu, gerenti menangis. hahaha.

Maksud Kak Manjlara tu, 'manusia dalam perut dia'. Tak perasan ke?
(Sukarela tolong jawab kemusykilan)

 

Rabu, April 09, 2008 1:40:00 PG, Blogger A t i Q a h

Ho ho ho.. Sangat tak sabar mau tunggu hari sabtu ni. KL, ere I come!!

 

Jumaat, April 11, 2008 11:51:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Ainin Naufal,
Dunia Sophiee itu berat sungguh isi dan falsafahnya..

Saya dah beli 'Sungai Mengalir Lesu' itu dua tahun lepas rasanya. Saya suka jalan ceritanya.

O, saya keliru. Dia bakal menerima 'orang baru' rupanya. Alhamdulillah.


atiqah,
Tahniah! Selamat memborong buku!

 

Selasa, April 15, 2008 1:13:00 PG, Blogger NURAZZAH8

bp@jp,
akak dan anak2 pun dpt bertemu Pak Samad hari sabtu lepas...

 

Selasa, April 15, 2008 11:53:00 PG, Blogger m i n e r a l . . .

cemburu betul masa dengan saya.. tdak sempat ke pesta buku... ermmm

 

Selasa, April 15, 2008 6:09:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Kak Nurazzah,
Alhamdulillah. Bukan senang nak bersembang dengan dia. Suatu hari nanti saya pun nak jumpa akak juga... :)


mineral,
Tak mengapa. Tahun hadapan ada lagi....