Isnin, Jun 16, 2008
Di Pavilion, Bukit Bintang. Bukan di Masjid Negara. Atau di persidangan Puteri Umno di PWTC. Di hari minggu pula. Tentulah saya berhak untuk merasa ganjil, pelik, dan takjub.

Begini ceritanya. Saya terlihat sepasang manusia. Mereka sama jantina. Cantik. Mereka berbusana yang amat ganjil dan pelik. Sebab mereka berlainan jantina dari saya, cantik, dan berbusana yang amat ganjil dan pelik pula, tipulah kalau saya katakan, saya tidak menoleh lebih dari sekali [Kalau tidak silap, saya menoleh empat kali]

Kalau nenek saya atau emak saya yang melihat sepasang manusia yang sedang saya lihat itu, mereka mungkin tidak akan merasa apa-apa, jauh sekali untuk merasa ganjil, pelik dan takjub. Tetapi saya - lelaki yang sudah jemu bergelumang dengan kehidupan liar Kuala ‘ber’Lumpur + sudah rimas dengan kehidupan moden kota kononnya + sudah penat melihat pameran lurah dan kaki bukit secara percuma - tentulah ganjil dan pelik melihatnya, malah sudah sampai ke tahap takjub. Hampir-hampir sahaja saya mahu mencucuk-cucuk biji mata saya untuk membuktikan saya bukan sedang bermimpi dan apa yang saya lihat itu adalah benar, tiada yang tidak benar melainkan benar belaka.

Sepasang manusia yang saya lihat itu adalah gadis Melayu, saya ulangi gadis Melayu! Berbaju kurung dan bertudung! Saya ulangi, berbaju kurung dan bertudung! Di Pavilion, Bukit Bintang, bukan di Masjid Negara! Atau di persidangan Puteri Umno di PWTC! Di hari minggu pula! Tentulah saya berhak untuk merasa ganjil, pelik, dan takjub!

TTFN
 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 6/16/2008 12:27:00 PTG. |


60 Ulasan


Isnin, Jun 16, 2008 1:17:00 PTG, Blogger Sastri

memang jarang gadis-gadis mahu mengenakan baju kurung bila bersiar-siar di kompleks membeli-belah... kalau ada pun, sebab baru balik dari menghadiri majlis dan tak berkesempatan nak bertukar (sebab saya sendiri pernah macam ni, huhuhu)... tapi bagi gadis-gadis yang betul-betul ikhlas mengenakan baju kurung untuk ke kompleks membeli-belah, saya respect... :)

 

Isnin, Jun 16, 2008 1:18:00 PTG, Blogger Sastri

lupa plak... lagu Mulan Jamilah tuuuuu... jadi tajuk... keskeskes... :p

 

Isnin, Jun 16, 2008 1:25:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

wow!

 

Isnin, Jun 16, 2008 1:44:00 PTG, Blogger Mak Su

dorang tgh shooting filem ker?

 

Isnin, Jun 16, 2008 1:48:00 PTG, Blogger Lily Abdullah

Ooo..susah mau cari gadis remaja bawah 20-an berbaju kurung kat kota Metro ni.

Akak mengaku akak sendiri jarang pakai huhuhu...

ps: pakai baju kurung pun seksi ke? ahaks!!

 

Isnin, Jun 16, 2008 1:53:00 PTG, Blogger DeeN

Eh, pelik ek?
Hehehe...!

 

Isnin, Jun 16, 2008 1:54:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

dia ada nyanyi auww..auwww..auwww.. tak masa jalan2 tu.

 

Isnin, Jun 16, 2008 2:07:00 PTG, Blogger achik

penah je jumpa.. slalunya tgk muka cam budak IPTA.. :)

oh2 semalam jumpa seorang awek berkebaya ketat berkain batik kat jln TAR.. nampak pelik sungguh.. agaknya baru balik dari kenduri kawin kot.. ;p

 

Isnin, Jun 16, 2008 2:17:00 PTG, Blogger Qaseh Bidadari

dlm dunia moden skrg,jgn ingat wanita melayu terakhir dah pupus tau!

 

Isnin, Jun 16, 2008 2:31:00 PTG, Blogger NONIE AZIZ

huhuhu...aku mmg kagum kalau tgk anak dara pakai baju kurung ke soping komplek..pasal aku tak pernah pakai baju kurung kalau gii shopping complex...

 

Isnin, Jun 16, 2008 2:43:00 PTG, Blogger Pa'chik

berbaju kurung dan bertudung?

err... mereka tak pakai kain ke? ekekek...

bagus la...mereka dah menyelamatkan mata orang jantan dari buat dusa kan... kalau la seme nak pakai tutup-tutup cam tu... senang skit... ahahah... [pssstt... nanti kumpulan pejuang hak mereka marah kalau dengar cadangan nih... hahah... suh telanjang takpe la...]

 

Isnin, Jun 16, 2008 2:45:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Sas,
Itulah. Malu agaknya kot nak pakai baju kurung berjalan-jalan sambil membeli belah tingkap. Pakai buka-buka baru canggih, baru tak malu. :D


Sas lagi,
Itu cuma tajuklah. Hehehe.


Mudin,
Wow! [7 x]


Mak Su,
Tapi tak nampak pulak jurukamera dan tuan direktornya...


Kak WL,
Ada, tapi tak selalulah. Hari jumaat atau semasa di persidangan tahunan Parti Sarkas misalnya.

Jarang pakai tak apa kak, jangan pakai jarang. :)

ps: Baju kurung pun, kalau kain telus atau macam jala, memang seksi banget kak.


nur@,
Pelik atau tak pelik itu bergantung pada lokasi, persekitaran dan situasi. Juga siapa yang memperaga dan siapa yang melihatnya. Kan?


neeziee,
Hehehe! Kau ni....


achik,
Jumpa di mana achik? OUG ke? Hehehe!

Kalau di Jln TAR, kemungkinan besar adalah minah seberang tu achik. Hehehe.


MR,
Wanita Melayu mungkin tak akan pupus, tapi budaya dan tradisi kesopanannya boleh pupus, kan? :)


Nonie,
Pengsan agaknya aku kalau tengok kau pakai baju kurung ke kompleks membeli belah. Hehehe!

 

Isnin, Jun 16, 2008 2:49:00 PTG, Blogger Kaktiny

pelik ke JP?.. baru tadi kaktiny gi makan kat pavilion (dan kerap pun lunch kat food court and shopping kat pavilion tuh.. dekat ngan opis..)

kaktiny pun berbaju kurung and bertudung gak.. and kekadang gi tgk wayang (ngan hb ler) kat sebelah red box tu lagi..

eh eh.. (nota: baca balik n3).. oh ya.. 'gadis bertudung'.. betullah.. pelik..pelik.. sbb kaktiny ni bini + mak orang.. so takderlah pelik kan.. hehehehhehe...

 

Isnin, Jun 16, 2008 3:14:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Pa'chik,
Tak kan nak tulis terperinci Pa'chik. Kalau macam itu kena tulis 'semua-semua' yang dorang pakailah ya. Hehehe!

Pejuang hak mereka kata, nak tutup ke atau nak buka ke, itu hak peribadi dan asasi memasing. Isk!


kak tiny,
Takjublah sikit kak tiny. Sebab yang memperagakannya gadis-gadis Melayu, di kompleks membeli yang canggih di tengah-tengah kawasan segi tiga emas kota metropolitan KL, di hari minggu pula. Sedang pada waktu dan di lokasi yang sama gadis-gadis lain [tapi bukan semualah]sedang berlumba-lumba menayang segala alur-alur mereka yang ada. :)

 

Isnin, Jun 16, 2008 3:38:00 PTG, Blogger A t i Q a h

Em, saya respek lah sama gadis-gadis itu. Dua minggu lepas, saya jalan-jalan di Time Square berbaju kurung. Itu pun sebab baru balik dari Darul Syifa'. Alahai.

 

Isnin, Jun 16, 2008 3:41:00 PTG, Blogger Rie

wah takjub sungguh!!

 

Isnin, Jun 16, 2008 4:28:00 PTG, Blogger tasekM

sudah pupus ya gadis melayu berbaju kurung dan bertudung di kuala berlumpur itu... :)

aku sendiri jarang berbaju kurung bro....

 

Isnin, Jun 16, 2008 5:33:00 PTG, Blogger muor76

black aku kat putrajaya ari nih..
kat sini ramai siot aweks-aweks yg berbaju kurung, kebarung, kebaya, kebayung dan jugak mak buyung...
ramai gak yg cun cun.. tapi tak tau ler aweks ker bekas aweks.. tp yg pasti mak buyung itu bukannye aweks.. naik bulor biji mate melihat aweks berbaju kurung.. tapi tidak berkurung.. semuanye lincah bergerak seperti mengkarung.. sib baik ler takde yg berkain sarung hehehheheh tapi kalo terpandang yg pipinyer ade lesung.. lagi bertambah menarik aweks berbaju kurung itu...

 

Isnin, Jun 16, 2008 5:56:00 PTG, Blogger Rajuna

kang
bertudung?
ramai. sila rujuk entri saya.
semua 'sopan'2 belaka!

 

Isnin, Jun 16, 2008 6:00:00 PTG, Blogger Sya

Agaknya baru balik orang kawin kot.. Anyway keadaan sama tapi kat Nilai, NS bukan setakat 2 orang .. ramai dan bertudung belaka..anak tgk pun hairan tapi rasanya mereka pelajar sekolah berdekatan yg memang kena berbaju kurung bila keluar

 

Isnin, Jun 16, 2008 7:43:00 PTG, Blogger Pa'chik

nanti ko terai gi soping-soping kat sana pakai baju melayu berbutang kristal, bersampin sekali... [suar kena pakai gak la...] dan bersongkok juga...

mesti ada yang tulis kat blog kalau nampak ko masa tu... hehehe....

 

Isnin, Jun 16, 2008 9:36:00 PTG, Blogger khairyn

ya ya... kenapa tak ada pula lelaki berbusana melayu ketika membeli belah tingkap?

mesti aku akan takjub melihat mereka pula

sekarang ni pun tiap kali nampak lelaki scottish berbusana tradisi, aku akan jadi takjub dan mula tertanya-tanya.. pakai 'tu' ke tak hihihihi

 

Isnin, Jun 16, 2008 9:41:00 PTG, Blogger Titicaca

owww..nampaknya ko ternampak aku tu...hahhahahaahahahahahhahahahhahahahahhahahhahahahhahahahha

 

Isnin, Jun 16, 2008 10:36:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

ahad lepas aku g sogo..nmpk 2 budak perempuan berbaju kurung dan bertudung..kita terjumpa perempuan yg sama kah?..:p

 

Isnin, Jun 16, 2008 11:34:00 PTG, Blogger Brader Black

Bang, nape ko x ngoratkan para wanita tu ntuk aku? :p

 

Selasa, Jun 17, 2008 12:02:00 PG, Blogger Unknown

biasalah bro.. sekarang zaman retro..

 

Selasa, Jun 17, 2008 12:14:00 PG, Blogger Bunga Rampai

Salam BP,

Satu pemerhatian yang menarik.

Saya kagum dengan baju kurung, satu-satunya busana Melayu yang paling flexible. Sesuai untuk majlis tidak formal dan formal. Di kampung atau di kota. Sesuai untuk yang berbadan langsing dan gempal.

Berada di dalam balutan baju kurung menjadikan hati tenang. Itulah keindahan dan keunikan baju kurung :)

 

Selasa, Jun 17, 2008 4:52:00 PG, Blogger Abang Long

Abang pernah pergi bershopping, dengan memakai pakaian baju melayu, lengkap, dengan bersamping dan bersongkok, semua mata memandang. Dalam hati berkata "eh, ini kan TANAH MELAYU... apa masalahnya aku pakai macam ini?" Harap maklum, abang pergi bershopping pada hari RABU.

 

Selasa, Jun 17, 2008 8:34:00 PG, Blogger Rush Murad

kalau pakai baju kurung n tudung ke Pavillion sexy n pelik ekkk??? Kalau pakai jeans ketat dan baju-t tipis ke masjid... pun sexy gak... ekk?

 

Selasa, Jun 17, 2008 9:17:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

erk..aku penah pakai baju kurung gi shopping mall. tapi.. sebab baru balik dari wedding member.heheh.. :D

 

Selasa, Jun 17, 2008 9:20:00 PG, Blogger ZABS

Salam BP,

Perkara yang biasa jika tidak dibiasakan akan menjadi tidak biasalah ia. Tetapi jika perkara yang tidak biasa dibiasakan, maka menjadi biasalah ia.

Tetapi tidak semestinya yang pertama itu menjadi pelik dan yang kedua itu menjadi tidak pelik.

 

Selasa, Jun 17, 2008 10:20:00 PG, Blogger silversarina

Anak akak pernah alami pandangan ganjil warga kota moden apabila dia ke times square berbaju kurung dan bertudung ... sapa yang ganjil, mereka atau anak akak ???

 

Selasa, Jun 17, 2008 11:01:00 PG, Blogger aNIe

Respeklah akak ngan gadis2 tu...sebab mak orang ni pun susah nak berbaju kurung kalau ke kompleks membeli belah ...lebih selesa ber t-shirt & jeans aje...

 

Selasa, Jun 17, 2008 11:10:00 PG, Blogger Alpha

Uh...balik umah orang kawin terus nak ke Pavillion kot? Atau dia ada function apa2 kat dalam Pavilion yang memerlukan dia berbaju kurung....

 

Selasa, Jun 17, 2008 11:48:00 PG, Blogger Sir Mute Key Chicks

sempat minta nombor talipon? saya nak buat bini.haha.koum saya masih ada empat.

 

Selasa, Jun 17, 2008 11:57:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

Pelik sebabnyer sekarangni orang gi kenduri kawin pun dah pakai seluar.. kalau cantik takper ler jugak ni t-shirt lusuh ngan jeans.. selamba lak tu... Nikan kat tempat yang ala2 dilarang berbaju kurung di hari minggukan...

 

Selasa, Jun 17, 2008 12:28:00 PTG, Blogger Unknown

errrmmm...culture shock ye BP... sekurang2nye kita tau masih ada y mau lengkap berbaju kurung dan tudung d hari minggu khususnya di tempat seperti Pavillion. x semua gadis melayu sekarang ni alpa kan kan kan

 

Selasa, Jun 17, 2008 1:13:00 PTG, Blogger adie

baru datang dari kampung kot? harap² diorang tak terpengaruh dgn budaya kat kl nie yer.

 

Selasa, Jun 17, 2008 1:23:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

hmm, apakah kepelikannya? lainlah kalau baju kurung tu jarang..

 

Selasa, Jun 17, 2008 4:14:00 PTG, Blogger NBK466

Agak sukar hendak saya bayangkan kalau berdasarkan perkataan semata.. lebih mudah sekiranya ada kata cikgu2 tuh 'visual aids'..he..he..he..

 

Selasa, Jun 17, 2008 5:15:00 PTG, Blogger ain fadzal

kagum tengok gadis melayu berbaju kurung kan?

bagus lah,

ade jugak yg masih menghayati busana tradisional org melayu.

ingat, baby-t dgn seluar ketat dah bikin perawan x tentu hala.

 

Selasa, Jun 17, 2008 5:32:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Atiqah,
Tahniah! Sekurang-kurangnya kamu pernah berbaju kurung di Bukit Bintang. Patut kamu abadikan dalam gambar, boleh jadi bahan sejarah. :)


Esis,
Ha ha ha! Sinis!


Tasikmerah,
Sekarang belum pupus tapi suatu hari nanti mungkin boleh pupus. :)


Muor,
Hehehe. Pandailah kau....

Di Putrajaya memanglah Muor. Di situ 97.77% kakitangan gomen. Tak kan nak pakai skirt paras lutut dengan blouse tak berlengan pulak. Hehehe!


ps; Dah di Putrajaya, smslah aku, nanti aku belanja nasi lemak + sup tulang power, dekat-dekat Uniten tu. :D


xrajunax,
Aku dah baca. Meh! Bak sini alamat kau, aku nak tumpang mengendap juga. Boleh?


kak sya,
Kalau di tempat-tempat lain, saya tak begitu pelik sangat kak Sya. Tapi kalau di tengah-tengah KL, hari minggu pula, memang saya peliklah.... :)


Pa'chik,
Tak mahulah. Nanti orang ingat aku anak buah Hisham lagi. Bukan Hishamuddin Rais, tapi Hishamuddin yang satu lagi itu. Hehehe!

 

Selasa, Jun 17, 2008 6:01:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Khairyn,
Ha ha ha!

Pakai 'tu' itu pakai apa ek? Tak fahamlah. Hehehe!


Titicaca,
He he he! Yalah tu...


kadok,
Kau pergi Sogo buat apa Kadok? :D


Si Kachak,
Aku tak bolehlah. Aku sentiasa dipantau. Ha ha ha!


Penoreh,
Zaman retro atau metro? :)


B Rampai,
Waalaikumusalam.

Sejuk mata memandang gadis Melayu berbaju kurung. Nampak feminin, klasik, ayu dan menawan. Saya bagi 10 bintang! :)


Abang Long,
Tahniah Abang Long!

Saya cuma pernah berbaju Melayu, [tapi tanpa samping dan songkok] ke kedai saja. :D

 

Selasa, Jun 17, 2008 6:16:00 PTG, Blogger Pa'chik

kena pantau ke sekarang dude? hehehe...

okei apa hisamudin keris... hahah... tingat ucapan dia kat perhimpunan amnu dulu... cam orang mabuk je... wat lawak lucah lak tu... hahaha....

 

Selasa, Jun 17, 2008 6:34:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Rush,
Rush, tak 'pelik'[baca : kagum] ke bila orang lain beria-ia berfesyen yang 'bukan-bukan', masih ada rupanya gadis bangsa kita yang 'tak malu' menggayakan baju tradisional?

Hmmm....tapi seksi itu subjektif kan? Ada juga perempuan yang pakai baju kurung, bertudung, tapi masih nampak seksi... :)


cikin,
Kira tahniah jugalah untuk kamu! :D


Tuan Zabs,
Waalaikumusalam tuan. Saya tertarik dengan ulasan tuan. Terima kasih.

Selalunya bila yang 'tidak biasa', tetapi dilakukan berulang-ulang kali, ia menjadi 'biasa' bagi pelaku dan masyarakat di sekelilingnya. Dan akhirnya menjadi sebati dan budaya. Tak kiralah samada perkara yang baik atau sebaliknya. Bukan begitu tuan? :)

'Pelik' itu kalau dibaca secara sinis mungkin mempunyai konotasi yang lain. :)


Kak Sarina,
Bila sudah sentiasa melihat gadis Melayu kita berpakaian yang 'bukan-bukan', sesekali bila ternampak yang berpakaian sopan, di tengah kota metropolitan pula, masyarakat yang memandang mungkin akan merasa 'ganjil'. 2-3 kemungkinan, samada 'pandangan ganjil' mereka itu boleh ditafsirkan sebagai rasa 'kagum', 'syukur' atau 'mengejek'... Entahlah!


Kak Lady,
Agaknya mereka lebih selesa berbaju kurung. Agaknyalah :)


alpha,
Agaknyalah kot. Apapun, kita ucapkan tahniahlah!


semut,
Tak sempatlah semut. Saya kan pemalu orangnya.

 

Selasa, Jun 17, 2008 7:01:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

atilia,
Itulah. Tapi berbaju kurung pun kena bertempat juga, kan? Kalau masuk disko atau kelab dangdut berbaju kurung dan bertudung, macam tak kenalah. Kan? :D


Amora,
Tak adalah sampai 'kejutan budaya', cuma 'pelik' saja. Hehehe!


Penyu,
Agaknyalah kot. Tapi bukanlah bermakna gadis-gadis Melayu yang tak berbaju kurung itu tak bagus. Bukan itu maksudnya. Kita cerita pasal baju kurung. :)


fadz,
Err.... Bagi saya, kalau kain baju kurung itu jarang, sudah tidak pelik lagi... :)


nbk,
Kau bayangkan sajalah dua orang gadis berbaju kurung di celah-celah puluhan gadis-gadis yang berbaju sendat, singkat, ketat dan entah apa-apa lagi. Hehehe!


ain,
Kagum sebab faktor ketika dan lokasinya. Kalau berbaju kurung di dalam rumah atau di dalam masjid, tidaklah kagum sangat.

Mata-mata lelaki yang melihatnya [atau terlihat] juga jadi tersihir......


Pa'chik,
Kau sempat menyelit time aku menjawap ek Pa'chik?

Ha ha ha!

Dia cuma layak jadi Ketua Puteri saja Pa'chik. Hehehe!

 

Selasa, Jun 17, 2008 9:03:00 PTG, Blogger Sir Mute Key Chicks

aku kagum.
kamu menjawab semua persoalan dengan tata dan tertib.

ya.aku terima.kamu memang pemalu.

 

Selasa, Jun 17, 2008 10:55:00 PTG, Blogger kawaii_desu

hmm..

saya sering diperli bila pergi klcc berbaju kurung, maklumlah saya ni mmg bertudung tapi saya persetankan saja...

namun saya rasa jgn pandang rendah pada gadis2 kl...

masih ada yg baik2 kan

 

Rabu, Jun 18, 2008 1:13:00 PG, Blogger Masy

sy baca 2-3 kali utk faham. rupanya heran sbb baju kurung eh hehehe..

sy no komen. hihi

 

Rabu, Jun 18, 2008 4:37:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

Selalu saya melihat pakai mata..selalu jugak pakai matahati..tapi kadang-kadang tak nampak apa-apa walaupun mata terjegil melihat...bolos jer...

 

Rabu, Jun 18, 2008 6:14:00 PG, Blogger KAMATO

Agaknya bagaimana pulak kalau ada mamat pakai baju melayu siap bertanjak jalan kat bukit bintang...

 

Rabu, Jun 18, 2008 8:56:00 PG, Blogger NJ@Goboklama

itulah buktinya org melayu kita dh hampir2 hilang jatidiri,bila brbaju kurung atau brbaju melayu dianggap pelik...kasihannn...

pergi kenduri pun berbaju kasual,hari raya brbaju melayu berkacamata,tiada samping & songkok,entahlah di masa akan dtg baju melayu layak dipamer dlm gobok kaca agaknya....sedih....

 

Rabu, Jun 18, 2008 10:05:00 PG, Blogger Pegawai Khalwat

Pavilion tu apa?

Nota : Pengomen butaKayEll

 

Rabu, Jun 18, 2008 12:27:00 PTG, Blogger zwitterion

apa yg peliknya..kadang2 aku pakai jugak baju kurung pi shopping.yg penting tutup aurat.

lagi aku pelik bila tgk sorang minah ni pi kenduri kawin pakai baju singkat n seluar ketat..moden sungguh!

 

Rabu, Jun 18, 2008 12:32:00 PTG, Blogger Shila

Entah ye..mungkin di Kuala Lumpur mmg satu benda yang takub lagi memelikkan.Namun di perkampungan/bandar biasa seperti daerah saya ini,ia merupakan perkara biasa..saya sendiri pun selalu mengenakan pakaian kebangsaan dan bertudung litup ke mana jua.Apa pun,hati budi bukan diukur dari pakaian. Ia hanya identiti....namun memang sukar nak mencari benda menakjubkan seperti itu di Kuala Lumpur..mungkin...

 

Rabu, Jun 18, 2008 12:53:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Semut,
Tk. Saya sedang menyahut seruan kerajaan. Kempen Berbudi Bahasa. Ha ha ha!


Kawaii,
Ya. Bukan bermaksud gadis-gadis KL yang tidak berbaju kurung itu tak baik. Bukan begitu maksud cerita ini.

Kalau secara visual dan fizikalnya bertudung tapi spiritualnya tidak, pun tidak manis juga. Kan? :)


masy,
Cerita itu berlapis-lapis.
Bila 2-3 kali membaca mungkin kamu akan mendapat 2-3 tafsiran yang berbeza. Saya tidak pelik bila 3 orang yang berlainan pun akan mentafsirkan 'pelik' saya itu dengan 3 makna yang berbeza juga. :)


mdm zend,
Kadang-kadang kita cuma melihat sesuatu di permukaannya sahaja. Kalau kita melihat dalam-dalam mungkin kita akan melihat sesuatu yang di luar jangkauan pemikiran kita. :)


Kamato,
Saya juga akan merasa 'ganjil', 'pelik' dan 'takjub'. :)


Gobok,
'Pelik' itu subjektif dan berlapis tafsirannya Qisst. 'Pelik' melihat seseorang memakai pakaian tradisi bangsa dari kacamata seorang yang mencintai budaya bangsa tentulah tidak sama dengan 'pelik' remaja-remaja urban yang dilahirkan di kota, atau 'pelik' seorang pelancong luar negara, misalnya. Anggaplah 'baju kurung' itu cuma satu metafora :)


Pegawai,
Pavilion itu kompleks membeli belah mewah di tengah-tengah Bkt Bintang, KL. Berhadapan dengan Starhill, juga kompleks membeli belah mewah. Tempat rakyat Tanah Melayu yang tak perlu menukar gaya hidup membeli-belah.

Catatan: Tak mengapa. Lebih baik buta KL. Kau akan menjadi 'buta' kalau terlalu mencelikkan mata luas-luas di KL ini. :)


Zwit,
Jawapan aku untuk ulasan kamu lebih kurang sama macam jawapan aku untuk Qistina/Goboklama di atas. :)


Shila,
Ha'ah. Pelik di KL tak semestinya pelik di kampung. Dan tak pelik di KL tak semestinya tak pelik di kampung.

Pakaian cuma mampu menutup tubuh. Belum tentu mampu menutup kebejatan. :)

 

Rabu, Jun 18, 2008 1:57:00 PTG, Blogger husz_nie

ooo.. pakai baju kurung gi soping kompleks mende pelik ek kat KL...

baru tahu....

 

Rabu, Jun 18, 2008 2:02:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

husz,
'Pelik' yang 'ada makna'. :)