Selasa, Oktober 21, 2008
I
Cerita. Tujuh dalam satu.


II
Usai berdiskusi dengan pegawai-pegawai kanan bank yang telah dikomersialkan itu, Hj J membawa kami ke Restoran MZ Darul Naim, berhampiran Kampung Baru, KL.

Ya, pertama kali dalam hidup saya, saya makan budu bercili dan jeruk maman – saya pernah terbaca tentang jeruk ini di entri Abdullah Jones tak lama dahulu. Itupun setelah dipujuk rayu oleh Hj J. Tewas juga selera jawa saya.

Dan terus-terang saya katakan, saya tak pernah menyesal menjamahnya. Saya berjanji akan datang lagi nanti!


III
Ain baru membeli motorsikal. Beberapa hari sebelum Hari Raya, hari itu, Ain ke Kompleks Sogo. Dengan motorsikal barunya itulah.

Usai membeli-belah persiapan Raya, Ain pun mahu baliklah. Ain tercari-cari motorsikalnya. Malang. Motorsikalnya sudah hilang. Biasalah, KL.

Brengsek!” Ain menyumpah.

Kasihan Ain. Belum sempat dia nak merempit puas-puas dengan motorsikal barunya itu.


IV
Saya nampak Emi membeli syampu. Syampu badan. Botol besar. Tak pernah-pernah Emi membeli syampo badan. Musykil juga saya. Jenis relaxing and moisturishing pula. Wah! Selalu Emi pakai sabun mandi buku saja.

Tapi Emi tak menyimpan syampunya itu di dalam bilik air tapi di tepi rak kasut, bersebelahan tempat dia meletak motorsikal barunya, yang dirantai dengan mangga besar di jeriji pintu.


V
UH [Sekarang UMMC]. Saya di sini. Memerhati, dalam diam dan senyap. Tangan-tangan bertopang, tubuh berkerusi roda, kaki-kaki berbungkus. Wajah-wajah pasrah dan mengharap.

Saya, dalam diam, dalam senyap. Mengharap. Agar Tuhan menghapus segala kesakitan-kesakitan manusia, yang panjang.

Pengharapan itu milik manusia. Penentuannya masih milik Tuhan.


VI
"Jika aku sudah memilihmu, yang lain sudah tidak bermakna apa-apa lagi bagiku. Aku maksudkannya.

U, Kalaulah aku boleh tulis namamu di sini."


VII
"Di dadamu yang bersih. Aku lakarkan warna-warna. Agar k....."

Lakaran itu belum bernoktah di situ.


TTFN
 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 10/21/2008 01:27:00 PTG. |


43 Ulasan


Selasa, Oktober 21, 2008 3:03:00 PTG, Blogger NONIE AZIZ

PERGHHHH..penuh makna yang tersirat...agak payah aku memahaminya...

 

Selasa, Oktober 21, 2008 3:04:00 PTG, Blogger NONIE AZIZ

hahahaha...pecah rekod aku orang pertama...BP aku nak hadiah...muahahaha

 

Selasa, Oktober 21, 2008 3:17:00 PTG, Blogger MsCinderella

Jeruk maman....org utara sini selalu buat...tak pernah makan lagi sbb bau dia...hmmmmm...

 

Selasa, Oktober 21, 2008 3:25:00 PTG, Blogger tasekM

otak berputar ligat. dari 1 hingga 7.







aku penat. :)

 

Selasa, Oktober 21, 2008 3:33:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

haruskah aku komen yg bukan² juga.

 

Selasa, Oktober 21, 2008 3:44:00 PTG, Blogger Lily Abdullah

Satu sampai tujuh. Sama dengan Tasik. Otak kakak ini juga berputar legar mencari makna tersirat.

Nanti kubaca lagi. Sekarang komen dulu melepaskan gian ahaks!

Kamu sihat Purp?

ps: baru nak sms,keluar entri. :p

 

Selasa, Oktober 21, 2008 4:14:00 PTG, Blogger Pa'chik

jeruk maman tichers pet tu... hahaha.. aku pun tak penah makan ooo....

sian ain...

 

Selasa, Oktober 21, 2008 5:07:00 PTG, Blogger Sya

Yang kak sya faham adalah II, III dan IV..

 

Selasa, Oktober 21, 2008 5:08:00 PTG, Blogger Brader Black

Ni berapa lama ko pendam ni bang?

Macam2 ada.

Lenkali, sila perjelaskan setiap cerita tu ye.



Yg benar lagi mengharap,
Peminat Abg Nan

 

Selasa, Oktober 21, 2008 5:52:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

yang syempu tu... hahah... buleh pulak dia guna syempu tu tuk motor... tapi tuan cuma pakei sabun ketul... huhuhu...

 

Selasa, Oktober 21, 2008 6:30:00 PTG, Blogger zizie ali

uh, jeruk mamam. buat kejur liur aku ..mmmmmm...

 

Selasa, Oktober 21, 2008 9:15:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Otak aku belum sampai ilmu hikmat jurus ketujuh. Jadi aku tak mampu menafsir ayat² mu bro.

Apepun aku doakan moga yang 'sakit' akan cepat 'sembuh'.

 

Selasa, Oktober 21, 2008 9:27:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

kesian si ain..berinsurankan? selamat kembali purp..:)

 

Selasa, Oktober 21, 2008 10:10:00 PTG, Blogger aNIe

BP...terlalu pendek dan penuh rahsia kata di... V, VI & VII...

Tapi akak paling suka kata2 di VI tu...macam berbaur romantis...

Doa akak juga pada yang sakit biarlah disembuhkan ALLAH penyakit mereka....

 

Selasa, Oktober 21, 2008 11:51:00 PTG, Blogger Yunus Badawi

JP,
Dulu masa kerja kat KL saya selalu jugak makan tengahari kat MZ tu dgn kengkawan Kelate. Budu dia mmg power. You perasan tak pompuan India yg jaga parking seberang jalan tu ada misai?!

 

Selasa, Oktober 21, 2008 11:59:00 PTG, Blogger BaYu SenJa

ingatkan saya sorang yang tak paham.. rupanya ramai lagi yang sama tak paham macam saya...

nak tafsirkan, takut sesat pulak :)

 

Rabu, Oktober 22, 2008 1:44:00 PG, Blogger A t i Q a h

Ya ya. Saya pun join the club lah.
Hmm..ini membuatkan saya membuat interpretasi sendiri nih.

Apa pun, semoga semua baik-baik saja ya. :D

 

Rabu, Oktober 22, 2008 8:39:00 PG, Blogger MOKCIK AZWA

Jeruk maman? Ooooo akak suka, akak suka. Biasanya jeruk maman kami dibuat sendiri oleh teman sebantal akak hehehehe..

Cian si Ain yer, jodohnya dengan motorsikal itu tak panjang ropenya.

 

Rabu, Oktober 22, 2008 11:18:00 PG, Blogger TokNabe

II.

Tempe cicah budu, belum pernah dibuat orang. Mungkin makanan tradisi kelantan dan jawa tu boleh memberi nikmat semacam...

 

Rabu, Oktober 22, 2008 11:19:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Nonie,
Ye ke? Yang mana satu payah nak faham Nonie? :D


Nonie,
Kau nak hadiah apa? Rempah soto Adami? :D


Ms Cind,
O, ada bau ke. Tak perasan pulak hari itu. Tapi rasa dia memang pelik sikit la, kan...


Tasik,
Saya 7 kali ganda penat. :)


En. Penyu,
Silakan.... tapi jangan sampai melanggar akta hasutan :D


Kak Mar,
Hmmm. Ada yang selapis, ada yang berlapis-lapis maknanya. :)

Sihat itu agak subjektif juga sifatnya, kan?

ps: sekarang sudah tak tersalah sms lagi ek. :p


Pa’chik,
Kau mesti peminat Teacher’s Pet nih, kan. Mana pergi Maman sekarang ek?

 

Rabu, Oktober 22, 2008 11:31:00 PG, Blogger artisticklytouch

oooohhhhh....aku faham perasaan mahu menulis nama tapi tak boleh ittew...

 

Rabu, Oktober 22, 2008 12:57:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Kak Sya,
Kehidupan selalunya begitulah kak Sya. Kita faham apa yang kita nak faham dan apa yang kita mampu faham sajalah. Takpun kita buat-buat faham sajalah. :)


Si Kachak,
Mula-mula aku ingat nak buat 27 dalam 1 cerita, takut nanti orang kata aku syok sendiri pulak. Ha ha ha!

Cerita kehidupan manusia, bersegi-segi, dan berlapis-lapis. Kau boleh tafsir dari sudut mana yang kau suka, atau lapisan mana yang kau kupas.

Kalau kau nak lebih faham, jangan malu-malu sms aku. :D


Tanpa nama,
Nak manja-manjakan motorsikal baru. :D


Zizie Ali,
Aku pun dah lupa macamana rasanya....


Cikin,
Tak apa. Kau baca dan fahamkan permukaannya saja pun dah ok. Aku sendiri pun dah tak faham apa aku nak cerita sebenarnya. :D

Ameen.


Kadok,
A'ah. Ada insuran, tapi banyaklah prosedurnya. Leceh!


Kak Anie,
Kehidupan manusia di dunia memang pendek, dan sarat dengan rahsia kak Anie. :)

Kita sama-samalah doakan. Ameen.

 

Rabu, Oktober 22, 2008 12:57:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

En Yunus,
Saya paling suka ayam percik kampungnya. Lauk yang lain-lain pun macam ngam dengan selera saya. :D

Saya tak perasan pula. Tapi memang orang Indialah. Hj J hulur resit makan di restoran itu, terus India itu bagi parking percuma. Hehehe!


Bayu,
Sesat tafsir cerita tak berdosa sdr. Bukan nak tafsir ayat A-Quran atau Hadith pun. :)


Tiqah,
Pandangan manusia kan tak sama. Kalau nak buat interpretasi lain-lain pun tak salah. Perbezaan pendapat itu bukan satu dosa. Kan?


Azwa,
Saya cuba-cuba rasa saja hari itu. Hehehe!

Tak apa. Dapat insuran nanti dia boleh keluar motor baru.


Tok Nabe,
Macamanalah agaknya rasanya ek. Boleh cuba tu Tok :D


Arts,
Terpulanglah pada tafsiran kau. Hehehe!

 

Rabu, Oktober 22, 2008 1:22:00 PTG, Blogger my hidden stories

jeruk maman? rupa dia macam mana ekk?

 

Rabu, Oktober 22, 2008 1:25:00 PTG, Blogger me3n

no 7 tak paham lah. cube explain sket ehehehe.

 

Rabu, Oktober 22, 2008 2:03:00 PTG, Blogger Masy

dua point terakhir tu bole bikin penasaranlah hihihi. aik mcmlah paham :D

jeruk maman tu camne lak rupenye? takde gambar ke?

 

Rabu, Oktober 22, 2008 2:57:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

budu ngn durian kena coba gk..
jeruk maman tu cmner?

 

Rabu, Oktober 22, 2008 3:43:00 PTG, Blogger Mdm.Zend

apesal saya macam perasan sendiri jer baca cerita 11 tu..hihihi..

berani-berani lakar warna ...bila nak siapkan masjid tu....cepat-cepat sikitlah...

 

Rabu, Oktober 22, 2008 4:31:00 PTG, Blogger ZABS

Salam BP,
Ada sesuatu yang tidak kena di sini...

 

Rabu, Oktober 22, 2008 5:01:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Believeincinta,
Cuba googlekan. Banyak gambar-gambar ada. :D


ad3ck,
Kau fikir lain eh. Kotornya otak kau. :D


masy,
Dua cerita yang terakhir itu agak abstraks. Tentang kerjaya. Keterujaan. Dan keberserahan dalam membuat pilihan dan keputusan dalam kerjaya, kondisi berserah diri, beristikharah. :)

Cuba googlekan 'jeruk maman'. Banyak gambar-gambarnya di internet.


wear,
Budu dengan durian?

Kau googlekanlah....


Mdm Zend,
Cerita II? Yang pasal budu dan jeruk maman itu ke?

Errr.... Saya tak faham. Tak boleh baca secara literal cerita itu MZ. Nanti jadi lain maksudnya.

Insya-Allah. Doa-doakanlah :D


Zabs,
Waalaikumusalam tuan.

Sesuatu yang tidak kena? Tak adalah tuan. Saya cuma bermain dengan bahasa. [Rujuk jawapan komen saya untuk Masy di atas]

 

Rabu, Oktober 22, 2008 5:22:00 PTG, Blogger Unknown

awat hang? ada problem lagi ka dgn ciks?

 

Rabu, Oktober 22, 2008 5:51:00 PTG, Blogger addyaholix

ini berapa lama ko pendam dalam-dalam dan kumpul semuanya jadi satu?

 

Rabu, Oktober 22, 2008 10:40:00 PTG, Blogger Brader Black

Perghhhh!

Kau memang sengaja mahu mengusik kuriositi aku, bang.

Mahu aku esemes kau, tapi kau tak mau bagi aku nombor telepon tangan kau.

Kau memang sengaja, bang.

Menchik!

Jangan sampai aku mintak sama Kak Maryani.

ha ha.

 

Khamis, Oktober 23, 2008 12:10:00 PG, Blogger PINATBATE

Sungguh mendalam maksud entry ini...hmmm....saya buat-buat faham..:P ( aksi mantuk-mantuk )

 

Khamis, Oktober 23, 2008 8:33:00 PG, Blogger zwitterion

tak penah makan jeruk maman..

moga sentiasa tabah mengharungi apa jua keadaan..:)

 

Khamis, Oktober 23, 2008 2:45:00 PTG, Blogger arsaili

salam..macam sedap plak budu tu...ummm..jeruk maman tu apa benda eh?

 

Khamis, Oktober 23, 2008 4:13:00 PTG, Blogger Kemat

MZ darul naim best..sedap bangat

 

Khamis, Oktober 23, 2008 4:23:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Amora,
Err.... Apa yang 'awat'nya?

Rujuk jawapan aku untuk komen Masy. :)


Addy,
Kumpul jadi satu senang. :D


Si Kachak,
Itu aku baru jentik sikit, kau dah dihantui dengan tanda-tanya... Tak ada apa-apalah entri itu. Aku yang gatal, mengada-ngada bermain dengan bahasa.

Cuba kau baca jawapan aku untuk komen Masy ...

Eleh! Sikit-sikit nak mengadu sama Kak Mar.... Aku jotos karang baru kau tau.... :p


Pinat,
Jangan dikorek-korek, nanti jadi semakin dalam....... :D


Zwit,
Kau dah tengok gambarnya di blog Pa'chik, kan?

Ameen. Kau juga. :)


Arsaili,
Waalaikumusalam

O, tak pernah rasa juga eh...?

Jeruk maman...Hmmm.. tak reti nak terangkan. Cuba googlekan...


Kemat,
Lain kali, jom kita pergi makan sama-sama... :D

 

Jumaat, Oktober 24, 2008 9:12:00 PG, Blogger muor76

I.7? 7 petale langit 7 petale gunung, 7 hari seminggu 7 gunung 7 langit 7 rimba.. hehehe

II.budu? errmm tak bape minat

III. takde rejeki

IV. basuh moto kot

V. mudah-mudahan

VI. tak akan goyah

VII. harap harapan menjadik kenyataan..

blek.. ko amek mase 11 hari... lame gak tu.. tapi ade sorang kawan dah 27 hari.. masih lagi tak nampak dia..
mane dia yerk? harap dia sihat.. selalunye dia pertame.. semoge diri kengkawan aku dilindungi Allah..

 

Jumaat, Oktober 24, 2008 11:47:00 PG, Blogger ubilepih

kata pada ain besyukur lah atas apa jua yg menimpa kita..tiap2 sesuatu itu ada hikmahnya.Mana tau silap2 merempet ain akan mati di Jalan yang lurus :)

Jeruk maman tu masak lemak cili api campur ikan tenggiri pehhhh...sodap

Ku lukis cinta di dadanya yg melepak..wink

 

Jumaat, Oktober 24, 2008 12:37:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Mak Su,
Terima kasih :)


Poyo,
Mesti ada hikmah yang tersembunyi....


Muor,
Aku tambah. Dalam 7 perkara ada 7 perkara. 7 lapis langit, 7 bintang, 7 warna pelangi. 7 lapis bumi, 7 lautan. 7 aras neraka, 7 pintu. 7 surah yang panjang, 7 ayat faatihatul-kitaab. 7 anggota badan dan 7 peribadatan. 7 peringkat umur manusia, 7 kalimah. 7 negeri yang besar, 7 hari seminggu. :)

Dia kurang sihat Muor, sebab itu dia tidak memunculkan diri. Semoga dia, kau dan kita semua dilindungi Allah. :)

Al-Fatihah buat Allahyarham Samad Lefthanded.


ubilepih,
Ya, ya. Kalaulah semua manusia berfikiran positif dan boleh membaca hikmah yang tersembunyi, macam kau....

Nanti aku cuba...

Isk! Ke situ pulak kau...