Rabu, Ogos 27, 2008
I

Adik-adik saya. Itu gambar lama. Tahun berapa entah. Tak ingat.

Mie. Dia aktif orangnya. Pernah terpilih mewakili negara ke sukan SEA. Kacak macam abangnya juga. Hahaha! Dulu-dulu, di minggu-minggu awal saya berjauhan dari keluarga, mengikuti matrikulasi di KL, Mie tak henti-henti menangis, sampai demam-demam. Dipegang-pegang dan dicium-ciumnya baju saya sepanjang masa. Baju saya jugalah jadi selimut tidur malamnya.

Di USM. Mie sangat rajin menghantar sms kepada saya. Bertanya khabarlah kononnya. Tapi setiap kali mesejnya lebih-kurang sama. Kalau saya tak baca pun saya dah tahu apa yang ditulisnya. “Assalamualaikum. Abang XXX, Mie tengah pokai, nak pakai duit sikit. Duit studio, presentasi, minyak motor, bla bla bla. Sekian. Terima kasih.”

Ifa lain pula. Dia sangat pemalu orangnya. Pun macam abangnya juga. Hahaha! Semasa enam tahun, Ifa tak nak ke Tadika. Tak nak sungguh! Dia meronta-ronta, menangis-nangis. Entah apa yang ditakutkan di Tadika itu entah! Setiap kali emak hantar, Ifa akan ikut emak balik rumah semula. Sekali, emak hilang sabar. Emak celup kepala Ifa ke dalam tempayan. Tercungap-cungap Ifa dibuatnya. Kasihan Ifa.

Saya harap jangan-lah Mie dan Ifa terjumpa blog ini.

He he he!


II

Kelmarin saya menerima sepucuk surat berdaftar. Saya ingatkan surat saman. Rupanya dari Presiden Kelab Peminat Novel ALAF 21, Abang Long. Dia mengirimkan novel Hijab Sang Pencinta karya Ramlee Awang Murshid [RAM]. Terkejut juga saya kerana saya tak pernah memesannya dan saya bukan ahli kelab itu. Saya terus menelefonnya. Itu percuma, katanya. Terima kasih banyak-banyak Abang Long. Saya sangat menghargainya.

Sejujurnya, saya belum pernah membaca novel-novel terbitan Alaf 21 dan karya RAM sendiri. Bila sudah ada yang sudi memberi, saya juga akan sudi menerima dan membacanya. Terima kasih sekali lagi Abang Long.



III

Cik Tempe telah bermurah hati memberi saya anugerah ini. Terima kasih Cik Tempe.

Oh ya! Anugerah ini juga untuk semua sobat yang singgah di blog ini. Ambil-lah. Jangan malu-malu pulak.



TTFN

Label: ,

 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 8/27/2008 11:27:00 PTG. |


46 Ulasan


Khamis, Ogos 28, 2008 9:16:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

1. Aku suka gambar kat atas tu. Klasik.

2. Cerita adik kamu Mie sama dengan cerita adik aku Sepol ( bukan Sepol si Ponggong Bernanah). Bezanya, adik kamu lebih berduit dari adik aku. Sepol, SMS pun tak mampu. Misscall saja. Itupun guna henfon kawan. Haha!

 

Khamis, Ogos 28, 2008 9:35:00 PG, Blogger Brader Black

Abg Nan,
adik ko tu main acara apa?
Renang berirama-kah?

ha ha.

Wo!
Udah keluar ke last book Trilogi laksamana sunan tu?

Aku mau pinjam bleh?

 

Khamis, Ogos 28, 2008 9:47:00 PG, Blogger CRAZY BEAUTIFUL88

salam,
suka nengok gambar lama tu, klasik

 

Khamis, Ogos 28, 2008 10:11:00 PG, Blogger NONIE AZIZ

AKu pun suka gambo adik-adik ko tu...

 

Khamis, Ogos 28, 2008 10:29:00 PG, Blogger muor76

pendidikan yg baik dan penggunaan aqal yang baik (sile gunekan otak kanan dan kiri)akan membuatkan seseorang itu menghargai bende atau seseorang yg berade disekeliling nyer.. cume kadang kale.. nafsu atau perasaan akan menafikan penghargaan itu..

eh bile ko nak cite pasal anak lak? jgn lak cite pasal anak tekak atau anak mate atau anak sedare... kekekek

novel? aku tak bape minat novel.. novel yg aku bace pon cite pasal pejuang, perang, komunis, sejarah dan yg memenuhi citerase.. kat umah byk novel.. bini aku nyer.. aku ingat nak jual arr nanti... padan muke bini aku.. pastu mesti bini aku ngarok tak ingat nyer..

anugerah? anugerah nih best kalo dikongsi kegembiraan nyer ngan org lain.. yer ler.. kalo dpt anugerah seorang isteri kene ler jempot kengkawan.. nanti dpt lagik byk anugerah.. kalo dpt anak pon kene bagitau kengkawan.. nanti anak tu dpt gak anugerah..
sesuatu anugerah tu tak bermakne kalo kite tak hargai... camner nak hargai.. seperti bese.. gune otak kanan dan kiri.. heheheheh

 

Khamis, Ogos 28, 2008 10:30:00 PG, Blogger muor76

eh panjang ler pulak komen aku...
ni entry ko ke entry aku black.. kekekek

 

Khamis, Ogos 28, 2008 10:54:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

kalo tgk gambar lelama,sure senyum sendiri..

 

Khamis, Ogos 28, 2008 10:55:00 PG, Blogger achik

"Saya harap jangan-lah Mie dan Ifa terjumpa blog ini"

err entah2 diorang dah lama jadi silent reader kot.. hehehe.. ;)

 

Khamis, Ogos 28, 2008 10:59:00 PG, Blogger Unknown

perghhh... kena celup kepala dlm tempayan.. dasat hukuman tuhh...

 

Khamis, Ogos 28, 2008 11:54:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

sian adik ko kena celup kepala dalam tempayan. tp kak long aku lagi teruk kena hukum ngan bapak aku. kena ikat dalam guni, campak dalam kolam. mujur zaman aku, bapak aku dah tak garang sangat. takat kena rotan tu biasala. ekekek.

 

Khamis, Ogos 28, 2008 12:10:00 PTG, Blogger ZABS

Salam BP,
Abang yang prihatin..
Anugerah tu untuk blog yang briliant je, tak ramai yang layak untuk menerimanya tu..hahaha...

 

Khamis, Ogos 28, 2008 1:01:00 PTG, Blogger A t i Q a h

1. Mie tu single lagi? Wahahahaha.

2. Wah! Dah keluar yang ketiga. Oh, Laksamana Sunan... Huhu.

3. Anugerah-anugerah ni dah jadi trend kan. Hmm...

 

Khamis, Ogos 28, 2008 1:39:00 PTG, Blogger tasekM

adik2 aku juga seperti adik kamu. aku juga punyai adik yg bertaraf sukan sea. satu hari aku dapat message 'kak aku nk p jepun. ada game. nak duit sikit boleh?'.... alahai... kakak manalah yg akan kata tak boleh... bila balik aku tanya. menang ke kalah?. 5 huruf je jawapan dia. kalah! ha ha.

 

Khamis, Ogos 28, 2008 2:39:00 PTG, Blogger cikliah

Salam perkenalan...

RAM dah ada buku baru ya !
Saya suka benar karya RAM. Mesti dapatkan buku ini.

 

Khamis, Ogos 28, 2008 3:42:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Mudin,
1. Basikal itu cuma tinggal kenangan. Bangkainya pun entah di mana. :)

2. He he he! Masa aku dulu langsung tak mampu nak pakai telefon bimbit.


Si Kachak,
Yang pasti bukan acara bina badan. He he he!

Aku tak ikut karya RAM, jadi aku tak tahu perkembangannya. Nnati aku baca dulu. Kau nak pinjam boleh. Kirimkan sampul surat bersetem dan beralamat sendiri. Ha ha ha!


Crazy beau,
Waalaikumusalam.

Memang klasik. :)


Nonie,
Kau belum tengok gambar aku lagi tu. He he he!


Muor,
Kau ni mengulas ke buat entri. He he he!

Aku pembaca novel yang hampir-hampir tegar. Tapi tak semua novel aku baca. Kira selektif-lah juga. Banyak novel yang tengah menunggu giliran untuk dibaca. Sekarang tengah baca The Kite Runner. Bini kau baca novel macamana ek? Buat apa nak jual. Bagi aku jer-lah. He he he!

Apa cerita Ferri Anugerah Makmur sekarang ek? He he he!


MR,
Memang. Lagi-lagi gambar kandid. :D


Achik,
Blook 'Gangguan Teksual' itu pun saya dah sorok jauh-jauh. He he he.

 

Khamis, Ogos 28, 2008 4:00:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Kel@mbu,
Silap-silap emak aku boleh kena dakwa sebab mendera agaknya. [Maaf mak, orang gurau la.... He he he]


Cikin,
Nasib baik tak lemas ek. Aku tak kena, sebab aku suka pergi Tadika masa itu. Sikit pun tak nangis. He he he!


Tuan Zabs,
Waalaikumusalam.

Saya pun dah bekerja tuan. Boleh-lah bantu mana yang termampu. :)

Semua blogger briliant tuan. Kalau tak briliant, tak kan boleh tulis dalam blog. :D


Atiqah,
1. Pantang dengar kacak... Lelaki kacak biasanya dah berpunya. Ha ha ha! Tak apa, nanti saya tanya-tanyakan.

2. O, ada yang pertama dan kedua ek.

3. Sekejap musim tag, sekejap musim anugerah.


Tasik,
Tak apa. Kalau gigih lagi boleh masuk Olimpik. Kalau dapat emas boleh dapat RM1 juta. Dapat pencen seumur hidup. Dapat gelaan Datuk lagi. He he he!


Cikliah,
Salam kembali.

Buku itu bila berkesempatan akan saya baca juga nanti. Insya-Allah. Banyak lagi novel tengah menunggu giliran untuk dibaca. :D

 

Khamis, Ogos 28, 2008 4:11:00 PTG, Blogger Pa'chik

adik ko main lomba beskal ke dude?

 

Khamis, Ogos 28, 2008 5:27:00 PTG, Blogger Lily Abdullah

Beruntung kammu. Ada ramai adik-beradik. Ada orang kirimkan buku free.

Tak lupa, kacak lagi hahaha!

Kak WL mau pinjam jugalah hehehe..:)

 

Khamis, Ogos 28, 2008 7:02:00 PTG, Blogger Rajuna

perhubungan kasih sesama manusia tak dapat dinafikan. tapi, kadangkala hati terlalu busuk untuk menerima kesilapan orang lain. sudahnya perhubungan itu kelam.

 

Khamis, Ogos 28, 2008 10:37:00 PTG, Blogger ckLah @xiiinam

Adik JP tak macam adik aku. Tapi aku macam adik JP. Kesian abg Long aku....mesti dia guna duit biasiswa bagi kat aku di zaman itu......isy..isy...

 

Jumaat, Ogos 29, 2008 2:30:00 PG, Blogger Bunga Rampai

Salam BP,

Oooohhh... gambar klasik itu SANGAT menarik! Terima kasih memaparkannya di sini. Meredup jiwa :)

 

Jumaat, Ogos 29, 2008 4:22:00 PG, Blogger kawaii_desu

USM??

baru je gi sana last week

 

Jumaat, Ogos 29, 2008 9:50:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Pa'chik,
Tak. Main bola dot dot dot. :D


Kak WL,
Alhamdulillah. Kami semua 7 beradik. Rezeki saya agaknya sahabat2 bermurah hati nak hantar buku secara gratis. :)

Syyy....Jangan cakap kuat-kuat, nanti si Kachak tu dengar. He he he!


Rajuna,
Selagi bernama manusia bro'. Rambut sekarang pun dah tak berwarna hitam, dah berwarna warni, inikan pula hati.

Kesilapan. Mana ada manusia yang sempurna. Satu jari menunjuk kepada orang lain, 3 lagi jari menunjuk kepada diri sendiri. Kan? :)

[Errr.. Kita cerita pasal apa ni ek? :D]


xiiinam751,
Saya anak sulung, tak ada abang atau kakak nak pau. He he he.


B Rampai,
Waalaikumusalam BR.

Gambar itu nampak satu. Tapi ada beribu-ribu kisah yang tak nampak di sebaliknya. Sama-sama. :)


Kawaii,
Ha'ah.

O, saya tak pernah jejak kaki pun. :D

 

Jumaat, Ogos 29, 2008 10:59:00 PG, Blogger Unknown

cerita no.1 tu touching ada, nk tergelak pun ada...hehe

eh BP, sobat tu apa?

award tu...tahniah!!

 

Jumaat, Ogos 29, 2008 11:39:00 PG, Blogger NBK466

Eh..adikmu panggil mu abg XXX a.k.a triple X ek...he..he.he..

 

Jumaat, Ogos 29, 2008 12:22:00 PTG, Blogger kad0k.

aku juga seperti ifa..tidak ke tadika..tp takde aksi benam2 masa tu..:p

 

Jumaat, Ogos 29, 2008 12:46:00 PTG, Blogger Unknown

Assalamualaikum Abg XXX..

saya dah pokai nak isi minyak kereta gunung, nak beli buku kuliah and bla bla.. harap dapay bankin ASAP

 

Jumaat, Ogos 29, 2008 3:47:00 PTG, Blogger benludin

err..Jowo..
sorry off-topic..camner lu letak Lagu Jiwa tu...habaq mai kat aku...aku budak baru belajar buat blog...kalau salah aku sanggup dijolok (tapi oleh awek le)...hehehe

 

Jumaat, Ogos 29, 2008 4:36:00 PTG, Blogger BuRuuj

eh, kite sebangsa laa..
kabare?

 

Jumaat, Ogos 29, 2008 4:40:00 PTG, Blogger Mak Su

nak mintak nomor telepon please, nak hanta sms, nak mintak duit minyak kereta, tolongggggglah

 

Jumaat, Ogos 29, 2008 4:51:00 PTG, Blogger flush

editing yg menarik, ke gambar yg asal.. mmg cantik.. RO3 applied..

aku pun ada adik lelaki mcm adik ko.. maslaahnya dia tu dah kerja.. lagi lah malang aku ni.. hahha

 

Jumaat, Ogos 29, 2008 5:08:00 PTG, Blogger artisticklytouch

karya-karya RAM memang menarik, cumanya aku perasan akhir-akhir ni sedikit kureng, kisahnya lebih kurang sama...entahlah tapi RAM memang best kalau bandingkan dengan karya penulis alaf 21 yang lain

 

Jumaat, Ogos 29, 2008 5:20:00 PTG, Blogger en_me

podo kambek aku kang, orak suko boco nobel-nobelan.. wakaka

 

Sabtu, Ogos 30, 2008 1:24:00 PTG, Blogger me3n

wah terima kaseh bagi award. ehehhe terharu rasenye ;p.

selamat hari raya. eh silap, selamat berpuasa. ;)

 

Sabtu, Ogos 30, 2008 5:40:00 PTG, Blogger aNIe

Aduuuuhhhh!!! Rindunya pada blog BP...lama akak tak dpt meluangkan masa ke mari...alhamdulillah...akhirnya dpt juga membaca coretan BP hari ni...

Terus skroll ke gambar2 ketika balik ke Muar tu...spt selalu akak suka tgk gambar2 kat blog BP...banyak yang mengundang kenangan silam...

Ikan mayong tu ikan aper eh?

Kalau BP adik yang sms mintak duit...akak ni anak pulak...asalkan sms aje...dah tau dah apa hajat dia...hehehe...

Semoga BP dah sihat...manja2kan lah diri tu...kita kan dah nak puasa...semoga sihat walafiat menyambut Ramadhan nanti...

SELAMAT BERPUASA Dari akak....

 

Ahad, Ogos 31, 2008 3:51:00 PG, Blogger e.i.s.r.a.a

salam singgah.
saya suka tengok gambar merah2 ni (gambar lama2). errr...yang biru tak suka. nanti ketumbit.

acara apakah yang adik wak masuk tu? menang ke kalah? sukan sea tahun berapa?
=)

 

Ahad, Ogos 31, 2008 9:14:00 PG, Blogger Ku Keng

Salam Wak,

Selamat beribadah dalam Ramadhan al Mubarak esok.

 

Ahad, Ogos 31, 2008 11:05:00 PG, Blogger rudy bluehikari

beruntungnya mie and iffa ada abang yang berpoket tebal. aku ni abg sulung kalu sempit duit dulu masa zaman u, aku ujung minggu basuh pinggan dan ke kedai buku untuk buat partime. nak harap mak dan abah mereka susah.... :)

 

Ahad, Ogos 31, 2008 1:49:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Puan Tempe? He he he.

 

Ahad, Ogos 31, 2008 6:51:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Amora,
Macam-macam yang kita rasa bila diingat2 balik cerita lama-lama :)

Sobat = sahabat. Pinjam istilah bro' Gayour. He he he.

Trimas!


nbk,
Tak boleh letak nama betul. Takut nanti adik-adik aku 'google'kan, terjumpa pulak blog ini. He he he!


KadOk,
Minggu pertama saja Ifa liat ke Tadika. Lama-lama dia ok. :D


Penoreh,
Waalaikumusalam.

Mana pergi biasiswa / loan kau? Kau buat joli eh...He he he!


Benludin,
Banyak prosedurnya:
1. Muat turun MP3 lagu yang kau suka.

2. Kau kena convert lagu itu ke format WMA menggunakan MP3 ---> WMA converter. [Muat turun mana-mana converter percuma di internet]

3. Kemudian muat naik ke file hosting contohnya filefreak.com dan tukarkan ke bentuk tag [IMG]

4. Salin dan tampal link dalam bentuk tag [IMG] itu ke skrip HTML pemain MP3 [yang macam di side bar aku ini] atau kau boleh guna mana-mana Music Code Generator.

5. Letakkan di side bar blog kau.

Memang leceh sikit. Selamat mencuba!


Buruuj,
Waras. Alhamdulillah.

Embuh2 sedulur. :D


Mak Su,
Isk! Tauke balak pun boleh bankrap kalau macam nih.

 

Ahad, Ogos 31, 2008 7:16:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Flush,
Itu gambar yang asli. Aku cuci semula negatifnya, jadi macam itu pulak warnanya.

Sesekali kau-lah pulak pau dia. He he he!


Arts,
Owh. Aku memang tak pernah baca novel2 dia. Novel2 Alaf 21 pun belum pernah baca.


en-me,
Aku rajen boco novel. Pirang2 novel nang omahku. Saban bengi arek turu boco novel ndisek. Tapi novel2 seng aku sukak wae la.


ad3ck,
Ambil, jangan tak ambil. Jangan lupa kasi tau emak kau sekali ye. He he he!

Yok terawih!


Kak Lady,
Rindu pada blog tak apa, jangan rindu pada orangnya. He he he!

Ikan Mayong. Kak Sya kenal kalau tak salah. Hari itu dia kata dia pun nak masak asam pedas ikan mayong. He he he. Cuba klik SINI. Mamat itu bukan saya. Saya cuplik gambar itu di internet.

He he he. Biasa-lah.

Alhamdulillah. Saya ok. Selamat berpuasa juga buat Kak Lady sekeluarga.


Eisraa,
Salam kembali.

Gambar biru itu gambar laut ek He he he!

Banyaknya soalan. Nak kena jawap ke ni? He he he!


Keng,
Waalaikumusalam.

Selamat berpuasa. Semoga segala amalan kita sepanjang Ramadhan 1429 ini diberkati Allah. Ameen.


Rudy,
Kebetulan aku dah bekerja Rudy. Boleh-lah bantu mana yang mampu.

Beruntung adik-adik aku. Aku dulu pun susah. Aku pun anak sulung, nak minta-minta pada emak dan abah, diaorang pun bukan berduit. Upah menoreh berapalah sangat.


Azzam,
Entah dia. Suka makan tempe kot. He he he!

 

Selasa, September 02, 2008 4:45:00 PTG, Blogger violet

owh. tgk basikal tua tu tingat ms kecik2 dulu, belajar basikal guna basikal cm tu. basikal tok wan. hmpir sekali ganda besar dr sy. hehe.

 

Rabu, September 03, 2008 9:52:00 PG, Blogger cujern

bro, novel tu memang best...
tapi, kena baca dari mula la.. ade dua novel sebelumnya. bagaikan puteri & cinta sang ratu..

 

Jumaat, September 05, 2008 9:07:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Violet,
Jenama Raleigh kalau tak silap, kan? :D


Flip,
Owh. Entah bila dapat saya baca agaknya. Banyak novel yang dah beli tak baca lagi, tunggu giliran. :D

 

Sabtu, September 13, 2008 4:00:00 PTG, Blogger anielzaa

Salam BP....lama sungguh tak dtg sini. Byk story yang ketinggalan. Jgn kata sini, mana2 pun tak berkesempatan. Pas ni baru leh kerap singgah kot...
anyway, smp kan slm kat sas.

 

Isnin, September 15, 2008 11:14:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Anielzaa,
Waalaikumussalam.

Terima kasih mahu singgah lagi... :)

Insya-Allah.