Khamis, Januari 29, 2009
Saya kembali.

Saya ingin mengemaskini blog ini dengan cerita-cerita saya seperti dulu tapi dalam waktu terdekat ini saya jarang berkesempatan menyinggahi blog ini apatah lagi menyinggahi blog rakan-rakan semua. Kalau ada pun secara senyap-senyap dan tanpa jejak.

Tugas yang sangat menyita waktu saya. Ruang-ruang lompong sangat terbatas. Ruang-ruang masa sering disarati dengan diskusi, presentasi dan mesyuarat yang berat dan memenatkan. Kalau ada pun ruang lompong untuk saya, adalah masa untuk saya merehatkan minda sambil melayan kebisuan di sekeliling, atau menyempurnakan lelap dan mimpi yang semakin pendek durasinya.

Kadang-kadang saya sangat rindu untuk memblog seperti waktu dulu. Perasaan itu kadang-kala datang, membius dan menyayat jiwa.

Tapi begitulah. Saya cuba akur dengan kenyataan. Memetik kata-kata Lintang Sugianto, "Manusia yang baik adalah manusia yang patuh pada kenyataan."

Yang pasti, saya sedang cuba untuk belajar mengenal cahaya yang polos tanpa rahsia.


TTFN
 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 1/29/2009 01:27:00 PTG. |


51 Ulasan


Khamis, Januari 29, 2009 2:37:00 PTG, Blogger Sastri

kesibukan yang luar biasa... tapi alah bisa, tegal biasa... lambat-laun pasti boleh adapt keadaan sebegitu...

dah habis baca buku Lintang? pasti masa untuk membaca juga agak terhad kan?

 

Khamis, Januari 29, 2009 2:54:00 PTG, Blogger Lan Rambai

apa kata ko letak jer gambar-gambar si Coco tu haha

 

Khamis, Januari 29, 2009 3:02:00 PTG, Blogger ckLah @xiiinam

entry yang sesekali...kadangkala lebih bererti....lebih berjiwa

 

Khamis, Januari 29, 2009 3:41:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

salam :)

orak opo... alon alon.

 

Khamis, Januari 29, 2009 3:42:00 PTG, Blogger addyaholix

tulisan kau masih indah.
jangan berhenti kerna aku pasti rindu.

pada tulisan, bukan kau =)

 

Khamis, Januari 29, 2009 3:43:00 PTG, Blogger benludin

alhamdulillah...sibuk tu maknanya rezeki merimpah-ruah

 

Khamis, Januari 29, 2009 4:06:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

aku jua seperti mu. huhuhu.

 

Khamis, Januari 29, 2009 4:23:00 PTG, Blogger Yunus Badawi

Alon alon angger kelakon.
Mungkinkah saya juga akan sibuk spt JP selepas bekerja sendiri? Kita tunggu lagi 2 minggu.

 

Khamis, Januari 29, 2009 4:34:00 PTG, Blogger HABIHA69

kang sebok banget ye....aku pulak dibius rindu menunggu perkhabaran baru di N3 mu mcm. dulu-dulu terasa sunyi sekali tanpa cerita terbaru dari mu....aku doakan moga-moga waktu kesebokan yang menyita dirimu itu kan terungkai segera....jgn. lupa Kang JP kopi 434..bisa menghilangkan gundah gulana....

 

Khamis, Januari 29, 2009 5:05:00 PTG, Blogger meen

sibuk benar nampaknya..

 

Khamis, Januari 29, 2009 5:06:00 PTG, Blogger artisticklytouch

ye ye sebab yang sama entryku semakin kurang

 

Khamis, Januari 29, 2009 5:24:00 PTG, Blogger tasekM

sibuk tu tandanya masyuk... :)


.

 

Khamis, Januari 29, 2009 5:30:00 PTG, Blogger Azhar Ahmad

Tak apa, sabar, ambil masa tenang, macam saya... Baru balik bercuti 3 bulan... uhuhuhu

 

Khamis, Januari 29, 2009 5:32:00 PTG, Blogger muor76

lepak? kalo lepak ko balik muor makan asam pedas.. pastu makan apam balik, mesti ko tak lepak nyer... mesti perot ko terbose (pronounce = ter-bo-sey) kekekekkekek weh aritu ko beli tak mi sipot ngan telor pindang? nasik ayam berlade ko beli? kekekekekek

 

Khamis, Januari 29, 2009 9:05:00 PTG, Blogger chekgu Bani Hassim

sungguh puitis dan dalam maksud ayat2 last ko jawa...
mati aku nk mikir maksudnye....

 

Khamis, Januari 29, 2009 11:44:00 PTG, Blogger kad0k.

aku juga sibuk..projek mahu start lg 2 minggu..baru sikalang mau bg tau..cam ampasgas...hehehe

 

Jumaat, Januari 30, 2009 12:04:00 PG, Blogger Unknown

alon2 yo kang... hehehe

awal tahun biasalah.. projek semua mau start

 

Jumaat, Januari 30, 2009 12:36:00 PG, Blogger arsaili

salam..saya pun begitu dihambat waktu...moga masih ada waktu

 

Jumaat, Januari 30, 2009 1:13:00 PG, Blogger DeeN

Dah nama pun boss!
Isk, susah jugak jadik boss neh yer..!
Huhuk.

 

Jumaat, Januari 30, 2009 3:16:00 PG, Blogger Pa'chik

ko tak kumen kat blog aku... tak nak aku kumen kat blog ko... :P

ekekeke....

 

Jumaat, Januari 30, 2009 8:24:00 PG, Blogger cikceriacorner

xpe..alon2..alhamdulila en jowo pinter semakin busy semakin byk rejeki Allah bg...ape2 pon be cool n eppy ok...ehhehe

 

Jumaat, Januari 30, 2009 8:33:00 PG, Blogger asuhara sue

oho..samalah, awal2 tahun ni, macam2 projek yang masuk, presentasi dan mesyuarat saban minggu. tapi itulah kehidupan kang...dan Alhamdulilah kerana masih punya pekerjaan saat ini.tak gitu?

 

Jumaat, Januari 30, 2009 11:30:00 PG, Blogger Rajuna

abg bp jarang singgah blog aku la ni.
haha

 

Jumaat, Januari 30, 2009 1:39:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

moga kau berjaya ya blackpurple (mak su cerita kosong)

 

Jumaat, Januari 30, 2009 4:52:00 PTG, Blogger jinggo

pelan-pelan kayuh....
yang sebok pon boleh relex....
jangan kayuh laju-laju.....
nanti kena buat balik......

 

Jumaat, Januari 30, 2009 5:05:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Sas,
Bukan luar biasa, tapi luar jangka. Hehehe

Lama dah habis baca, tahun lepas dalam bulan Nov. kalau tak silap… Itulah, nak habiskan buku The White Tiger itu pun tak sempat-sempat lagi… Huhuhu…


Lan,
Tak nak-lah. Tak pasal-pasal aku pulak kena saman nanti. Hahaha!


Cik Lah,
Hmmm…. Mungkin juga. :)


Cikgu Yusof,
Salam. Terima kasih cikgu.


Ayu Mkay,
Waalaikumusalam. Yo-lah. Alon-alon angger klakon. Tapi ojo alon bangeti :D


Addyaholix,
Indah? Terima kasih. Hmmm…. Biasa-biasa saja aku rasa.

Seram sejuk aku, kalau kau rindukan aku. Hahaha!


Benludin,
Syukur, Alhamdulillah. Rezeki dari Tuhan. :)


Cikin,
Trimas kau sempat singgah blog aku dan mengomen. :D


En YB,
InsyaAllah En YB.

Owh. En YB bakal mahu bekerja sendiri. Semoga sukses!


Ustaz Habiha,
Sampek bulan papat, agak sebuk banget kang. Wis jenenge kerjo, nggolek rejeki, koyok ngono-lah.

InsyaAllah. Kalau sempat nanti, bolehlah curi2 masa bercerita lagi. :)

Stok kopi 434 dah habis-lah ustaz. Stok yang ada dah keras sebab masuk angin. Hehehe.


Meen,
Macam itulah nampaknya Meen….


Arts,
Semakin kurang tak apa Arts, jangan lenyap dan pupus terus…. :D


Tasik,
Tak juga kadang-kadang…Ada yang tak masyuk, buat-buat sibuk atau menyibuk misalnya. :D


Azhar,
3 bulan bercuti eh. Untunglah jadi pensyarah…..


Muor76,
Hahaha. Itu-lah. Hari itu aku ajak kau malu-malu konon. Hahaha!

Cheh!

Tak beli mi siput & telur pindang. Tak sempat. Hehehe!
Nasi ayam berlada kat mana yang sedap weh?

Hehehe


Chekgu,
Tak adalah puitis dan dalam sangat Chekgu. Cuma agak berselirat mungkin... :)


Kadok,
Ok-lah tu Kadok, sekurang-kurangnya ada projek. Kalau langsung tak ada projek? Hehehe!


Penoreh,
Ora keneg alon-alon kang. Nek ngawe alon-alon, ora sempet mengko. Hehehe.


Arsaili,
Waalaikumusalam. Itulah. Masa tetap ada 24 jam sehari. Kena pandai-pandai-lah bahagikan. :)


Deen,
Jadi boss susah. Jadi ‘kulikutif’ lagi senang kot. Hujung bulan gaji masuk. Hujung tahun dapat bonus. Huhuhu!


Pa’chik,
Hehehe. Aku cuba komen entri kau semalam petang, tak boleh-lah. Betul…. Aku tak tipu!


ez,
Alhamdulillah. Cool tetap cool, happy tetap happy. Redha saja apa yang Tuhan dah tentukan. Tak payah serabutkan otak sangat. :D


Asuhara,
Itu satu. Satu lagi, komplikated juga berurusan dengan orang-orang besar nih. Banyak mahunya.

Itulah. Alhamdulillah.


Rajuna,
Nanti kalau sempat, abang BP singgah blog kau. [Abang BP tuh Hahaha]


Mak Su,
Terima kasih. InsyaAllah. Mak Su juga.



Jinggo,
Tengok tempat juga jinggo. Kalau naik bukit kena-lah kayuh kuat-kuat. Kalau tanah datar, kayuh biasa-biasa saja. Tapi kalau turun bukit tak perlu kayuh dah. Itu kalau kayuh basikal-lah. :D

 

Jumaat, Januari 30, 2009 5:54:00 PTG, Blogger BuRuuj

kata m.nasir "keterbiasaan melalaikan aku dari sesuatu yang tak biasa". mgkn nnt anda akan biasa akhirnya...

 

Sabtu, Januari 31, 2009 12:03:00 PTG, Blogger zino

utamakan yg perlu di utamakan... dan selamat berjaya walau apa saja yg sedang di lakukan..

 

Sabtu, Januari 31, 2009 4:28:00 PTG, Blogger Butaseni@Wan Raja

salam,kabare.
hmmmm aku jugak sudah tidak punya masa untuk mengemas kini macam dulu.
harap kau sihat bahagia :D

 

Sabtu, Januari 31, 2009 4:39:00 PTG, Blogger Jie

semakin hilang ghairah...huhuhu

 

Sabtu, Januari 31, 2009 8:08:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

moge slalu tulis blog...sy akan rajin btandang.:)

 

Sabtu, Januari 31, 2009 10:25:00 PTG, Blogger Bunga Rampai

Salam BP,

Didoakan semoga dalam damai, tenang, dan senang dalam apa jua keadaan dan di mana jua berada :)

 

Sabtu, Januari 31, 2009 11:16:00 PTG, Blogger A t i Q a h

oh oh. tenang-tenang aja. semoga segala urusan dimudahkan Allah. :)

 

Selasa, Februari 03, 2009 10:51:00 PTG, Blogger - j o h a r i -

itu lah manusia
akan di uji dgn masa yg lapang dan sempit
sabar aja la wak..

 

Rabu, Februari 04, 2009 7:54:00 PG, Blogger KAMATO

moga usaha mu akan diberi keberkatan

 

Rabu, Februari 04, 2009 6:46:00 PTG, Blogger Izhal

manusia yg baik ialah manusia yang patuh kepada kenyataan... itu memang tepat, sebijik kata2 khatib kat solat jumaat baru2 ni...

 

Khamis, Februari 05, 2009 1:24:00 PTG, Blogger Masy

bunyik mcm bz giler tuh huhu

 

Khamis, Februari 05, 2009 8:37:00 PTG, Blogger ubilepih

Cahaya yang polos tanpa rahsia..he..hee..hee Deep tu bro..kau ape kabo?..lama tak nampak muka kat panggung wayang aku..he..he

 

Jumaat, Februari 06, 2009 12:08:00 PTG, Blogger inna hayati

semoga cepat2 la abis busynye...
seronok baca tulisannya,
bila tak ada...kosong rasa... :P

 

Jumaat, Februari 06, 2009 4:04:00 PTG, Blogger Pegawai Khalwat

Aku kembali....

Kembali membaca blog hang.

 

Jumaat, Februari 06, 2009 4:56:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

kita di situasi y sama...lagi haru bila jiwa didlm kekacauan.

 

Sabtu, Februari 07, 2009 12:48:00 PTG, Blogger farazdaq

Salam Purp;

fuh..setahun baru aku berkesempatan singgah di blog ini..bz sunggguh...

 

Ahad, Februari 08, 2009 11:20:00 PTG, Blogger kawaii_desu

hmmm.. dah lama tak singgah sini...
dan dah lama tak mencoret di blog sendiri sekerap dulu..

harap jgn stop ye

 

Selasa, Februari 10, 2009 9:35:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

Buruuj,
Saya mahu ia menjadi kebiasaan tapi tak nak sampai melalaikan dan menjauhkan saya dari melakukan kegemaran dan kesukaan saya. Hidup dan fikiran perlukan keseimbangan, untuk Tuhan, untuk keluarga, untuk orang yang kita sayang, untuk masyarakat, dan untuk diri sendiri juga. Kan?


Zino,
Betul, keutamaan. Jangan biarkan yang bukan keutamaan menakluki hidup dan jiwa kita.

Terima kasih Zino.


Butaseni,
Waalaikumusalam. Waras kang.

Kita sama-sama sedang ’paralisis’. Harap-harap cuma sementara.
Harap kau sihat bahagia juga. :D


Kak Jie,
Ghairah masih ada cuma kesempatan agak tidak menyebelahi. :D


maza,
InsyaAllah. Terima kasih masih sudi bertandang. :)


B Rampai,
Ameen. Terima kasih atas doa BR. Doa saya untuk BR juga. :)


Tiqah,
Sudah habis tenang ni. Trimas. Semoga Tuhan mempermudahkan urusan kamu juga. :)


King,
Amen. Semoga kita sama-sama berjaya.


Johari,
Ya. Betul kata kamu.


Kamato,
Ameen. Moga kita semua sama-sama diberi keberkatan. InsyaAllah.


Izhal,
Itulah. Kenyataan kadang-kadang menyakitkan. Redha dalam menerima kenyataan yang menyakitkan adalah satu dugaan yang paling berat di dalam hidup. Selagi tidak redha selagi itulah rasa terus terbeban dan serabut. Kan?

p/s Rasanya dah lama juga tak nampak kau Izhal. :)


Masy,
.......tapi tak ada-lah sampai gila. Huhuhu!


Ubilepih,
Itulah dia. Cahaya apa entah! Hehehe!
Alhamdulillah, sihat. Nanti-nanti bila senggang, aku singgah pawagam kau. Hehehe.

Kau turun tak konsert M Nasir di Istana Budaya nanti? :D


inna,
Harap-harap macam itulah.

Terima kasih baca tulisan yang entah apa-apa tu... :D


Pegawai,
Aku cuba untuk kembali...
Kembali menjawap komen..... :D


Amora,
Kehidupan, begitulah. Semoga Tuhan mempermudahkan segala urusan kau. :)


Faradzaq,
Waalaikumusalam,
Pergh! Lagi bz kamu ek....


Kawai,
Begitulah. Ada musim-musimnya kot memblog nih.

InsyaAllah. :)

 

Selasa, Februari 10, 2009 9:39:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

Maaf Farazdaq tersilap eja nama kamu.....

 

Sabtu, Februari 14, 2009 8:42:00 PG, Blogger zizie ali

update. jgn tak update. krn kau dah diktiraf antara blogger paling ramah.:-)

 

Isnin, Februari 16, 2009 8:51:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

farazdaq,
Orait

Zizie,
Paling ramah? Hahaha!

 

Sabtu, Februari 28, 2009 1:36:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

aslkm,nice blog walking.Erm nak jemput tuan rumah ke blog sye ni di http://chipmunk18.blogspot.com ,n jgn lupe linkkan blog ni yer,ok thanks n bye