Isnin, Mac 16, 2009
Hari itu, secara waras saya mencelah-celah dalam keserabutan manusia di dalam kota Mid Valley itu. Sesudah menjamu selera di Pulau Pinang Kenit, haluan saya adalah ke gedung buku MPH.

Dia mengagumi ilmu Egyptology [Mesirologi?]. Dan di situ, kebetulan pula, di jejeran para paling hadapan, di satu pojoknya, saya menemui sebuah buku, atau mungkin lebih sempurna kalau saya sebut ensaiklopedia, Ancient Egypt, yang semacam terbiar. Isinya segala-galanya tentang Mesir. Sejarahnya, ketamadunannya, kemisteriannya, dan entah apa-apa lagi. Memang menarik juga. Kalau saya yang jarang terpikat dengan 'Mesirologi' itu pun bagai dipaku-paku mata saya menyoroti setiap helaiannya, apatah lagi dia yang memang agak mentaksubi bidang itu.

Kulit luar ensaiklopedia itu mengelupas sedikit di satu sudut di bahagian atasnya. Tapi tidak mencacatkan langsung keperibadian buku itu saya rasa, apatah lagi meluakkan ilmu di dalamnya. Tapi seingat-ingat saya, dia amat mementingkan kesempurnaan sesebuah buku, bukan sahaja isinya tetapi kulitnya juga. Saya tahu itu. Sebab bukan sehari saya kenal dia.

Saya mendekati kaunter pusat perkhidmatan pelanggan. Seorang gadis yang agak manis juga melayan saya. Gadis itu melayan saya begitu baik dan mesra sekali. Bagus kemahiran perhubungan awamnya. Tak sia-sialah MPH mengambil dia sebagai pekerja. Kerana pengelupasan kulit buku yang tak seberapa itu, dan tiada lagi buku serupa itu ditemui ketika itu, di para yang sepatutnya itu, saya ditawarkan diskaun 10% untuk buku itu. Ok-lah kalau macam itu. Cuma satu saja agaknya yang buat saya berkecil hati sedikit. Segan pula untuk saya ceritakan di sini. Hehehe. Begini, adakah patut dia panggil saya ‘pakcik’. Sampai hati sungguh. Kalau rasa malu sangat nak panggil ‘abang’ [hahaha!] panggil sajalah ‘encik’ atau ‘saudara’. Hehehe!

Sejak hari itu saya sedar dan insaf, saya dah tua rupanya. Hahaha!

TTFN
 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 3/16/2009 12:27:00 PTG. |


48 Ulasan


Isnin, Mac 16, 2009 12:45:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Semoga 'pakcik' gembira dengan gelaran itu hehehe..


Makcik Mar

ps:umur dah hampir 40. Elok juga panggil makcik kan. Kamu yang muda dipanggil 'pakcik'. Ape kes hahaha!

 

Isnin, Mac 16, 2009 12:56:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

keskeskes... terima kasih atas hadiah itu... sangat suka dan puas hati dengan isi kandungannya yang berwarna-warni dan sangat menarik... cuma yelah, kulit luarnya agak sedikit kurang sempurna tapi tak mengapa... yang penting, pemberian tanda ingatan... :)

biasanya bangga kan, dikatakan muda dari usia sebenar... keskeskes... jadi apalah sangat sekali yang itu dipanggil pakcik... keskeskes... ke janggut tu buat nampak tua ek? :p

 

Isnin, Mac 16, 2009 1:19:00 PTG, Blogger zino

nasib baik dia panggil pakcik.. kalau dia pangil atok cam mana? mau pengsan kot hehe

 

Isnin, Mac 16, 2009 1:21:00 PTG, Blogger TokNabe

haha.... mujur jugak tak disebut wak.. wak BP. :D

 

Isnin, Mac 16, 2009 1:25:00 PTG, Blogger ckLah @xiiinam

Dia mewakili keponakan mu tu kang....he..he

 

Isnin, Mac 16, 2009 1:34:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Salam BP@JP,
Panggilan pak cik tu sabagai tanda hormat. Tak jadi hal lah... anyway... terima kasih sudi mengunjungi blog mak cik. Dan terima kasih in advance kalau sudi terjemahkan resepi tu...

 

Isnin, Mac 16, 2009 1:41:00 PTG, Blogger inna hayati

sekali sekala memang akan ada yang mengingatkan bahawasanya kita ini sudah tua.ops, bukan kita..pakcik jowo sahaja.

 

Isnin, Mac 16, 2009 2:34:00 PTG, Blogger BuRuuj

paman bp, hak..hak..;P

ape nk heran, tanpa kita sedari, kita mmg dh tua walaupun usia muda sebab kekadang tue, tua sebab pangkat.
sy masih muda lg, tp dh jadi atok kepada anak sedare punya anak. camana tue???

lagi satu, ade sesetgh org lbh suka di panggil pakcik berbanding abang melainkan org johor. sikit-sikit abang. sikit-sikit abang. nyampah!!!

kalau paman nk org panggil abang, duduk la johor. hahaha...blk kg;)

 

Isnin, Mac 16, 2009 2:52:00 PTG, Blogger cikceriacorner

hehehe..xpela kita makin lama makin tua..segan kot adik tu nak panggil abg..panggil pakcik ok ape..drpd wak..lg nampak tua..wak BP..heheh

 

Isnin, Mac 16, 2009 3:14:00 PTG, Blogger artisticklytouch

pakcik juga satu penghormatan pada darjah kematangan...kan??

 

Isnin, Mac 16, 2009 3:25:00 PTG, Blogger achik

hahaha.. tu peringatan tu supaya jgn asyik duk perasan umur 27.. ekeke.. ;)

 

Isnin, Mac 16, 2009 3:41:00 PTG, Blogger asuhara sue

ha ha ha,
dah cepat2 la design kad panggilan makan nasik minyak!

 

Isnin, Mac 16, 2009 4:43:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

kakakaka(gelak guling-guling)...betul dan elok benar cadangan asuHara Su tu..eloklah pakcik gi cari kedai untuk tempahan kad jemputan kahwin ye PAKCIK...hahahaha

 

Isnin, Mac 16, 2009 4:58:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

mungkin wajahmu mirip pakcik gadis itu. hahahaha..

 

Isnin, Mac 16, 2009 5:09:00 PTG, Blogger PINATBATE

Pakcik BP,

makin tua makin berisi...banyak ilmu dalam dada..tak gitu..wak?

 

Isnin, Mac 16, 2009 5:11:00 PTG, Blogger MOKCIK AZWA

aduhai...pakcik bilangnya...nasib baik ditawarkan 10% diskaun kan, klu tidak nggak jadi mahu beli buku ittewww huhuhuhu..

 

Isnin, Mac 16, 2009 5:32:00 PTG, Blogger Masy

ok laa tu dipanggil pakcik. klu dipanggil makcik? hahaha

 

Isnin, Mac 16, 2009 5:34:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Kak Mar,
Ya, ya. Pakcik sangat gembira. Hehehe.

Ps: Apa-lah sangat pada gelaran. Yang penting jiwa sentiasa muda. Kan? Hehehe!


Ratna Sari,
Sama-sama. Yang penting no pork, no lard. Hehehe!

Gadis itu malu-malu nak panggil abang sebenarnya. [jeleslah tu. Hehehe]
Kalau ikut kajian, janggut itu mampu meningkatkanlagi 27% kekacakan sebenarnya. Hahaha!


Zino,
Kalau dia panggil atok, kansel terus beli buku itu. Hehehe.


Tok Nabe,
Tapi saya rasa panggil ‘wak’ lagi macho banding ‘pakcik’ Tok. Hehehe!


CkLah,
Hehehe! :p


Zara,
Waalaikumusalam.
Saya tak kisah, nak panggil apapun. Gurau saja cerita itu. :D
Saya klik blog makcik dari peti jerit blog Jawa saya. Nanti bila saya senang, saya terjemahkan. InsyaAllah.


Inna,
Itulah. Kalau tidak, memanjang asyik perasan masih remaja. Hehehe!

 

Isnin, Mac 16, 2009 5:39:00 PTG, Blogger cikceriacorner

salam..en jowo pinter..kapan yo,ku'e arep update blog monggo mampir..heehe..wes suwi orak eneng opo2 cerito..hehhe..yolah keneng improve bohoso jowo..heeh..sorila..sy ckp pon x btul.tp mcm tu la bunyinye...

 

Isnin, Mac 16, 2009 5:39:00 PTG, Blogger Pa'chik

kekekek... ko dah nak dekat pat puloh... mesti la orang panggey pakcik dude... kikiki...

 

Isnin, Mac 16, 2009 5:40:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Buruuj,
Owh, atok Buruuj.Hahaha. Contoh lain, Tok Rimau misalnya. Hahaha!
Di kampung, budak-budak panggil saya kakang. Hahaha!


ez,
Itulah. Lagipun kalau panggil abang macam gedik sikit bunyinya. Hehehe!


Arts,
Betul! Setuju!


Achik,
Hehehe! Habis kalau dah memang 27 nak buat macamana? Hahaha!


Asuhara,
Saya tak makan nasi minyak. Kolestrol! Hehehe!


Nonie,
Tak manis kau gelak guling-guling. Kalau orang nampak tak manis. Hahaha!
Kau tolong cari + tempahkan boleh? :p


Cikin,
Cheh! Kau memang nak kena nih!


Pinat,
Bener ngomong mu kuwi bik Pinat :D


Azwa,
Tak cukup 10% itu. Sepatutnya 70% terus :D


Masy,
Memang ada yang tak kena-lah gadis itu kalau panggil saya makcik. Hehehe!

 

Isnin, Mac 16, 2009 5:44:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

ez,
Mengko-mengko-lah, nik penak aku 'up date' blog kuwi yo. Ora eneng cerito seng apik la arek diceritakne sa iki. Hehehe.


Pa'chik,
Pandai-lah kau. Hehehe!

 

Isnin, Mac 16, 2009 7:07:00 PTG, Blogger ~tuah.rimbun~

kabare maman JP / BP...
ingatkan sapa pulak pakcik tu tadi...
Qusnan Munazarif tu siapa @ apa maksud nya...

 

Isnin, Mac 16, 2009 8:13:00 PTG, Blogger ZABS

Salam BP@JP,
Saya pula terasa segan bila dipanggil abang oleh jurujual yang hendak melakukan jualannya. Saya bahasakan diri sebagai pakcik padanya.

 

Isnin, Mac 16, 2009 10:14:00 PTG, Blogger chekgu Bani Hassim

kite kene ingt, mereka dalah refleksi kite...
cermin kite...
jadi, tak reti2 nk berlagak mude??
tukar dressing ke, buang misai ke, buang ape2 yg patut..
cabut uban ke, suntik botox ke...
hahah

 

Isnin, Mac 16, 2009 10:24:00 PTG, Blogger addyaholix

salam pakcik!
eloklah panggil pakcik, kalau panggil abang nanti kamu yang lebih-lebih. haha!

 

Isnin, Mac 16, 2009 10:35:00 PTG, Blogger KAMATO

haha..itu tandanya dah sampai masa kene nikah cepat

 

Isnin, Mac 16, 2009 10:52:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Hah! Kalau dah sedar tua, cepat-cepatlah "aku terima nikahnya" si dia. Jadikan saja ensiklopedia Mesirologi itu sebagai mas kahwin.

Ok apa?

 

Selasa, Mac 17, 2009 4:44:00 PG, Blogger A t i Q a h

Agaknya pekerja tu baru habis SPM tahun lepas. So, sesuailah kot nak panggil pak cik. Kikikiki.

 

Selasa, Mac 17, 2009 12:43:00 PTG, Blogger Unknown

panjang ceritanya kan pakcik.. haha

 

Selasa, Mac 17, 2009 7:02:00 PTG, Blogger tasekM

pakcik pun pakcik lah. he he.

:)

 

Selasa, Mac 17, 2009 9:33:00 PTG, Blogger farazdaq

Salam Purp,

Dulu pun ter'panggil wak kat kamu..he..tanda hormat tuh.

 

Rabu, Mac 18, 2009 10:43:00 PG, Blogger muor76

pakcik... ooo pakcik... hehehhe
dia panggil pakcik tu bukannyer ape.. mesti dia ingat ko dah kawin.. kekeke sebab tu panggil pakcik...
panggilan abang hanye sesuai bagi yg bujang jerk.. cam aku.. bujang lagi 3... kekekekek
so kalo ko nak dipanggil abang.. ko dapatkan ler title bujang lagi 3.. kekekekke

 

Rabu, Mac 18, 2009 10:58:00 PG, Blogger Kerp (Ph.D)

kalau nak bercerita tentang ketamadunan mesir ni, dalam kena korek. bermula dari Firaun, ramai conspiracy theorists bersependapat raja firaun ada sangkut paut dengan Illuminati dan Freemasonry. Wallahu'alam.

 

Rabu, Mac 18, 2009 4:45:00 PTG, Blogger asuhara sue

kad tu nak jemput org makan nasik minyak, bukan kamu yang makan!

 

Rabu, Mac 18, 2009 5:38:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Pakchik Qusnan,


bwAhAk!!

 

Khamis, Mac 19, 2009 8:59:00 PG, Blogger Yunus Badawi

Jurujual tu takut ko mengorat dialah tu hehehe

 

Khamis, Mac 19, 2009 10:18:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

hi pakcik tewww..

 

Khamis, Mac 19, 2009 11:43:00 PG, Blogger Mak Su

pakcik tu ok lah tu, sebab dah hampir nak sampai ke status datuk ;)

 

Jumaat, Mac 20, 2009 4:43:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Tuah,
Waras, Alhamdulillah.
Itu nama lain Jowopinter :D


Tuan Zabs,
Waalaikumusalam tuan.
Saya bergurau saja dalam cerita di atas itu tuan.
Itulah, memang segan juga kalau budak-budak panggil kita abang.


Chekgu,
Hahaha!
Kita tak boleh nak halang proses penuaan [melambatkan mungkin boleh-lah]. Tapi yang penting jiwa biar sentiasa tetap muda.
Hahaha!


Addyaholix,
Itulah dia. Kena pandai menjaga diri-lah. Hahaha!


Kamato,
Hehehe!


Mudin,
Errr.......

Memang ok. Hehehe!


Tiqah,
Mungkin juga ek. Hehehe!

 

Jumaat, Mac 20, 2009 4:47:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Tasik,
Baiklah makcik.... :D


Farazdaq,
Waalaikumusalam.
Panggilan ‘wak’ rasanya lebih macho dari ‘pakcik’ kot. Hahaha!


Ijam Muor,
Cheh!
Masa aku jumpa kau kat Parit Bakar hari itu, aku nyaris-nyaris terpanggil kau pakcik. Hahaha!


Kerp,
Owhh. Macam itu. Sdr. tentu banyak tahu pasal 'Mesirologi' kan.... :)


Asuhara,
Kalau jemput orang makan nasi ambeng boleh tak?

 

Jumaat, Mac 20, 2009 4:50:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Si Kachak,
Oits!
Aku kan abang.


En YB,
Saya pemalu. Memang tak akan mengurat punya. Kalau orang yang mengurat dulu ada-lah. Hahaha!


en me,
Hehehe!


Mak Su,
Huhuhu!

 

Ahad, Mac 22, 2009 7:15:00 PTG, Blogger Yunus Badawi

Betulke ko pemalu? Habis tu Sastri ke yg mengurat ko? hehehe

 

Isnin, Mac 23, 2009 8:41:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

En YB,
Err... Rahsia. Saya kan pemalu. Hahaha!

 

Isnin, Mac 23, 2009 3:26:00 PTG, Blogger Bunga Rampai

Salam BP,

Dah tua? Bertambah masinlah rasanya garam yang BP rasa ;)

 

Isnin, Mac 23, 2009 4:30:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

BR,
Waalaikumusalam BR,

Merasa garam banyak sangat pun tak elok untuk kesihatan BR.:D