Selasa, Julai 07, 2009
I
Hari ini 7 haribulan 7. Mungkin sebab angka 7 itulah agaknya yang memanggil-manggil saya untuk cuba mengemaskini blog yang sudah sebulan saya anak-tirikan ini.....

2
Dua minggu lepas. Sabtu. Saya sentiasa menyedari sekejap-sekejap emak mengesat air matanya yang perlahan-lahan berlinangan di pipinya. Dan dalam diam saya turut cuba menyembunyikan air mata yang cuba menitis di balik kaca mata cokelat saya. Jiwa anak manalah tidak terusik melihat emak hiba begitu.

Hari ini, emak sudah sedikit-sedikit boleh menerima kenyataan yang anak bongsu dan anak kedua bongsunya sudah tiada lagi di rumah. Ya, kedua-dua adik paling bongsu saya memasuki kolej di ibukota dua minggu yang lepas. Kedua-duanya memang belum pernah berenggang dan berjauhan lama-lama dari emak sebelum ini.

Tinggallah emak dan abah bersama kucing-kucingnya, teman berteman di kampung. Mujurlah buat masa ini Ana dan anak-anaknya, Aqis, Haiqal dan Sara masih mendiami rumah peninggalan arwah atok itu.

Nanti-nanti saya tahu, dan emak juga abah tahu, tinggallah emak dan abah berdua di rumah yang paling tersorok di pojok kampong sunyi dan senyap itu.

3
“Aku Rindu Peristiwa Besar . Tapi...

Aku tidak senang dengan serba kebekuan ini. Tetapi bagaimana dapat aku membebaskan diri? Aku rindu pada peristiwa-peristiwa besar. Tapi aku sendiri takut menghadapi peristiwa-peristiwa besar dalam diriku. Serba kesulitan menimpa silih berganti. Dan aku diam, melarikan diri dalam buku-buku. [28 Februari 1969]”

Saya petik kata-kata itu dari halaman 303 buku Pergolakan Pemikiran Islam. Merupakan catatan harian yang dipetik dari buku tulis lusuh yang akhirnya terjilid. Catatan wartawan, budayawan dan pemikir Indonesia, Ahmad Wahib (1942-1973).

Baca-lah buku ini jika kamu berpeluang memilikinya.

4
Saya masih di luar kawasan. Sekejap-sekejap di dalam Kota. Sekejap-sekejap pulang ke ibu kota. Sekejap-sekejap pulang ke kampung.

5
Dan agak-agaknya selepas saya menerbitkan entri ini, blog ini dan Bukumuka saya juga barangkali, akan saya ketepikan lagi untuk entah berapa lama lagi. Mungkinlah. Entah! Tengoklah bagaimana nanti....


6
Saya tinggalkan entri ini dengan dua gambar objek ini. Simbol masa lalu yang semakin kita tinggalkan. Masa lalu yang kita sendiri mungkin tidak sempat melaluinya, atau tidak pernah sedar akan kewujudan dan kehadirannya.



7
T-T-F-N. Ini juga sebahagian dari entri kali ini.

Segalanya sempurna 7 bukan?
 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 7/07/2009 11:27:00 PG. |


37 Ulasan


Selasa, Julai 07, 2009 12:30:00 PTG, Blogger TokNabe

Salam BP ...

Lama ambo tunggu entri tuan hamba.

Seperti biasa cukup 7, entri pun berhenti.

 

Selasa, Julai 07, 2009 1:00:00 PTG, Anonymous rudy bluehikari

fuh! atlast... ironi sekali 7!!!!

 

Selasa, Julai 07, 2009 1:01:00 PTG, Blogger asuhara sue

hari yang kamu pilih sebagai hari mengemaskini blog ini sama dengan tarikh ulang tahun pernikahan adik saya kang!

ojo diam suie2 yo kang...ngko kangen tulisan mu.

 

Selasa, Julai 07, 2009 1:41:00 PTG, Blogger ckLah @xiiinam

,,,kesian anak tiri...




He..he....
ckLah sentiasa mengunjungi anak tirimu...

 

Selasa, Julai 07, 2009 2:19:00 PTG, Blogger MOKCIK AZWA

7 kisah di 7 haribulan 7...

gambar kereta mengingatkan kepada seorang kawan yg menggunakan kereta semacam itu ( cuma pendek sket dari kereta dlm gambar)...kepunyaan bapanya..nostalgia sungguh.

 

Selasa, Julai 07, 2009 2:37:00 PTG, Blogger muor76

1. 7 gunung, 7 rimba, 7 laut ku seberangi...
2. abg aku ke kangar.. bapak aku releks.. aku ke manjung bapak aku releks.. akak aku ke kota.. bapak aku releks.. adik aku ke kolo kangsar.. nitik air mate bapak aku..
3. aku ngah nak carik buku sejarah johor
4. no yang anda dail tidak dapat dihubungi.. terime kasih
5. eh ade orang anto mesej kat fb aku
6. merc.. perghhh..klasik siot.. aku minat nih... moto.. perghhh dedarah siot.. kalo ler aku dpt.. ermm ermmm letak dlm rumah wat tok pekong ( maknen tok pekong kat sini adelah buat perhiasan.. jgn salah anggap yerk)
7. ape tu? kekekek

 

Selasa, Julai 07, 2009 8:13:00 PTG, Blogger KAMATO

Sekurang-kurangnya angka 7 itu mampu jadi penggerak untuk update

 

Rabu, Julai 08, 2009 3:06:00 PTG, Blogger kucingorengemok

kereta tmj... jumpa kat mana tu? [terbaca komen nizamsani... sah bukan org johor dia ni, heheh]

 

Khamis, Julai 09, 2009 8:37:00 PG, Blogger - j o h a r i -

aku pon suka tgk TMJ pakai kena klasik ni..org johor (lagi2 jawa la kan) mmg berjiwa klasik n sentimental ek

 

Khamis, Julai 09, 2009 9:42:00 PG, Blogger DeeN

Terbukti memang tuan empunya blog neh sangat obses dgn angka 7. Hehehehe!!

Utk yg nombor 6;
tanpa yg lama tiada yang baru, kan?

 

Khamis, Julai 09, 2009 4:07:00 PTG, Blogger m i n e r a l . . .

ermmm bkn mudah menahan jiwa lihat bonda mengalir airmata...

no 7 unik... :)

 

Sabtu, Julai 11, 2009 6:41:00 PTG, Blogger arsaili

salam...hati ibu mana tidak terusik..semakin dimamah usia semakin mereka sensitive...mereka setiap detik dan masa senantiasa memikir2 akan anak mereka dan kita pula mudah lupa....bayangkan ibubapa2 yg dilupai oleh anak2....sungguh malang dan sedih....

 

Sabtu, Julai 11, 2009 6:52:00 PTG, Blogger Lily Abdullah

Sesekali muncul, tetap berjiwa seperti dahulu. :)

 

Isnin, Julai 13, 2009 10:58:00 PG, Blogger kingbinjai

ah, ko belum tgk motor aku lagi hehehehe

 

Isnin, Julai 13, 2009 11:35:00 PG, Blogger Mak Su

nostalgia sungguh gambar motosikal tu

 

Selasa, Julai 14, 2009 1:37:00 PTG, Blogger meen

gambar tu...nostalgik

 

Rabu, Julai 15, 2009 11:14:00 PG, Anonymous jowopinter

Tok Nabe,
Waalaikumusalam Tok.
Nak cukupkan 77, panjang sangat nanti...... hehehe.


Rudy,
Samalah kau dengan ‘ironi’ kau.. Hehehe.


Asuhara,
Owh....
‘Diam’ dalam bahasa Jerman Timur ‘meneng’.. Hehe


CkLah,
Itulah.....
Terima kasih, tolonglah sesekali jenguk-jengukkan eh...


Achik,
Tiru oranglah tuuu....


Mokcik Azwa,
Tunggu 27 hb 7 baru update.. 
Barang antik memang menyimpan banyak nostalgia...


Muor76,
1. Kau komen entri aku pada 7hb 7 pada pukul 2:37.
2. Adik kau tu adik yang bongsu eh..
3. Hari itu aku jumpa banyak buku2 sejarah Johor di Pesta Buku Johor...
4. Lama dah kau tak sms aku.....
5. Terima kasih add aku. Hahaha!
6. Kau dah jumpa Vespa yang kau cari ke belum.....? Hari itu aku jumpa banyak, tapi kat mudah.com.my la..hehehe
7. Cuba kau google-kan..hehehe

 

Rabu, Julai 15, 2009 11:20:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Neeziee,
Tengku Mahk0ta J0h0r...


Kamato,
Nasib baik tak terlepas.....


Kucingorengemuk,
Di Dewan Negeri J0h0r, K0ta I5kandar.


Johari,
Klasik dan sentimental itu berjiwa.....


Deen,
Nak buat macamana.....hehehe
Yang baru jadi pelengkap yang lama....


Mineral,
Itulah...
Signifikan angka 7 dalam kehidupan pun banyak..


Arsaili,
Waalaikumusalam. Suatu hari nanti, kita akan melalui riwayat yang serupa...... ‘Ditinggalkan’ anak-anak....

 

Rabu, Julai 15, 2009 11:25:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Kak Mar,
Kalau hidup tanpa jiwa, bukan hidup namanya kak... 


King,
Tunjuklah dalam blog kau.. Hehehe


Mak Su,
Tak dapat memiliki motorsikal, memiliki gambarnya pun ok lah...


Meen,
Itulah....... Spesis yang dah semakin pupus..

 

Rabu, Julai 15, 2009 2:28:00 PTG, Blogger BuRuuj

rindu pada cerita kamu. hmm...anak pergi mencari ilmu di kota. yela, ibu mane yg tak sedih kn? Tp nnt, dia lagi akan merasa kehilangan di saat anak pergi dibawa insan lain. sy tak boleh bayangkn tibanya saat itu. huhu....

tmj? aritu sy baru sj selesai berurusan dengan baginda. hehe...

 

Rabu, Julai 15, 2009 2:35:00 PTG, Blogger Pa'chik

err... yang motor tu... buleh riniu insurans dia tak? kikiki...

muor carik bespa... susah nak riniu insurans la sekarang nih.. orang tua kat kampung aku ni abis air liur nyumpahkan serikat insurans... dan bijan.. kikiki... sorang tu nasib baik dapat gak riniu... tapi mahal sesangat la... huhuhu.... :P

 

Rabu, Julai 15, 2009 5:25:00 PTG, Blogger addyaholix

rindu. kalau cuma dari pandang mata, juga masih rindu.

 

Rabu, Julai 15, 2009 8:31:00 PTG, Blogger Nunn

nombar 7 teringat nombor eric cantona MU

 

Khamis, Julai 16, 2009 11:44:00 PG, Anonymous zara

Memang kesunyian apabila anak2 tiada disisi. Namun apakan daya, semua ibubapa mengerti erti renggang sementara itu. Semua ibubapa mengerti anak-anak semakin dewasa dan perlu menimba ilmu demi kejayaan masa depan. Semua ibubapa tahu bahawa anak-anak itu akan pulang apabila cuti semesta tiba. Maka terukirlah senyuman mereka.

Bagi anak-anak yang udah bekerja dan berkelana. Semua ibubapa mengerti bahawa anak-anak mereka berjauhan kerana mencari rezeki. Dari itu, sebagai anak haruslah mengerti perasaan emak dan ayah dan cubalah pulang dan jengok-jengok mereka apabila ada waktu terluang. Atau berhubung dengan mereka kerana teknologi semakin canggih.

Bagi anak-anak yang masih bujangan, carilah pasangan kerana semua ibubapa menantikan kehadiran cucu untuk mereka. Kehadiran cucu akan mengembirakan hati. Mananti kepulangan anak, menantu dan cucu itu akan membuatkan hati ibubapa senang dan gembira.

Aduss... menjela-jela pulak celoteh mak nenek ni... Im sorry...

 

Jumaat, Julai 17, 2009 10:55:00 PG, Blogger Pegawai Khalwat

Semua orang buat anak tiri macam blog ka??

 

Sabtu, Julai 18, 2009 9:34:00 PG, Blogger farazdaq

salam purp;

aku suka kerete tuh..romantik dan veteran.lame rasenye x mencatat ulasan d blog nih.

 

Selasa, Julai 21, 2009 12:44:00 PG, Blogger Basuh Baju

kete tu agak2 transformers kot?

 

Selasa, Julai 21, 2009 7:00:00 PG, Blogger zino

motor tu nostalgia hehe

 

Khamis, Julai 23, 2009 10:56:00 PTG, Blogger Bunga Rampai

Salam BP,

Teringin pula makan ikan 7 rasa! :D

Hiba hati saya membaca tentang ibu. Sayangi ibu.

Akhir-akhir ini saya juga macam biskut itu. Sekejap ada dan sekejap tak ada. Blog agak terbiar. Alahai.

Gambar-gambar itu - antik, cantik, menarik!

Moga BP dalam lindunganNya di mana jua berada.

 

Sabtu, Julai 25, 2009 11:53:00 PG, Blogger tasekM

7 dan JP tak bulih dipisahkan.

:)

 

Rabu, Julai 29, 2009 12:25:00 PG, Blogger sutera putih bertukar pink,,,

aiii,,,
salam wak,,,
best blajo bahasa jawa,,,
tp smp skang x pandai2 pun...

 

Rabu, Julai 29, 2009 2:55:00 PTG, Blogger kat

AKU TUNGGU 7 BULAN LAGI UNTUK DAPAT MENGENALI MU :P

 

Jumaat, Julai 31, 2009 3:40:00 PTG, Blogger Rush Murad

lama jugak bersawang...macam blog aku dah...hahahaha... keep writing and posting!

 

Jumaat, Ogos 21, 2009 10:04:00 PG, Blogger de_kerinchi

Assalamualaikum

Selamat menyambut bulan ramadhan dari saya sekeluarga..semoga segala ibadah, diterima dan diberkati Allah S.W.T.