Selasa, Julai 20, 2010
Tujuh gambar, lapan cerita. Kebanyakannya di Muor, dan ada sebahagiannya bukan di Muor.


Memanjat pokok adalah satu kegiatan yang sangat mengujakan. Meniti dan bersenggayut dari satu cabang ke satu cabang memang sangat mengasyikkan. Saya memanjat dan memetik buah jambu air yang tengah melebat di tepi rumah saya.
Jambu air juga tapi yang berwarna keputihan, di depan rumah makcik saya. Buahnya agak kelat-kelat sedikit. Saya tangkap gambar ini sambil seronok melihat pakcik saya mengopek pokok duit-duit yang melekat di batang pokok jambu itu.
Di Johor yang seronoknya masa kenduri kahwin adalah melihat plaza tol tak berlesen semasa menyambut ketibaan pengantin lelaki. Itu belum termasuk yang di tangga naik ke atas rumah lagi. Di negeri lain saya tak pasti ada atau tidak ..
Di jejeran motorsikal di tepi jalan di depan rumah makcik saya, saya terjumpa motorsikal lama ini. Kalaulah saya sempat berjumpa tuan punyanya, ingin juga saya bertanya, manalah tahu kalau-kalau dia ada niat untuk menjualkannya... Mesti Muor76 pun berminat ni...
Kebun nanas di sebelah rumah makcik saya. Dah jarang sangat dapat tengok pemandangan seperti ini di kampung saya sekarang. Banyak kebun nanas dah bertukar menjadi kelapa sawit.
Saya merupakan seorang yang tidak makan daging kambing sejak dulu-dudlu lagi. Saya pernah termakan daging kambing semasa zaman saya tinggal di asrama dulu, dan saya termuntah selepas itu. Tapi satu dua tahun ini, entah macamana saya menjadi penggemar daging kambing. Ini gambar sup gear box kambing. Pergh!
Ini pula kenduri kahwin di rumah pakcik saya. Salah satu hidangan utamanya adalah ayam golek. Saja saya meletakkan gambar ini untuk mencukupkan tujuh.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Balasungkawa Kak Dalilah Tamrin / Raden Galoh.
Saya cuma berkesempatan bertemu dan berbual-bual dengan beliau sekali, lebih kurang satu dua tahun lepas. Selepas itu saya cuma sempat berhubung melalui pesanan ringkas dan FB. Hajat kami untuk berjumpa sekali lagi sambil makan-makan di Salero Nagori, Amcorp Mall, PJ, itu tak kesampaian nampaknya. Allah sudah menjemputnya pulang 8.50 pagi, Isnin, 19 Julai 2010 lepas. Semoga roh Allahyarhamah sentiasa dicucuri rahmat Allah dan diletakkan di kalangan orang-orang yang beriman. Ameen.
Al-Fatehah.

TTFN

Label:

 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 7/20/2010 05:27:00 PTG. |


28 Ulasan


Selasa, Julai 20, 2010 6:09:00 PTG, Blogger .

pergh.
kenduri makan ayam golek.
terbaik.

 

Selasa, Julai 20, 2010 6:33:00 PTG, Blogger Lily Abdullah

Salam,
Kamu dikira bertuah. Sedangkan akak tak pernah bertemu dia. Sekadar ber'sms'. Sampai hari dia dikebumikan pun akak tak tahu.

Walhal berada sangat dekat, di daerah kelahirannya.

 

Selasa, Julai 20, 2010 8:29:00 PTG, Blogger benludin

dulu aku paling suka panjat pokok manggis, sbb senang.

sekarang dah tak larat ! haha!

 

Selasa, Julai 20, 2010 8:58:00 PTG, Blogger kucingorengemok

kalau makan sup gearbox pakai straw, tak takut tersedak ke?

 

Selasa, Julai 20, 2010 9:39:00 PTG, Blogger ckLah @xiiinam

Salam...
ckLah pun terhiba dgn kepergian Sis Dalilah semalam...


Al Fatihah untuk marhumah.

 

Selasa, Julai 20, 2010 10:42:00 PTG, Blogger PINATBATE

salam
jambu sedap..sup kambing best giler..terbaekk!

 

Rabu, Julai 21, 2010 12:07:00 PG, Blogger Yunus Badawi

Salam JP.

Besar jugak tulang kambing tu?

Mula2 saya tahu tentang tol ni masa dua pupu saya kahwin org Muar di tahun 70an dulu. Masa tu jambatan Muar pun kena tol hehehe

 

Rabu, Julai 21, 2010 5:53:00 PG, Blogger Along Tapa

yeah!!siri balik Muor kembali di saat aku kat muor lagik~haha...aku cukup suka sebab post ko kali ni, 3 daripadanya gambor pokok dan 1 gambor motor yang klasik...comeback yang menarik~~~

Blog nostalgia budak Muor

 

Rabu, Julai 21, 2010 8:15:00 PG, Blogger asuhara sue

campak2lah jambu utk kawan2 seplastik 2 kang! cecah sambal kicap tu....iskk..kemecer dah niii

 

Rabu, Julai 21, 2010 10:13:00 PG, Blogger Insan Biasa

BP...sengaja kamu buat saya kecur air liur bila melihat ayam golek dan gear box kambing...aduss lapar!

 

Rabu, Julai 21, 2010 11:55:00 PG, Blogger Unknown

jambu air warna merah tu..cicah kicap letak gula dan cili api...malatop!!!
dan jarang jarang ada org buat ayam golek utk jamuan kenduri kawin..malatop gak nih hehehe

btw, alfatehah to arwah.

 

Khamis, Julai 22, 2010 9:53:00 PG, Blogger Pa'chik

bhai... tu onda s90 kan?? wa ada jumpa kat mudahdotmai orang nak jual... onda c200, c125 pun ada bhai...

 

Khamis, Julai 22, 2010 1:59:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Nizam
Akan datang pakan pizza pulak kot...


WL,
Salam,
Saya pun ada rasa terkilan sebab tak sempat belanja dia makan macam yang kami pernah rancang.....

Semoga rohnya sentiasa dicucuri rahmat Allah swt. Ameen.


benludin,
Nak lagi mencabar panjatlah pokok kelapa .. hehehe!


kucing
Ok jer...


CKLah,
Allah lebih menyayangi dia. Tersentuh tengok gambar dia bermesra dengan suami dia di FB..


Pinatbate,
Salam,
Yup!


YB,
Salam,
Itu belum bab hantaran ‘berdiri serba satu, serba dua, serba tiga ‘ lagi tu. O, Jambatan Muor pun pernah kena tol eh, saya pun baru tau ni...hehehe.


Along,
Trimas. Aku kan minat tumbuh-tumbuhan dan benda-benda klasik...


Asuhara,
Datanglah Muor, panjat sendiri, boleh petik seberapa banyak yang mau.... hehehe.


Insan Biasa,
Hehehe. Nak lagi kecur tengok masa bulan ramadhan nanti....


Halogamora,
Betul!
Kalau ada bajet lebih, jangankan ayam bolek, kambing golek pun boleh....


Pa'chik,
Iyer kot....

 

Jumaat, Julai 23, 2010 9:35:00 PG, Blogger muor76

alfatehah...
bile ler turn kite....

moto tu.... kalo dpt... solek cantik cantik letak dlm gobok kace...

eh sop tu menarik ler.. kat ner tu... sedut som som dia... perghhhh giler machiton...

pakcik blek... bile kite nak panjat pokok mutan sesame eikk... tak pon panjat manggis.... heheheheh

 

Jumaat, Julai 23, 2010 11:46:00 PG, Blogger Hambali ®

nasib baik masa menikah dulu tak kena tol walaupun bini orang segamat .....

 

Isnin, Julai 26, 2010 11:50:00 PTG, Blogger Brader Black

Sup gear box tu memang terbaik, kang.
Tak ada niat mau belanja aku menyedut gearbox ke?

heheheh..

 

Selasa, Julai 27, 2010 9:14:00 PG, Blogger Bunga Rampai

Salam BP,

Saya suka gambar pertama tu kerana warnanya - merah hati. Juga kerana meningatkan saya masa budak-budak dulu di kampung, saya juga suka panjat pokok jambu air! Huhuhu ...

 

Selasa, Julai 27, 2010 1:14:00 PTG, Blogger MOKCIK AZWA

Salam BP,

gambar2 yang sangat menarik, tertarik melihatnya. Suka jambu merah..

adus...berapa la kena tol tu agaknya..

ayam golek siap ada gerai khas untuknya di kenduri kawen ker? memang meletopss..

Al Fatihah untuk arwah Dalilah. Semoga rohnya tenang disana.

 

Khamis, Julai 29, 2010 1:37:00 PTG, Blogger ontahsapo

gear box tu memang nampak best....

 

Ahad, Ogos 01, 2010 7:43:00 PTG, Blogger Pegawai Khalwat

Ayam golek sorang sekor ka?
Lain kali hang balik kenduri aku nak ikut sekali!

 

Selasa, Ogos 03, 2010 11:48:00 PTG, Blogger KAMATO

banyak2 photo tu, saya suka gambor motor lama tu, susah nak jumpa dah

 

Jumaat, Ogos 06, 2010 8:19:00 PTG, Blogger ZABS

Salam BP...gambar2 dan catatan2 yang menarik.

 

Khamis, Ogos 12, 2010 1:17:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Muor,
Vespa ko dah letak dalam gobok kace lum...
Memang sangat lazat sup tu, nanti aku kasi tau ko kat mana tempatnya eh....
Raya ni ko balik Muor tak, senang2 kita ngeteh la nanti eh...lepas ngeteh nak panjat pokok apa pun boleh, hehehe


Hambali,
Ikut jalan lama kot, itu yang tak kena tol, hehehe...


Si Kachak,
Niat memang dah ada........ nak sempurnakan jer yang belum ada.......hehe


B Rampai,
Salam BR,
Pokok jambu batu oklah, jangan pokok durian...bahaya...hehe..


Mokcik Azwa,
Salam,
Tol itu buat seronok2 saja....
Sebab bro’ tu memang buat bisnes ayam golek...pakcik saya tempah dia....
Ameen.


Ontahsapo,
Sekali rasa memang nak lagi, dan lagi, dan lagi....


Pegawai khalwat,
Nak 2-3 ekor sekali pun boleh, kalau tak malulah, lagipun tuan rumah dah bayar...hehe...


Kamato,
Wak yang punya motor itu pun mungkin tak tau yang motor dia tu ‘bernilai tinggi’ agaknya...


Tuan Zabs,
Salam tuan,
Terima kasih :)

 

Isnin, Ogos 16, 2010 8:45:00 PTG, Blogger arsaili

salam ramadan bro....al fatihah buat arwah kak dalilah

 

Khamis, Ogos 19, 2010 1:32:00 PTG, Blogger gayour

makan jambu cicah kicap+cili padi. perghh! lazissss!

 

Isnin, Ogos 23, 2010 8:16:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Arsaili,
Trimas. Salam Ramadan buat kamu juga.. :)


Gayour,
Pergh!
Selamat berpuasa bro'..

 

Sabtu, Oktober 02, 2010 12:23:00 PTG, Blogger gerobokku

popular betul ayam golek kat muo eh....ladang nenas dah tak banyak ke? smua orang dah nak tanam sawit...hmmm

 

Jumaat, November 26, 2010 8:48:00 PTG, Blogger Ticer Syah

salam..cantik gambo sup gearbox tu..mohon kopipes utk blog saya..time kasih.. hehehe