Rabu, Mei 17, 2006
Sebagai manusia yang diasuh sejak kecil untuk menjadi manusia yang sporting, aku menyahut cabaran Book dalam entry 006 (13/5/06) yang telah 'sudi' tag aku. Terpaksalah merelakannya dalam keterpaksaan. Hehehe...Aku tak akan cerita kepelikan aku. Walaupun Jawanisme aku sederhana tapi inilah hasilnya. Tulisan ini bukan membawa maksud 'kepelikan' tapi aku menganggapnya sebagai antara 'keunikan' 'Jawa' dari perspektif mata aku..

Satu
Huruf dan angka Jawa memang pelik dan unik !


Dua
Bunyi sebutan angka dalam bahasa Jawa kan pelik !!! kalau Jawa Ngoko:
1 – siji, 2 – loro, 3 – telu, 4 – papat, 5 – limo, 6 – enem, 7 – pitu, 8 – wolu, 9 – songo, 10 – sepuluh

Tiga
Bila sebut Parit Jawa di Muor tu, ramai yang terbayangkan masyarakat Jawa ramai di situ, tapi sebenarnya tidak… Pelik kan ! Di Pekan Pt Jawa dan sekitarnya, majoritinya adalah berbangsa Cina dan Melayu. Selain dari asam pedas, ikan bakar, Pt Jawa terkenal seluruh dunia kerana tempat bagi burung2 migrasi. Ecologyasia

Empat
Contoh peribahasa Jawa yang pelik bunyinya. (mungkin tidak pelik bagi orang jawa)
1. Pakulinan iku kodrat sing kapindho
“Jika seseorang dah terbiasa buat sesuatu itu, dia akan melakukannya secara automatik.”

2. Gupak Pulut Ora Mangan Nangkane
“Orang yang sama-sama bekerja keras tetapi tak dapat sama-sama menikmati hasil yang dilakukannya”

Lima
Tak pelik kalau dikatakan orang Jawa rajin bekerja. Yang peliknya, orang Jawa juga cekap dalam pelayaran.

“Orang Jawa sangat berpengalaman dalam seni navigasi. Mereka dianggap sebagai perintis seni paling kuno ini. Walaupun banyak yang menunjukkan bahwa orang Cina lebih berhak atas penghargaan ini, dan menegaskan bahwa seni ini diteruskan dari mereka kepada orang Jawa."

Itu tulisan pelaut Portugis yang menjelajahi samudera dipertengahan abad ke 16, Diego de Couto dalam buku Da Asia pada 1645. Dia juga mengatakan orang Jawa terlebih dulu berlayar sampai ke Tanjung Harapan, Afrika dan Madagaskar dan mendapati penduduk Tanjung Harapan awal abad ke-16 berkulit cokelat seperti orang Jawa. "Mereka mengaku keturunan Jawa..!" Kapal Jung

Enam
Bangsa Jawa adalah antara bangsa terbesar di dunia. Jumlahnya melebihi 100 juta orang. Selain dari tokoh2 Jawa yang terkenal macam Abdurrahman Wahid, Soekarno, Susilo Bambang, Joko Suprianto, Dr Fadzillah Kamsah, Hj Jamali Sadat, Mawi, Blackpurple (hehehe…) dan ramai lagi, kalau nak tau Michelle Branch juga berketurunan Jawa !!! Itu pelik ke ?

Aku rasa nak tag Ontahsapo...tapi tiada obligasi....... hehehe

TTFN


Label:

 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 5/17/2006 04:07:00 PTG. |


37 Ulasan


Rabu, Mei 17, 2006 5:44:00 PTG, Blogger FaEzHussain

wah org pertama..yeahh...

parents saya baru2 ini ke batu pahat dan muar sebab ayah saya ade urusan kerja. ceritanya, cantik sekali kawasan perumahan muar. siap ada tanaman bunga-bunga di sekitar kawasan perumahan. saya pun berkata, maybe sebab ramai org jawa kut itu yg mereka rajin menanam bunga-bungaan.

dan juga, ada kawan kami di sini, dalam surat beranak dia,ditulis 'keturunan:jawa'. :D

tulisan jawa tu hampir menyamai tulisan hindi.

 

Rabu, Mei 17, 2006 5:50:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Nak terseliuh lidah Am baca ayat jawa tu tapi banyak juga yang Am belajar tentang keturunan jawa disini hehehe

nak tambah sikit tokoh Jawa, MAWI pun keturunan Jawa juga, WORLD..... hehehe

 

Rabu, Mei 17, 2006 9:31:00 PTG, Blogger LindaMunshi

Nice blog. Seronok baca. Tapi awat allignment dah lari ke kiri sikit ni?

 

Rabu, Mei 17, 2006 10:30:00 PTG, Blogger Unknown

haha.. boleh bukak kelas bahasa jawa kat internet..

 

Khamis, Mei 18, 2006 1:24:00 PG, Blogger Kaklong Syikin

oh nak tambah..ada gak org jawa sedang membina nama di dunia perniagaan internet malaysia...:)

 

Khamis, Mei 18, 2006 2:31:00 PG, Blogger aNIe

Jowopinter ni memang hebatlah...tabik spring kat jowopinter yang tak pernah malu mengaku jowo....

Bahasa jawa yang kak lady tau cuma...

Kabare? Wes mangan? waras....

Betul ke tu?

 

Khamis, Mei 18, 2006 9:23:00 PG, Blogger Alpha

Black...satu usaha yang baik pasal tulisan jawa....aku rasa tak semua orang jawa tau pasal tulisan tu! (termasuk la aku!)

 

Khamis, Mei 18, 2006 10:21:00 PG, Blogger ontahsapo

adushhhh kena ker...?

 

Khamis, Mei 18, 2006 10:23:00 PG, Blogger Sastri

hmm... elok laa hunn masukkan kat sini tulisan tu... memang tulisan jawa lain sket... macam berbunga2 sket hurufnya... my mum ada scroll salasilahnya dari Keraton yang memang ditulis dalam tulisan ini...

Bahasa jawa ada dua... satu jawa biasa dan satu lagi jawa halus (mungkin pada orang lain dikenali dengan nama lain)... dulu kecil2 memang fasih berbahasa jawa, tapi bila bertukar nanny, bahasa tu terus pudar sedikit demi sedikit... sekarang masih ingat cuma nak berbicara dalam bahasa itu memang lembab sket la... my grandma memang bising sbb malu katanya, keturunan jawa tak fasih tapi bila nak belajar balik dengannya, dia nak ajar bahasa jawa halus... dan mak aiii... memang lebih sukar banding dengan bahasa jawa biasa...

mungkin boleh sastri add satu lagi, (dari pemerhatian sendiri di kpg), kalangan orang tua2 jawa, biasanya ada Kitab Primbun... yang dijadikan rujukan bila ingin menganjurkan sesuatu acara, contohnya perkiraan untuk melihat secocoknya satu pasangan, tarikh yg baik utk berpindah rumah dsb...

walaupun jawa tak berapa penuh mcm mbah lanang and mbah wedok, sastri masih lagi proud to admit that I have this Javanese blood in me...

 

Khamis, Mei 18, 2006 10:23:00 PG, Blogger NBK466

Apa 'motif' TAG nie? Berkenaan apa? Tak faham lak den...

Den ni nama jerk Pan Asian (campuaran Jawa & Banjar) cakap Jawa mmg terlingkup abis...

 

Khamis, Mei 18, 2006 11:06:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

faezhussain
Tahniah doc sebab jadi pengomen pertama, tapi tak ada hadiah ..hehehe..

Kebanyakan rumah2 di sepanjang Jln Muor - BP tu mempunyai landskap tersendiri. jarang rumah tanpa landskap.

ps: Muar adalah pengeksport ornamental plants terbesar di Malaysia.

Am
Penak waey ngomong jowo ki Am (senang jer cakap jawa ni Am)

Dah tambah nama Mawi tu dlm entry (..sye tak minat Mawi...hehehe)

sarah's mummy
Terima kasih. Selamat datang.

Untuk paparan terbaik anda tengoklah guna IE6+ ataupun Mozilla Firefox (1024 x 768). :)

Orochimaru sama
Hehehe.. Kuey arek milu belajar ? (Kau nak ikut belajar?)

Syikin
Sapa tu syikin? Ada beberapa tokoh lagi, yang itu yang sempat terlintas di kepala...hehehe

Kak Lady
Aku orak isin ngaku wong Jowo. Kito ojo lali akar kito. ( Sye tak malu nak mengaku orang Jawa. Kita jangan lupa asal-usul kita)

Betul la tu KL. hehehe

Alphawolf
Tq. Aku pun baru ni jer tau kewujudan huruf2 Jawa yang sebegitu.Unik.

sastri
Wah..panjang komen hunn ni...hehehe
Apa nak malu mengaku Jawa kan...

Bahasa Jawa halus tu biasanya orang-orang tua yang pandai. Struktur perkataan dan bunyinya lebih halus. Lebih klasik.

Kitab Primbon Jawa tu boleh tengok online dalam internet.

nbk466
Tak tau le siapa yang 'mencipta' tag ni.

Blogger boleh tag sapa saja blogger lain untuk buat senarai 6 benda pelik tentang diri sendiri...

 

Khamis, Mei 18, 2006 12:13:00 PTG, Blogger ontahsapo

6 jer ker...apsal aku ada 7...?

tgk ayat2 kau ni, aku ada 2 helai baju university of ontahmano @ embohnangdee, ramai nak beli tapi tak jual..stok dulu2

 

Khamis, Mei 18, 2006 12:28:00 PTG, Blogger BooK

BP:
aha. tulis jugak kau. dan memang aku dah agak kau akan tulis tentang jawa mcm ni. kau tau tak. ada orang buat spekulasi. jawa ada kaitan ngan jepun. kau tengok nama orang jepun. sumitomo ke. kan ke ada bunyi macam jawa? banyak lagi pasal tu. nanti la aku cerita.

 

Khamis, Mei 18, 2006 12:28:00 PTG, Blogger BooK

BP:
aha. tulis jugak kau. dan memang aku dah agak kau akan tulis tentang jawa mcm ni. kau tau tak. ada orang buat spekulasi. jawa ada kaitan ngan jepun. kau tengok nama orang jepun. sumitomo ke. kan ke ada bunyi macam jawa? banyak lagi pasal tu. nanti la aku cerita.

 

Khamis, Mei 18, 2006 1:36:00 PTG, Blogger Unknown

1.uncle wa kawin jawa jd wa ada makcik keturunan jawa...kalau speaking sama diaorg kitaorg pakat diam je la x phm sepatah haram pun.

2. kawan jawa pun ada.

3. pernah menjejakan kaki ketanah jawa.

4. in law ada dr keturunan jawa gak.

5. lagi satu, wa mmg suka tempe...

kira sinonim gak la ngan jawa hahahaahaaa...

 

Khamis, Mei 18, 2006 1:57:00 PTG, Blogger Kaklong Syikin

bp..tahun pertama saya jadi kawin dulu, kira first rayalah ngan keluarga jawa ni, saya dpti adat orang2 tua kalau bersalam, mrka akan duduk bersimpuh n cakap bisik2 sambil angguk2..dan yg best tu, saya terdengar salah sorang bercakap "bodoh..bodoh" saya terkejut.eh, takkan cakap bodoh bodoh kut.

saya yg curious ni tanyalah cik abe tersayang,
1. ada ke ayat khas nak diucapkan masa bersalam2 tu , yelah kita ni pun nak belajar jugak, tkut nanti malukan keluarga mertua pulak kalau tak reti..tp suami pun kata tak tahu..dia cakap, cakap ajelah nak cakap ape. nak tergelak pun ada msa tu.tp bila tnya mil, terserah nak ckp apapun, cuma biasanya mohon maaflah

2. perkataan bodoh bodoh tu - mil n suami tersenyum bila saya tanya psl perkataan tu, mrk kata bkn bodoh bodoh, tp podo podo maksudnya sama-sama..heheh

kalau jawa sblh mil saya ni bahasakan diri yg bercakap tu nyong..kata suami, keluarga mrk masih ada yg guna jawa halus terutama arwah mbah lanang n wedok sblh mil, suami kata mmg dia sendiri tak paham kalua j.halus tu.

oh ya..saya dah merasa makan nasi ambeng..tp saya kira kalau org jenis penggeli takkan mhu join seklai makan nasi ambeng tu..:)

oh ya, keluarga sblh mil saya masih ada lagi kat parit jawa tu..haha, tp tak ingat lorong berapa (eh, betulkan ada lorong2 kan?)

pnjg pulak tuan rmh, maaf :)

 

Khamis, Mei 18, 2006 1:58:00 PTG, Blogger ontahsapo

syikin : ni entry ker komen ni? aku konfius kejap ni..!!!

 

Khamis, Mei 18, 2006 2:09:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

ontahsapo
Ko buat 7 sebab terlalu teruja kot...hehehe..

Simpan baju tu OS. nanti boleh naik harga tu...hehehe

book
Aku memang sporting book...:)

Kalau kaitan dengan Jepun tu, tak pasti pulak. Nanti aku buat research lain..

halomagora
Itu bermakna ada elemen2 'kejawaan' dalam diri anda !

syikin
Hehehe... ingatkan tersalah masuk blog tadi.... boleh buat entry tu.. apapun cerita tu menarik dan lucu pun ada..Tq.

'Nasi ambeng' tu identiti orang Jawa jugak. Kalau orang yang tak biasa memang akan rasa geli nak makan.

Kat Pt Jawa tu memang ada lorong2..

ontahsapo
Syikin teruja nak komen tu OS..hehehe

 

Khamis, Mei 18, 2006 2:55:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

aku taknak jawab tag dia
hahahah

 

Khamis, Mei 18, 2006 4:46:00 PTG, Blogger tuan tanah

oh... macam tu ke tulisan jowo yang sebenarnya? saya pun tak tau!

 

Khamis, Mei 18, 2006 5:51:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

ron97
hehehe.... tak tau kenapa aku teruja nak jawap tag tu...

halomagora
Tak minat la dengan MAWI....hehehe

tuan tanah
Ha ah. Macam tu la rupanya. Tu pun puas gogglekan. hehehe

 

Khamis, Mei 18, 2006 6:10:00 PTG, Blogger Wirawan Terulung

jowo pun jowo lar...
JANJi ROCk!!!
yeay yeeehh!!!

p/s: haku bukan jowo...:p

 

Khamis, Mei 18, 2006 6:26:00 PTG, Blogger JBM8141

kawan aku org kedah, area merbok, kata dia pun jawa jugak. jawa kedah. aku ingat jawa ni area johor melaka selangor je... rupa2 nya kedah pun ada gak rumpunnya...

 

Khamis, Mei 18, 2006 7:25:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

saya nak tanya satu benda, apa itu, ojo semborono?

 

Khamis, Mei 18, 2006 7:43:00 PTG, Blogger Rie

aku tau "ireng" je

sikit lagi aku nak nikah dgn awek jawa. rengit.

sengih je nanti. buat macam pahamm. hahaha

 

Jumaat, Mei 19, 2006 1:49:00 PG, Blogger Kaklong Syikin

BP, tumpang lalu kejap.
ontahsapo, den dah mintak maap dah ngan tuan rmh :), takpekan teruja sekejap blackpurple..:)

 

Jumaat, Mei 19, 2006 8:31:00 PG, Blogger Sastri

nak sambung sikit komen syikin, boleh yer :)

memang mcm tu syikin, duduk bersimpuh, mohon maaf dan apa jua yg patut la masa salam tu, lepas kite ckp, mbah plak akan ckp part dia, apa2 pesanan semua, then baru cium tangan, pastu kalo keluarga sastri, cium peha-lutut (dia pun bersila biasanya) kanan pastu kiri...

 

Jumaat, Mei 19, 2006 8:46:00 PG, Blogger dugongsenyum

Oit,

Aku ada jual kalendar Jawa. TApi aku rasa kau pun dah ada.

 

Jumaat, Mei 19, 2006 9:14:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

wirawan terulung
Hehehe...penyanyi Dewa19 tu pun jawa kan...

jbm8141
Jawa dah merata satu dunia.... :D

Gitartong
Ojo sembrono - 'Jangan sembarangan'...atau 'jangan pakai bedal jer'...hehehe..

esis
Dah kena mula belajar ayat2 penting tu... hehehe

Syikin
Nak komen banyak mana pun bole... :)

Sastri
Itulah kesenian Jawa.... :)

dugongsenyum
Ooooo....ada bisnes kalender Jawa rupanya..hehehe.. Bagus kalender tu...

 

Jumaat, Mei 19, 2006 4:46:00 PTG, Blogger KAMATO

Yes...tak hilang jawa di dunia..
Iwak kutok iwak lele
Mata ne ngantuk wetenge ngele

 

Jumaat, Mei 19, 2006 4:55:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

kamato
Wah...cayalah kamato..!
Lama tak dengor pantun 2 kerat jawa tu....hehehe

 

Jumaat, Mei 19, 2006 5:15:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

weh blek,
serius giler aku tak tau pun
yg jawa ada character huruf sendiri ek? hik hik hik...

 

Jumaat, Mei 19, 2006 5:39:00 PTG, Blogger Pandang Dengar Diam

Dulu zaman cuaca kat MSN involved ngan archery...then game kita orang lambat lagi pergi tengok rugbi dia orang selalu kata "wolu-wolu mencholot" apa maksud dia kalau WOLU=9 kalau mencholot? Mentua di sabah orang jawa tapi tak pernah plak nk tanya

 

Sabtu, Mei 20, 2006 1:26:00 PTG, Blogger Sir Mute Key Chicks

arek mangan!haha..waduh..kok kamu memang jowo pinter ya..

ako kada hindak bapandir. ikam basurah jawa'. ako basurah banjar. kada hingkat leh? ilah hayam wan itek haja leh.

hehe.dah lama aku tak praktis cakap banjar.rasa-rasa buleh lagi kot.hiks

 

Sabtu, Mei 20, 2006 3:18:00 PTG, Blogger arianna adrizal

salam.
'Muor'.. dan 'Penamo'.. Tempat yang selalu disebut oleh arwah nenek sy. Dlm bahasa melayu sebutannya 'Muar' dan 'Pendamar'.
Datuk nenek sy bangsa Bugis yang dilahirkan di Parit Yusof,Muor.. dan diketika itu kebanyakkan melayu Muor dari keturunan Bugis. Menurut cerita org tua-tua, nama 'Parit Jawa' diberikan kerana di masa tu ramai orang dari Jawa yang berhijrah ke situ.

Tapi sy pasti sekarang dah ramai orang Jawa Muar berpindah keluar dan berhijrah ke bandar pula.

 

Sabtu, Mei 20, 2006 9:16:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

iwan
Tic, Aku pun baru tau... :)

cuaca
Mencolot tu melompat... :)

semut
Kuey ngomomg opo wi semut...? Kuey wong banjar rupa nea yo... :D

arianna
Salam. Di Pt Yusof juga ramai keturunan jawa. Di sana budak2 sekolah pun cakap jawa. Orang2 tua di sana ramai lagi yang berbahasa jawa pekat dan pandai bercakap bahasa jawa halus..

Betul. Kebanyakan generasi ketiga jawa ramai yang dah berhijrah ke bandar....