Jumaat, April 06, 2007

Petang beransur senja. Aku menghampiri pintu pagar rumahku itu dengan malas dan jemu. Di pinggir jalan itu, seekor anak anjing terbaring kaku, sudah tidak bernyawa. Lalat-lalat liar menghurung. Kasihan, matinya dengan jiwa yang kosong, sepi dan terbiar.

Malamku tidak semesra malam-malam selalu. Sedang mata tidak teruja untuk lena. Aku rasa terganggu. Bukan kerana kenakalan mukus hidungku yang cair dan hangat yang tidak henti-henti mengalir itu. Bukan kerana gigitan berbisa di segenap sendi. Dan bukan juga kerana bayangan anak anjing malang itu.

Begini. Mimpi kelmarin membakarku. Aku berkira-kira untuk mencari jawapan. Lalu bersendirian dalam sunyi malam yang resah, aku menguji diriku. Aku akur kerana aku yang mengizinkannya. Aku merenung dalam gelap sedang kegelapan itu disebabkan aku sendiri yang memadam sinarnya.

Aku ingin mencari ruang yang sengaja aku sempitkan. Aku ingin mengenal kedegilanku. Dalam kegelisahan malam yang panjang itu, aku cuba berpuisi tapi aku ketandusan kata-kata. Akhirnya aku lakarkan sebuah lukisan. Lukisan camar yang ingin terbang pulang tapi terluka sayapnya. Di bawahnya ku catatkan, “Aku rela mengalah, aku lontarkan keegoanku ini sebagai suatu manifestasi dan makna yang selama ini dicari-cari, itupun kalau minda sudi mencari maknanya”. Aku sengaja merungkaikannya sehalus mungkin.

Kemudian aku membiarkan mindaku kosong, sunyi dan diam. Aku sememangnya selalu begitu.

Dan malamku berlalu begitu lesu dan panjang. Kemudian bayangan anak anjing malang itu datang dan pergi, berbalam-balam dan bersuara, “Jiwamu masih punya nyawa, jasadmu masih mempunyai roh dan hidupmu tak akan gelandangan, bersyukur dan pulanglah..” berulang-ulang sehingga lena menjemputku di duapertiga malam.

TTFN

Label:

 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 4/06/2007 03:07:00 PTG. |


54 Ulasan


Jumaat, April 06, 2007 3:14:00 PTG, Blogger Sastri

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

 

Jumaat, April 06, 2007 4:27:00 PTG, Blogger Unknown

pulanglah dgan minda y terbuka dan hati y ceria nescahaya kegembiraan itu akan terpancar dimata akan turut dikongsi bersama mereka y menantikan kepulangan mu pulanglah...

*eeee...apa wa merepek ni.
eh bro ada apa2 berita y kurang senang dr kg ka? don't worry so much think positive..*

 

Jumaat, April 06, 2007 4:29:00 PTG, Blogger Sastri

tak pandai la nak berkata2 dgn abstrak...

 

Jumaat, April 06, 2007 4:30:00 PTG, Blogger ILA

hmmm...dirimu sperti d landa kmurungan jua..di samping ksihatan yg x bape mgizinkan.

perenggan bawah sperti m'bawa maksud..."pulanglah menjenguk ibu bapamu d kampung"..betul ker??

 

Jumaat, April 06, 2007 4:49:00 PTG, Blogger Unknown

BP, jelas sekali jiwa awak masih bernyawa dan beremosi. Normal. Apa yang awak alami tu adalah sebahagian dari muhasabah diri :)

 

Jumaat, April 06, 2007 5:04:00 PTG, Blogger AyunasiA

adeh, tak paham le. ke, aku yang malas nak berpikir ni???

 

Jumaat, April 06, 2007 5:32:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Amora
:). Pandai juga bermadah ek...

Thanks..


Sas
Tak nak secara abstraks pun tak mengapa. Asalkan dapat 'bersuara'. :)


Ila
Bukan, bukan, bukan... jauhnya merayau. Ke situ pulak kamu ni... :):D


Cik Kema
Terima kasih. Ya, ya, 'bernyawa'..... :)


Norasiah
Sengaja saya tak nak bagi orang faham.. :)

 

Jumaat, April 06, 2007 5:49:00 PTG, Blogger Unknown

Tu diaaa... sasterawan dari Bukit Siguntang dah turun.

Abstrak, daku perlu mencari fikir untuk sebuah interpretasi. Fuuh...

p/s: Awas, mukus itu jangan sampai tertumpah, ya!

 

Jumaat, April 06, 2007 7:45:00 PTG, Blogger Iman Mawaddah

Di malam yang abstrak, mencari kelibat Sutera Kasih, membalut segala kelukaan. Menerima kembali rantauan yang hilang. Tenang..halus mengalir lembut dalam setiap nadi yang berdenyut.

 

Jumaat, April 06, 2007 8:26:00 PTG, Blogger Pa'chik

???

aku tak paham...
kenapa ada bayangan anak anjing? kenapa lukis camar yang terluka sayap?

 

Jumaat, April 06, 2007 9:28:00 PTG, Blogger Unknown

Sebuah interpretasi (agaknya).

Anjing malang itu mengingatkan kamu kepada sesuatu. Tapi tidak mungkin kamu akan menjadi semalang ia. Alhamdulillah kerana kamu belum terlambat. Pulanglah kepadaNya dan kamu akan tenang.

Percayalaaaaah...

 

Jumaat, April 06, 2007 10:04:00 PTG, Blogger adadia

aku dapat merasakan mood kelammu.

 

Sabtu, April 07, 2007 2:03:00 PG, Blogger david santos

Hello!
Have a good weekend.

 

Sabtu, April 07, 2007 7:01:00 PG, Blogger e.i.s.r.a.a

salam singgah. mata masih terkebil2. oh saya tidak faham sekali dan berkali2 biarpun yang dibaca berbahasa melayu. oh saya orang melayu ulu agaknya tidak pernah jumpa perkataan2 begitu.

 

Sabtu, April 07, 2007 7:31:00 PG, Blogger banggugar

salam,
tinggi bahasanya setinggi gunung..
tak tercapai saya yang dipuncak sekali..
(",)

 

Sabtu, April 07, 2007 10:20:00 PG, Blogger TedungS

pergh, terer btol BM ko ni, mcm baca buku novel raso eh. minggir minggir

 

Sabtu, April 07, 2007 1:02:00 PTG, Blogger debikdebuk

nampaknya david santos pun berminat kat madah-madah ko... dia paham kottt...

 

Sabtu, April 07, 2007 1:59:00 PTG, Blogger 13may

huh! terlalu abstrak...amik masa untuk tafsir nih....

 

Sabtu, April 07, 2007 4:10:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

areyoung
:)


ainin
Teringat watak Musang Seguntang dalam drama purba Pendekar dulu-dulu. he he he


Iman
Wah...dalam maksudnya itu. Berseni dan bermakna. :)


pa'chik
Sebab anak anjing itu memang terbaring di pinggir jalan di luar pagar. Sebab melukis camar yang terluka sayapnya itu lebih mudah dari melukis orang yang tempang. Itu jawapan secara tersurat. Yang tersiratnya susah nak ditafsirkan di sini :)


ainin
Pulanglah kepadaNya dan kamu akan tenang. Itu mungkin boleh menjadi kesimpulannya. Tapi isi cerita dan konfliknya tidak begitu :)


adadia
Itulah, tambah keliru bila kekadang kita sendiri yang membuat ia jadi kelam begitu... :)


Kingbinjai
Hangus sampai ke tulang temulang.. :)


David
:). U too


eiysraa
Perkataan itu perkataan biasa, mungkin cuma olahan dan interpretasinya berbeza. :)


bang gugar
Salam,
Tidaklah setinggi mana. Cuma untuk memahaminya mengambil masa sedikit kot.. :)


bipeds
:)


tedungs
Apa yang 'minggir minggir'... ha ha


Debik
Rajin betul mamat tu blogging ek... he he he


13may
Perlahan-lahan la.. :D

 

Sabtu, April 07, 2007 4:44:00 PTG, Blogger Unknown

sesekali kita kena layan blues, beb! tp jgn lama2..nt jiwa kacau! heh!

 

Sabtu, April 07, 2007 5:45:00 PTG, Blogger Unknown

pandai gak bermadah BP ni. Memang abstrak...saya tak dapat mencari maksud sebenar..:D

 

Sabtu, April 07, 2007 7:49:00 PTG, Blogger silversarina

2x sudah kubaca namun masih belum kutemu maksud tersirat.....

dah dapat jawapan yang dicari ????
jangan biar ego menguasai diri... luahkan isi hati biar terungkai segala teka-teki....
ehh betul ke ni..apa-apa jelah :)

 

Sabtu, April 07, 2007 10:14:00 PTG, Blogger KAMATO

apa pun sentiasa pikirkan yang positif

 

Ahad, April 08, 2007 1:30:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

anjing itu minta dikebumikan dengan aman, jangan dibiarkan begitu saja... lekas ambil cangkul...

 

Ahad, April 08, 2007 4:15:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Azzam
Betul..betul.. !


Yus
Maksud yang sebenar-benarnya mungkin cuma saya yang tahu kot.. :)


loveujordan
Kita mungkin tidak akan dapat mencari jawapannya kalau sememangnya tiada persoalannya. Atau sebenarnya kita sendiri sudah tahu, jawapannya itu ada dalam diri kita sendiri...Kita 'sesat' di dalam diri kita sendiri mungkin. :)


Kamato
Betul. Kita adalah apa yang kita fikirkan.. :)


Jamri
Pagi itu aku dapati anak anjing itu sudah dikambus / ditaburi tanah bercampur pasir dengan ala kadar oleh hamba Allah( tak tau entah siapa) di situ juga. Kasihan anak anjing yang tidak berdosa itu...

 

Ahad, April 08, 2007 6:18:00 PTG, Blogger merapuman

ha..ha.. aku tak faham..

 

Isnin, April 09, 2007 12:02:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

INSOMNIA lah nih. aku terperasan satu show kat tv3 x salah aku. tajuknya INSOMNIA. dengan slogannya "U can't sleep but u can make money"

 

Isnin, April 09, 2007 7:08:00 PG, Blogger khairyn

salam

kadang-kadang, saya juga begitu. Mengambil masa yang panjang untuk mencari 'jalannya' sedangkan ia terbentang luas di hadapan.

 

Isnin, April 09, 2007 7:57:00 PG, Blogger Bunga Rampai

Pulanglah, kembali ke pangkuan mata hatimu. Jalan pulang itu sangat hampir denganmu sebenarnya.

Salam :)

 

Isnin, April 09, 2007 10:16:00 PG, Blogger achik

tak nak tunjuk ke lukisannya... :)

 

Isnin, April 09, 2007 11:13:00 PG, Blogger Mummy Rizq

memang abstrak la malam ko.. tak tawu aku nak komen!

 

Isnin, April 09, 2007 11:55:00 PG, Blogger Titicaca

(sambil tarik2 rambut) arrrgggggggghhhhhhhhhhh apa ko cakap nih.....hahaha..

 

Isnin, April 09, 2007 12:18:00 PTG, Blogger zwitterion

ini komen aku..abstrak sungguh!

 

Isnin, April 09, 2007 2:55:00 PTG, Blogger ayu_mkay

apakah ada sesuatu yang mengganggu malam mu hinggan ia menjadi abstrak?

psst, malam pun ada abstrak gak ye? ingatkan lukisan je..hehehe. apa pun jiwa kena tenang, minda kena lapang.. inysaAllah malam mu akan berhujung dengan aman :).

 

Isnin, April 09, 2007 3:36:00 PTG, Blogger NBK466

Tak paham den...tinggi bebenor bahasa yg ekau gunokan nie.. 21 tingkat tinggi eh...takdo LIF pulak tuh....hu..hu..hu..

 

Isnin, April 09, 2007 5:45:00 PTG, Blogger aNIe

Kak lady rasa..fikiran dan hati bp banyak berkata-kata dan berfikir hingga mengganggu tidur mu....

Terlalu banyak maksud tersirat...dari yang tersurat...tak dpt kak lady nak menafsirkannya

 

Isnin, April 09, 2007 11:07:00 PTG, Blogger BaYu SenJa

mata bila liat untuk dijinakkan tika malam bertamu, pastinya terasa malam itu terlalu lama bertamu...

biarlah saja mainan fikiran itu mengganggu malammu sekali sekala :)

baru kita bersyukur, rupanya masih ada fikiran di kepala...

 

Selasa, April 10, 2007 5:31:00 PG, Blogger zizie ali

tentu anak anjing tu tak berbelang. hitam dan purple. yg berbelang hanya rimau.
pst..tulisan yg baik unt latihan minda & emosi.

 

Selasa, April 10, 2007 9:39:00 PG, Blogger zino

kena tinggal lagi ke? hehe

 

Selasa, April 10, 2007 11:09:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

Teruja baca entry ini, penuh dengan bahasa yang indah walaupun meluahkan keresahan

Kadang kala malam ku resah juga, resah menaggung beban yang akan datang esok dah hari selanjutnya. Merenung insan-insan tersayang yang tidur dengan wajah yang manis menyedarkan aku kenapa resah. Kan mereka ada disampingku

 

Selasa, April 10, 2007 1:48:00 PTG, Blogger Unknown

WOW Blackpurple! WOW!

 

Rabu, April 11, 2007 5:11:00 PG, Blogger hakim dirani

InsyaAllah, Allah akan memenangkan hati anda.

 

Rabu, April 11, 2007 12:25:00 PTG, Blogger INDERA KENCANA

Hidup, mati, jodoh, rezeki sudah termaktub di dalam Lauhil Mahfudz sebelum kita lahir ke dunia lagi..

 

Rabu, April 11, 2007 1:22:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Piriton/Actifed/Clarinase/Hismanal.
Pilih mana yang berkenan untuk menghentikan aliran sungai dari hidung mu itu...

 

Rabu, April 11, 2007 6:03:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Merapuman
Kiranya aku dah berjaya men'tak faham'kan kau la ni ek.. :D


Lindosh
Pergh... komenmu.... :D


Mr PenyuBiru
Bukan la. Orang Jawa panggil 'kancilen' Ha ha.


Khairyn
Salam kembali.

Asalkan terjumpa jalan untuk pulang, Alhamdulillah...


B Rampai
Ya, sangat-sangat hampir. Nampak jelas tapi masih tak terjangkau tangan. :)

Salam kembali.


Achik
Seabstrak lukisan Picasso tapi seni dan harganya tiada.. :)
Eh, bila pulak aku melukis daa.....:D


Mummy Rizq
Malam tak abstrak. Minda yang abstrak. :)


Titicaca
Entah...! he he he :)


Zwit
'Sungguh'-sungguh ke..? :)


Ayu Mkay
Tajuknya sahaja seperti abstrak tapi ceritanya tidaklah seabstrak tajuknya. :)
Jiwa bukan kacau cuma diduga... :)


NBK
Yo ko tinggi bonar jang ...?
Cerita ini ditulis di ruang tamu rumah di ground floor jer.., mana ada tinggi daa...he he he.


Kak Sya
Ya, dugaan pun satu rahmat juga. :)


Kak Lady
Minda yang berfikir itu jarang mengganggu tidur saya, tapi tidur itulah yang selalu mengganggu minda saya untuk berfikir..:)


Bayu
Terima kasih. Bagus kata-kata kau. Dalam dan bererti maknanya.


Zizie
Warna anak anjing itu black tapi purplenya tiada...:)

Tq


Zino
He he he. Tak lah....


Am
Terima kasih. Tak seindah mana.

Resah itu satu ujian. Ujian itu hikmah. Hikmah itu untuk yang memahami. Sama-samalah kita bersyukur... :)


OS
Masjid mana lagi kau nak berjumaat minggu ini OS.. ? Abstrak betul tempat solat jumaat kau ni... :)


Raden
WOW apanya...? :D


Hakim
InsyaAllah. 'Kemenangan' untuk kita semua sebenarnya.. Itupun kalau kita redha bila sesekali diuji dengan 'kekalahan'... :)


Indera
Ya, cuma jangan terlalu mengikat diri dengan alasan taqdir. Berusaha, baru bertawakal dan berserah... :)


NBB
Terima kasih Dr.NBB. Stok actifed sudah habis, kena beli lagi di farmasi nampaknya. :)

 

Khamis, April 12, 2007 4:22:00 PTG, Blogger achik

"Akhirnya aku lakarkan sebuah lukisan. Lukisan camar yang ingin terbang pulang tapi terluka sayapnya."


laaa.. bukan melukis ke?? kes salah paham.. hahaha :D

 

Sabtu, April 14, 2007 12:46:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Achik
He he he. Nama pun abstrak.. :)

 

Sabtu, April 14, 2007 8:17:00 PTG, Blogger Unknown

malam2 ko jgn cari ruang. meraba ko, beb! salah raba menyesal seumur hidup!

siang2 ok la, beb! baru terang dn nyata!

ingat...ko masih 'memburu'..hahaha!