Isnin, Mac 26, 2007
Dulu dulu. Atok kepingin ke pasar lambak. Kalau ingin pergi sendiri memang tidak akan terpergilah dia. Kampung itu sungguh tidak cekap sistem pengangkutan awamnya. Bas awam belum ada lagi. Teksi jangan mimpilah. Tapi atok manalah faham. Bas berwarna kuning dan biru yang lalu itupun kalau boleh mahu ditahannya juga. Mana mahunya berhenti. Kereta ‘perebet sapu’ pun tidak boleh diharap sangat. Lalunya tidak menentu. Kalau bernasib baik adalah, itupun terpaksa bersendat-sendat.

Sudahnya atok akan mengajak cucunya ini juga. Jalan benteng berhabuk berlekuk-lekuk itulah satu-satunya jalan yang menghalalkan aku ‘merempit’ C70 kelabu abah itu tanpa perlu berlesen dan bertopi keledar. Atok kalau membonceng motorsikal, tangannya akan memegang erat besi di belakang tempat duduk itu. Badan kudut atok akan mengeras tegak. Bila aku membuat corner baring olok-olok pun badan atok masih mengeras tegak. Sungguh ‘gonjol’ aku waktu itu. Motorsikal itu bergetar kasar bila dipandu pada kelajuan tidak munasabah. Bila sesekali terlanggar lubang badan atok akan terlambung-lambung tapi tangannya masih memegang erat besi itu dan badannya masih tetap mengeras tegak juga.

Di pasar lambak itu atok akan berjalan dari pangkal ke hujung dan patah balik dari hujung ke pangkal, yang dibelinya mungkin cuma daun rokok, tembakau, cengkih atau minyak Geliga. Mungkin pasar lambak itu tempat hiburan bagi atok. Saban hari menghayun tajak dan parang pun agaknya boleh stress juga.

“Atok, kalaulah hari ini atok masih ada lagi, atok tak perlu membonceng dan memegang erat besi di belakang tempat duduk motorsikal antik abah itu lagi tok. Atok tak perlu mengeras dan menegakkan badan lagi. Badan atok tak akan terlambung-lambung lagi. Atok boleh duduk senyap-senyap, diam-diam bersandar di sebelah. Tapi sayangnya atok tidak sempat…”

Semoga roh almarhum atok sentiasa dicucuri rahmat.
.
Motorsikal antik itu elok lagi. Sejak abah meletakkan jawatannya sebagai seorang penoreh, besi di belakang tempat duduk itu sudah ditanggalkan. Nampak lebih sporty. Rimnya berkilat boleh menyuluh gigi. Sorry, not for sale !

Sekarang jalan benteng sudah bertar. Habuk-habuk dan lekuk-lekuknya sudah jadi sejarah.


TTFN

Label: ,

 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 3/26/2007 06:27:00 PTG. |


56 Ulasan


Isnin, Mac 26, 2007 6:47:00 PTG, Blogger Sastri

Lama dah tak naik motor ni... Sejak accident yang menyebabkan kecederaan kekal utk jangka hayat berguna ni, terus kena banned dengan my grandma... Al-Fatihah buat Atok...

 

Isnin, Mac 26, 2007 6:58:00 PTG, Blogger Sastri

ek eh... plet number nyer number kegemaran i laaa... lapannnnnnnnnnnnnnnnnnnn lagi... LOL...

 

Isnin, Mac 26, 2007 7:49:00 PTG, Blogger KAMATO

tengah cari honda c70 ni, kalau nak jual bagi tau..... semoga roh atok dicucuri rahmat

 

Isnin, Mac 26, 2007 7:57:00 PTG, Blogger silversarina

banyak jasa motor tu apatah lagi pada arwah atok .....

Alhamdulillah ada cucu kesayangan megambil berat tentang atok :)

 

Isnin, Mac 26, 2007 9:09:00 PTG, Blogger ILA

lantas teringat kat atuk sndiri, yg pernah m'besarkan sya.Tak kan ku sia2 kan selagi masih ada hayat.Cuma kdangkala diri ini, tidak pndai m'bahagikan masa & peluang yg ada utk mlawatnya.

 

Isnin, Mac 26, 2007 9:17:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

kat kampung skrg dah ada bas mini, nak pi pasar lambak senang dah...

jalan tu la dulu-dulu aku naik basikal ke pekan parit, hanya semata-mata nak beli paper....

 

Isnin, Mac 26, 2007 9:34:00 PTG, Blogger Pa'chik

alahai.. siap dah tulih taknak jual... cisss!!!!

plet tu asal punya ke? atau ko tukar ngan garislangit ko tu?

 

Isnin, Mac 26, 2007 10:36:00 PTG, Blogger artisticklytouch

teringat apek budak cina yang geliga ekonomi semasa menuntut dulu. Kalau ke kelas ekonomi, aku membonceng c70nya yang dipandu dengan kelajuan 20km/jam

Pedulikan awek2 itu!

 

Selasa, Mac 27, 2007 4:42:00 PG, Blogger banggugar

salam,
motor.. lama xbawak motor, dkt2 2thun, sabau jo la,
al-fatihah.. semoga roh atok dicucuri rahmat.

(",)

 

Selasa, Mac 27, 2007 6:17:00 PG, Blogger BaYu SenJa

'gonjol' itu perlu diterjemahkan kepada bayu;)
bayu tidak pernah berkenangan bersama datuk sendiri. keduanya terlalu awal pergi sebelum Bayu berkunjung ke Dunia ini..

 

Selasa, Mac 27, 2007 7:08:00 PG, Blogger Unknown

nostalgia bersama atok...

atok saya masih belum mampu membeli honda c70 cuma mengayuh gerek.

Al-fatihah

 

Selasa, Mac 27, 2007 8:59:00 PG, Blogger pB

Masa dok Chaah dulu dulu, ayah pun ada motor macam nie.
Dtg nenek dari Kampung, badan sebesar Yusni Jaafar, sekali naik, terus kemek tayar belakang...

Kenangan .....

Al Fatihah buat Mok

 

Selasa, Mac 27, 2007 9:42:00 PG, Blogger NBK466

BP..kawan den baru beli moto C70 yg telah dicunkan semula RM2,800 beb...Ada rege moto tuh..ko jaga lah elok2...he..he..he..

 

Selasa, Mac 27, 2007 10:05:00 PG, Blogger NJ@Goboklama

eii,lama tak dtg.sini dah tukar layout,cantik..
dulu-dulu,selalu temankan arwah Mama (nenek) pegi pasar naik beca. Dpt.upah singgit pun seronok..

 

Selasa, Mac 27, 2007 11:27:00 PG, Blogger Unknown

klasik blues sgt dh tu. mongo mampir neng rumah..mangan nasi ambeng...yok!

 

Selasa, Mac 27, 2007 12:08:00 PTG, Blogger Mummy Rizq

aku pun dah tak ader atok.. huaargggghhhhh!!!

 

Selasa, Mac 27, 2007 12:16:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

sas & sas
C70 abah tu walaupun dah jarang digunakan, tapi sentiasa berkilat. Sesekali diguna untuk ke surau. :)

Kalaulah itu nombor yang betul, agaknya lagilah mahal tak terkata harga motor itu. He he he

Kamato
Ramai juga orang cari Honda jenis ini kan. Ada yang sanggup berhabis beribu ringgit semata-mata nak make up motor ni bagi cantik dan berseni lagi. :)

Menyesal pulak saya jual C90 buruk saya dulu.

loveujordan
Banyak kenangan pahit dan manis bersama atok.

Cerita aku dan atok

Ila
Bersyukur dan beruntung kalau masih mempunyai atok lagi. Saya cuma tinggal seorang nenek.

Rasa terkilan juga tak sempat belajar banyak ilmu-ilmu Jawa sebelum atok meninggal dulu. Maklumlah masa itu saya budak lagi. :)

Jamri
Ha ah. Kau kenal tak dulu Wak Usop dan Wak Map yang bawak bas tu..?

Aku berbasikal ikut jalan beteng itu dengan adik aku ke Parit Jawa beli Gila-Gila dan kaset cetak rompak. Ha ha ha.

Pa'chik
Berminat nak beli ke ni pa'chik...? He he he

Skyline ungu tu pakai nombor 77... :P

Art
Kau kira bertuah la dapat menumpang sesiapa. Aku masa Matrik dulu berpeluh menapak. Masuk tahun dua degree baru mampu beli motor, itupun kapcai buruk. Awek langsung tak pandang. Hu hu hu

bang gugar
Di KL ini seram sikit kalau nak bawa motorsikal, kena berjiwa cekal dan berani mati, maklumlah terpaksa bersaing dengan Mat Rempit. He he he.

Bayu
'Gonjol' itu macam 'kepala gila-gila' la.. :)

Saya sempat berjumpa kedua-dua atok saya sebelum keduanya meninggal dunia. Sekarang seorang nenek masih ada lagi. Masih kuat dan bertenaga. Alhamdulillah.

Amin Bakish
Atok saya pun cuma berbasikal. Basikal mainan pertama saya dibelikan oleh atok dan salah satu basikal berjenama Raleigh ke sekolah juga dibelikan oleh atok. Owh...syahdu..

PB
C70 itulah jentera pertama saya belajar memandu. Sebelum pandai puas juga terbabas dan melanggar bermacam-macam benda. He he he

Nostalgia...

nbk
Itulah. Boleh jadi artifak yang tak ternilai harganya nanti tu.. :)

Kingbinjai
:). Moga-moga aman di sana.

Qisst
Seumur hidup tak pernah naik beca. Ada lagi tak ek beca di Bandar Maharani tu..? Tak perasan pulak. :)

Azzam
Wah... Sego ambeng. Wenak ey. Setaun sekali kenduri arwahan agek ketemu. Kangen tenan.

Mengko aku mampir ngomah mu la yo. :D

Mummy Rizq
Saya ada lagi seorang nenek... :)

 

Selasa, Mac 27, 2007 1:40:00 PTG, Blogger ILA

utk kali k-2 dtg k sini:)
BP, kau minat dgn jawa alus ker...
Atuk sya dulu kerap gi Tanah Jawa, b'tapa kat sna & bawa kitab yg mcm2.Dia kerap b'citer pasal wali songo(9).Malah mngakui dia salah s org keturunannya..sbgai cucunya hanya angguk2 jer ler...
lindosh, d mng of gonjol = gila
meh blajar bahse jawa:)

 

Selasa, Mac 27, 2007 2:02:00 PTG, Blogger INDERA KENCANA

Bro BP,
Di kala membaca entri ini saya dibawa bersama berkembara di atas motorsikal. Penceritaan yang sangat mudah difahami. Penceritaan engkau juga membuatkan hati aku turut sayu. Terkenang pada arwah atuk yang lama meninggal.

Latar blog baru...
Nampak segar dan menarik..

 

Selasa, Mac 27, 2007 2:35:00 PTG, Blogger Unknown

pertama sekali, cantik template baru, nampak segar..hehe

Kedua, saya dulu masa form 2 sekolah di kampung, pun bawa motor, selalu ikut jalan benteng gak di kampung atuk, nostalgia sungguh.

Cerita ini juga mengingatkan saya pada arwah atuk saya. Al-Fatihah buat Atok.

 

Selasa, Mac 27, 2007 3:11:00 PTG, Blogger me3n

terhengat kampung jowo ku hehe. dulu arwah atuk ku ada gak moto cenggini. ;p

 

Selasa, Mac 27, 2007 3:12:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

bro BP ,
ada lg cerite pasal kampung erk ? mimie dah lama tak lalu jalan benteng tu . jalan tu bleh terus ke umah arwah atuk mimie kat bukit mor . nampak je jalan dah cantik bertar , tapi lubang besar tetap ade .
Al-Fatihah buat yg telah pergi sebelum kita .

 

Selasa, Mac 27, 2007 3:21:00 PTG, Blogger Iman Mawaddah

Semoga roh atuk damai di sana hasil doa ahli keluarga yang soleh dan solehah.

Tumpang tanya..ni topik lain..kat mana saya boleh dapatkan karya2 Hamka?

 

Selasa, Mac 27, 2007 3:23:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

sedihnyer.. xpenah merasa kasih syg atuk. dua² atuk meninggal sblm aku lahir....

*Al Fatihah utk atuk...

 

Selasa, Mac 27, 2007 3:50:00 PTG, Blogger Ajzie

Al Fatihah buat Atok..
Blackie kalau nak jual motor tuh beritahu kami..
J tuh dah sesuai sangat dengan kami yg tinggal di Johor..huhuhhu.


p.s
Cantik langsir baru rumah Blackie nih.. Hijou..

 

Selasa, Mac 27, 2007 6:56:00 PTG, Blogger Unknown

bp, hang ni mat nostalgik la. terkenang semasa dulu... hatiku menjadi sayu.... hehe.

 

Selasa, Mac 27, 2007 8:17:00 PTG, Blogger Pa'chik

chisss lagi sekali,
pelet tipu rupanya...

err... nak jual?

 

Rabu, Mac 28, 2007 3:10:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

salam singgah. oh, beruntung anda kerana sempat terima kasih sayang dari atok. saya tidak sempat dan pernah baik belah bonda mahupun ayahanda.

gambar nombor dua itu, pokok padikah? sudah lama tak tengok padi. huhu

 

Rabu, Mac 28, 2007 4:41:00 PG, Blogger khairyn

salam

hahaha gelak baca 'gonjol' dah lama tak guna perkataan tu. Dulu masa kecik2 kalau bergaduh dengan kakak kami sering mengata satu sama lain 'gonjol' atau 'pengor' Habis gila marah la tu! hahaha.

al-Fatihah untuk arwah atokmu dan arwah yaie dan nyaie saya. Semoga roh mereka dirahmati Allah.

 

Rabu, Mac 28, 2007 5:33:00 PG, Blogger tuan tanah

Al-Fatihah untuk atokmu.

Saya tak sempat. Dengan atok tak. Dengan mbah lanang pun tak.

Kubur sajalah setiap tahun. Tapi sekarang dah empat tahun. :(

 

Rabu, Mac 28, 2007 8:44:00 PG, Blogger ayu_mkay

uwallaaa ngowo wong tuo kok laju temen sih, melas wong tuo ne, kaku nang mburi. mmg 'gonjol'lah kui (kui seng ngomong..heheheh).

psst - arek mbayang ke arwah atok waktu kui..hehehehe.

 

Rabu, Mac 28, 2007 10:59:00 PG, Blogger Unknown

bila habis baca N3 kali ni ada mcm satu prasaan la BP (undescribable feelings). wa pun asal kg, manis kan kenangan cam tu ngan atok.

*bila tukar skin nih? i like ha ha*

 

Rabu, Mac 28, 2007 11:05:00 PG, Blogger kasutVINCCI

walaupun atuk tak sempat merasa empuknya kusyen blackpurple, namun kenangan bersama nya tak mungkin terhapus dr ingatan, kan BP?

 

Rabu, Mac 28, 2007 11:53:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

Seronok baca kisah org dengan atuk, Am pula tak merasa dengan atuk kerana bila lahir aja atuk memang dah tiada

Alfatihah buat atuk

 

Rabu, Mac 28, 2007 1:05:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Al-Fatihah buat atuk BP. terharu bila baca n3 nih.

 

Rabu, Mac 28, 2007 1:38:00 PTG, Blogger Unknown

Dulu, di sekolahku, ada guru tua pakai c70 begini. Adikku yang nakal ketika usianya 8 tahun berkata, "Cikgu tu kelakarlah. Badan besar, naik motor kecik. He he he." Ces, kurang asam punya adik! Kata adik, itu motor cupprix. Muahahah...

 

Rabu, Mac 28, 2007 1:54:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Lindosh
'Kepala gila-gila'.. ha ha

Ila
Banyak ilmu Jawa tak sempat menuntut. Ilmu Primbon tu juga. Selain Wali Songo tu, atok pernah juga bercerita tentang Sheikh Abd Qadir Jalani. Atok saya hafaz AlQuran dan di rumahnya sekarang pun banyak kitab-kitab kuno Jawa, tapi tak faham.. :)

Indera
Banyak lagi kenangan bersama atok yang masih aku ingat dan akan aku cuba ceritakan di masa-masa akan datang. Sekurang-kurangnya untuk koleksi sendiri :)

Bahasa aku tak selembut bahasa kau Indera... :)

Terima kasih.

Yus
Terima kasih.

Saya dari darjah satu sampai tingkatan tiga berbasikal ke sekolah. Berbatu-batu jauhnya. Tingkatan 4 & 5 pindah sekolah baru naik bas, kadang-kadang curi-curi bawak motorsikal abah :)

ad3ck
Itu motorsikal abah aku sebenarnya. Atok aku cuma pandai membonceng jer.. :D

Mimie
Pun dah lama tak lalu situ. Singgah situ cuma nak ambil gambar jer.

Bkt Mor tu belah mana ek..? he he he

Iman
Moga-moga.

Saya memang ada menyimpan beberapa buah buku koleksi tulisan Hamka. Saya mencarinya pun merata. Sesetengahnya cetakan terbaru terbitan Dini. Sesetengahnya jumpa di MPH, ada yang terjumpa di kedai-kedai buku tak ternama di sekitar KL. :)

Cikin
Sayang atok/nenek pada cucunya lain.... sukar digambarkan :)

Ajzie
Sayang nak jual. Banyak nostalgianya tu. He he Saya pulak tengah mencari plat nombor yang lama-lama. Dah jumpa satu di Tronoh hari tu JR 3883. Nak cari JJ77 pulak kalau ada :)

Terima kasih.

Cik Kema
Ada masanya seronok dan syahdu mengenang kisah-kisah silam... :)

Pa'chik
Ha ha ha. Berapa RM kau nak beli ? Hantarlah quotation. He he he

eisraa
Itulah. Manja dan sayang cucu pada atok dan neneknya berlainan .. :)

Itu rumput air jenis Cyprus rasanya, bukan padi. he he he

khairyn
Itu perkataan 'klasik' tu. 'Pengor'..? ha ha ha..

Tuan tanah
Sekurang-kurang masih tahu di mana kuburnya kan...:)

Semoga mereka sentiasa dilimpahi rahmat Allah 'di sana'.

ayu-mkay
Bocah cilik ngowo motor koyok ngono la. Koyok arek mabur laju ney.... ha ha ha..

Tapi Alhamdulillah, sai iki wes apik. Manut ngomong wong tuo... :)

Amora
Bagi yang pernah melalui situasi yang serupa memang lain feeling dan syahdunya.. :)

Sesekali salin kulit la... :D

KasutVincci
Ya, betul. Kekadang rindu sangat pada atok. Kalau boleh, nak sangat dia datang dalam mimpi.

Dia tak sempat naik kereta tu yang membuatkan lebih buat rasa sedih dan terkilan.

Am
Saya sempat berjumpa dengan kedua belah atok. Seorang nenek masih sihat lagi sampai sekarang. :)

Mr Penyu
Sama-sama kita doakan kesejahteraan atok/nenek kita 'di sana' :)

Ainin
He he he. Dulu C70 tu kira famous la kan...

Seorang kawan kitaorang pulak, badan extra besar pakai pulak Kancil, kawan-kawan suka mengutuk, Gajah naik Kancil..." he he he..

 

Rabu, Mac 28, 2007 2:55:00 PTG, Blogger zwitterion

rumah aku pun ada lagi C70 tu..

 

Rabu, Mac 28, 2007 2:57:00 PTG, Blogger silversarina

bila dah baca n3 cerita aku dan atok, saya faham kenapa bp banyak tau tentang atok dan rapat sangat dengan atok...you're lucky .
saya tak pernah 'kenal' atok sebab dua-duanya meninggal masa saya masih kecil...

 

Rabu, Mac 28, 2007 3:37:00 PTG, Blogger TedungS

wa, nostalgik la entri ko kali ni. teringat arwah atok aku yg gah meninggal 3 thn lepas, sama motor dia. ish ish...

 

Khamis, Mac 29, 2007 9:02:00 PG, Blogger lassadad

motornya keren pak cik
*liat gambar*

 

Khamis, Mac 29, 2007 10:42:00 PG, Blogger 13may

sempoi motor tuh:)

 

Khamis, Mac 29, 2007 11:55:00 PG, Blogger NONIE AZIZ

tetiba aku teringat Tok Wan aku ngan motor Honda Charlie dia..Aku boleh terbayang betapa kuatnya atok pegang besi tu..Al-fatihah untuk Atok...

 

Khamis, Mac 29, 2007 1:14:00 PTG, Blogger achik

wah2 masih macho dan hensem lagi motor tu...

Al-Fatihah utk arwah Atok...

 

Khamis, Mac 29, 2007 1:18:00 PTG, Blogger Unknown

baca entri ni teringat kat nenek kita lah...dia pun bila naik motor macam tu gak...taknak pegang kita, pegang besi dan duduk mengeras...

Nenek kita pun dah takde...

 

Khamis, Mac 29, 2007 6:04:00 PTG, Blogger ontahsapo

aku nak menziarah masjid muar, insyaallah....

 

Khamis, Mac 29, 2007 9:36:00 PTG, Blogger debikdebuk

aku berminat gak motor tu tapi selalunya memang org taknak jual...

 

Jumaat, Mac 30, 2007 9:13:00 PG, Blogger anielzaa

dulu bapak sedara aku ada sebiji, pastu turun ke anak laki no2, terlibat xcident,sepupu bawa kwn dia kat blkg meninggal, dilanggar kete yg potong double line. pastu sumer dah tak kasi guna motor tp bdk2 biasa la.. motor tuh turun utk adk lak,thn lepas jd mangsa racing haram tuh,meninggal dan terus kami potong motor tuh n jual kat india besi buruk..byk kenangan motor nih, skrg, langsung dah xder kat rmh mtr cam ni yg ada yg baru jer

 

Jumaat, Mac 30, 2007 9:13:00 PG, Blogger anielzaa

alfatihah untuk semua yg telah kembali ke rahmatullah.

 

Jumaat, Mac 30, 2007 9:49:00 PG, Blogger ZaKiN

sedihkan ingat kehidupan dulu2.. tapi itulah kenangan yg budak2 sekarang tak rasa.. sekarang budak sekolah pon dah ada motor.. kalo kita dulu tak merasa semua tue..

 

Jumaat, Mac 30, 2007 10:55:00 PG, Blogger izinni

alaaa not for sale ke? dah terbekenan pulak.

al-fatihah untuk arwah.

 

Jumaat, Mac 30, 2007 12:49:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Zwit
Baik simpan dan jaga elok-elok..

Loveujordan
Itu baru nostalgia bersama atuk sebelah abah, belum atuk dan nenek sebelah emak lagi.. :)

TedungS
Entri-entri aku memang 60% cerita nostalgia... :)

Al-Fatihah untuk atok kau juga..

Luthfi
Di Indonesia tempat mu sana, ada motorsikal seperti itu juga..? :D

13may
Sekarang cuma boleh pergi 60-70km/j jer.. itupun macam nak terbarai enjin la.. :D

MR
Orang tua kalau membonceng motor mesti pegang besi belakang tu kan.. ? :)

achik
Tapi kalau bawak laju, semput-semput juga. Nak kena service kot.. :)

Raden galoh
Itulah. Dah tu duduk jauh ke belakang, tak nak rapat-rapat... :)

AlFatihah untuk nenek anda juga...

OS
Masjid di Muor yang mana satu ni OS..?

Debik
Banyak sentimentalnya tu, mana orang nak jual... :D

Anielza
Rasanya memang dah jarang jumpa Honda lama yang lampu bulat macam tu, kalau yang empat segi tu banyak la...

Maniq
Ha'ah. Dulu nak bawak motor pun curi-curi. Itupun dah sekolah menengah baru abah izinkan pinjam motor.. :)

izinni
Terbekenan ? Nak buat apa motor...? :)

 

Isnin, April 02, 2007 12:14:00 PTG, Blogger Cik Ketumbar

kau memang gonjol laa BP.. hahaha..
ndas eh keruwak..!
kesian atuk kau.. tapi time tu ingat mau syokk jer kann..!

 

Isnin, April 02, 2007 1:26:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

chuq
'endas keruwek' tu nama panggilan arwah atok pada makcik aku tu...

Budak-budak biasala....

he he he...