Jumaat, Februari 15, 2008
Rakan saya ini sudah kemarau idea. Katanya otaknya sudah buntu - bumpet kata orang Jawa - untuk menulis entri. Patutlah blog lama tidak dikemaskini.

Saya kata, tulis saja apa yang kamu nampak, dengar dan rasa di sekeliling kamu. Apa sahaja yang kamu suka! Inikan ruang yang tercipta untuk kamu berekspresi secara bebas. Samada orang akan suka atau bosan membaca apa yang kamu tulis itu, itu cerita lain. Tapi kalau kamu tulis cerita kamu bangun pagi, masuk tandas, gosok gigi, bla bla bla…, memanglah orang akan muak membacanya. Kamu tulislah cerita yang berjiwa sedikit.

Dan lagi, tulisan kamu itu biarlah beradab. Beradab dari segi bahasanya, dari segi nahunya. Kalau Bahasa Melayu, Bahasa Melayu yang beradab. Kalau Bahasa Inggeris, Bahasa Inggeris yang beradab. Kalaupun mahu berbahasa basahan, biar berpada dan bertempat. Saya rasa kamu faham maksud saya. Belajar-belajarlah merasa cemburu bila membaca blog-blog yang bagus dan mulus bahasanya. Tak kiralah dalam bahasa apa sekalipun.

Satu lagi, menulis biarlah dengan kreativiti kamu sendiri. Kalaupun kamu menggilai sangat-sangat karya Sinaganaga, Tok Rimau, Saharil atau Rudy Bluehikari itu misalnya, tak usahlah kamu meniru lenggok bahasa dan gaya penulisan mereka bulat-bulat. Dan satu lagi, tak mengapalah kalau dikata orang tulisan kamu itu nampak hodoh, setidak-tidaknya karya kamu sendiri, asli. Malulah kalau sampai ‘ditangkap hidup’ me'natasha-hudson'kan karya orang lain.

Itulah yang saya katakan pada rakan saya itu. Hehehe!

TTFN

Label:

 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 2/15/2008 11:17:00 PG. |


48 Ulasan


Jumaat, Februari 15, 2008 11:45:00 PG, Blogger Sastri

ouch... ouch... saya cuba tapi adakalanya tak berjaya untuk berbahasa Melayu sepenuhnya...

apapun, saya tak pernah sekali-kali menatasha-hudsonkan entri saya... kesemuanya asli... :D

{perut masih sakit ni... :(}

 

Jumaat, Februari 15, 2008 11:57:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

Quote: Itulah yang saya katakan pada rakan saya itu.

Itulah juga yang ingin aku katakan. Haha!

 

Jumaat, Februari 15, 2008 1:19:00 PTG, Blogger DeeN

lagi satu, jangan coba2 mengkhairi-jamaludenkan karya orang lain tanpa mendebitkan ke akaunnya.

*bile ada idea, tak ada masa plak nak hapdet* ... alasan, alasan .. :B

 

Jumaat, Februari 15, 2008 1:59:00 PTG, Blogger Cik Keju

me'natasha-hudson'kan entry? hahahaha..
'Saya mahu satu kehidupan,
Kamu mahu sesuatu yang lain,
Kita tidak dapat makan kek coklat,
Jadi kita makan sesama diri.'

 

Jumaat, Februari 15, 2008 2:18:00 PTG, Blogger Hambali ®

betoi tuh.
tulis apa yang kita nak tulis.
u are what u are.

Kalo brader JP bangga dgn bahasa Jermannya, kami pun bangga dengan bahasa Jerman kami.

Dan kalo bukan kita hat yang dok bangga dengan bahasa / identiti blog kita, sapa lagi kan ?

**MariLah mengundi.

 

Jumaat, Februari 15, 2008 2:33:00 PTG, Blogger el-Maaniq

Nak glamor atau bagus, tidak boleh hanya sehari. Harus praktis hari-hari.

 

Jumaat, Februari 15, 2008 2:45:00 PTG, Blogger rudy bluehikari

hahaahaha..nakale koe yo. arek niru niru wae lah...nyong orak kesah... seng wong slalu niru "kota lumpur" "ironi" ehehehe.. ngeteh yuk.

 

Jumaat, Februari 15, 2008 2:49:00 PTG, Blogger Pa'chik

dude, lu ngata wa punya sekenkazen punya menantu tuh.. hahaha...

 

Jumaat, Februari 15, 2008 2:59:00 PTG, Blogger muor76

ko soh ler kawan ko wat citer emas ker.. ikan lage ker.. kumbang terbang ker... jgn wat citer belacan udah.. nanti kene pancung..
sebut pasal belacan aku suke beli belacan ngan sepupu wife aku.. tp manjang tak dpt selalu abes... heheheheh yg pasti belacan itu bukan dr menatasha-hudsonkan dari org lain..

 

Jumaat, Februari 15, 2008 4:07:00 PTG, Blogger Lily Abdullah

Purp,
Bagus nasihat ni...jadi diri sendiri. :) Entri akak ceritanya ori...cuma kadangkala sedikit terpengaruh dengan lenggok bahasa kamu dan yang lain-lain.

Menatasyahudsonkan???...melayu + barat = ???

ya..akak sokong!! kita berbeza tak perlu jadi klon.

 

Jumaat, Februari 15, 2008 5:04:00 PTG, Blogger farazdaq

salam purp;
'..inikan ruang yg tercipta untuk kamu berekspresi secara bebas.. ' ya..aku setuju itu.
teringat kisah rakanku yg teruk diperangi manusia salah interpretasi..akibat nukilannya di blog..hmmm..kata mereka..tak payah lah nak cari publisiti murahan..AKU HANYA GELENG2 kEPALA.

 

Jumaat, Februari 15, 2008 5:14:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Sas,
Sekurang-kurangnya dah mencuba. Oklah kalau macam ituuuuuuu :p

Yang penting hormati bahasa, bahasa apa sekalipun. Lagi-lagi kalau bahasa ibunda sendiri. :)

[Jangan lupa makan ubat...]


mudin,
Bahasa Melayu kau bagus. Bahasa Inggeris kaupun bagus. Tahniah!


nur@,
Jangan kau sebut nama 'Mamat' itu di sini. Jijik aku mendengarnya. Hehehe!


Cikin,
Ada seekor kura-kura kecil
tinggal di dalam kotak
berenang di tepi tasik
memanjat di atas batu

dia cuba menggigit nyamuk
dia cuba mengigit kutu

dia cuba menggigit berudu
dia cuba menggigit aku

dia berjaya menangkap nyamuk
dia berjaya menangkap kutu

dia berjaya menangkap berudu
tetapi dia tidak berjaya menangkap aku


Berudu betul! Hahaha!


sme,
Bila nak buat bahasa blog loghat daerah bang? Buatlah... Hehehe!

++ Tak ambil upah gantung bendera parti ke bang? :D


el-maaniq,
Parang tumpulpun kalau diasah setiap hari akan jadi tajam. :)


Rudy Bluehikari,
Sukak-sukak waey nyakat wong seng baru ngawe blog mas. Blogmu sopo orak kenal mas. Wes akeh peminate. Wes kiro 'selebriti'. Hehehe!

Yuk! Arek ngeteh nang endi? Hehehe!



Pa'chik,
Kalau aku, malu dah nak mengaku sedara... Hehehe!


Muor,
Nak buat cerita apapun, buatlah. Cerita ikan laga, belacan, atau apa-apa cerita sekalipun, kalau pandai olah jadi menarik. Hehehe!

Sambal belacan kalau dibuat Sambal Tutuk... Pergh! Hehehe!


Kak WL,
Kalau setakat terpengaruh, biasalah kak. Saya pun kadang-kadang terpengaruh juga, terutamanya dengan karya-karya penulis dari tanah seberang misalnya. :)

'Menatasha-hudsonkan' = Menciplak. Heboh juga baru-baru ini. Cuba baca, antaranya di SINI


Farazdaq,
Pedulikanlah mereka. Aku sendiri sampai digelar free thinker. Yang penting kita tahu apa yang kita tulis. Asalkan tidak lari dari norma dan syariat. :)

 

Jumaat, Februari 15, 2008 5:33:00 PTG, Blogger Pa'chik

hahah.. bukan dia sedara aku.. laki dia... hahaha...
err.. aku syak sekak pun sedara ko gak lah.. tapi malu nak ngaku.. hahaha...

 

Jumaat, Februari 15, 2008 6:29:00 PTG, Blogger artisticklytouch

mengnatasha-hudsonkan????

wow!!!

 

Jumaat, Februari 15, 2008 6:44:00 PTG, Blogger Titicaca

aisyeman..aku kalau menulis mmg sah hancus..apapon blog aku ikut suka aku la kan?kan?kan?

at least aku tak Do The Hudson..meuhehehee..

 

Jumaat, Februari 15, 2008 9:59:00 PTG, Blogger kawaii_desu

mentasha-hudsonkan gaya org...

huhuhu
unfortunately my blog majority is in english... and penang language huhu

 

Jumaat, Februari 15, 2008 10:21:00 PTG, Blogger Kerp (Ph.D)

"beradab dari segi bahasa". betul tu wak.

tapi aku terasa pedas la pulak, ...hehehehe...

 

Jumaat, Februari 15, 2008 11:37:00 PTG, Blogger Jamal Abd Rahman

JP...antara satu sebab saya suka baca entries di blog ni...bahasa yg beradap dan mulus...i really envy u!

teruskan JP....

 

Sabtu, Februari 16, 2008 8:12:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

Ikhlas sungguh nasihat tu. Tulus mulus heh!

 

Sabtu, Februari 16, 2008 11:19:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

PY rasa weblog membolehkan kita jadi kreatif, dan bagaimana kita mengekspresikan kreativiti itu, bergantung pada diri sendiri.

Mungkin mereka yang meniru lenggok bahasa orang lain, masih lagi dalam proses mencari gaya sendiri. Mungkin... Wallahu'alam.

 

Sabtu, Februari 16, 2008 12:32:00 PTG, Blogger Unknown

aku dah buat 3 blog utk member aku. tapi semua outtt..

tulis blog kerja org kecil yang punya jiwa besar. bkn calang2 orang bulih istaqamah..

selamat menulis blog kwn2..

 

Sabtu, Februari 16, 2008 12:39:00 PTG, Blogger - j o h a r i -

Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan

Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut
Biar mati adat
Jangan mati anak

wak,
ni kira "menatasha-hudson" x ni?
ni aku amik dari karya
usman awang - melayu
org melayu ni mmg sgt berbudi bahasa kan. dlm karya pon lembut je
caya la wak

p/s : wak, kita org melayu ke jawa?

 

Sabtu, Februari 16, 2008 1:35:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Pa'chik,
Hehehe! Psst... Jangan cerita pada orang. Hehehe!

Tersedak-sedak agaknya Sekak bila kau sebut nama dia. Hehehe!


Arts,
Plagiat / ciplak karya orang adalah satu perbuatan yang keji. :)


Titicaca,
Betullah tu. Aku tak ada kata apa-apa pasal blog kamu pun... Hehehe!


Kawai,
Bukan men'natasha-hudson'kan GAYA orang tapi KARYA orang lain bulat-bulat. Kemudian menafikan. Sungguh memalukan.

Berbahasa apapun tak mengapa, asal tidak di'rojak'kan. :)


Kerp,
Bahasa Jiwa Bangsa. :)

Eh! Kenapa nak terasa pedas pulak? Bahasa Inggeris blog kau sempurna apa...? Cuma bahasa Jawa kau itu mungkin kena gilap lagi. Senang nanti nak ambil hati mentua. Hehehe!


UncleJ,
Terima kasih.

Buah cempedak di luar pagar
Ambil galah tolong jolokkan
...

:)


Azzam,
Aku mengingatkan diri aku sendiri sebenarnya. :)


Zwit,
Aku menasihatkan diri aku sendiri sebenarnya. :)


Phu Ying,
Ya. Medium ini tercipta untuk kita meluahkan rasa hati dan suara kita. Ekspresikanlah seselesa dan sesuka hatimu. Asalkan tidak melanggar batas bahasa, adat dan norma :)

Terpengaruh dengan gaya penulisan orang lain kadang-kadang memang tak boleh dielakkan. Cuma, kalau kita dapat mencipta identiti kita sendiri dari awal, satu kepuasan bagi diri kita sendiri. :)


Kel@mbu,
Aku setuju. Kalaupun menyimpan niat untuk menjadi penulis besar suatu hari nanti, sekurang-kurangnya blog adalah cermin, yang akhirnya dapat melihat siapa diri kita sebenarnya.

Tulis terus tulis!


Johari,
Aku pernah meminjam sajak itu dalam entri aku tak lama dulu. Kalau kita bagi kredit pada penulisnya, bukan menciplak namanya. :)

Bahasa Melayu sememangnya indah dan berseni....

p/s Jawa pun cabang Melayu juga. :D

 

Sabtu, Februari 16, 2008 2:14:00 PTG, Blogger Pa'chik

dude, yang lam eklan raya cina kurnia tu.. adik beradik sekak jugak ke?
ekekeke...

 

Sabtu, Februari 16, 2008 3:45:00 PTG, Blogger 13may

ada org plagiat karya kamu ker BP???

hehhe...

 

Ahad, Februari 17, 2008 1:45:00 PG, Blogger Brader Black

Bang,
saran dan nasihat yg baik. Kadang-kadang macam terasa juga. ha ha.

 

Ahad, Februari 17, 2008 10:05:00 PG, Blogger Azhar Ahmad

Penulis blog, sudah semakin hilang roh keampuhannya... Itu penulis blog masa kin....

 

Ahad, Februari 17, 2008 5:47:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Pa'chik,
Hehehe! Nanti aku nak buat cerita lagilah pasal Sekak tu..


13May,
Setakat ini tak ada...Karya aku bukan bagus, sia-sia kalau nak plagiat pun.. :D


Brandal,
Bahagian yang mana satu kau terasa. Hehehe!

Minta maaf banyak-banyaklah kalau ada yang terasa. Tak bermaksud nak kata sesiapa, cuma nak mengingatkan diri sendiri juga sebenarnya... :D


Azhar,
Kena belajar menjadi diri sendiri... :)

 

Ahad, Februari 17, 2008 6:17:00 PTG, Blogger me3n

kenape menatasha-hudsonkan? kenape tak me'artis-lain'kan ehehe

 

Ahad, Februari 17, 2008 7:13:00 PTG, Blogger ZABS

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

 

Ahad, Februari 17, 2008 7:14:00 PTG, Blogger ZABS

Salam BP,
Dulu saya pun rasa malu nak tulis, takut apa orang fikir tentang tulisan saya yang mungkin tidak menarik. Tapi bila difikirkan, saya menulis bukan untuk dipuji, tapi untuk berkongsi serba sedikit apa yang saya rasa, boleh beri kebaikan. Kalau ada yang suka okey, dan kalau ada yang tak suka, tak apalah kan, bukan kena bayar pun.
Natasha Hudson ni siapa ye?. Saya biasa dengan "diAlibabakan" aje.

 

Ahad, Februari 17, 2008 7:43:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

ad3ck
Tuan Zabs,


Salam.

Betul. Kita menulis untuk meluahkan pendapat kita, juga berkongsi serba sedikit apa yang kita tahu. Bukan untuk mendapat nama. Kepuasan itu datang bila kita dapat meluahkan apa yang kita ingin luahkan.

Isu ini agak heboh baru-baru ini adeck & tuan. Tentang kes plagiat / ciplak. Untuk memahami istilah me'natasha-hudson' kan itu. Sila baca di SINI. Banyak lagi laman web yang membincangkan isu itu sebetulnya.

:)

 

Ahad, Februari 17, 2008 10:12:00 PTG, Blogger KAMATO

me'natasha-hudson'kan....... pertama kali dengar perkataan ini he he...

 

Isnin, Februari 18, 2008 12:48:00 PG, Blogger Bunga Rampai

Salam BP,

Oh, nukilan yang comel dan berjiwa! Ada maksud tersirat penuh pengajaran :-)

 

Isnin, Februari 18, 2008 1:02:00 PG, Blogger kawaii_desu

dah baca link tu

baru kufaham...
dah penah dengaq isu ni.

for me, Allah bagi kita sorang satu otak, akal fikiran... setiap satunya unik...

kenapa nak amik org lain punya/./...

musykil... ada sesetengah benda yg kita ambil dari org, make sure ada kebenaran and dimaklumkan perihal itu.

saya pon tak suka org amik hasil saya.
ini dikira mencuri tau

IP rights

 

Isnin, Februari 18, 2008 10:32:00 PG, Blogger KV

natasha hudson dh jd org kg sy.Tak suker tak suker..huhu

 

Isnin, Februari 18, 2008 11:23:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

hebat la kau sekarang.
boleh buat buku panduan ber'blog'.
lagipun sudah ada anugerah sekarang.

hebat..

 

Isnin, Februari 18, 2008 11:40:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Kamato,
Saya meminjam istilah itu dari sdra Jimadie Shah. :)


B Rampai,
Waalaikumusalam.

Terima kasih. Saya mengingatkan diri saya sendiri juga sebenarnya. :)


Kawaii,
Memplagiat itu perbuatan keji. Tidak mengaku memplagiat itu tambah-tambah keji lagi. :)

 

Isnin, Februari 18, 2008 11:50:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

KV,
Eh! Bukan sepatutnya rasa bangga ke... Hehehe!


Neeziee,
Jangan cakap macam itu Neeziee. Siapalah aku. Lagipun, kau kan sifu aku dalam hal-hal blog ni....

Apa-apapun terima kasihlah...... :p

 

Isnin, Februari 18, 2008 3:23:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

betul ni aku puji.
kau memang hebat.

cium sikit boleh?

hehe.

 

Isnin, Februari 18, 2008 3:34:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Neeziee,
Terima kasih.

Oits! Oits! Keji sungguh!

 

Rabu, Februari 20, 2008 5:19:00 PTG, Blogger flush

kalau jampi utk org yg kuat tido boleh tak..

nak kempen mana leh tido sesuka hati.. hilang plk krusi tu nanti..

 

Khamis, Februari 21, 2008 12:25:00 PG, Blogger shahril aley

ya aku bersetuju kata2 ko itu. biar bahasa & kisah yang dipaparkan mencerminkan diri kita usah la terlalu dibuat semata-mata untuk menarik perhatian orang. adab sopan perlu dijaga agar tidak menguris hati & perasaan orang lain walaupun kita diserang secara halus dalam penulisan.

 

Isnin, Februari 25, 2008 2:14:00 PTG, Blogger Rush Murad

berblog ni pun kena ada etika, jaga tatasusila, jaga 'percakapan'... sesetengah tu suka maki hamun tak tentu pasal dalam blog, very emosional... dah tu bukan budak2, mak/bapak orang plak... macam tak malu depa ek? tapi, aku suka baca blog kau yg ori ni, ada ilmu... walaupun kadangkala sedikit sahaja ilmu tuuu...ek?

 

Isnin, Februari 25, 2008 4:53:00 PTG, Blogger sinaganaga

"Kami menulis untuk bergembira!" ~ Sindiket Sol-Jah.

 

Rabu, Februari 27, 2008 2:04:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Rush Murad,
Betul tu Rush. Walaupun blog satu medium / bentuk untuk berekspresi secara bebas tapi ‘adab’ tetap kena jaga, ‘adab dari segi isinya dan ‘adab’ dari segi bahasa dan tatabahasanya. 

Terima kasih baca blog ini. Blog kau pun apa kurangnya, beridentiti. Aku menulis sebab aku suka menulis. Sengaja aku cerita yang entah apa-apa dalam blog ini... Kalau buat cerita penuh ilmu nanti jadi macam wikipedialah pulak....Hehehe.

sinaganaga,
Sindiket Sol-Jah memang best! Tahniah dude!