Jumaat, Julai 11, 2008
Apa agaknya yang kamu rasa bila kamu ditakdirkan bersolat jemaah, solat Jumaat misalnya, di sebelah makhluk Tuhan, katakanlah seorang mamat Bangla, yang mempunyai aroma tubuh seolah-olah sudah tujuh hari tak mandi?

Dan aroma itu semakin menyucuk-nyucuk keras di rongga hidung kamu setiap kali dia mengepak-ngepakkan lengannya?

TTFN

Label:

 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 7/11/2008 03:07:00 PTG. |


63 Ulasan


Jumaat, Julai 11, 2008 3:19:00 PTG, Blogger Sastri

keskeskes... boleh imejin camana kurang kusyuk nya...

teringat mat salleh yang teramat berbau semasa kat Cairns... ntah baper hari la dia tak mandi... camana ek orang boleh tahan dengan kebusukan diri sendiri... :p

 

Jumaat, Julai 11, 2008 3:26:00 PTG, Anonymous cikin

mesti dekat 10 minit BP tahan nafas, baru hembus dan tarik nafas balik. muahahaha..

*gelak sambil gulingĀ²

 

Jumaat, Julai 11, 2008 3:46:00 PTG, Anonymous ayumkay

kemproh tennanlah!

tak nak bayangkan camne situasi waktu tu. ni pun terasa nak tutup hidung hhehehe. sian JP mesti tahap kekusyukan menurun hari ni :D.

takpe cabaran iman gak tu hikhikhik

 

Jumaat, Julai 11, 2008 3:50:00 PTG, Anonymous mudin001

Itulah. Ramai yang nampak hubungan vertikal (hablunminalllah), tapi tidak yang horizontal (hablunminannas). Padahal, keduanya sama penting. Dan kadangkala, kecuaian kita menjaga yang horizontal, menghalang kita dari mendapat yang vertikal.

:)

 

Jumaat, Julai 11, 2008 4:33:00 PTG, Blogger xrajunax

hahaha..
boleh qadha' di rumah kah? haha

brader mudin punya komen buat aku pening. walaupun darjah khas bahasa arab aku dpt 3. tapi hancus semua tak ingat. hati sudah gelap.

 

Jumaat, Julai 11, 2008 4:39:00 PTG, OpenID acciaccatura

salam wak pinter,
LOL bila baca komen tok mudin.

teringat pula saya minah jepun dalam bas di kota london dulu. kulit saja putih, bau bukan main lagi.

saya akan lakukn sama seperti gambar wak pinter dalam blog ni. heehee..

 

Jumaat, Julai 11, 2008 4:41:00 PTG, Blogger xiiinam751... musafir denganMu

Teringat masa ngandung anak pertama dulu,aku melambakkan muntahku di hadapan nurse yang sedang 'mengepak-ngepakkan' tangan depan mukaku,untuk menyukat ketinggian aku di klinik pra-natal!Bukan mambu aje kang,nampak berus sabut lagi! Alhamdulillah,anak aku tak kenan!

 

Jumaat, Julai 11, 2008 5:07:00 PTG, Blogger achik

fuh, seb baik la 2 rakaat je kan.. kalau tak, mau pitam!!! hehehe.. ;p

 

Jumaat, Julai 11, 2008 5:14:00 PTG, Blogger nUr@dDeEn

Huh!
Kamu didera, Purp!
Waduh.
Tak bisa! Tak bisa!

 

Jumaat, Julai 11, 2008 5:25:00 PTG, Blogger JBM8141

bang, aku duk sana 9 bulan.bayangkan. hari2 naik lif dgn dorang. sempit.selagi boleh masuk, masuk.

 

Jumaat, Julai 11, 2008 5:35:00 PTG, Blogger KAKTINY

aduhai.. siannya.. mesti hari ni pahala solat jumaat BP/JP kureng giler.. (ntahnya dpt telur ayam jer..)

alahaiiii... menguji tahap keimanan betullah..

 

Jumaat, Julai 11, 2008 5:48:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Sas,
Lain kali pergi solat jumaat kena siap-siap bawak kapas. Boleh sumbat dalam hidung. He he he!

Dia dah lali dengan bau badan sendiri, macamana nak perasan dah. He he he!


Cikin,
Kurang markah pahala aku hari ini. :D


Ayu mkay,
Wis jenenge Bangla. Raie wae nggarang, mambu ne apek!

Bayangkan saja saya sedang 'mengembang-ngempiskan' hidung. He he he!


mudin,
Ya, ya. Kau membaca yang tersirat.

5 bintang untuk ulasan kau Mudin. :)


xrajunax,
Macam masih terbau-bau lagi nih! Hampeh betul!

Fuyooo! Bah. Arab dapat 3 tu! Aku tak ingat dapat berapa. Kau Darjah Khas dulu dapat pangkat berapa? He he he!


accia,
Waalaikumussalam.

Itulah. Mamat Bangla tu harap jer muka hensem, tapi bau badan fail!

Tutup muka saja tak cukup. Kena tutup hidung sekali. He he he!


xiiinam 751,
He he he! 'Berus sabut' yang tak tahan tu. Sesetengah orang memang sengaja bela 'berus sabut' tu. He he he!

 

Jumaat, Julai 11, 2008 5:50:00 PTG, Blogger ah tok

Ujian didatangkan dalam pelbagai bentuk dan rupa.

Rupa bangla misalnya.
:D

 

Jumaat, Julai 11, 2008 6:03:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

achik,
Isk! Pencemaran bau sungguh! :D


nur@,
Kita manusia ini memang tak akan pernah sunyi dari bermacam-macam ujian dan dugaan. He he he!


bad,
Air freshner pun tak jalan kalau macam tu. He he he.

Teringat masa aku kerja dengan developer dulu, kuli aku semua Bangla. Pernah sekali aku belasah seorang sebab bebal sangat. Err...lari topik pulak....


Kaktiny,
Kalau saya jumpa dia lagi, nak belikan dia deodoranlah.

Macam-macam dugaan bila di dalam masjid. :)


ah tok,
Tapi dugaan bau badan yang paling mencabar!

:D

 

Jumaat, Julai 11, 2008 6:51:00 PTG, Blogger Zabs

Salam BP,

Jika anda boleh sabar menghadapinya, besar ganjarannya.
Tapi lumrahnya, kita manusia lemah dalam segala hal dan mungkin ini yang akan berlaku jika terjadi kepada saya:
a: Kekusukan terjejas.
b: Menahan nafas yang panjang2 dengan sesekali bernafas secara perlahan sahaja.
c. Menutup2 hidup untuk isyarat makluk menjadi peka dengan baunya juga.
d. Mencari ruang untuk berjauhan secara rela paksa.
e. Bertekad untuk tidak menyebabkan orang lain merasa begitu pada diri sendiri.
Wallahua'lam.

 

Jumaat, Julai 11, 2008 6:59:00 PTG, Blogger PINATBATE

keskeskes....
terbayang hidung Blekk metar-metor mengimbangi antara helaan nafas dan bacaan dalam solat..sambil mengira-ngira bila lah nak selesai penyiksaan idung ku ini...raiee ngarang pun nek awak eyy mambu kayo bandot ilang selera wanitaa...hahaha..

 

Jumaat, Julai 11, 2008 8:09:00 PTG, Blogger Kak Lady

Pasti tak khusyuk solatmu tadi BP...heheheh...abih nak buat camaner...tahan ajelah...mau kembang2 hidup agaknya ye...

Teringat satu peristiwa...masa nak naik lift...org tu dah kluar...lift kosong tapi baunya masih tinggal mengiringi kami sampai ke tingkat yang kami nak pergi...tahan aje le idung...

 

Jumaat, Julai 11, 2008 9:22:00 PTG, Blogger alifmimyanun

relaks kang. mase saye di uia dulu jangankan bangla, nigeria, sudanese, bosnia semue jenis perise pernah bau.

yang ini kecil sajee.

 

Jumaat, Julai 11, 2008 10:19:00 PTG, Blogger rudy bluehikari

akupun sama. tp kat cni iranian.... mmg dorg xmandi seminggu pun payah..... aku penah tanya sorg student jab aku.... mmg itu kehidupan mereka.

 

Sabtu, Julai 12, 2008 12:47:00 PG, Blogger muor76

hahahahahah....
lenkali ko solat ler kat saf yg depan sekali.. mesti takde bangla nyer....

ermm aku skang nih selalu bagi aroma tiak aku kat pompuan mase dlm komuter... hahahah yer ler kene time aku berdiri dok paut palang.. pastu sebelah aku pompuan lak tu.. ermm aku rase pompuan tu mesti reda tension dia... kekekekek

 

Sabtu, Julai 12, 2008 2:37:00 PG, Anonymous bunga kelana

Assalam,mengapa kakang tak cuba jadikan dia kawan n ingatkan personal hygiene ala Rasullah kerana bukankah kebersihan sebahagian daripada keimanan? kita ni rang melayu Islam kang? mungkin dah lebih baik pulak amalan kita? benarkah kita sesama muslim dah saling mengingatkan? ataukah hanya saling mencela?(all question also 4me)maafkan pulak aku kang!

 

Sabtu, Julai 12, 2008 10:52:00 PG, Blogger tasikmerah

keh keh keh...

dugaan tu bro... :)

 

Sabtu, Julai 12, 2008 3:28:00 PTG, Blogger Monster Mom

hua hua hua...

sure kembang kempis idung...

takpa, just bayangkan nikmat bau bauan syurga...

BO la yg MM paling tak tahan.... mintak ampunnnnn!!!!

 

Sabtu, Julai 12, 2008 4:54:00 PTG, Blogger debu-papa

nak kata mesia nih tgh winter tak gak.. aku nak berbaik sangka.. mungkin dia mandi..tp dah semulajadi busuk kot.. haha..

 

Sabtu, Julai 12, 2008 6:00:00 PTG, Blogger cakapaje

Salam bro,

Dugaan. Entah entah, ada yang menyerupai manusia je...wallahu'alam.

 

Sabtu, Julai 12, 2008 6:49:00 PTG, Blogger Op

kalau aku tahan hidung je la
apa lagi nak buat hehe

 

Ahad, Julai 13, 2008 9:17:00 PTG, Blogger e.i.s.r.a.a

salam singgah.
tak boleh imejin. sebab tak pernah solat jumaat. sebelah bangla.
=)

 

Ahad, Julai 13, 2008 10:50:00 PTG, Anonymous si kachak

perghh!
Tringat kat kampus dulu, bdak2 foreigner pnye bau.

Sabo je la. Lagi rela aku bau ketiak sendri.

ha ha.

 

Ahad, Julai 13, 2008 10:50:00 PTG, Blogger kadOk.

agak2 tinggal bape peratus?...:p

 

Isnin, Julai 14, 2008 5:38:00 PG, Blogger Pa'chik

hahah.. wa penah kena dude.. nanti wa cite kat blog wa la... hahah....

 

Isnin, Julai 14, 2008 8:31:00 PG, Blogger Alpha

Anggaplah ianya satu ujian Allah. Lagipun kengkadang kita sendiri pun tak tau bau badan kita camne...ye tak?

 

Isnin, Julai 14, 2008 10:04:00 PG, Blogger KV

kalo meks harus pengsan! Ahaha

 

Isnin, Julai 14, 2008 11:52:00 PG, Blogger asuhara

harharhar..
terjejas betul kekusyukan kau kang.
err..sila dtg awal utk memilih saf yang lebih 'wangi'

 

Isnin, Julai 14, 2008 11:54:00 PG, Blogger Lan Rambai

Entri ini keluar dalam akhbar Sinar Harian Ahad 13 Julai 2008 dalam ruangan dari blog. Femes sungguh blog kawan aku ni rupanyaaaaa....

 

Isnin, Julai 14, 2008 12:29:00 PTG, Anonymous Tempe

tak mahu bayangkan....

ujian kekhusyukkan tu

 

Isnin, Julai 14, 2008 1:06:00 PTG, Blogger shahril aley

hahaha....
pernah dulu masa blajar ade kawan mcm tu. nak tegur risau plak nanti makan ati tapi agak2 la bau harum semerbak tu klua. makan ati je la BP :)

 

Isnin, Julai 14, 2008 1:46:00 PTG, Blogger Penoreh Getah

dulu aku sering terlelap bersama abg2 bangla.. udaranya nyaman je

 

Isnin, Julai 14, 2008 1:53:00 PTG, Blogger butaseni

aku pernah macam tu,aku cuma bernafas bila rukok dan sujud je.nasib baik imam tak baca surah yang panjang panjang hahahaha

 

Isnin, Julai 14, 2008 2:19:00 PTG, Blogger Masy

agak2 sengsara jugaklah bayangannya hihihi

 

Isnin, Julai 14, 2008 2:56:00 PTG, Blogger khairyn

hahahaha aduh! Tensi!

Tapi.. sekiranya kau lebih bersabar dan errr redha, mungkin lebih lagi pahala kau dapat hari tu.

Tapi kan... entah2 dia tu malaikat ke wali ke nak menguji ketahanan mental kau hehehehe.

 

Isnin, Julai 14, 2008 4:53:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Tuan Zabs,
Waalaikumusalam tuan,

Memang banyak sungguh dugaan bila sudah berada di dalam masjid. Kalau tidak dugaan dari segi deria hidung, mungkin juga deria mata :)


pinatbate,
Wangi meneh mambu bandot.... He he he.


Kak Lady,
Lebih haru kalau bau 'yang sangat tak mesra itu' melekat di baju kita atau 'tersangkut' dalam lubang hidung kita. He he he.


alifmimyanun,
Masalahnya sedang di dalam saf. Terpaksa tahan sajalah. :D


rudy bluehikari,
Kalau badan diaorang berupaya meneutralkan bau-bau badan yang tak sedap tak apalah juga Rudy. Tak nak mandi sebulan pun tak apa.... Ini tidak. :D


muor,
He he he!

Malang sungguh siapa yang 'ter'kena berdiri sebelah kau Muor. Kalau dari Seremban - Serdang, jauh juga tu, boleh pitam perempuan sebelah kau tu dibuatnya. He he he!


Bunga Kelana,
Waalaikumusalam.

Sejujurnya, aku tak punya kekuatan untuk menegurnya sdr. :)

 

Isnin, Julai 14, 2008 5:05:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Tasik,
Betul. Dan carilah hikmahnya. :)


monster mom,
:D

BO itu apa MM?


King,
Tak payah komen King. He he he.


debu,
Aku pun nak berbaik sangkalah. Mungkin bau badan dia ok, cuma kebersihan ketiaknya perlu diambil perhatian sedikit barangkali. He he he!


cakapaje,
Waalaikumusalam,

Ya, Tuhan datangkan dugaan dalam berbagai bentuk. Dugaan bau misalnya. :)


op,
Itulah. Tak boleh buat apa lagi dah. Lainlah kalau tengah khutbah, sempat lagi tukar tempat.... :D


eisra,
Salam.

Saya pulak tak pernah bersolat jumaat sebelah perempuan. :D

 

Isnin, Julai 14, 2008 5:41:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Si Kachak,
Kadang-kadang bukan setakat 'orang luar' bro', orang kita pun boleh tahan juga baunya, lebih teruk pun ada. Kawan negro aku, Melvin namanya, ok jer baunya. Ha ha ha!

Aku pun. Ha ha ha!


Kadok,
Hanya Tuhan yang maha mengetahui Kadok. :D


Pa'chik,
Bila kau dah cerita nanti, cepat-cepat bagitau aku ya.

He he he!


alpha,
Ha'ah. Dugaan.

Kalau orang yang di sebelah kita kembang-kempis semacam saja diameter lubang hidungnya, adalah yang tak kena dengan bau badan kita agaknya :)


kv,
Kalau tengah-tengah berjemaah, pengsan, memang sesuatu yang sangat mendukacitakan. He he he!


asuhara,
Kalau terlampau wangi, dengan aroma minyak atar misalnya, pun kadang-kadang mengganggu fokus juga. :D


Lan,
Errr... keluar lagi ek? Entah, aku tak beli Sinar Harian semalam. :D

 

Isnin, Julai 14, 2008 5:54:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Tempe,
Memang tak boleh dibayangkan. Kena alami sendirilah baru tahu. :D


Shahril,
Itulah. Kalau kawan, lagi serba-salah. Nak ditegur mati emak, tak ditegur mati bapak. He he he!


Penoreh,
Syukur. Kau bertuah dapat berkawan dengan Bangla yang nyaman-nyaman. :D


Butaseni,
He he he! Lawak!


masy,
Kalau tak nak sengsara, bayangkan yang indah-indah sajalah. :D


khairyn,
Itu kira aku dah habis sabar dan redhalah tu. He he he!


Amora,
He he he!

 

Isnin, Julai 14, 2008 6:03:00 PTG, Blogger Al-BIMA SAKTI

lain kali kena pilih tempat yg 'selamat, barulah kekusyukan tak terencat...

 

Isnin, Julai 14, 2008 7:32:00 PTG, Blogger kemat

haha..selalu gak terkene cenggini..alahai

 

Isnin, Julai 14, 2008 10:05:00 PTG, Blogger ad3ck

ehehehe. faham perasaan ko. klu dlm lrt tuh lagi laa. mase balik kene berdiri sebelah orang india yang pegang yang baunye sama dgn bau longkang.

 

Isnin, Julai 14, 2008 10:22:00 PTG, Blogger Mr penyubiru

aku dah pernah kena skali dah. lepas kejadian tu, tiap kali nak sembahyang jumaat, aku tengok kiri kanan dulu,sape kat sblah,pahtu sedut bau skit,kalu berbau aku bergerak ke sof depan atau ke belakang.hehe..

 

Selasa, Julai 15, 2008 3:59:00 PG, Anonymous maman

mambu masem..

naseb baek idung sumbat

 

Selasa, Julai 15, 2008 10:46:00 PG, Blogger NBK466

Lain kali stand-by penyepit baju utk sepit LOBANG IDUNG..ha..ha.ha..

 

Selasa, Julai 15, 2008 1:11:00 PTG, Blogger Rush Murad

kalau aku, dah berkali2 bersin... terus selsema, terus MC esoknya.... tak pun, pitam masa tu jugak... sesak nafas...

 

Selasa, Julai 15, 2008 1:23:00 PTG, Blogger AZWA

Aduss...memang ngak bisa khusyuk solatnya kalau gitu...sama kes ngan kekhusyukan azwa yang terganggu oleh harum2an rakan bijaksana berpangkat dato seri yang membuka kasutnya masa perbicaraan berlangsung!Adehhh....

 

Selasa, Julai 15, 2008 4:26:00 PTG, Blogger Mak Su

(ini kes mengkembangkan hidung), kira halal je lah

 

Selasa, Julai 15, 2008 5:27:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Salam mesra JP.Kok sdra terlupa bawa bersama sebotol wangian haruman seribu bunga,kasturi ,Sultan Brunei etc..Setitis, secalit atau serenjis cuma tentu meninggal pesona dan pasti Si mamat Bangla mengutip memori indah solat Jumaat bersama .
Rio.

 

Rabu, Julai 16, 2008 6:56:00 PG, Blogger silversarina

kalau akak memang terus angkat punggung ke tempat lain , solat kat luar pun tak pe asalkan tak tersiksa dengan bauan itu, tapi memang pelik bila bau badan sendiri dibiarkan busuk, takkan tak perasan busuk :P

 

Rabu, Julai 16, 2008 10:13:00 PG, Blogger fahmi

baguih punyer dugaan tuh..

salam ziarah..:)

 

Rabu, Julai 16, 2008 10:22:00 PG, Anonymous ahmoi

bang jowo, klu moi..sure dah pengsan...hehe

 

Rabu, Julai 16, 2008 11:24:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

al-bima,
Kalau datang awal, nak duduk sebelah tok imam pun boleh. :D


Kemat,
Macam-macam aroma ada. Bau badan pun ikut jantina dan bangsa juga rupanya :D


ad3ck,
He he he! Aku lama dah tak naik LRT.


Mr Penyu,
Kalau sempat lagi bertukar posisi oklah. Kalau tak sempat? :D


Maman,
Bukan masem lagi dah. :D


nbk,
Lemas tak boleh bernafas pulak nanti jang. He he he!


Rush,
He he he!

Nasib baik cuma 2 rakaat. Tahan sajalah.

 

Rabu, Julai 16, 2008 11:36:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

azwa,
Stokin sebulan tak salin kot. Bau kaki memang menyakitkan hidung. Menyakitkan hati juga. He he he!


Mak Su,
Saya tak salahkan mamat itu. :D


Rio,
Salam kembali Rio.

Saya memang ada menyimpan Malaikat Subuh, tetapi amat jarang dipakai. :)


Kak Sarina,
Dia dah lali dengan bau yang macam itu agaknya. :D


Fahmi,
Dugaan hari jumaat memang banyak.

Terima kasih sudi ziarah :)


ah moi,
Kalau pengsan, mamat Bangla itu juga yang tolong angkat nanti. Lagi haru! Dua kali pengsan jadinya.... He he he!

 

Jumaat, Julai 18, 2008 2:03:00 PG, Anonymous mazudi

Huhu.. lambat dah ni, tapi nak tulis jugak.

Sebab tu time aku kerja kilang dulu, bangla dorang kasi masa rehat berbeza dengan kami semua, dorang takut kami tak selera makan, pastu kerja tak produktif.

 

Jumaat, Julai 18, 2008 3:53:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

mazudi,
Bagus pengurusan masa rehat tempat kilang kerja kau dulu itu. Peka dengan kebajikan dan sensitiviti pekerja. He he he!