Jumaat, Jun 27, 2008
Saya capai sehelai kertas. Kertas putih bersih. Dari sebuah kotak. Berbentuk empat segi sama. Kemudian saya capai sebatang pena. Berdakwat hitam pekat.

Jejari saya mula melakar. Garis-garis lurus. Garis-garis melengkung. Garis-garis membujur. Garis-garis melintang. Kemudian saya lakar bentuk-bentuk. Bulat. Lonjong. Empat segi. Tiga segi.

Dan sekejap kemudian kertas itu sudah menjadi tidak putih lagi. Kertas itu sudah menjadi sarat dengan garis-garis lurus. Garis-garis melengkung. Garis-garis membujur. Garis-garis melintang. Sudah sesak dengan lakaran bentuk-bentuk. Bulat. Lonjong. Empat segi. Tiga segi.

Kemudian, dengan tiba-tiba kertas itu hidup! Tuhan telah memberinya nyawa! Kertas itu membesar. Lakaran-lakaran di dadanya ikut membesar dan merebak. Membesar dan merebak. Membesar dan merebak. Kemudian kertas itu bangkit dari pembaringannya. Berdiri dan memandang saya. Bulatan-bulatan di dada kertas itu merenung saya. Tajam, berapi dan menakutkan. Garis-garis yang berceracakan itu menjadi bilah-bilah lembing, menghunus ke tubuh saya. Saya mahu bangkit tetapi garis-garis melengkung itu sudah menjadi tali-temali yang membelit dan mengikat saya. Bentuk-bentuk tiga segi dan empat segi itu sudah bertukar menjadi kotak-kotak. Saya terperangkap. Saya terpenjara.

Dan kertas itu terus membesar dan membesar dan membesar dan bertukar menjadi hitam. Menggamam dan menakutkan. Saya lemas. Saya takut. Saya terasa lembing-lembing itu menikam dada saya dengan rakus, bertubi-tubi. Saya mahu menjerit kesakitan tetapi suara saya sudah tiada. Saya bisu. Segalanya gelap. Saya buta. Sekeliling saya senyap. Saya sudah tidak mampu mendengar apa-apa lagi. Saya kaku.

Jangan. Jangan. Jangan. Jangan ditalkinkan saya. Saya belum mati lagi.

TTFN

Label: ,

 
Cerita blackpurple @ jowopinter pada 6/27/2008 02:27:00 PTG. |


50 Ulasan


Jumaat, Jun 27, 2008 3:02:00 PTG, Blogger Sastri

hmmm... mungkin sudah tiba masanya untuk berehat...

 

Jumaat, Jun 27, 2008 3:17:00 PTG, Blogger muor76

ermm ade sekali tu aku pernah mimpi aku tgk aku meninggal.. seram siot..

eh nih talkin untuk umno ker ape?

black ekau tak dapek sms den ko? den anto sms kek ekau.. sonyap jo.. tak abeh tomonung ko?

 

Jumaat, Jun 27, 2008 3:32:00 PTG, Blogger Qaseh Bidadari

ni mesti kes mimpi nih? tido x basuh kaki ke? x pon tido lepas asar nih?

 

Jumaat, Jun 27, 2008 3:49:00 PTG, Blogger Kaktiny

Bagus gak dpt mimpi / rasa cenggitu.. sekurang2nya dpt mengingati mati..

diri kita.. kan kita yang mencoraknya.. jalan lurus, lorong bengkok, quran dan hadis bersegi empat, nafsu bersegi tiga.. kita yang memilih bagaimana utk menangani semuanya..

semoga pilihan kita tepat..

 

Jumaat, Jun 27, 2008 4:15:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

JP...Bangun..bangun...dakat time balik dah nih...tulah bahana tengok bola sampai pagi...kan dah tertidur depan PC...dah lah dtg kerja ngantuk...asyik main conteng kertas jer...ish..sampai meleleh air liur basi tuh....entah-entah mimpi budak nih..jgn mimpi mati udahler...hehehe...

 

Jumaat, Jun 27, 2008 4:26:00 PTG, Blogger OP Zaharin

kau rindu kat sapa tu sampai bawak ke mimpi hehe

 

Jumaat, Jun 27, 2008 4:28:00 PTG, Blogger Unknown

ini akibat tidur d siang hari ye...

 

Jumaat, Jun 27, 2008 4:56:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Sas,
Memang. Penat fizikal. Penat mental. Penat segala-galanyalah. :)


muor,
Ini bukan mimpi-lah. Tapi memanglah seram mimpi engko tu. Dan menginsafkan.

Itu pun relevan juga. Ha ha ha!

Engko sms nombor yang itu, patutlah. Aku dah PM engko kat forum Cari.


MR,
Bukan mimpi. Tapi halusinasi. Atau mungkin imajinasi. :)


Kak Tiny,
Hmmm..... Itu cereka. Carilah yang tersirat dari yang tersurat. Bergantung kepada siapa yang mentafsirkannya kak Tiny. Perspektif yang kak Tini lihat itu memang salah satu darinyalah. :)


Mdm Zend,
He he he! Mdm sokong pasukan mana?


OP,
Ini tak ada kena mengena dengan rindulah. Hehehe!


Amora,
Pandailah kau. Aku lama dah tak tidur di siang hari tau. :D

 

Jumaat, Jun 27, 2008 6:21:00 PTG, Blogger aNIe

Astaghfirullah....mimpi ngeri tu...

Kalau kak lady tu mau dah meronta2 nak lepaskan diri...

Ckp pasal lukisan yang dihidupkan...akak masih teringat kata-kata bapak dulu...semasa akak suka melukis potret...cantik & menjadi...akak terus frame & gantungkan...kemudian bapak cakap ..

'Kau lukis gambau ni...kau gantung...nanti dunia akhirat Allah suruh kau hidupkan...padan muka kaun...'

Terus akak turunkan semua potret tu...takuttt....

 

Jumaat, Jun 27, 2008 7:08:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

peringatan yang bagus tu.

 

Jumaat, Jun 27, 2008 8:18:00 PTG, Blogger ZABS

Salam BP,
Hidup akan lebih tenang apabila sudah ada pasangan kata Ustaz Fauzi Mustapha dalam rancangan zikrah setiap 6.45 pagi di KL.FM. InsyaAllah. Renung2kan dan selamat beramal.

 

Jumaat, Jun 27, 2008 8:25:00 PTG, Blogger Sir Mute Key Chicks

Jangan kau
Elakkan ku lagi
Jangan kau sembunyi
Pasti ku cari walau apa terjadi

Biarlah
Mereka mengata
Katakan ku gila
Gila kamu wahai putri punjari

Kerana dibuat ku
Bilanya memeluk dirimu
Baikku tahu kau bukan milikku
Tidakkah engkau tahu
Kewujudan diriku ini
Wooooo...

Jahanam lah dengan dirinya
Dapatkah kau beza
Cinta kah atau
Nafsu pun semata

Biarlah
Mereka mengata
Katakan ku gila
Gila kamu wahai putri punjari

Jika hati kau buta
Jadikannya lah dengan cinta
Yang akan membawanya ke syurga

Tidakkah engkau tahu
Kewujudan diri ku ini.
Wooooo...

 

Jumaat, Jun 27, 2008 9:16:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

salam singgah.
atau wak ada terbunuh atau membunuh makhluk secara tak sengaja atau sengaja? cuba ingat2 balik...
=)

 

Jumaat, Jun 27, 2008 11:14:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

hmm... semakin tak pandai aku nak mengomen di blog ni... :>

 

Sabtu, Jun 28, 2008 2:58:00 PG, Blogger Unknown

dulu waktu aku kecil bila ikut emak berniaga malam.. aku sering ditidurkan didalam kotak.. sering jugak bermimpi ngeri siap ngeces2.. :D

 

Sabtu, Jun 28, 2008 7:41:00 PG, Blogger Pa'chik

budak-budak main kotak,
main kotak atas bukit,
sapa kenal mail botak,
maik botak perut buncit...


err... itu pantun zaman budak-budak tuh.. tapi.. kalau ko baca kat lam istana kat sini.. ada harapan ditalkinkan.. hahah....

 

Sabtu, Jun 28, 2008 9:05:00 PG, Blogger zino

so mana mana urusan yg belum selesai tu cepat cepat la usahakan.. terutama yg satu tu.. hehe

 

Sabtu, Jun 28, 2008 11:31:00 PG, Blogger Rush Murad

banyak yg tersirat..... namun jalan cerita terkesan.....

 

Sabtu, Jun 28, 2008 11:42:00 PG, Anonymous Tanpa Nama

Semakin tinggi imaginasi kau ni bro...

 

Sabtu, Jun 28, 2008 12:33:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

spt Tok Munin tu...Kak Jie rasa taraf isi cerita blog ini semakin tinggi sehingga tak tercapai akal untuk komen..

hehehehe...

 

Sabtu, Jun 28, 2008 3:18:00 PTG, Blogger AL-BIMA SAKTI

sesuatu di luar kotak
kekadang menyemakkan otak.

sesuatu di luar otak
kekadang terlalu kuat membentak.

sesuatu di luar kotak otak
makin ligat utk memberontak...

 

Ahad, Jun 29, 2008 11:43:00 PG, Blogger TedungS

mantap cerita kau kali ni, spt biasa lah.

brp no talipon ko wak? nnt kalau aku turun kl, bolehla kita mengeteh

 

Ahad, Jun 29, 2008 12:51:00 PTG, Blogger TokNabe

Komennya perlu bermula dengan ayat apa ni? ..... nanti ler ambo baca dua tiga kali, mungkin lebih faham kot

 

Ahad, Jun 29, 2008 11:26:00 PTG, Blogger Unknown

sila rehatkan diri.. tp jgn terlebih rehat plak

 

Isnin, Jun 30, 2008 9:36:00 PG, Blogger asuhara sue

wah..abstrak temenan cerito mu ki kang...selalu jugak bermimpi menyelusuri bangunan yang didesign sendiri...kalau sampai mengerikan maknanya kena tukar design ler tu...

 

Isnin, Jun 30, 2008 9:46:00 PG, Blogger Shila

Ungkapan mimpi yang nampak realistik dan memberi kesan jugak..ini maknanya saudara kenalah mencari titik tenang dalam hidup.Atau berehat dengan cukup sebelum memulakan sekali lagi hari yang memenatkan.Selamat beristirehat!

 

Isnin, Jun 30, 2008 11:39:00 PG, Blogger tasekM

kau patut lukis ganbar syurga.. :)

nak kena bercuti nih....

 

Isnin, Jun 30, 2008 1:49:00 PTG, Blogger Masy

sebenarnye BP lukis ape?

 

Isnin, Jun 30, 2008 2:38:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Kak Lady,
Itu bukan mimpi Kak Lady. Saja nak bercereka yang bukan-bukan. :)

Hehehe. Tau takuttt!

Dulu-dulu saya rajin melukis gambar kereta sukan. Sekarang dah masuk bidang landskap, cuma melukis pelan & perspektif landskap sajalah. Hehehe!


En Penyu,
Carilah yang tersirat. :)


Tuan Zabs,
Waalaikumussalam tuan.

Dalam sungguh kata-kata tuan itu. Insya-ALLAH.

“Renung2kan dan selamat beramal.” Saya suka intonasi kata-kata Prof Zizi itu. :)


Semut & Semut,
Senikata yang berjiwa. Siapa penyanyinya Semut?


eisraa,
Salam kembali.

Kena berfikir di luar kotak dulu, baru boleh ingat. :)


mudin,
:)


Penoreh,
Itu bukan ngences. Itu orang panggil ngiler. He he he!

 

Isnin, Jun 30, 2008 3:05:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Pa’chik,
Ha ha ha!

Ada-ada saja kau Pa’chik!


Zino,
Lain macam saja komen Zino nih. He he he!


Rush,
:)

Mata melihat yang tersurat. Jiwa melihat yang tersirat.
Lakaran cuma sehelai, maknanya mungkin berhelai-helai.


Mazudi,
Berimaginasi biar sampai tak tercapai oleh fikiran. Percuma, kan? :)


Kak Jie,
Bukan Tok Munin, Tok Mudin. He he he!

Tak faham pun tak apa. Mampu dicapai oleh mata yang membaca pun dah kira OK. :)


Al-Bima,
Kau cakap pasal kotak apa bro'? :D


Tedung,
Mantap atau mengkal [mangkal?] bro’? [Sila rujuk entri terbaru kau] Ha ha ha!

Nanti aku emel kau.

 

Isnin, Jun 30, 2008 3:35:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Tok Nabe,
Kalau dua tiga kali Tok membacanya, Tok akan mendapat dua tiga tafsiran juga nanti. :)


Kawaii,
Kenapa cuak ek?


Lind,
Kalau terlebih rehat, bukan sehelai kertas yang dilakar. Mungkin berkajang-kajang. :)


asuhara,
Kehidupan kadang-kadang memang sesuatu yang abstrak, berlapis-lapis dan complicated, kan?


Shila,
Itu bukan mimpi. Tapi imaginasi :)

‘Saya’ itu mungkin saya, mungkin kamu, mungkin dia, mungkin kita. Sesiapa sahaja. :)


Tasik,
Bolehkah fikiran kita terjangkau gambaran di syurga? :)

Saya memang sedang bercuti semasa menulis cerita itu.


Masy,
Jejari saya tak lukis apa-apa pun sebenarnya. Otak saya yang melukis di luar kotak. :)

 

Isnin, Jun 30, 2008 5:28:00 PTG, Blogger Mak Su

tak.... tak...., saya tak kacau

 

Isnin, Jun 30, 2008 6:29:00 PTG, Blogger Rajuna

halamak
sejak 2 menjak ni
tulisan byk yg seram2 la
haha

 

Isnin, Jun 30, 2008 7:09:00 PTG, Blogger achik

saya lemah tang benda2 abstrak ni.. ;)

 

Isnin, Jun 30, 2008 10:58:00 PTG, Blogger me3n

cerita ini ade sambungan eh? ;p.

 

Selasa, Julai 01, 2008 12:55:00 PG, Blogger Brader Black

Bang,
bile mau tulis buku sndri?

 

Selasa, Julai 01, 2008 2:09:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Mak Su
Ok. Terima kasih.


xrajunax
Ha ha ha!


achik
Tak apa. :)


ad3ck
Rahsia. :)


Si Kachak
Insya-ALLAH.


arsaili
Waalaikumussalam.

:)

 

Selasa, Julai 01, 2008 2:58:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama

Naik pula bulu roma bila baca, kadang kala terfikir pula kalau blog kita boleh komplin apa yang kita tulis ya

Semuga semuanya selamat ya BP

 

Selasa, Julai 01, 2008 7:15:00 PTG, Blogger ILA

BP,
Kertas2 itu..tidak terkoyak ker???
(he elehhh..nmpak sgat baca tak abis..hoho)

 

Rabu, Julai 02, 2008 3:08:00 PG, Blogger KAMATO

agaknya kau terlalu kuat sangat kerja, ambik cuti.....

 

Rabu, Julai 02, 2008 9:44:00 PG, Blogger kad0k.

pergi pulau...tgk ombak..tgk sunset..tgk dia...hahaha..sure ilang seme serabut...kena rehat ni..:p

 

Rabu, Julai 02, 2008 12:46:00 PTG, Blogger sinaganaga

Wo! Aku suka certot kau ni. Superb! Eh, tulis certot utk Romlah: The Untold Story-lah weh!!!!

 

Rabu, Julai 02, 2008 4:29:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Am,
Kalau belum bersedia melakar sesuatu di atas kertas putih, biarkanlah saja kertas itu kosong. Atau buatlah benda lain. Origami misalnya :)

Perjalanan hidup kita, kita sendiri yang mencorakkannya Am[dengan izin Allah]. Dari segi apa sekali pun. Kehidupan, kerjaya, memilih pasangan. Atau apa sahaja. Menulis blog pun, kalau tersalah tulis, buruk juga padahnya, kan? :)


Ila,
Kalau terkoyak pun, tangan kita sendiri yang mengoyakkannya, kan? :)


Kamato,
Hmmm... Tapi kalau terlalu banyak rehat pun, penat juga fikiran bang. :)


Kadok,
Aku melakar kertas putih itu semasa aku sedang berehat-lah Kadok. :)


Sinaganaga,
Wo! Terima kasih dude!

O, cerita Romlah. Nanti aku cari idea dulu. :D

 

Khamis, Julai 03, 2008 3:17:00 PG, Blogger Kerp (Ph.D)

aiseh, sorry wak. lambat sikit. ingat nak cuba analisakan cerita ni tapi tak pasti sangat...dalam dan abstrak. moga wak sihat, tu je yang penting, insyaAllah.

 

Khamis, Julai 03, 2008 11:54:00 PG, Blogger blackpurple @ jowopinter

Kerp,
Tak apa. Kehadiran tidak diwajibkan. :)

Sesiapa pun boleh analisa bro'. Terpulang kepada tafsiran masing-masing. 'Saya' itu boleh jadi sesiapa saja. :)

Saya ok. Alhamdulillah. :)

 

Khamis, Julai 03, 2008 1:03:00 PTG, Blogger husz_nie

inilah cerita kehidupan

 

Khamis, Julai 03, 2008 4:44:00 PTG, Blogger blackpurple @ jowopinter

husz,
Ya. Kehidupan adalah satu bentuk lakaran juga.